Guest CptPicard

fs2004:n taildraggerien käyttäytyminen

14 viestiä aiheessa

Enpä tiedä onko tämä sama asia aiheuttanut muille ihmetystä...

 

fs2004:n peräpyöräiset koneet lähtevät minusta nousukiidon alkuvaiheissa lepikkoon hämäävän innokkaasti... aiemmissa simun versioissa ei ole vastaavissa koneissa koskaan tullut tuommoista vastaan. Kokeilin tuossa äskettäin ensimmäistä kertaa Cubia, ja suurinpiirtein siinä vaiheessa kun peräpyörä alkaa irrota, moottori vääntää niin tylysti vasemmalle että täysi peräsimen polkaisukaan ei pidä suunnassa... tokihan tuossa on tietysti semmoinen vaihe jossa peräpyörä ei ole maassa ja sivuperäsin ei vielä paljoakaan vaikuta, mutta silti moottorin vääntö ei ole noin raaka missään muussa lennon vaiheessa... saako noita historiallisia taildraggereita jollain konstilla siististi ylös ilman että menevät katolleen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

saako noita historiallisia taildraggereita jollain konstilla siististi ylös ilman että menevät katolleen?

 

Juu, kieli keskellä suuta ja kovalla vääntämisellä.

 

Olisi kiva kuulla IRL-piloteilta, että onko se sivulle karkaaminen todella noin rajua vai onko simussa mennyt mallinnus pieleen. :o

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todellisen elämän ohjeistus kannuspyöräkoneille pätee fs9:ssä, vauhdin kiihtyessä pyrstö nostetaan paremman näkyvyyden saavuttamisen ja lähtökiidon lyhentämisen takia (siiven kohtauskulma ja vastuksen pieneneminen), sivutuuliolosuhteissa pyrstö pidetään vedolla alhaalla hiukka pidempään jolloin kannuspyörää voidaan käyttää kiitoradan suunnassa pitämiseen, tarkkuus on valttia ja hitailla nopeuksilla suuremmat ja nopeat ohjainliikkeet, taitava lentäjä voi konetyypistä riippuen jarruttaa (differentiaal braking simussa)

vastakkaisella pyöräjarrulla, mutta lyhyellä radalla voi olla kohtalokasta vauhdin hidastumisen takia. Leveillä kiitoradoilla olen lähellä sivutuulimaksimia (G109 ja RF-4/5) mopulla startannut radan toiselta sivulta siltä varalta jos lähtee kampeamaan niin ei ala heti lamppurivistö kaatuilla...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

sivutuuliolosuhteissa pyrstö pidetään vedolla alhaalla hiukka pidempään jolloin kannuspyörää voidaan käyttää kiitoradan suunnassa pitämiseen,

 

Mutta päteekö tämä myös koneisiin, joissa kannuspyörä on vapaasti pyörivä, eli sillä ei voi ohjata? Tietysti voi ajatella, että jos sen vapaasti pyörivänkin kannuksen pitää kiitotiessä kiinni, sen aiheuttama sivuttaiskitka pitää koneen suorassa, mutta minä en tähän ole koskaan sen kummemmin perehtynyt. Siksipä kysynkin sitä nyt tässä :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisi kiva kuulla IRL-piloteilta, että onko se sivulle karkaaminen todella noin rajua vai onko simussa mennyt mallinnus pieleen. :o

 

Enhän minä mikään pilotti ole, mutta viime kesänä olin Super Cubin kyydissä, ja kyllä siinä poljin oli melkoisen pohjassa jonkin aikaa kun urut oli lyöty auki. Ja tuollainen kevyt kone kuin Super Cub ja 150hp moottori, niin suorituskyky oli johonkin mopo-Cessnaan verrattuna aika huima...

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia! Mikä näytönohjain? Milloin voimme odottaa tätä kenttäpakettia? ;D

 

Niin, oli ihan asiaakin...

 

Tuolla J-3 Cubilla (simussa) kun lähden kiihdyttämään kentän pinnassa, joudun käyttämään kovasti rudderia, mikä aiheuttaa koneen kallistumista, minkä joudun kompensoimaan kallistamalla tikkua sivulle. Melkoista tasapainoilua.

 

Jos olen kentällä, joka on korkealla merenpinnasta niin rudderikaan ei meinaa riittää pitämään rullausta suorassa. Esim. se Nepalin Kulaus (tai mikä se nyt oli) on 9000 jalan korkeudessa ja Cub kaartaa väkisin sivulle ja lopulta menee katolleen.

 

Samoin muuten vesitaso-Cub kovassa tuulessa on kakkamainen ohjattava veden pinnassa, mutta tämä lienee kaikille vesitasoille yhteistä - meinaavat toimia tuuliviirinä.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Upeita kuvia! Mikä näytönohjain? Milloin voimme odottaa tätä kenttäpakettia? ;D

 

sasu

 

 

;D ;D

 

Itseasiassa kuvasin tuon Ranuan kentän sitä varten, että jos siitä joku joskus sceneryn tekisi. Ja eiköhän sen "joku" jossain vaiheessa teekkin ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kokeile ilman tuulta ensin, mä kanssa en ole noita kannuskoneita lentänyt joten en osaa sanoa, mutta sivutuuli noiden kanssa tekee ylimääräistä päänvaivaa ainakin.

 

Kunnon polkimet on noissa varmaan kyllä aika pakko olla. Joku varmaan osaa kommentoida paremminkin miten nuo oikeasti käyttäyvät. Laskussa tuo cub pysyy mulla suht ok pystyssä jos malttaa tulla riittävän hitaasti, vähänkin jos on ylinopeutta se menee nurin.

 

Mutta en sano mitään kun en oikeasti osaa :)

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnustan, että vain tässä nimenomaisessa kohdassa olen säätänyt realismiasetuksia väljemmälle. Siellähän on gyrodfriftia, p-factoria ja mikä se kolmas vasemmalle vievä tekijä oli. Syy on se, että eivät nämä GA-koneet mitään Messerschmitteja ole eli se potkurin aiheuttama kiertopyrkimys ei nyt vaan ole niin hurja mitä simussa on annettu ymmärtää. Mitä tulee kannuspyöriin, niin kyllä niissä pitäisi kaikissa, myös ohjaamattomassa kannuspyörässä, jonkinlainen kevyt lukitus olla joka laukeaa vapaalle jos esimerkiksi jarrulla tai sivuperäsimmellä kääntää konetta. Simun DC-3:ssahan se pitääkin startissa lukita, vaikka onhan tuo noussut kun on sen unohtanut. Harvoin kyllä joutuu täysiä ohjainvoimia käyttämään perustuulilla 0-5kts, vauhti kiihtyy pienkoneilla kuitenkin niin nopeasti sellaiseksi että ohjaimet alkavat purra. Minusta nämä kannuskoneet käyttäytyvät realistisemmin sen jälkeen kun vedin sitä simun slideria pois realismista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta päteekö tämä myös koneisiin, joissa kannuspyörä on vapaasti pyörivä, eli sillä ei voi ohjata? Tietysti voi ajatella, että jos sen vapaasti pyörivänkin kannuksen pitää kiitotiessä kiinni, sen aiheuttama sivuttaiskitka pitää koneen suorassa, mutta minä en tähän ole koskaan sen kummemmin perehtynyt. Siksipä kysynkin sitä nyt tässä :)

 

DC-3:ssa ainakin saa kannuspyörän lukita lähdössä. Simussa näppäinyhdistelmä on Shift-G.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunnustan, että vain tässä nimenomaisessa kohdassa olen säätänyt realismiasetuksia väljemmälle. Siellähän on gyrodfriftia, p-factoria ja mikä se kolmas vasemmalle vievä tekijä oli. Syy on se, että eivät nämä GA-koneet mitään Messerschmitteja ole eli se potkurin aiheuttama kiertopyrkimys ei nyt vaan ole niin hurja mitä simussa on annettu ymmärtää. Mitä tulee kannuspyöriin, niin kyllä niissä pitäisi kaikissa, myös ohjaamattomassa kannuspyörässä, jonkinlainen kevyt lukitus olla joka laukeaa vapaalle jos esimerkiksi jarrulla tai sivuperäsimmellä kääntää konetta. Simun DC-3:ssahan se pitääkin startissa lukita, vaikka onhan tuo noussut kun on sen unohtanut. Harvoin kyllä joutuu täysiä ohjainvoimia käyttämään perustuulilla 0-5kts, vauhti kiihtyy pienkoneilla kuitenkin niin nopeasti sellaiseksi että ohjaimet alkavat purra. Minusta nämä kannuskoneet käyttäytyvät realistisemmin sen jälkeen kun vedin sitä simun slideria pois realismista.

 

Nyt täytyy tunnustaa, että olen hieman heikoilla jäillä, koska ole koskaan lentänyt fs2004:lla. Mutta jonkin verran on kokemusta IRL-lentämisestä kannuskoneilla. Mopuista RF-4D, RF-5, RF-5B, G109, SF-25 ja mottikoneista J-3, PA-18, Citabria, Maule 4, PIK-11, PIK-15, C140, C170, C185, C188 ja C195.

 

Yllättävää kyllä, niinkin laiska lehmä kuin RF-5B vänkäisee kannusta nostaessa - tosin outoon suuntaan, kun nokalla on volkkari. (Täytyy sanoa, etten ikinä oppinut pitämään tästä vehkeestä.) Mutta järjestään kaikki nuo mainitut koneet tekevät pikku swingin kannuksen noustessa. Helpoiten siitä pääsee antamalla jalkaa etukäteen tai antamalla koko ajan pikku korjauksia. Eräskin kannuspyörälentämisen sivu antaa ohjeen, että konetta pitäisi polkea kuin urkuharmoonia edestakaisin. Keskimäärin korjaukset ovat oikeaan suuntaan, mutta mikään liike ei ole niin suuri, että se aiheuttaisi liian suuren korjauksen. Periaatteessa homma voi toimia ihan hyvin.

 

Toinen keino on pitää kannusta maassa kohtuullisen pitkään. Ainakin raskaamilla Cessnoilla, esmees satakasivitosella MTOW:llä (1520 kg) trimmi on hieman neutraaliasennon etupuolella. Startissa joutuu antamaan jalkaa, mutta pyrstön annan nousta itsestään - trimmilaippa vääntää peräsimen itsestään oikeaan asentoon. Päätelineillä pitää sitten notkua hetken aikaa kunnes kone nousee itsestään ilmaan. Tätä vaihetta voi ainakin puskapilotti-luokan koneilla vähentää kiristämällä sauvaa/rattia, koska näissä tehoa yleensä piisaa.

 

Yleensä kannuskoneissa kannuspyörässä jousikuormitteinen keskitys, joka oikaisee fillarin laskua varten, eikä välitys sivuperäsimeltä kannukseen ole suora. Yleensä siinä on jouset vaimentamassa menoa.

 

Raskaamissa koneissa on sitten erillinen kannuslukko, mikä ainakin tottumattoilla helpottaa startin sekä laskun tekoa. Kun koneeseen sitten tottuu, ei sitä juuri tarvita. Njaa, kerran joutui Vantaalla rullaamaan 20G29 kts sivutuulessa, jolloin se oli must.

 

Kannuskonelentäjän täytyy olla aina puoli sekuntia koneen edellä näissä hommissa. Jos sen koneen kerran päästää lähtemään sivuun, on sen suoristamisessa tekijämiehelläkin tekemistä. Miten tähän tasoon pääsee sitten simussa, on vaikea sanoa. Sitä vaan pitää koneen refleksinomaisesti suorassa, mutta siihen täytyy keskittyä. Lasku on IRL paljon vaikeampi.

 

Siis, vaikka kyse ei ole Mersusta, kyllä kannuskone sinne metsään mielii. Voisin melkein väittää, ettei mopocessnalla lentänyt kuski saa välttämättä Sky/Agwagonia kunnialla ilmaan. Mitäs sanoo Kutvonen?

 

Mikko: Tuo kuski muistutti erehdyttävästi Kaarlo Yli-Itä-Rajalaa. Hienosti mallinnettu nenää myöten. PT on uuten entinen, mutta alkuperäinen lantakone. Super-Cubin nousukulma on laipat auki (ja ilman) aika villi, kuten kuvasta näkyy.

 

Edit: Ja jos realismi alkaa olla tuota luokkaa, niin ehdottoasti rattia/sauvaa tuuleen päin. Tämä tosin taisi olla jo tuttu asia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikko: Tuo kuski muistutti erehdyttävästi Kaarlo Yli-Itä-Rajalaa. Hienosti mallinnettu nenää myöten. PT on uuten entinen, mutta alkuperäinen lantakone. Super-Cubin nousukula on laipat auki (ja ilman) aika villi, kuten kuvasta näkyy.

 

Juu, Kallehan se. Kesällä käytettiin isän kanssa Cardinal huollossa Kallella ja kun yötä jouduttiin olemaan, niin pitihän se Super Cub-kyyti pummata, kun en moiseen aiemmin ollut ollut kosketuksissa. Teki kieltämättä vaikutuksen.

 

Tuo PT olis muuten ollut myytävänä. 70K egee kellukkeiden kanssa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tuo PT olis muuten ollut myytävänä. 70K egee kellukkeiden kanssa...

 

Noh... itseasiassa täällä oltiin jo tekemässä kimppaa, johon olisin lähtenyt mukaan. Siitä ei tullut mitään, vaikka koneessa olis kaikki. Nythän se on hieno. Se oli melko käytetyn näköinen kun mä sillä lensin.

 

Ja sitten tuli vielä mieleen yksi asia. Joskus on satakasivitosessa loppuneet ohjaintehot yli 15 solmun puuskittaisessa sivutuulessa. Silloin kone täytyy pitää suorassa jarruilla. Srkiik... viikk... skriik...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olisi kiva kuulla IRL-piloteilta, että onko se sivulle karkaaminen todella noin rajua vai onko simussa mennyt mallinnus pieleen. :o

 

Kyllahan se kannuspyorakone vetaa hieman sivulle ja jos ei ole tottunut lentamaan niilla, niin sen huomaa viela paremmin. Mita enemman hevosvoimia moottorissa, sita voimakkaammin se yrittaa karata. Olen kylla sitten huomannut, etta useat pilotit hieman ylikorjaavat tata ja kayttavat liikaa jalkojaan...loppujen lopuksi se on kaikki hienosaatoa, joka tulee kokemuksen kanssa.

 

Helio on jo melko arhakka lahtemaan kasista lahtokiidossa ja yleensa sanoisin, etta useimmilta piloteilta se karkaa ennemmin kasista nousussa kuin laskussa, samaten sivutuulessa vaikea hallita.

 

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään