Guest Hake

FS2004 EFRO-EFHK ongelmalento

22 viestiä aiheessa

Tein lentosuunnitelman FS:n omalla plannerillä EFRO - EFHK Low Airways IFR lentosuunnitelman ja nousun jälkeen ATC ohjaa kurssille 205 tai 210 ja jos yrittää kääntää kurssille 160 että pääsisi reitille käskee ATC ottaa suunnaksi 205 tai 210. Annoin yhden kerran koneen mennä ja lopetin kun koneeni lähestyi ESSAa. Lähellä EFVA:ta ATC käskee ottaa yhteyden Tampere Centeriin.

ATC ohjaa oikealle reitille jos tekee saman lentosuunnitelman nousun jälkeen.

Oisko kellään muulla vastaavaa ongelmaa? Käytössä on Rovaniemi 2.0, Finnmast 4.1, Finnice, FinnClass 2.01, Finnterrain 1.0.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen kerran törmännyt samaan juuri EFHK:lle mennessä. ATC lennätti kylmästi Venäjälle, kun kokeilin, tuleeko se tolkkuihinsa. Ei ole toistunut, tosin en lennä usein IFR:nä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tämä sama ongelma on toistunut monta kertaa juuri EFRO - EFHK IFR lennolla. Olen käynnistänyt FS:n uudelleen ja tehnyt lentosuunnitelman uudelleen ja joskus ladannut valmiin suunnitelman, mutta tulos on aina sama.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä tulin muistaakseni Oslosta, eli ei se nimenomaan tuohon reittiin liittyvä ongelma ole ainakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on ollut toistuvia kaatumisongelmia IFR-lennossa Pirkkala-Halli välillä (EFTP-EFHA?).

Muuten sama lento mutta aktivoimatta IFR:ää eli ilman lennonjohtoa toimii hyvin.

Minulla on FinnClass, FinnTerrain, FinnMast, EFHK. Ei ole mitään trafiikkiin, AI-koneisiin, lentosuunnitteluun taikka säähän liittyviä add-oneja.

sasu

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi

Olen ollut huomaavinani, että FS2004:n reittihaku antaa välillä yhden reittipisteen aivan lähtökentän vierestä. Jos sitten sattuu nousemaan toiseen suuntaan, voi olla että ei ikinä tule käyneeksi ko. pisteellä. Tämä on ainakin mulla aiheuttanut ongelmia reitille pääsemisessä.

Eli siis, kattokaan onko alle 5nm lähtökentältä yhtään fixiä ja poistakaa se suunnitelmasta jos on. Auttaako?

-- Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin EFRO - EFHK IFR High Airways ja kaikki toimi ihan OK!

Kokeilin myös Low AIrways ja homma onnistui ja syy voi olla se, että jokin fix on liian lähellä ja kone ei kulje sen kautta niin FS:n ATC ei hoksaa sitä.

Viite: Olli Jaarinen viesti edellä.

Olen ollut huomaavinani, että FS2004:n reittihaku antaa välillä yhden reittipisteen aivan lähtökentän vierestä. Jos sitten sattuu nousemaan toiseen suuntaan, voi olla että ei ikinä tule käyneeksi ko. pisteellä. Tämä on ainakin mulla aiheuttanut ongelmia reitille pääsemisessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä mulla ainakin alkumatka Suomeen asti meni ihan oikeaa reittiä. Sekoaminen tapahtui kesken matkan, minkä jälkeen se lennätti koko ajan samaan suuntaan niin pitkälle kuin viitsin seurata (Moskovan paikkeille). Kääntyessä se aina korjasi suunnan takaisin "oikealle" reitille, joten kyllä se omasta mielestään teki hyvää työtä. Minä pistäisin tuon ohjelmabugin piikkiin, joka ilmenee jonkun tietyn erikoisehdon täyttyessä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli jos deletoit ton ROIn niin mites lennonjohto sitten reagoi?

-- Olli

Ainakin yksi lento oli OK! Muita en ehtinyt kokeilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kerran yritin lentää Tjampereelta Hesaan IFR, Kööpenhaminan kohdalla luovutin.

Yritin kyllä Ahvenanmaalla kääntyä suuntaan 090, mutta pian tuo järjissään ollut LJ ohjasi mut takaisin 'oikealle' reitille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ootko nyt ihan sale että olit reitillä, siis että olit käynyt kaikki fixit läpi. Mun on tosi vaikea uskoa että lennonjohto käskee pois viivalta jos vaan suinkin on kaikki waypointit läpi. Ja mullakin tosiaan se eka, liian lähellä ollut piste on aiheuttanut ongelmia.

Jooh, koklasin. FS2004 antaa ekaksi waypointiksi PIR VOR, joka on 0.1nm kentästä. Ja kun nousee radalta 06, kääntyy vasemmalle pohjoiseen, johto käskee kääntymään kohti PIRiä, about suuntaan 220 tjsp, koska olet PIRstä koiliseen, suunta on juurikin kohti köpistä. Sitten kun kurvi ei osu ihan kohdalleen, missaat VORin yli kolmella maililla niin lennonjohto toteaa ettet ole ikinä siellä käynytkään niin siinähän sitten lentellään kohti tanskanmaata. Kandee tosiaan siitä lentosuunitelmasta ne ihan kentän vieressä olevat fixit niin ehtii rauhassa reitille ennen ekaa pistettä.

-- Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS katsoo läpikäydyksi kaikki waypointit, joita on käynyt 10 nm lähempänä, joten kyllä se lähtökentän VORissa oleva piste pitäisi olla jo valmiiksi pässinlihaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se mulla sitä ymmärrä, että olisin mennyt sen "läpi". Nousun jälkeen mä luon aika NAV:in päälle ja mode on GPS:änä ja kuittailen lennonjohdolle, että käännytään käännytään, samalla, kun autopilotti lentää sen VORin päältä ja ohjaa reitille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

FS katsoo läpikäydyksi kaikki waypointit, joita on käynyt 10 nm lähempänä, joten kyllä se lähtökentän VORissa oleva piste pitäisi olla jo valmiiksi pässinlihaa.

No ei se varmaan ihan suoraan etäisyydestä sitä ota, kyllä siinä täytyy joku kohtilentojuttu (hieno kieli tämä suomi) olla, koska muutenhan monesti reitillä kuittautuisi pari fixiä ihan peräkkäin. Tietyissä olosuhteissa sen lentokentän VORin onnistuu kyllä missaamaan ihan yrittämättä >:(

-- Olli

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kumma, että kukaan ei ole vielä maininninut niitä kuutta maagista kirjainta, jotka muodostaa sanan VATSIM! ;D ;D

Oletkos jo itse kokeillut? :) Saatat jäädä koukkuun..

Tuomas

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oletkos jo itse kokeillut? :) Saatat jäädä koukkuun..

Tuomas

En ole kokeillut. Tarkoitus olis kyllä kokeilla joskus, jos olisi aikaa perehtyä tuohon hommaan...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

EFRO ATC käskee kääntymään(rwy 03) Low Aiways lennolla suuntaan 295 vasemmalle ja taasen High Airways lennolla oikealle ja silloin ATC pelaa kunnolla. Vasemmalle kaarrettaessa 295 ja sitten 210 tai 205 jolloin etäännytään ROI:sta joka on kiitotien 03 oikealla puolella.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tein uuden kokeen ja lensin planin mukaan ja ATC antoi suunnan vasempaan 295, mutta ohjasin kuitenkin vasemmalle suuntaan 150 ja myöhemmin ATC käski suuntaan 210 ja myöhemmin sain ohjeita nopeuttaa kääntymisen suuntaan 210. Jatkoin suunnassa 150 kunnes olin lähellä kenttää niin ATC antoi ohjeen kääntyä oikealle suuntaan 175, eli planin mukaiselle reitille.

Eli näyttäisi siltä että kentän lähellä olevat fix:it voivat aiheuttaa tällaista ATC:n sekoilua.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään