Mika Laakso

Pembroke sivuperäsimen polkimet

31 viestiä aiheessa

Löytyi tommoset polkimet. Raaputtamalla löytyi numerosarja K56-46  181, ja nahkaosissa, "mäystimissä", kynällä teksti AS 2220/1  ISS4 (tai H).

Kaveri veikkasi että voisi olla Percival Pembrokesta? Voiko joku varmistaa tai kumota väitteen?

FullSizeRender (90).jpg

FullSizeRender (91).jpg

FullSizeRender (92).jpg

IMG_2363.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistin että omassa arkistossa on jotain Pembroken manuaaleja, piti etsiä ne. Ja sieltäkin löytyi kuvat hyvin samannäköisistä polkimista.

Onkohan Suomen Ilmavoimamuseon PR-2 koneessa polkimet tallessa, vai onko nämä PR-1:n?

FullSizeRender (93).jpg

IMG_2315.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Muistin että omassa arkistossa on jotain Pembroken manuaaleja, piti etsiä ne. Ja sieltäkin löytyi kuvat hyvin samannäköisistä polkimista.

Onkohan Suomen Ilmavoimamuseon PR-2 koneessa polkimet tallessa, vai onko nämä PR-1:n?

Katso edellinen viestini jossa kuva museon Pembrokesta.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Pembrokeista löytyy huonosti kuvia. Löytyykö keltään PR-2:n entisöinnin aikaisia kuvia? tai mitään kuvia?

FullSizeRender (96).jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai PR-2:sta ole koskaan entisöity? Se vain varastoitiin ja sitten kannibalisoitiin. Mittarit puuttuu, moottorit "puuttuu" jne.

Antin linkki uudestaan:

https://drive.google.com/file/d/16zSQ6vfXYCqeYdtb_XolO_rPYr9YHkXt/view

Kuvassa PR-2 joskus 1950-60-lukujen vaihteessa, todennäköisesti Vaasassa. Kuva: Raimo Uusihauta via Jukka Nisula.

Jukka

Pembroke.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

PR-2, kone on kertaalleen entisöity, kertoo ilmailumuseot.fi?

https://www.ilmailumuseot.fi/tuotteet.html?id=20737/250098

Konetyypistä on Jukka Raunion mainio artikkeli Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numerossa 4/2017. Kuvia ja piirustuksia on paljon, suosittelen lukemaan. PR-2:n mainittu entisöinti minua kuitenkin edelleen hämää, siitä olisi mukava saada tietoa. Raunion teksti sanoo näin: ”PR-1 romutettiin ja se lojui vuosia Kuoreveden Hallissa. PR-2 on varastoituna Tikkakoskella. Museon krooninen tilanahtaus ei lupaile sitä kuntoon ja näytille.”

Artikkelissakaan ei puhuta mistään tehdystä entisöinnistä. 


edit: Jyrki Laukkasen Il-28 -kirjassa on myös juttua ja kuvia Pembroken käytöstä Ilmavoimissa. Kirjasta löytyy vuonna 1972 Tampereella ulkona otettu värikuva. Kone näyttää päällepuolin ehjältä, moottoreissa ruskeat suojapussit päällä. Kuvasta saa vaikutelman, että sitä mahdollisesti siirretään miesvoimin pihalla. Konehan poistettiin jo 1968, joten kone on ollut ainakin Tampereella säilössä ennen Tikkakoskea. Olisiko Seppo Uolamo ja kumppanit sitten alkaneet jonkinlaisen entisöinnin jo Tampereella? Heillähän oli kyllä jo Pyörremyrsky- ja Humu-projektit...

Jukka

A78D1656-E734-41DA-B5EE-F93111EB3E0B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen Ilmailumuseon perustamisen alkuvuosina oli sen sijainti lentohallissa ja lähiympäristössä. Olen käsityksessä, että Pembroken Alvis Leonides -moottorit, yksi kerrallaan, ovat pitäneet Gauntletia ilmassa kaikki sen esiintymisvuodet.

(On ihmetyttänyt tuo jättis arpakuutio PR-2 kuvassa, mikä lienee?).

IMG_3964.JPG

IMG_3967.JPG

IMG_3965.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla


Muutama vuosien saatossa esim. Ilmailumuseon harrastepäiviltä mukaan lähenyt Pembroken kuva:

PR-1PR-1o.thumb.JPG.2277ff9b0dfbe944fd7bbf748797285b.JPGPR-1oik.thumb.JPG.b2045cbce46c5992b2ce9476d5ad31b2.JPG

PR-2 PR-2v.thumb.JPG.06613eaccb92870d35020f18b2013aa2.JPGPR-2o.thumb.JPG.32ae3cc3490449099105be1b01dd73c5.JPG

Kuvauspaikoista ja ajoista ei mitään tietoa. Raunion Jukka SIL.n artikkelissaan kertoo, että jompi kumpi PR meni maaliskuussa 1963 Rovaniemellä pitkäksi, muttei vaurioitunut. Oiskohan alin kuva kyseisestä tapahtumasta?

5f7ec2948fbe1_PR-2VH.thumb.JPG.e141896170a760c7e4dee84b4f770b27.JPG

Tässä PR-2 rullailee Oulun kentällä joskus v.1950 luvulla joskus ennen Vihurien lentokieltoa v.1959...?

Markku

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Molemmilta hienoja kuvia. Ihan oikein Raimo muistelet. Tietääkseni Gauntlet GT-400:ssa on alusta lähtien ollut toinen Pembroke PR-2:n moottoreista, ja nyt meneillään olevan GT-400:n peruskorjauksessa siihen vaihdetaan tai on jo vaihdettu toinen PR-2:n moottori.

edit: Ennen Tamperetta koneen ollessa jo poistettu on se bongattu Helsinki-Vantaalla 1969:

https://www.airliners.net/photo/Finland-Air-Force/Percival-Hunting-Percival-P-66-Pembroke-C53/1405545

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus:

Koneen tunnus: PR-2

Kone on varastoituna Suomen Ilmavoimamuseossa. Kone on kertaalleen entisöity.

Tätä en usko minäkään ennenkuin jotakin dokumenttia asiasta esitetään. Olin siinä pöydässä vuosia sitten, kun museonjohtaja Hannu Valtoselta kysyttiin, että mites tuon ulkosäilytyksessä olevan Pembroken museointi on linjattu? Tähän Valtonen vastasin suunnilleen näin: "Ei mitenkään. Se on meille riippa, liian suuri mahtumaan mihinkään eikä sen historiallinen arvo entisenä Suomen Ilmavoimien koneena ole edes konservoinnin arvoinen. Olisi pitänyt sulattaa tai yrittää myydä jo aikoja sitten".

No PR-2 on tehnyt suurenmoisen "uran" elimien luovuttajana lentävälle Gauntletille. Ainakin moottorit ja potkurit.

Muokattu: , käyttäjä: Juha Ritari
Korjattu kirjoitusvirhe
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuonna 1981 ilmestyneessä vihkosessa Suomen museolentokoneet (Tietoteos: Keskinen-Niska-Stenman-Geust) on oheinen kuva ja myös maininta kunnostuksesta, ei entisöinnistä. 

Jukka

 

9C720177-2A09-4FD5-8119-9F84495F47AE.jpeg

B8284D27-7A9C-4E05-8B5F-123757842EB1.jpeg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gauntletiin on jo vaihdettu moottori. Myös potkuri ja spinneri on kiinni. Kuvani ennen potkurin asennusta muutama viikko sitten.

20200830_125804.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen Museolentokoneet I vuodelta 1973 kertoo että "PR-2 purettiin poistopäätöksen jälkeen ja varattiin museotarkoituksiin. Kone on tällä hetkellä varastoituna IlmavV:n hallissa Tampereella". Hämeen Lennoston - Lentorykmentti 4:n Kilta ry

IMG_2395.JPG

IMG_2396.JPG

IMG_2397.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri lähetti kuvia, jotta hänellä on Alvis Leonides moottorin sylinteri! kyseli että löytyisikö mistään puuttuvia venttiilikoppia?

IMG_2398.JPG

IMG_2399.JPG

IMG_2400.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaveri oli armeijassa Ilmavoimien Varikolla 1980. Lähetti viestiä Pembroken sylinteristä näin:

"Pytty oli samas isos puulados Härmälän kentän reunalla, missä koneen runko oli pukkien päällä ja siivet pystys seinää vasten. Onneksi sisäpuolella. Vaikutti ihan hyväkuntoiselta"

"Tää tapahtu vuonna - 80. Härmälän kenttä luovutettiin Tampereen kaupungille samana vuonna, eli ne kaks latoo piti tyhjätä. Noita sylintereitä meni monta puulaatikollista Kalkkuun huutokaupattavaksi. Vain tuo pelastui."
 
 
"Samas lados oli Airacobra, myös pukkien päällä. Uolamo sano ettei voi entisöidä. Ei saatu Neuvostoliitosta lupaa ! !"
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimon ihmettelemä arpakuutio taitaa olla happisäiliö, ainakin yksi tuon näköinen kuutio löytyy Ilmavoimamuseon varastosta, Junkers 88:sta kaiketi peräisin.

Yksi purettu rapeakuntoinen Alvis löytyy vielä museon varastosta, joten mitkä kolmesta moottorista on PR-2:een kuuluvia ei taida selvitä kuin moottoreiden papereita selaamalla, jos ne on tallessa (ainakin GT:n uuteen moottoriin ne löytyivät).

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Mika Rautasaari kirjoitti:

Raimon ihmettelemä arpakuutio taitaa olla happisäiliö, ainakin yksi tuon näköinen kuutio löytyy Ilmavoimamuseon varastosta, Junkers 88:sta kaiketi peräisin.

Yksi purettu rapeakuntoinen Alvis löytyy vielä museon varastosta, joten mitkä kolmesta moottorista on PR-2:een kuuluvia ei taida selvitä kuin moottoreiden papereita selaamalla, jos ne on tallessa (ainakin GT:n uuteen moottoriin ne löytyivät).

Arpakuutio on Pembroken happipulloteline, jonka sisällä on kuusi valkoista englantilaismallista happipulloa, samanlaisia kuin esim. Hawker Hurricanessa. Vahvistettuna teräslangalla.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihmettelin joskus teini-ikäisenä Kangasalla, kun Sallisen Teboililla Kangasalan Pikonkankaalla seisoi hetken erikoiskuljetus, jonka lastina oli oudonnäköinen lentokone. Isän kirjahyllystä löytyi kirja Ilmavoimien lentokoneista, jonka avulla tunnistin koneen juurikin Pembrokeksi. Tämä taisi olla joskus 80-luvun alkupuolella. Olisiko juurikin ollut kyseessä siirto Härmälästä Tikkakoskelle?

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tuo Raimon laittamissa värikuvissa pressun alla oleva kopteri HR-1? eli tämä

IMG_0201.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvin arvattu, kyllä on sama kopteri HR-1 ja DC-kolmonen on DO-4. Kumpikin entisen Utin Kuljetuslentolaivueen entisiä vehkeitä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään