Guest kivelak

ATC unohtaa koneen

15 viestiä aiheessa

Päätön kysymys mutta tyhmät saa kysyä... ::)

 

Sanokaapas mikä nappi pitää olla eri asennossa kun ATC ei anna lento-ohjeita IFR:llä sen jälkeen kun olet ilmassa ja siirrettynä Departurelle? Mitä olen mennyt vahingossa painamaan, FS:n asetuksista en löydä mitään. Eilen kävi esimerkiksi niin että kun lensin Auroran kentältä Guatemalasta kohti Atlantaa niin New Orleansinkaan kohdalla kukaan ei ollut puhunut sanaakaan, lensin sitten reittiä pitkin ja kukaan ei ohjeistanut mitään. Vasta aivan Atlantan kentän tuntumassa otti sieltä päästä lennonjohto yhteyttä ja tarjosi lentoselvitystä kiitoradalle 27R. Tähän mennessä aina kun olen lennellyt ympäri maailman kenttiä IFR:llä on homma toiminut ja välillä on pitänyt vaihdella taajuuksia jne. Nyt vain lakkasi toimimasta. Apuva!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuotanoin. FS:n oma ATC on aivan hanurista. Sille ei vain voi mitään. Esim FS2002:ssa ATC antaa ties mitä ohjeita ja lennättää sinua aivan kuuseen. Eikai tuohon mitään korjausta ole muutakuin että ei lennä FS:n ATC:n kanssa. Ja jotkut varmasti vastaisivat tähän viestiin vain että "VATSIM" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tuotanoin. FS:n oma ATC on aivan hanurista. Sille ei vain voi mitään.

 

Tuo on kyllä tosiaankin melko totta. Minullakin fs9:ssä ATC lennättelee mm. Suomessa vähän minne sattuu, esim. kun lähtee Oulusta Helsinkiä kohden... >:(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joopa joo. Kokemus ei vielä riitä VATSIMiä varten, ehkä tulevaisuudessa.

 

Eihän radiopaneelissa voi olla mitään vikana? :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jos sie lennät määritettyy reittiä pitkin IFR ni sillon ei paljoo kuulukkaan. Sillon jos poikkee reitiltä tulee yleensä pyyntö palaamaan reitille tjsp. Eilen lensin KMLB-KDFW-KLAX lennon. Ainoat ajat millon atc käski toimimaan oli esim lähestyessä päämäärää. ;) Välillä tietysti pyydetään vaihtamaan kuuluvuutta esim "DFW Approach" tai "DFW Center".

 

Sen verran vielä lisää, että oletko yrittänyt ottaa uusiks IFR suunnitelman suoraan lennosta, siten ettei ole tarvinnut aloittaa lentoa alusta saakka. Senhän saa kesken lennon vaikka otettuu uusiks. Se kysyy siinä kun valitsee IFR että siirretäänkö kone lähtökentälle ja siihen vastaa aina että "EI". Lento jatkuu siitä mihin se jäi. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole kokeillut, pitää kokeilla tuota kikkaa josko tuo auttaisi.

 

Minulta tippui myös nuo taajuudenvaihtopyynnöt pois, ensin siellä oli Aurora ja sen jälkeen "No messages to send anyone" tms.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin, jos lentää oikeaa reittiä oikealla korkeudella, niin ei lennonjohto sano mitään sen "maintain own navigation" tms. jälkeen ennen kuin lähestyminen alkaa. Ne korjaa vaan jos eksyy. Mutta sitten kyllä joskus se sekoaakin ja lennättää vaikka maailman ympäri samaan suuntaan. Minä tosin yleensä lennän VFR-säännöillä, jos sää sallii. Hittoako se lennonjohdolle kuuluu, jos matkan varrella pälähtää päähän käydä tutkimassa jotain mielenkiintoista lähempää ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos sää ei salli jommassa kummassa päässä? Mikäs sitten vaihtoehdoksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Entäs jos sää ei salli jommassa kummassa päässä? Mikäs sitten vaihtoehdoksi?

 

Sitten ei auta kuin luoda IFR-plan lennossa. En muista pääsikö sinne Kneeboardin (näppäin F10) kautta vai pitääkö ottaa oikein valikosta (Alt-[eka valikon kohta]-Flight Planner).

 

Kun se on luotu niin sitten pyytää lennonjohtoa aktivoimaan tämän uuden IFR-suunnitelman.

 

Ei saa sitten antaa simulle lupaa siirtää konetta IFR Planin lähtökentälle kuten tuolla aiemmin jo neuvottiin.

 

sasu

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

FS2004:ssä löytyy lennon aikana ATC-valikostakin IFR-plaanin luonti. Lähdössähän asia selviää kun ei saa rullauslupaa (tai minulla kerran jo niinkin, että sain rullausluvan mutta en lähtölupaa), jolloin pitää sitten ylävalikosta mennä flight planneriin. Samaan planneriin kumpaakin kautta kumminkin päätyy.

 

Jos kesken lennon joutuu vaihtamaan, kannattaa, jos mahdollista, valita itsen ja kohdekentän välissä oleva kenttä lähtökentäksi. Jos ei löydy, niin sitten joku taakse jääneistä, mutta sitten tulee hetken aikaa solkenaan kääntymisohjeita joka suuntaan, jolloin pitää vain odottaa rauhassa että aletaan kutakuinkin oikeaan suuntaan ohjata taas. Ja kuten Toni sanoi, pitää sitten vastata kieltävästi, kun se kysyy haluatko siirtää koneesi lähtökentälle, jos haluaa jatkaa matkaa eikä aloittaa uutta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sattuuko tuo ATC:n "unohtaminen" sen jälkeen kun ATC on antanut sinulle squawk-koodin? Nimittäin jotkut koneet, kuten Captainsimin 727 eivät vaihda squawk-koodia automaattisesti ATC:n sen annettua, ja ATC ei täten vastaa. Seuraapa ensi kerralla koneesi radiopaneelia, ja tarkastele vaihtuuko squawk-koodi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaap, pitääpä seurata.

 

Kyseessä on Project Openskyn 757. Ja jos ei vaihda ja laittaa käsin niin sen pitäisi korjata tilanne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaap, pitääpä seurata.

 

Kyseessä on Project Openskyn 757. Ja jos ei vaihda ja laittaa käsin niin sen pitäisi korjata tilanne?

Juu, minä ainakin 727:aa lentäessäni laitan koodit käsin, ja toimii. Tuo "bugi" lisää oikeastaan aitoutta. :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitäs mun kannattais tehdä tuon asian kanssa, kun atc äänet eivät edes kuulu, vaikka asetukset on kohdallaan. Tämäkin taas johtuu siitä, että fs9:n defaultäänet eivät toimi jostain syystä. olen asentanut uudestaan pari kertaa kaikki, mutta ei palaa äänet. Sillä ei sinäänsä ole väliä, kun käytän add on koneita ja ääniä, mutta lennonjohdon puute häiritsee.

Jotain täytyy olla pielessä. Hauska juttu, että default cessnassa toimii äänet moitteetta. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Testasin äsken ja sama juttu, squawk koodi oli oikein. Atlantasta Tampaan lentelin ja Approachin jälkeen meni mykäksi. Kokeilin ottaa uuden plänin ja sain siihen vahvistukset ja kuittaukset lennonjohdolta mutta hiljaisuus jatkui. Canceloin IFR:n ja suoritin laskun onnistuneesti. Harmittaa vaan kun noita ohjeita ei kuulu, monta kertaa ne on opastaneet kiitorataa kohti heti oikeasta suunnasta.

 

Transponderissa (vai mikä se olikaan) on oikea koodi, mitäs nappeja pitää olla pohjassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään