Guest JussiHie

Toisen potkurin pyörimissunnan vaihtaminen

15 viestiä aiheessa

Lentelin tuossa YS-11:ta Tokiosta Niigataan, ja laskussa kone kampesi kokoajan. Huonosti menneen laskun jälkeen (toinen pyörä kiitoradan ulkopuolella. :P), ja paikalleen rullauksen jälkeen tutkimaan asiaa. Syy olikin selvä. Potkurit pyörivät samaan suuntaan.

 

Olen lukenut joskus täältä korjauksen, joka auttaisi tähän, jota ei löytynyt etsimisellä. Muistaakos kukaan, miten se korjattiin? (Muistaakseni tässä on jotain kierroslukumittariongelmia, mutta näkeehän sen kierrosluvun siitä viereisestä.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäät sinne Aircraft.cfg:n [Propellers]-sectionin loppuun seuraavan rivin:

 

rotation=1,-1

 

Tai jos mielestäsi potkurit pyörii nyt vääriin suuntiin, niin vaihda miinuksen paikkaa...

 

Mutta tuo tosiaan "nollaa" sitten toisen moottorin RPM-mittarin. Mittari pitäisi ohjelmoida vastaanottamaan negatiivista dataa, jotta sen saisi näyttämään oikein...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikai tuossa ole vastakkain pyöriviä rupeleja??

T:Pygmi

 

Ei, mutta eihän samaan suuntaankaan pyörivät potkurit aiheuta torgue-effektiä. Simussa on vaan pugi, ja sen saa tuolla rivillä korjattua...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko tuossa kyseissä koneessa vastakkaisiin suuntiin pyörivät propellit? Vai onko tuo vähän niin kuin koneen huijaamista? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siis onko tuossa kyseissä koneessa vastakkaisiin suuntiin pyörivät propellit? Vai onko tuo vähän niin kuin koneen huijaamista? :)

 

Enkös minä just tuon tuossa yläpuolella selvittänyt? Eli siis simussa on bugi, jonka takia kaikki kaksimoottorikoneet, joissa on samaan suuntaan kiertävät potkurit, kiertää potkurien suuntaan. Oikeasti kaksimoottorikoneet eivät kierrä tuolla tavalla, pyörii ne potkurit sitten vastakkaisiin suuntiin tai samaan suuntaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö... mitenkäs ei aiheuta samaan suuntaan pyörivät potkurit vääntöä? Kyllä kait siinä kaasua lisätessä (ja lapakulman näin kasvaessa) molemmat moottorit kampeavat konetta enemmän samaan suuntaan, mikä sitten aileron trimmillä kumotaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ööö... mitenkäs ei aiheuta samaan suuntaan pyörivät potkurit vääntöä? Kyllä kait siinä kaasua lisätessä (ja lapakulman näin kasvaessa) molemmat moottorit kampeavat konetta enemmän samaan suuntaan, mikä sitten aileron trimmillä kumotaan?

 

Kysyppäs vain keneltä tahansa kaksimoottorikonetta ajavalta pilotilta. Homman juju on käsittääkseni se, että ne kaksi potkuria/moottoria on tarkalleen yhtä kaukana keskilinjasta sen molemmin puolin...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskon kun sanot, mutta ei astu aivoon ???

 

Ei mullekkaan aluksi, mutta näin olen parilta kaksimoottoripilotilta kuullut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kaksimoottorikoneellakin tuota "P-factoria" esiintyy esim. lentokoneen kohtauskulman kasvaessa (linkki).

Ilmeisesti kuitenkin vastakkain pyörivien propellien pääasiallinen tarkoitus on poistaa tuo ns. "Critical engine" moottoririkon sattuessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

P-factoria ei oikeastaan esiinny lähtökiidon aikana kovin paljoa, sillä aika monessa twinissä on potkurit suht pystyssä siinä vaiheessa. Mikko on oikeilla jäljillä:

Homman juju on käsittääkseni se, että ne kaksi potkuria/moottoria on tarkalleen yhtä kaukana keskilinjasta sen molemmin puolin...

 

Ja samalla sivussa peräsimestä, joten "helical propwash" l. potkurivirrat eivät osu siihen niin voimakkaasti kuin yksi moottorisessa. Yksimoottorikoneessa potkurivirta kiertyy runkoa pitkin ja "työntää" pyrstöä oikealle (ja näin nokka kääntyy vasempaan).

 

Täytyy vielä muistaa, että koneeseen vaikuttaa aina monta voimaa samanaikaisesti, joten yhden tekijän nostaminen muiden ylle ei aina ole toimivin ratkaisu. Etenkin kun koneet poikkeavat toisistaan.

 

MikkO

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain korjattua sen. Tosin molemmissa oli miinusmerkit edessä, joten poistin toisen miinusmerkin ja nyt ei enään kampea.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kai olet huomannu että siinä YS-11:ssa on autofeather...jos nakkaat kaasua liian äkkiä niin voi lähtä RPM:t jommastakummasta tai molemmista moteista aika vauhdilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Enkös minä just tuon tuossa yläpuolella selvittänyt? Eli siis simussa on bugi, jonka takia kaikki kaksimoottorikoneet, joissa on samaan suuntaan kiertävät potkurit, kiertää potkurien suuntaan. Oikeasti kaksimoottorikoneet eivät kierrä tuolla tavalla, pyörii ne potkurit sitten vastakkaisiin suuntiin tai samaan suuntaan...

 

Siis...öööh...häh? samaan suuntaan kiertävät potkurit kiertää potkurien suuntaan? Mitä tuossa oikein ajat takaa? Sori. Ei oikein aukea tuo lause. :D

Siis samaan suuntaanhan ne propit pyörivät molemmissa moottoreissa. Yleensä myötäpäivään. Ja se kyllä ihan oikeasti aiheuttaa pirusti kampeamista vasempaan väännön (torque) vuoksi. Muutama poikkeus on kuten Piper Seminole jossa on "counter rotating" moottorit eli ne pyörivät eri suuntiin; vasen myötäpäivään ja oikea vastapäivään.

Kokemuksesta voin vaan sanoa että esim. Cessna 421:ssä mitä oon lennellyt sai pedaalia painaa jalka maitohapoilla lähtökiidon aikana jotta se olisi mennyt suoraan. Tässä vaiheessa kun tuo trimmikin on varsin tehoton. :)

Mutta jos tää nyt on jo selvää pässinlihaa niin ei sitten mittää. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään