Lauri Matikainen

ILS-laskeutuminen

87 viestiä aiheessa

Katsoin tuolta Rainer Karvosen sivuilta ohjeita tuohon mutta jäi vielä muutama kymysys muhimaan:

 

Pitääkö kaikki muut VORit olla ohitettu niin että viimeinen etappi on esim. EFRO tutkassakin, ennen kuin voi tehdä ILSin?

Ja onko tuo korkeutta osoittava merkki tuo pieni kolmio vai tuo satanistilogo :P tuossa sen yläpuolella?

Mistä tietää jonkun tietyn kiitoradan ILS-taajuuden? Tai sen VOR-taajuuden vaikka se taitaakin olla siellä valmiina.

Ja mistä tietää milloin ILS on aktivoitunut?

 

Kun ite yritin ILSiä Rovaniemelle niin lähin Oulusta Direct GPS -reittiä. Slewasin noin 40nm Roviksen kiitorata 21sta niin että oon suurin piirtein menossa sen suuntaan. Kytken ensiksi kiitoradan suunnan COURSEen ja sitten COURSE-ikonin päälle. Sitten laitan ne ILS-taajuudet Nav1seen ja Nav2seenkin kun sitä ei siellä olekaan.

Sitten yritin kääntyä sille suunnalle mihin se pystypalkki osoitti mutta eihän se siitä suuntaa muuttanut vaikka ohitin jo selvästi kiitoradan suuntasäteen. Ei tainnut siis kaikki mennä ihan nappiin?

Kiitoksia sille joka vaivautuu vastaamaan :)

 

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Osa noista ilmeisesti riippuu käyttämästäsi paneelista, mutta ILS-lähestyminen autopilotilla menee näin:

 

ILS-taajuuden näet joko kentän laskeutumiskartasta, FS:n omasta kartasta tai FS:n GPS:stä. FS:n kartasta saat taajuuden selville klikkaamalla kentää tai sitä vihreää ILS-sulkaa.

 

ILS:n taajuus viritetään NAV1:een. NAV2:een on hyvä virittää kentän VOR-majakka (löytyy samalla tavalla)

 

Toimintaetäisyys vaihtelee, mutta kun sinulla on taajuus NAV1:ssä, näet milloin säde löytyy siitä, että VOR1-mittari herää.

 

ILS-sädettä lähestytään autopilotilla niin, että tarpeeksi kaukana kentästä leikataan ILSin suunta mielellään n. 30 asteen kulmassa. Koneen suunta säädetään autopilotin HDG-moodilla ja korkeus ALT-moodilla. Tässä vaiheessa korkeuden olisi syytä olla jo kentän lähestymiskorkeus, tai jos se ei ole tiedossa, niin pari kolme tuhatta jalkaa kentän korkeutta ylempänä on hyvä arvaus. Kun VOR1 on havainnut ILS-säteen ja korkeus on alle ILS-säteen (eli liukupolkua osoittava viisari/väkäset VOR1-näytössä ovat nollan yläpuolella), voidaan autopilotista kytkeä APP-moodi (nimi vaihtelee eri autopiloteissa, mutta yleesä APP tai APR) päälle. Kun kone leikkaa ILS-säteen vaakasuunnassa, HDG kytkeytyy pois päältä ja autopilotti alkaa seurata sädettä. Kun kone leikkaa pystysuuntaisen säteen, ALT kytkeytyy pois päältä ja kone alkaa laskeutua. Ratkaisukorkeudessa autopilotti pannaan pois päältä ja laskeudutaan loppu käsiohjauksella. Tuossa tuo pääpiirteissään simun näkövinkkelistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm.... onkos sulla kartat haluamallesi lähestymiselle? Niistä nimittäin näkee aikalailla yhtä sun toista infoa, taajuudet, suunnat jne.

 

EFRO ILS ei kuulu 40 NM päähän, ja simussa muutenkin vähän yli 20 NM on yleinen kuuluvuusalue. Olisko tämä syynä siihen ettei sitä löytynyt?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pistetään vielä tähän näin lisäksi että se ILS säde ei taida yltää kuin 20nm pelissä

Siihen tullaan yleensä jotain 7-10nm paikkeille.

 

<edit>Ja vasta kun sain viestin editoitua kun huomasin että sinne on ilmestynyt yksi posti, ehdin sitten submittia pistää ja siellä on toinen viesti edellä jossa taas sanotaan samaa ;D</edit>

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Airport Plates'eissa ILS-taajuus on joskus (aina?) merkitty koodilla LLZ, jonka kuvittelisin meinaavan Localizer.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Taajuuden löytää myös itse simusta joko GPS:n lentokenttäinfosta tai simun oman kartan kautta. Siellä sen nimi on ILS Freq.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Varsinkin jumboilla on tärkeätä että lentonopeus liukupolulla on säädetyissä rajoissa (katso simun info centeristä konekohtaisista ohjeista oikeat nopeudet). Jos tulee vähänkin liian kovaa liukupolkua niin kone heittelehtii aivan holtittomasti puolelta toiselle ja laskeutuminen on viisainta unohtaa ja yrittää uudestaan.

 

Jumboillahan myös laskeutuminen matkakorkeudesta laskeutumiseen vie kymmeniä maileja ja korkeuden pudottamisen laskenta on melkein oma tieteenhaaransa. Korkeutta on saatava pois ilman että vauhti kiihtyy.

 

Itse en juuri lennä jumboilla, ainakaan vielä. Niissä on niin berqueleesti opiskeltavaa. Kaikki kunnia föönipiloteille, vaikka heille välillä vinoilenkin. :-)

 

sasu

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmmm.... onkos sulla kartat haluamallesi lähestymiselle? Niistä nimittäin näkee aikalailla yhtä sun toista infoa, taajuudet, suunnat jne.

Ei ole karttoja mutta kannattaa varmaan tulostaa VACC Finlandin sivuilta?

 

EDIT: Kiitos Sasu kuvista, tuli tuo asia ainakin selväksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole karttoja mutta kannattaa varmaan tulostaa VACC Finlandin sivuilta?

 

Kyllä, juuri näin.

 

Tuli nyt myös mieleen että onhan simussa ihan sellaisia lesson juttujakin, eivätkä ne nyt "niin" huonoja ole. ILS lesson löytyy ainakin, en nyt muista oliko NDB ja VOR lähestymisiäkin. Englanniksi tosin, mutta sen opettajan pälpätyksen taisi saada myös tekstinä. Olen joskus ihan huvikseen lennellyt niitä lessoneita ja ne ovat oikeastaan ihan mukavia, ainakin jotkut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, juuri näin.

 

Tuli nyt myös mieleen että onhan simussa ihan sellaisia lesson juttujakin, eivätkä ne nyt "niin" huonoja ole. ILS lesson löytyy ainakin, en nyt muista oliko NDB ja VOR lähestymisiäkin. Englanniksi tosin, mutta sen opettajan pälpätyksen taisi saada myös tekstinä. Olen joskus ihan huvikseen lennellyt niitä lessoneita ja ne ovat oikeastaan ihan mukavia, ainakin jotkut.

Siellä FS:n omassa Rod Machadon pitämässä koulussa opetetaan kaikki, mitä FS:n default- koneilla voi tehdä. Itse kävin FS2000:en koulutuksen CPL- vaiheeseen asti läpi, ja se auttaa ihan todella! Oppii termistöä, Cessnalla lentämistä, VOR- ja NDB- navigointia ja lähestymisiä sekä tottakai ILS- lähestymisiä.

 

FS:n oman C172/182:n hyvää varustelua kannattaa käyttää hyväksi ja harjoitella ne ensimmäiset mittarilähestymiset sillä, kun kerran sillä voi tehdä kaiken saman kuin niillä default- boeingeilläkin, eikä vauhtia ole niin turkasen paljoa.

 

Käyttäkää hyvät ihmiset sitä FS:n omaa koulua! :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei tuo Localizerin suuntasäde 20nm mailia pidemmälle juuri näytä oikeastikaan. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, vähän aiheesta poiketen kysyisin seuraavaa: Lentelen itse vanhalla FS98:lla ja siinä en saa lessoneissa opettajan pölötyksiä tekstiksi mitenkään. Voisko joku neuvoa, miten onnistuu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Milläs nopeudella siihen suuntasäteeseen kannattaisi ajaa, kun kone on kokoalueelta DC9-B757, vai onko siihen vauhtiin joku laskutoimitus, jolla saa sen tietoonsa noin suurinpiirtein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No optimaalinen nopeus riippuu konetyypin lisäksi kuormasta. Voi löytyä taulukoitakin sopivasta vauhdista lähestymisen eri vaiheissa, mutta noin osapuilleen niin tuossa kohtaa vähän enemmän kuin laskunopeus, mutta kumminkin niin hiljaa että saa pyörät alas ja voi alkaa avata laippoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toi nopeus riippuu vähän koneen koosta. DC-9 vois olla 135kts. paikkeilla. B-757 taisi olla karvan verran alle 150kts. 150kts toimii hyvin. Kynnyksellä sitten kaasut idleen (tyhjäkäynnille) ja laskuun. Vref on nimeltään tuo lähestymisnopeus. Minimi Vref saadaan laskemalla Vso (sakkausnopeus laskuasussa eli telineet alhaalla ja max laipat) x 1.3. Simussa voi käyttää jotain 1.5 kertaa tuo Vso. Vähän vakaampi lentää. (jos siis tietää sakkausnopeuden koneelle).

Tässä linkki mistä löytyy kaiken näköistä. :)

 

http://www.ivao.org/training/tutorials/Ipack/Files/L6-AProc.htm

 

Googlella löytää myös. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei, vähän aiheesta poiketen kysyisin seuraavaa: Lentelen itse vanhalla FS98:lla ja siinä en saa lessoneissa opettajan pölötyksiä tekstiksi mitenkään. Voisko joku neuvoa, miten onnistuu?

 

Tietääkseni siinä ei saa mitenkään tekstejä esille. Mutta jos sen open neuvot menee ohi, niin Ctrl + M yhdistelmällä ope kiltisti toistaa sanomansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Herätetäänpäs nyt tämä topic taasen henkiin.

 

Elikkäs semmoinen ongelma olisi että ILS laskua suorittaessa (CPL harj.7) ei kone aloita laskeutumista missään vaiheessa.

Yhden kerran koitin antaa lentää että näkisin miten se jatkaa niin kyllä se ihan oikein kiitoradan suuntaan koneen kääntää, mutta ei

suostu missään vaiheessa aloittamaan laskeutumista.

 

ja elikkä siis yritän laskeutua APR toiminnon avulla.

 

Niin onko sitten joku yksinkertainen asia unohtunut vai mikä mahtaa olla että ei onnistu.?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljos sulla on korkeutta ku tuut säteeseen? 10nm ennen kynnystä

 

Jeh, samaa olin juuri kysymässä. Eli sinun pitää tulla säteeseen säteen alapuolelta, siten että lentoratasi leikkaa säteen. Sitten pitäisi lähteä laskuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

korkeutta on se ohjeiden mukainen 2000. Ja se leikkaa säteen juurikin kuten ohjeissakin mainitaan 6.7DME kohdalla.

mutta ei vain lähde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

korkeutta on se ohjeiden mukainen 2000. Ja se leikkaa säteen juurikin kuten ohjeissakin mainitaan 6.7DME kohdalla.

mutta ei vain lähde.

 

Hum... Millä koneella sitä yrität saada kiinni ?

 

EDIT// Ja onhan nopeus "kohtuullinen" ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mooney Bravo.

ja simuna on FS2004

Eilen tätä koitettiin jo serkun kanssa pähkäillä mutta ei nyt heti saatu mieleen mitään mikä tuohon vaikuttaisi.

 

ja nopeus on kohtuullinen.  ;D

olen koittanut sitäkin vaihdella että tulisin rikkaalla ja fuel flow noin 8-10, ja myöskin muita variaatioita.

mutta ei tunnu toimivan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mooney Bravo.

ja simuna on FS2004

Eilen tätä koitettiin jo serkun kanssa pähkäillä mutta ei nyt heti saatu mieleen mitään mikä tuohon vaikuttaisi.

 

Pittääpä itsekin kokeilla tuolla. Hetki... :P

 

Sillä välin, jaksaisitko laittaa muutaman screenshotin tänne panelistasi, kun odotat ILSiin lukittumista ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

hetki pieni niin koitan saada sen screen shotin. eri kenttiä en ole vielä kokeillut, mutta luulisi sen EFPO toimivan koska kuitenkin harjoitus on tarkoitettu sinne. Tosin sceneryjä en nyt juuri muista että mitä kaikkia on mutta ainakin ne perinteiset Finn sceneryt.

 

Kestää hetkisen  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään