Tuomas Kuosmanen

GPS:ää..

10 viestiä aiheessa

Homman alkuidea: Kotiohjaamoon GPS. Tätä aikani pähkittyäni tulin siihen tulokseen että siihen tarvitaan joku pieni LCD jne (kuten tuossa aiemmassa threadissa olikin hyvä projektin alku). Mutta itselläni, kun lennän myös oikealla koneella, on myös käyttöä ihan "oikealle" gps:lle. Joten tuumasin että sen sijaan että pistän rahaa pikkunäyttöihin ja kytkimiin, voisin hankkia oikean ilmailuGPS:n. Ja tuossa Garminissa spekseissä luvattiin tuki "NMEA Input":ille. Joten klik-klik ja DHL toi sellaisen postissa. Eilen testattiin Lappeenrannassa käyden ko. laite ja ilmailukäytössä on varsin pätevä peli. Paitsi silloin kun satelliitti-fixit katoavat juuri kun ollaan menossa vfr-ilmoittautumispisteestä sisään ja rajavyöhykkeelle on pisteeltä noin 1 merimaili... ;D Tokihan kartta on ensisijainen navigointiväline vfr-lennolla.. sitä karttaa tulikin sitten äkkiä tutkittua hyvin tarkkaan :)

 

No kuitenkin. Toinen puoli ongelmaa oli saada se vehje toimimaan simun kanssa. GPSout.dll paikalleen simun "modules"-hakemistoon ja kokeilemaan.. Tässä tulikin takapakkia kun selvisi että NMEA-inputti onkin vain omien "waypointtien" lisäämistä varten, sen kautta ei voikaan kertoa GPS:lle että nyt oletkin Ivalossa. Harmin paikka. Kaiken maailman "moving map"-softat tuolla toimivat loistavasti kyllä. Eikun mailia Garminin tekniseen tukeen ja samoin ihmettelemään asiaa Dowsonin FSUIPC-foorumille (gpsout.dll on Dowsonin softa)

 

Hommassa selvisi seuraavaa: monet kaupalliset simulaattorit käyttävät garminin GNS430 ja 530-laitteita, siis ihan oikeita. Mutta niissä on custom-softa sisällä jossa on mukana ihan oma realtime-protokolla millä saadaan simun ja gepsin välille reaaliaikainen kommunikointi kahteen suuntaan, eli ko. gepsi voi sitten ohjata simun autopilottia jne. Ja tuota firmwarea ei tietenkään saa mistään. Eikä sitä halua käyttääkään kun vehkeen pitää toimia myös normaalisti.

 

Mutta kaveri sitten mainitsi myös että "A400" eli "Aviation" -protokolla on ehkä mahdollisuus joka saattaisi toimia ainakin jotenkuten - sitä käytetään jos esim. kytketään kannettava GPS yhteen paneelissa olevan laitteen kanssa. Paneeligepsulla on ulkoinen antenni ja siten parempi satelliittikuuluvuus, mutta se saattaa esim. olla vanha ja kannettavassa voi olla muita hyviä ominaisuuksia kuten parempi kartta jne. Joten speksit esiin, tutkimaan. Siinä vaiheessa sitten Dowsonille infoa aiheesta myös. Selvisi että "A400" on myös usein nimeltään "ARNAV" tai "KING" -protokolla, eli tuo saattaa hyvin toimia myös esim. Kingin gepsujen kanssa.

 

Sitten yllätys oli melkoinen, kun Mr. Dowson pisti mailia, vaikka onkin kovasti kiireinen: "Tuossa olisi gpsout.dll joka pukkaa ulos sitä a400-dataa, kokeilepas mitä gepsi tykkää..".. Ei muuta kuin softa paikalleen, kone Ivaloon ja oho! Sehän toimi. Tosin pientä säätöä on tässä vielä, mutta ajattelin pistää vähän väliaikatietoja. Jollain teistä saattaa olla esim. GPSIII-Pilot tai joku muu *ilmailugps* - tällä sen ehkä saa toimimaan simussa!

 

Alla kuva, aika loistava fiilis kun samaa laitetta voi tosiaan opetella käyttämään FS2004:ssä - toivottavasti silloin, jos lennolla gepsiä sitten todella tarvitaan esim. pahan kelin tms takia, sen sitten osaa kuin omat taskunsa ja siitä on apua.

 

aav.sized.jpg

 

Pete varmaan julkaisee uuden GPSOut.dll:n tässä lähipäivinä missä tuo tuki on olemassa. Täytyy kyllä sanoa että mielellään sen FSUIPC:n rekisteröintimaksun maksoi, kerta kaikkiaan upeaa apua kaverilta saa!

 

Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen viritys. Onko sinulla tietoa mitkä GPS laitteet tukevat tuota ARNAV/A400 protokollaa?

 

Edit: Näköjään Garminin sivulla on 196:n spekseissä lukee:

Interfaces: RS232 with NMEA 0183, RTCM 104 DGPS data format and proprietary Garmin

 

Onko tuo ARNAV/A400 joku ylläolevista (eli mistä tietää tukeeko laite ko. protokollaa)?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen viritys. Onko sinulla tietoa mitkä GPS laitteet tukevat tuota ARNAV/A400 protokollaa?

 

Edit: Näköjään Garminin sivulla on 196:n spekseissä lukee:

Interfaces: RS232 with NMEA 0183, RTCM 104 DGPS data format and proprietary Garmin

 

Onko tuo ARNAV/A400 joku ylläolevista (eli mistä tietää tukeeko laite ko. protokollaa)?

 

"Aviation In" protokolla on se mikä tossa valikosta valitaan. Ainakin se mainitaan noiden manuaaleissa. Tossa webisivulla ei siitä puhutakaan näemmä mitään. Ainakin GPS III Pilot:in manuska mainitsee sen. Mutta protokollan nimi on myös "King" - homma varmaan selviää kokeilemalla ja manuaaleja lukemalla voinee saada osviittaa mitkä laitteet saattaisivat toimia.

 

Tuon protokollan ideahan on lähettää "Direct To" -waypointit ja plaanit tuohon kannettavaan jos ne tekee paneeligepsusta käsin. Esim. niin että paneeligepsu ohjaa autopilottia ja sillä on hyvä antenni. Mutta siinä ei ole moving mappia ollenkaan -> voi käyttää kannettavaa karttagepsua "navinäyttönä" josta näkyy reittiviiva ja sijainti.

 

Protokolla tosiaan myös lähettää paikkadataa ja tukee myös ylläolevia juttuja mutta gpsout tällä hetkellä antaa ulos vain paikkadataa. Toisaalta mitään infoa ei mene sisään - eikä tuo gps käsittääkseni osaakaan edes ajaa autopilotteja sun muita (eikä varmaankaan kannettavaa laitetta moiseen saakaan käyttää..?)

 

Tuomas

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Aviation In" protokolla on se mikä tossa valikosta valitaan. Ainakin se mainitaan noiden manuaaleissa. Tossa webisivulla ei siitä puhutakaan näemmä mitään. Ainakin GPS III Pilot:in manuska mainitsee sen. Mutta protokollan nimi on myös "King" - homma varmaan selviää kokeilemalla ja manuaaleja lukemalla voinee saada osviittaa mitkä laitteet saattaisivat toimia.

 

Tuon protokollan ideahan on lähettää "Direct To" -waypointit ja plaanit tuohon kannettavaan jos ne tekee paneeligepsusta käsin. Esim. niin että paneeligepsu ohjaa autopilottia ja sillä on hyvä antenni. Mutta siinä ei ole moving mappia ollenkaan -> voi käyttää kannettavaa karttagepsua "navinäyttönä" josta näkyy reittiviiva ja sijainti.

 

Protokolla tosiaan myös lähettää paikkadataa ja tukee myös ylläolevia juttuja mutta gpsout tällä hetkellä antaa ulos vain paikkadataa. Toisaalta mitään infoa ei mene sisään - eikä tuo gps käsittääkseni osaakaan edes ajaa autopilotteja sun muita (eikä varmaankaan kannettavaa laitetta moiseen saakaan käyttää..?)

 

Tuomas

 

 

 

 

Mielenkiintoista asiaa. Onko joku tehnyt FS:ään softan, joka antaa NMEA:ta ulos? Eli onko mahdollista saada FS2004:stä koneen paikka NMEA:na? Noi "aviation" protokollat on varmaan joitain parserisoftia, jotka parsettaa ilmailualalle hyödyllistä tietoa vastaanottimen tuottamasta NMEA:sta?

 

Mietin vaan, että olisi aika kumma jos jonkin GPS:n saisi toimimaan pelin tuottamalla NMEA:lla, kun kaikki satellittitiedot ovat hatustavedettyjä?

 

Täähän näkyy olevan vanha threadi, mutta mietin, että olenko ymmärtänyt jutun oikein?

 

Sitten noista protokollista:

 

Jos noi puheenaiheena GPS vastaanottimet tukevat NMEA 0183:ta, niin silloin sieltä GGA messusta tulee fixed paikkatietoa (olikohan jonkun 84 ellipsoidi maapallomallin mukaan tai jotain...), niin että kaksi ekaa merkkiä on asteina ja loput minuutteina (jos jakaa minuutit 60:llä, niin saa asteiksi ja päinvastoin). Messut alkaa aina $ merkillä ja päättyy rivinvaihtomerkkiin, joten on helppo tehdä parsereita, joista saa paikan ja nopeuden. VTG messuhan sisältää nopeuden ja kurssin ja noita messuja oli monia, joissa mitä erillaisinta tietoa. ( http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm )

 

RTCM104 on sitten differentiaali GPS juttuja, joissa liikkuvan vastaanottimen paikkaa verrataan jossakin tietyssä ja tunnetussa pisteessä olevaan vastaanottimeen (liikkuva GPS saa tunnetun aseman sijainnin radiolinkin kautta)

 

RTCM104 messut sisältää korjattua ja vähän tarkempaa paikka tietoa. (en ole sitä koskaan joutunut parsettaa, niin en muista, että mitä kaikkea niissä messuissa olikaan)

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, vielä piti vinkata GPS:ää haluaville, että on helppo tehdä moinen itsekin. (vaikka menee vähän ohi simurakentelusta :) )

 

Nykyään on saatavilla ns. "älykkäitä" GPS antenneja, jotka käytännössä sisältää pienellä piirilevyllä antennin, GPS vastaanottimen ja DSP:n kaikkine korrelaattoreineen. Tää 1.5cm x1.5cm kokoinen laite sitten syöttää ulos NMEA:ta, josta on helppo mikrokontrollerillakin parsettaa haluamansa tiedot ulos. Pelkällä numeronäytölläkin saisi jo hyödyllistä tietoa, kuten nopeus, suunta ja koordinaatit.

Eli ihan tämän palstan kotiohjaamo rakentajien elektroniikkataidoilla saisi tuommoisen taskupaikannuslaitteen vaikkapa purjelentäjille tai metsämiehille...

 

http://www.2rtech.fr/gpsmodule.htm

 

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin, vielä piti vinkata GPS:ää haluaville, että on helppo tehdä moinen itsekin. (vaikka menee vähän ohi simurakentelusta :) )

 

Nykyään on saatavilla ns. "älykkäitä" GPS antenneja, jotka käytännössä sisältää pienellä piirilevyllä antennin, GPS vastaanottimen ja DSP:n kaikkine korrelaattoreineen. Tää 1.5cm x1.5cm kokoinen laite sitten syöttää ulos NMEA:ta, josta on helppo mikrokontrollerillakin parsettaa haluamansa tiedot ulos. Pelkällä numeronäytölläkin saisi jo hyödyllistä tietoa, kuten nopeus, suunta ja koordinaatit.

Eli ihan tämän palstan kotiohjaamo rakentajien elektroniikkataidoilla saisi tuommoisen taskupaikannuslaitteen vaikkapa purjelentäjille tai metsämiehille...

 

http://www.2rtech.fr/gpsmodule.htm

 

 

Paljon tuommoinen sitten käytännössä maksaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Paljon tuommoinen sitten käytännössä maksaa?

 

Olen nähnyt noita 50e:stä 100euroon. Pienimmät on sen 1.5cm x 1.5cm kokoisia levyjä (googlella löytää). Halpenevat kaikenaikaa. Kotiharrastajalle ihan sopiva ja helppo ratkaisu kun 50e-100e + oma harrastenäpräily osineen ei nyt niin hirmu kallista ole.

Tuo pikaisesti löytämäni linkin radio ei ollut ihan pienimmästä päästä, joskin noi vanhemmat on halvempia.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista asiaa. Onko joku tehnyt FS:ään softan, joka antaa NMEA:ta ulos? Eli onko mahdollista saada FS2004:stä koneen paikka NMEA:na? Noi "aviation" protokollat on varmaan joitain parserisoftia, jotka parsettaa ilmailualalle hyödyllistä tietoa vastaanottimen tuottamasta NMEA:sta?

 

Joo siis tuo gpsout.dll nimenomaan pukkaa NMEAa pihalle defaulttina, siinä on muutama optio dokumenteissa kerrottuna.

 

Tuo aviation in on just sitä varten että NMEAlla ei oikea gepsi usko paikkatietoa vaan se NMEA-IN-tuki gepseissä on lähinnä niitä omia waypointteja ja muuta datansiirtoa varten. Mutta esim. ipaq-palm-karttasovelluksethan tuolla toimivat loistavasti. Ja tosiaan tuo garminini aviation in -härdelli on suhteellisen uusi lisäys tuohon.

 

Mietin vaan, että olisi aika kumma jos jonkin GPS:n saisi toimimaan pelin tuottamalla NMEA:lla, kun kaikki satellittitiedot ovat hatustavedettyjä?

 

Täähän näkyy olevan vanha threadi, mutta mietin, että olenko ymmärtänyt jutun oikein?

 

Joo, ymmärsit oikein. Tuo toimii karttasoftien kanssa ja siihen se on tarkoitettukin. Pohdittiin vaan että miten noissa kaupallisissa simuissa toimii noi sinänsä oikeat gepsit. Kyselinkin sitä garminilta ja vastaus oli että niillä on oma special firmware noihin mitä ei jaeta kuin ko. simuvalmistajille, varmaankin jotain NDA:ta vastaan tms. Mutta kaveri vihjasi että tuo "Aviation" protokolla eli AV400 tai mikä se nyt onkin nimeltään, sillä on monta nimeä selvästikin - jossain sitä sanotaan "KING"-protokollaksi mikä varmaan viittaa bendix/king:in suuntaan jne.. Tarkoitettu kahden gepsin kytkemiseksi yhteen - monessa koneesshan on nykyään esim. GNS430 kertaa 2, ne on pistetty narulla yhteen just ton protokollan kanssa että ovat aina samaa mieltä asioista :)

 

Tuo gpsout ei tosin tue mitään niitä flight plan -siirtelyitä ym, pelkkää paikka-, suunta-, nopeus- ja korkeusdataa.

 

Sitten noista protokollista:

 

Jos noi puheenaiheena GPS vastaanottimet tukevat NMEA 0183:ta, niin silloin sieltä GGA messusta tulee fixed paikkatietoa (olikohan jonkun 84 ellipsoidi maapallomallin mukaan tai jotain...), niin että kaksi ekaa merkkiä on asteina ja loput minuutteina (jos jakaa minuutit 60:llä, niin saa asteiksi ja päinvastoin). Messut alkaa aina $ merkillä ja päättyy rivinvaihtomerkkiin, joten on helppo tehdä parsereita, joista saa paikan ja nopeuden. VTG messuhan sisältää nopeuden ja kurssin ja noita messuja oli monia, joissa mitä erillaisinta tietoa. ( http://www.gpsinformation.org/dale/nmea.htm )

 

RTCM104 on sitten differentiaali GPS juttuja, joissa liikkuvan vastaanottimen paikkaa verrataan jossakin tietyssä ja tunnetussa pisteessä olevaan vastaanottimeen (liikkuva GPS saa tunnetun aseman sijainnin radiolinkin kautta)

 

RTCM104 messut sisältää korjattua ja vähän tarkempaa paikka tietoa. (en ole sitä koskaan joutunut parsettaa, niin en muista, että mitä kaikkea niissä messuissa olikaan)

 

Juu, tämmöset on tossa gpsoutin manuskassa:

 

>
Sentences=RMC,GPRMZ



; This parameter selects the NMEA standard sentences to be sent by the

; GPSout module. Currently the following are supported:

;

;   RMC   -- best for FliteMap, provides course and ground speed, but no altitude

;   RMA   -- similar

;   PGRMZ -- Garmin NMEA 0183 extension for Altitude only: use with RMC

;   GLL   -- used by Microsoft Autoroute 2001 but GGA works better

;   VTG   -- usually used with GLL to provide course and ground speed data

;   GGA   -- also works with FliteMap and others, and provides altitude,

;            but not course and speed

;   GSA   -- provides no useful information from GPSout, but appears to be needed

;          by some applications (such as "Anywhere") in order for it to be 

;          able to use the altitude in the GGA sentence.

;

; To send more than one merely list them here separated by commas, with

; no spaces. For example: 

;

;   Sentences=RMA,RMC,GLL,GGA

;

; will make GPSout send these four formats every time (not very efficient,

; but useful to determine whether the target program supports any of these).

;

; Additionally GSPout supports the "Series 400 Aviation" format, which is

; used by some real GPS units to allow input from aircraft devices. To select

; this set

;

;   Sentences=AV400.

;

; You will not normally mix this with NMEA formats, and AV400 usually works

; at a speed of 9600 whereas NMEA standard is 4800.

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatiikos tuo gpsout.dll FSUIPC:n toimiakseen? (perkule kun en ole perehtynyt noihin FS lisäohjelmiin).

FSUIPC varmaan maksaa jotain?

 

.ööh... siis mitäs kaikkea ohjelmia nyt tarvitsenkaan, että saisin FS:stä tuota NMEA:ta ulos? :)

 

(lähinnä työkavereita yrittäisin innostuttaa ilmailu/simuilu harrasteeseen väläyttämällä tuota NMEA:ta simusta...)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaatiikos tuo gpsout.dll FSUIPC:n toimiakseen? (perkule kun en ole perehtynyt noihin FS lisäohjelmiin).

FSUIPC varmaan maksaa jotain?

 

.ööh... siis mitäs kaikkea ohjelmia nyt tarvitsenkaan, että saisin FS:stä tuota NMEA:ta ulos? :)

 

(lähinnä työkavereita yrittäisin innostuttaa ilmailu/simuilu harrasteeseen väläyttämällä tuota NMEA:ta simusta...)

 

 

 

Ei vaadi. Pelkkä gpsout riittää mun mielestä. Ja FSUIPC:stähän on se ilmaisversio kuitenkin joka ainakin pitäisi toimia. http://www.schiratti.com/dowson.html

 

Tuo NMEA-outputti saa tuosta simusta ihan kätevän debug-gps:än kanssa, kun sillä voi lennellä missä huvittaa..

 

//Tuomas

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään