Guest sasu

Oletko lukenut kirjan Stick and Rudder?


5 viestiä aiheessa

Sain omani eilen postissa ja täytyy sanoa että monta tämän simupilotin väärinkäsitystä on jo oiottu.

 

Kirja toisti myös sen tiedon, mitä täällä forumissa joku äskettäin kertoi, että jos kone tekee hallitun pakkolaskun vaikka pahaankin paikkaan niin ihmishenkiä harvoin menetetään, mutta jos kone tulee alas hallitsemattomasti niin lähes aina käy ankeasti.

 

Kirjan mukaan 70% lento-onnettomuuksista on hallinnan menetyksiä kaartaessa, ihmisen vaistomaiset toimenpiteet kun ovat tuossa tilanteessa juuri ne väärät. Tuli vain mieleen se Egyptin jumboturma. Selasin myös pari viikkoa sitten USA:n General Aviation -onnettomuuksia netistä ja niistäkin näytti valtaosa olevan epäonnistuneita nousuja tai kaartoja lähellä maanpintaa.

 

Huh, että on Stick and Rudder täynnä asiaa ja lentämisen tietouteni täynnä väärinkäsityksiä!

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trendi näyttää siltä että kirjakauppaan mars (tai Amazonille), ISBN 0-07-036240-8.

 

Kirjassa selvitetään ilmeisesti kaikki oleellinen koneen hallintaan liittyvä, esim. se minua vaivannut kysymys miksi taildragger kampeaa kiitotiellä vasempaan ja haluaa kiitotiellä heti laskun jälkeen spinnata, varsinkin sivutuulella laskeutuessa.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Trendi näyttää siltä että kirjakauppaan mars (tai Amazonille), ISBN 0-07-036240-8.

 

Kirjassa selvitetään ilmeisesti kaikki oleellinen koneen hallintaan liittyvä, esim. se minua vaivannut kysymys miksi taildragger kampeaa kiitotiellä vasempaan ja haluaa kiitotiellä heti laskun jälkeen spinnata, varsinkin sivutuulella laskeutuessa.

 

sasu

 

 

Tämä vasempaan kampeamista ei sitten tapahdu esimerkiksi DH.82 Tiger Mothilla tai DHC.1 Chipmunkilla. Kampeavat oikeaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä vasempaan kampeamista ei sitten tapahdu esimerkiksi DH.82 Tiger Mothilla tai DHC.1 Chipmunkilla. Kampeavat oikeaan.

 

Sama juttu olisiko ollut kakkostuuliassa... Kierrokset toiseen suuntaan. Tämähän kampeaminen johtuu torquesta (käännösmomentti?). Jos potkuri vaikka kiertää oikealle niin tahtoo tämä kammeta vasemmalle. Moottori koettaa "nostaa" toista puolta ja silloin tulee kitkaa enemmän sen puoleiselle renkaalle. Näin ainakin olen ymmärtänyt. Samasta syystä tahtoo sitten ilmassa kallistella mutta se on usein korjattu siiven kallistamisella tai muulla vastaavalla toimenpiteellä. Ja kyllä tätä kampeamista myös nokkatelineisillä tapahtuu, mutta kannuskoneet ovat herkempiä maassa.

 

Edit: Jos virheitä niin johtuu nimenomaan siitä että kuulin tuon pursiteorioissa, jotka olivat vuosi sitten ja en keskittynyt niihin, sillä se oli mopuasiaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Stick and Rudderin mukaan kampeaminen sivulle johtuu siitä että potkuri pistää ilman pyörteilemään ja tämä pyörre työntää peräsintä sivulle.

 

Ilmassa ollessa kampeaminen ei ole niin voimakasta koska lentonopeudessa pyörre on "pitempi" ja siten vaikuttaa peräsimeen paljon vähemmän sivusuunnassa.

 

Tarkistan asian kirjasta vielä myöhemmin illalla.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään