Guest Staok

Lisää kysymyksiä

17 viestiä aiheessa

Muutaman saatan jo kysyä uudestaan, mutta menkööt

 

Elikkäs kannattaako alottaa mistä osiosta:

Overhea, Thorttle, Pedastal(radiot), Screeni osio(6 näyttöä: PFD ND/EFIS ja ENGINE/FUEL ja sama toiste päin co pilotin puolelle sitten myöhemmin), FCP(Autopilotti).

 

Kun "unelmana" olisi hiljalleen kokemuksen karttuessa tehdä suunnilleen enemmän tai vähemmän 2 moottoriselle suihkukoneelle tarkoitettu ohjaamo, MUTTA koska olematon taito on esteenä, niin mikä olisi noista yllä mainituista alueista paras alottaa, tehdäkkö FSBUS(juottaminen onnistuu), vai jollain muulla taktiikalla.

 

Tämä tällä kertaa(taas :D)

 

EDIT: Niin ja ite päättelin tuota näyttöosiota helpoimmaksi, kun ei ole mitään nappuloita sun muita vipstaakeja noissa paitsi Gear UP/DOWN systeemi jossa on vain 2 asentoa: kertokaa te asiantuntevat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tässä vähän omia mielipiteitäni.

 

Kannattaa varmaan aloittaa niin, että saa melko nopeasti jotain toimivaa aikaan. Se kasvattaa innostusta. Eli jos voit helposti hankkia toisen näytön, tee se. Toiseen näyttöön mittaristo, toiseen ulkonäkymä. Tai toiseen näyttöön GPS ja muuta mittaristoa, toisessa pääohjaamonäkymä. Heti tulee lisää mielenkiintoa jatkaa hommaa.

 

Itse olen aloittanut eniten hiiren naksuttelua vaativista osuuksista (Projekti A). Eli yleinen autopilotin ohjauspaneli on nyt käyttökunnossa. Seuraavaksi radioiden taajuuksien säädöt. Eipä tarvitse sitten enää paljoa hiirtä heilutella lentäessä. Jatkoa en ole vielä päättänyt. Täytyy miettiä mistä on eniten hyötyä. Varmaankin korkeusmittarin säätö, laskusiivekkeet, telinevipu, spoilerit, trimmi jne.

 

Käytän FSBUS-kortteja yksinkertaisesti siksi, että sain ostettua ne valmiiksi kasattuina. Muuten olisi pitänyt tyytyä johonkin helpompaan ja köyhempään ratkaisuun. Noiden korttien tekeminen vaatii varmasti kohtuullisen paljon työtä ja opettelua, joten jos aloitat niistä, varaudu isoon työmäärään. Mutta FSBUS on ainakin tällä hetkellä ehdottomasti edullisin ja monipuolisin mahdollisuus ohjaamon toteuttamiseen.

 

A

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ok. Kiitoksia, lisääkin saa tulla vielä :D Kai sitä autopilottia vois väsätä kunhan jaksais perehtyä vähän noihin piirilevyihin :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, mitä kortteja tohon tarttisi jos tuon autopilotin teen(ensi vuonna)?

 

Ajatellaan, että siihen tulisi vaikka 4 pientä näyttöä tai 1 pieni näyttö mitä täällä on jo nähtykkin kts. Koelento. Niin ja tietenkin muut nappulat

 

4 näyttöä = Altitude, HDG, CRS, SPD, ja jokaiselle kiertokytkin(mikä onkaan oikea nimi).

 

1 näyttö = kaikki nuo yllä mainitut samassa ja jokaiselle kiertokytkin :D

 

Odotellaan vastausta... ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos FSBUS -kortteja tarkoitat, niin tarvitaan:

 

1 COM kortti, johon liitetään kaikki muut kortit ja joka välittää komennot tietokoneeseen sarjaportin kautta FSBUS-softalle.

 

KEY -kortilla hoidetaan erilaisten kytkimien käskyt COM-kortille ja eteenpäin. Yhdellä KEY-kortilla on 8 x 8 paikkaa kytkimille.

Yksi painonappi tai vipukatkaisin vie yhden paikan, mutta 1 kiertokytkin vie koko 8-paikkaisen rivin. Eli yhteen korttiin voi liittää 8 kiertokytkintä, 7 kiertokytkintä ja 8 kytkintä, 6 kiertokytkintä ja 16 kytkintä jne.

Autopilottiin riittää varmaan 1 KEY kortti, ja jää vähän vielä ylikin paikkoja kytkimille.

 

En oikein tiedä mitä tarkoitat noilla näytöillä: LCD-näyttöjäkö.

 

LCD-näytöt on ihan oma hommansa. FSBUS ei niitä ohjaa, vaan niihin on omat softansa. Ne liitetään rinnakkaisporttiin. Niiden ohjaaminen on kai periaatteessa ihan yksinkertaista. Jos siis osaa ohjelmointia ::)

 

FSBUS-systeemillä on mahdollista käyttää numeronäyttöinä 7-segmenttinäyttöjä. Siis niitä tämän näköisiä:

_

|_|

|_|

 

Itse en vain noista tiedä mitään, kun en niitä käytä.

 

Kannattaa tutustua asiaan lukemalla tältä forumilta kaikki threadit

ja sitten esim. http://mikkila.wabbits.org/fsbus/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tossa olis ensimmäinen pohjapiirros tolle, mutta tossa asettelin vain nappulat

www.kolumbus.fi/kaj.wulff/Autopilot.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi painonappi tai vipukatkaisin vie yhden paikan, mutta 1 kiertokytkin vie koko 8-paikkaisen rivin. Eli yhteen korttiin voi liittää 8 kiertokytkintä, 7 kiertokytkintä ja 8 kytkintä, 6 kiertokytkintä ja 16 kytkintä jne.

 

Oikaistaampas tämä heti..

 

Tuossa menee oikein että paikkoja on 64 kappaletta (8x8).

 

FSBussin tukemia kiertokytkimiä on useaa eri tyyppiä. Ja tyypistä riippuen yksi kiertokytkin vie 2-4 paikkaa. Eli jokaiseen 8 painonapin/kytkimen ryhmään voi pistää yhdenlaisia kiertokytkimiä niin monta kuin on paikkojakin.

 

Esimerkiksi Knitter tyyppisiä, jotka vievät 2 paikkaa, voi pistää yhteen ryhmään 4 kappaletta.

 

Koska kortissa on kahdeksan kappaletta kahdeksan kytkimen paikkoja, voi nuita sekoittaa siten että eri 8-ryhmissä on eri vinkuloita. Yhdessä kiertokytkimiä. Toisessa painonappeja tai kytkimiä, jne. Fsbus ei siis erottele elektroniikkatasolla onko kyseessä painonappi vai on/off kytkin.

 

- J

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jo vain on kivaa tuo fsbussin 7 segmentti näyttöjen teko ilman nuita syövytettyjä piirilevy pohjia. ;D Siinä menee hyvin tehokkaasti rakentelu innot kun tinailet verolevylle kolme (3) metriä ohutta piuhaa. Ja olen tehnyt siis vasta 2 kpl 5 numeroista ja 4 kpl 3 numeroista näyttöä + ohjaimet tuohon autopilotti projektiin.

 

Kyllä ne toimii noinkin tehtynä ja fiilis on MAHTAVA kun voi ap:n ALT holdin hoitaa pyörittelemällä rotaryistä oikeat lukemat ja ALT napista painaa päälle.

 

Olis tarkoitus vielä tehä radio paneelit, mutta saas nähdä...

 

-taito

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tiedämme.. Transponderi:

 

aab.sized.jpg

 

Köykän Mikko noita on tinaillut, ihailen asialle omistautuneisuutta.

 

Muuten, tulkaa lauantaina katsomaan, koska voi olla että nuo radiot saadaan paikalleen!

 

Muutenkin lauantaisin on MIKissä simun rakentelua Malmin lentoasemalla, näkee käytännössä miten kotiohjaamo toimii, saa kokeilla ja halli on täynnä mielenkiintoisia lentokoneita mitä voidaan ihmetellä välissä. Ja *köh* jatkossa on 3 Cessnaa pestävänäkin, luvattu vastapalvelus tuon simun C150:n rungosta.. Siihenkin saa osallistua jos haluaa, ei se ole mitään tylsää kun on hyvä porukka jynssäämässä :) Tuo lauantaipäivä on ihan hauskaa touhua, tulkaa ihmettelemään. Ari kanssa, tule ottamaan vehkeestä tyypit..

 

MIK on siinä vanhan lentokonehallin takana, eli kentälle tultaessa käännytään oikealle ennen sitä isoa parkkipaikkaa. Tuossa juuri julkaistussa Malmin sceneryssä näkyy siinä oven vieressä MIKin ikkunassa juliste missä on MIKin logo sun muuta, siitä koputellen jos ovi on lukossa.

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jyns jyns... ;D

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Kuka sanoikaan että ilmailukerhossa pääsee konkreettisesti kokemaan ilmailun riemuja ;)

 

Ei vaan, iso kiitos Janille ja Antille ja muille avusta!

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuka sanoikaan että ilmailukerhossa pääsee konkreettisesti kokemaan ilmailun riemuja ;)

 

Wax on.... wax off.... wax on... wax off...

 

Näköjään MIK:n rookiet pääsee heti kaluston kimppuun ;D . USAF:n Thunderbirdsien uudet mekaanikkotulokkaat joutuvat muitten toimiensa ohella ensimmäiset viikot kiillottelemaan Thunderbirdsien hangaarin lattiassa olevaa pätchiä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wax on.... wax off.... wax on... wax off...

 

Näköjään MIK:n rookiet pääsee heti kaluston kimppuun ;D . USAF:n Thunderbirdsien uudet mekaanikkotulokkaat joutuvat muitten toimiensa ohella ensimmäiset viikot kiillottelemaan Thunderbirdsien hangaarin lattiassa olevaa pätchiä.

 

Juu eikun toi tosiaan on sovittu vastapalvelus siitä että simulaattoriin saatuun vanha cessnan runko. Oli meitä viiden hengen iskuryhmä pesemässä, myös wanhenpia kerholaisia :) Mutta tuli aika äkkiä tuo pesutarve, jonkun sortin mainoskuvaus noilla mopoilla huomenna joten piti saada edustavaan kuntoon.

 

MIKin omat koneet pestään yleensä säännöllisesti joten niiden kuuraukseen menee hiukan vähemmän aikaa kuin noiden jynssäämiseen. Nyt niillä kyllä kelpaa lentääkin varmaan ja en ihmettelisi jos nopeuttakin tulisi lisää kun sitä moskaa ei ole enää pinnassa ;)

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valmista tuli!

 

ohneu.jpg

Sehän suorastaan hohtaa pimeässä hallissa. :D

 

Kuten Tuomas jo mainitsikin, niin vielä pitäisi tehdä 3 samanlaista pesuvahaus (lue: oppitunti, lentokoneen käyttö ja huolto ;D) hommaa, eli vielä on mahdollisuus osallistua!

 

Kivaa puuhaa se on loppujen lopuksi ja sitä nopeammin tulee valmista, mitä enemmän on porukkaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millos on seuraava pesu sessio ja pestataanko nuoremmatkin hommaan mukaan vai ::) ja jos kerran simuakin rakentelette, niin olisi mukava nähdä miten homma käytännössä toimii :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millos on seuraava pesu sessio ja pestataanko nuoremmatkin hommaan mukaan vai ::) ja jos kerran simuakin rakentelette, niin olisi mukava nähdä miten homma käytännössä toimii :D

 

Lauantaina, eli siis huomenna. Pesua ei tosin ole ohjelmassa kun saa tuo jynssääminen vähän riittää tältä viikolta ;D Mutta tule käymään, aloitellaan jossain kahden aikaan. MIK on siellä wanhassa lentokonehallissa "takana" eli ei-platan-puolella..

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lauantaina, eli siis huomenna. Pesua ei tosin ole ohjelmassa kun saa tuo jynssääminen vähän riittää tältä viikolta ;D Mutta tule käymään, aloitellaan jossain kahden aikaan. MIK on siellä wanhassa lentokonehallissa "takana" eli ei-platan-puolella..

 

Tuomas

 

Vai että jynssääminen alkoi ottaa hermoon ;D ;D

 

Joo tiedän missä sijaitsee, joten tulen käymään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään