Guest sasu

FS9 kaatuu kun GPS on päällä (ratkaisu?)

7 viestiä aiheessa

Nyt olen löytänyt toistettavan FS9-kaatumistilanteen.

Lähden Alaskassa Anchoragesta kentältä Merrill. Koneena kokeiltu default-Cessnat C172SP, C208 Caravan sekä pyörillä että Amphibian. Kesäpäivä.

Jos pidän GPS:n näkyvillä niin muutaman minuutin lennon jälkeen FS9 sammuu varoittamatta kokonaan pois.

Muutaman kaadon jälkeen starttasin koko tietokoneen uudestaan. Onnistuin lentämään noin varttitunnin GPS esillä, kunnes yhtäkkiä FS9 heitti minut takaisin päävalikkoon.

Sama lento onnistuu hyvin jos en edes vilkaise GPS:ään.

Yhden puolen tunnin lennon tein GPS pois näkyvistä. Sitten tunaroin ja crashasin lentokoneen. FS9 heitti minut takaisin Merrill-kentälle. Heti kun painoin Shift-3 saadakseni GPS:n näkyviin, veti FS9 lipat.

Olen ennenkin epäillyt GPS:ää, mutta tässä on viimein melko pitävät todisteet.

GPS on toiminut monella lennolla aivan moitteetta, mutta tässä tilanteessa taikka lentoympäristössä on nyt jotakin GPS-epäyhteensopivaa.

Huomenna rupean pudottelemaan add-oneja kokeeksi pois, josko niiden mukana olisi tullut joku epäterve elementti GPS-näytölle. En muista ladanneeni Anchoragen tienoille mitään add-oneja, mutta voihan siellä jotain lymytä. No tietysti Eddie Denney's Alaska Mesh, mutta ei minulla muualla Alaskassa ole ollut vaikeuksia GPS:n kanssa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

No jaa.... kannattaako alkaa purkamaan asennuksia tässä tapauksessa. Se on nimittäin taivahan tosi että GPS kaataa simun jossain vaiheessa, ennemmin tai myöhemmin sen kummemin selittelemättä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ainakin kolme add-onia, jotka vaikuttavat Anchoragen tienoilla:

1. Majakat aklights04.zip by http://aeroair.net

2. Eddie Denney's Alaska Mesh

3. Alaska Land Class from fsfreeware

Kokeilin eri kombinaatioita ja löysin säännönmukaisuuden: kun aklights04 on päällä ja GPS näkyvissä niin FS9 kaatuu muutaman minuutin lennon jälkeen.

Vika ei välttämättä ole noissa majakoissa, ehkä ne ovat vain viimeinen pisara jonkun muun asian kanssa. Jätän ne silti pois päältä.

EDIT: Tutkin majakkapaketin sisältöä ja lähin majakka on Hitchinsonissa, eli niin kaukana itään Anchoragesta että ei ole varmasti ollut GPS-näytöllä näillä tilttilennoilla. Outoa, sillä majakkapaketin mukanaolo näyttää kuitenkin vaikuttavan kaatumiseeen. Loput majakat ovat käytännössä Juneau-Ketchikan -akselilla eli ihan toisella puolen Alaskaa.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Aklights pääsee pois syytettyjen penkiltä.

Kyllä se vain siltä näyttää että jos se neliskanttinen vakio-GPS on esillä niin simu kaatuu. Se pyöreämpi Garmin 295 vakio-GPS ei puolestaan näyttäisi tuottavan mitään ongelmia.

DreamFleetin Cardinalissa on mittaritauluun upotettu neliskanttinen vakio-GPS ja jostain syystä sieltä käsin se ei tunnu aiheuttavan mitään ongelmia.

Perskuta kun GPS:ää ei oikein uskalla käyttää näiden kaatumisten takia! Vaikka tosipilottihan navigoi IFR:ssä radioilla. :)

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näinhän se on, että GPS tekee homman liian tylsäksi. Minä käytän sitä napaseuduilla, missä magneettieranto on niin kauhia, ettei jaksa ruveta laskemaan (ja monilla Pohjois-Kanadan kentilläkin suunnat on ilmoitettu todellisina) sekä pimeässä vuoristoa ylittäessä terrain-näyttö päällä, ettei törmäile huippuihin. Radiomajakoilla on ihan hauska suunnistaa esim. Afrikassa, missä ei ole VOR/DME:tä joka kukkulalla, vaan pikemminkin hyvin harvakseltaan NDB:tä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

yksi vaihtoehto voisi olla myös kopioida cd:ltä gps gauge jos nykyinen on jotenkin vioittunut

Kiitos vihjeestä, tuota voisin kokeilla.

Jonkun add-onin myötä olen vaihtanut ainakin ne kaksi gps.dll:ää (toinen taisi olla gps_export.dll). Vanhat ovat tallessa, voisin kokeilla niiden kanssa.

Sitten minun pitää selvittää mikä add-on ne halusi vaihtaa ja miksi.

Tarkistan samalla myös onko minulla alkuperäinen gps gauge. En ole kyllä kertaakaan kopioinut yhtään gaugea olemassaolevan päälle, mutta vahinkoja voi sattua tai sitten joku instaohjelma on voinut tehdä jekut.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulta löytyi viitisenkymmentä Alaskaan sijoittuvaa maisemapakettia.

Haarukoin ne kaikki läpi. Muutaman kymmenen testilennon jälkeen päädyin poistamaan kaksi pakettia, molemmat saman tekijän, sisältävät puskakenttiä Alaskaan, nimiltään Coghill Forest, Ester Creek, Ganes Creek, Yankee Creek.

Nyt näyttää tosiaan siltä että kun nuo kaksi lisäpakettia ovat poissa niin voin lentää Anchoragen alueella Garmin GPS500 näkyvillä.

Tämä työ oli pakko tehdä, sillä DreamFleetin Cardinalissa GPS500 on aina esillä kojelaudassa, joten sillä koneella ei olisi ollut mitään asiaa Anchorageen (tai sitten olisi pitänyt editoida koneen panelista GPS pois). Tuolla aiemmin väitin että ongelma ei tätä konetta koskenut, mutta se oli ollut joku onnenkantamoinen, uusintayritykset epäonnistuivat komeasti.

Toivottavasti tämä nyt oli viimeinen sana tästä asiasta. :-\

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään