Guest sasu

Helikopteriharjoittelua (brql)

5 viestiä aiheessa

Olen muutaman päivän harjoitellut hekolla lentämistä FS2004:ssä.

 

Asensin oikein polkimet, joten nyt ei heko enää karkaa pyörimään.

 

Edelleen on kuitenkin isoja ongelmia saada se pysymään pituus- ja sivusuunnassa paikallaan. Jostain syystä en meinaa millään löytää Sidewinder Force 2 -tikusta keskikohtaa, jolla heko leijailisi paikallaan. Heti kun heko nousee maasta niin se lähtee joko ajelehtimaan tai kiitämään johonkin suuntaan. Tikku on aivan veltto eli ei anna mitään force-palautetta ainakin keskialueella, jolla osaisin sen keskittää.

 

Onko tähän jotain vinkkejä vai pitääkö se tuntuma vain löytää kärsivällisesti harjoittelemalla?

 

Perusteet luulen tajunneeni:

- kaasulla säädetään sitä miten tiukasti lavat haukkaavat ilmaa eli nostetta,

- polkimilla säädetään peräpotkuria eli koneen pyörimistä,

- tikkua sivulle kallistamalla pääroottori haukkaa enemmän toiselta puolen jolloin kopteri kallistuu,

- tikkua eteen tai taakse kallistamalla pääroottori haukkaa enemmän edestä tai takaa jolloin kopteri niiaa eteen tai taakse ja lähtee siihen suuntaan.

 

Kiitos avusta jos jollakin on kertoa tätä harjoittelua helpottava niksi.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kutakuinkin noin, mutta lisäksi heko pyrkii koko ajan kallistumaan johonkin suuntaan, joten sitä pitää jatkuvasti pitää korjausliikkeillä suorassa.

 

Lisäksi kun kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin ei ole semmoista keskikohtaa tikussa kumpaankaan suuntaan, jolla kone aina pysyisi kutakuinkin suorassa. Kun esimerkiksi lisäät nousua, roottorin vastus lisääntyy, minkä vuoksi pitää pyöriminen estää lisäämällä pyrstöroottorin kulmaa. Tämä taas kallistaa konetta, mikä pitää kumota sauvan sivusuunnalla jne. Forcetikusta kannattaakin pistää "jousikeskitys" pois päältä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos linkistä ja ohjeista!

 

Minulle lienevät osuvia ainakin seuraavat huomiot:

 

1. Tikulla ei tosiaan ole vakiota keskiasentoa vaan sillä haetaan jatkuvasti oikeaa kopterin lentoasentoa.

2. ForceFeedback haittaa tuntumaa sillä hekossakaan ei sellaisia sauvavoimia ole (jotkut poistavat jopa jouset joystickista).

3. 100% realismi ei toimi FS:ssä, sillä Joystick ei ole yhtä herkkä kuin oikean hekon sauva (realismia siis pari hiiren napsua täydestä alaspäin).

4. Kun hidastaa lentonopeudesta paikalleen, vedetään sauvaa ensin taaksepäin ja sitten kun vauhti on nolla, samantien sauvaa vähän takaisin eteenpäin (minä jätin sen aina taakse ja siitä peruuttaminen alkoi).

5. Korkeutta otetaan ja vähennetään aina mielellään samalla eteenpäin lentäen, reilulla vauhdilla.

 

Näillä tiedoilla taidan päästä taas vähän pitemmälle.

 

Kiitos vielä kerran.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidennä kanssa sitä tikkua (teippaa siihen vaikka puolen metrin sähkömiehen muoviputki tms jatkoksi ja laita se lattialle tuolin eteen johonkin painavaan kiinni niin pysyy aisoissa) - ja sitten ei ne liikkeet ole niin isoja. Pysyy paremmin hanskassa, sama idea toimii muillekin koneille, joystick on aivan liian herkkä ohjaukseen.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään