Arttu Marttila

Albumillinen sota-ajan kuvia

34 viestiä aiheessa

Sain viimein skannattua pappani veljen, luutnantti Jaakko Marttilan, valokuva-albumin. Jaakko Marttila kuoli Myrskyn (MY-4) maahansyöksyssä 22-vuotiaana Raudun Kilpasillassa maaliskuussa -44 palvellessaan Hävittäjälentolaivue 26:ssa. Albumissa on kaikkiaan parisensataa kuvaa aina lapsuuskuvista ja sota-ajan heiloista Jaakon hautajaiskuviin Myllykosken sankarihautausmaalle, mutta pääpaino kuvissa on tietysti lentokoneissa ja palvelustovereissa.

Pitkään tätä foorumia lukeneena, on foorumistien tietomäärä jaksanut aina yllättää. Toivottavasti albumin kuvista löytyisi valaisevaa lisätietoa ja tietysti sopivasti myös aivopähkinöitä :D

 

35.gif

9.gif

32.gif

60.gif

77.gif

93.gif

98.gif

138.gif

143.gif

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alimmassa kuvassa Ruotsin Talvisodan aikana lahjoittama Bristol Bulldog Mk.IIA BUj-216. 

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arttu, tervetuloa Ilmailuhistorian pariin!

Marttila, Jaakko Asser. Syntynyt 3.9.1921 Sippolassa - kuollut lento-onnettomuudessa 17.3.1944.

Asevelvollisuus 29.1.1940 - 28.1.1942. Ilmailu-upseerikoulun (Ilm.UK) oppilas 3.1 - 3.4.1941 ja 20.7.41 - 23.5.1942. Ohjaajakoulu (AOK1/UK12) 28.10.1940 - 23.5.1942. Upseeritäydennyskurssi Lentosotakoulussa (Le.SK) 24.5.42 - 14.3.1943 ja Täydennyslentolaivue 35:ssa (T-Le.Lv.35) 15.3. - 13.5.1943. Suomen lentomerkki ohjaajalle N:o 1043/13.5.1943. Siirretty Lentolaivue 26:n (LLv.26) 16.5.1943.

Peitelukujen selityksiä:

8525 ja 8526= Lentolaivue 26/Hävittäjälentolaivue 26,

8530= Lentorykmentti 3:n esikunta (jolle oli alistettuna Lentolaivue 26),

8535= Täydennyslentolaivue 35.

Tässä pari päiväkäskyä liitteeksi.

 

IMG_5643.JPG

IMG_5644.JPG

IMG_5684.JPG

IMG_5761.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alhaalta päin neljännessä kuvassa keskellä istuu kapteeni Veikko Karu.

Jukka

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmaupseerikurssi 12:n (3.1.- 41 - 24.5.- 42) oppilaat olivat seuraavat:

Aho Mauno, Castren Erik, Eerola Esko, Ehanti Per-Erik, Hagner Uno, Hallavaara Mauritz, Heimo Antti, Hemmer Erland, Hietamäki Leo, Johansson Allan, Kyllönen Kalle, Lahti Olavi, Laitinen Ahti, Laitinen Jouko, Lemström Jarl, Lieska Pentti, Linola Erkki, Lundstedt Olavi, Marttila Jaakko, Nyman Atte, Ranta Väinö, Sarasto Risto, Solin Aarne, Terävä Onni, Tuomisto Ola, Töllikkö Leo, Ulvio Urho, Virtalahti Pentti, Virtanen Reino, Vuori Väinö, Vuorinen Heimo ja Vuorio Pentti.

Kauhavalla otetussa vänrikkien ryhmäkuvassa kolmas oikealta lukien on kurssin johtaja kapteeni Pekka Käär.

 

Kurssin oppilaista saivat sota-aikana surmansa seuraavat ohjaajat:

Hallavaara Mauritz 9.6.- 43,  LeLv 32, Curtiss A-75 Hawk, CU-564

- moottorihäiriö startissa Nurmoilassa

Lahti Olavi 18.5.- 44 H.Le.Lv 26, Messerschmitt bf 109 G-6, MT-418

- lähti kaartamaan startissa Utissa vasemmalle, veti väkisin ilmaan ja kone kallistui voimakkaasti vasemmalle osuen puihin

Linola Erkki 17.7.- 42,  LeSK, Bristol Bulldog, BU-74

- syöksyi ilmasta ilmaan ammunnoissa vasta-auringon häikäisemänä maalipussin vaijeriin Kokkolan Ykspihlajassa. Hyppäsi liian matalalla, varjo ei ehtinyt aueta kunnolla ja hukkui

Marttila Jaakko 17.3.- 44 H.Le.Lv 26, VL Myrsky, MY-4

- kone hajosi ilmassa harjoituslennolla Raudussa

Tuomisto Ola 13.5.- 43,  LeLv 14, Fokker D.XXI,  FR-140

- ammuttiin alas Itä-Karjalassa Koivuniemen kylässä

Virtalahti Pentti 24.6.- 44, H.Le.Lv 32, CU-562

- ilmatorjunta ampui alas Tuulosjoen suulla

Virtanen Reino 14.4.- 44, Messerschmitt bf 109 G-2, H.Le.Lv 24, MT-243

- sakkasi laskuharjoituksessa Suulajärvellä

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset Raimolle ja Jukalle tähänastisista vastauksista!

Albumissa on jonkun verran eri koneiden kuvia, joilla Jaska on itse tuskin lentänyt, vaan kuvien koosta päätellen ne lienevät olleet jotain yleisesti saatavilla olevia kopiosarjoja, samankokoisia kuvia kun on myös Hitlerin vierailusta Marskin 75-vuotispäivillä Immolassa.

Fiatilla ja Hurricanella on ainakin lennetty, Fiat nyt toki olikin LeLv 26:n käytössä. Näinköhän tuosta FA-17:n kaputista löytyisi lisätietoa?

 

 

 

82.gif

83.gif

87.gif

116.gif

119.gif

24.gif

77.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja Fiat- ja Hurricane-kuvia, kiitokset! Ja onhan siinä kahdessa ensimmäisessä kuvassa ns. "Wasp-Fokker", eli kotimaassa lisenssillä tehty Fokker D.XXI, jolla lennettiin jatkokoulutuksessa Täydennyslentolaivue 35:ssa Vesivehmaalla. Nuo kuvat ovat varmaankin sieltä. Tuo FA-17:n kaputti sattui Malmilla 22.2.1943. Ylikersantti Lauri Jutila Lentolaivue 26:sta oli ohjaimissa, kun koneen jarrut eivät pitäneet liukkaalla kiitotiellä, ja kone luisui ojaan.

Tuo kuvan HC-452 on Suomen Ilmavoimamuseossa.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätäänpä pitkästä aikaa vähän kuvia, kun muilta kiireiltä ehtii. Pari muutakin kaputtikuvaa löytyy jo tuon aiemman FA-17:n lisäksi.

52.gif

54.gif

55.gif

53.gif

Muokattu: , käyttäjä: Arttu Marttila

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä vielä kavalkadia konekuvista. Liekö nuo saksalaiskoneiden kuvat Porista, joltain muulta kentältä vai jotain keräilysarjaa?

51.gif

120.gif

121.gif

122.gif

123.gif

124.gif

125.gif

126.gif

127.gif

128.gif

130.gif

131.gif

132.gif

133.gif

134.gif

135.gif

137.gif

138.gif

140.gif

141.gif

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koska lentolaivue 26:n laivuelentopäiväkirjoja sodan ajalta ei ole tallessa ainakaan Kansallisarkistossa, on tyytyminen lentokoneiden konepäiväkirjoihin (eikä niistäkään läheskään kaikki ole säilyneet). Ainakin näillä koneyksilöillä on Jaakko Marttila lentänyt 26:n riveissä:

FA-2; 17.6.43 Torjuntalento, 31.8 Koelento, koelento, purjehduslento.

FA-6; 17.5.43 Tyyppilento, 17.6 Hyökkäysharjoitus, 24.8 Hälytyslento, 12.10 Hyökkäysharjoitus.

FA-11; 19.1.44 Koelento.

FA-16; 29.12.43 Hyökkäysharjoitus.

FA-18; 17.8 Purjehduslento, 4.10 FK:n suojaus, torjuntalento, 13.1.44 Koelento.

FA-19; 20.11.43 Hyökkäysharjoitus.

FA-22: 22.7 Hyökkäysharjoitus, 19.8 Harjoituslento, 16.11.43 Partiolento.

FA-26; 20.8 Torjuntalento, 7.12 Hyökkäysharjoitus, 11.12.43 Hyökkäysharjoitus.

FA-27; 20.5 Taisteluimmelmann harjoitus, 23.7.43 Torjuntalento.

FA-28; 30.7.43 Hyökkäysharjoitus.

FA-31; 10.9 Hälytyslento, 10.9 Hyökkäysharjoitus, 10.9 Hälytyslento 14.9.43 Hälytyslento.

FA-33; 6.3.44 Hyökkäysharjoitus.

FA-34: 20.5 Taitolento, 20.5 Taitolento, 21.5 Taitolento, 22.5 Taitolento, 24.5 Partiolento, 25.5 Ilma-ammunta, 29.5 Ilma-ammunta, 29.5 Ilma-ammunta, 29.5 Ilma-ammunta, 30.5 Torjuntalento, 3.6 Hyökkäysharjoitus, 23.7 Hälytyslento, 23.7 Hälytyslento, 28.8.43 Purjehduslento.

FA-35; 26.8 Hyökkäysharjoitus, 19.11 Partiolento, 5.12.43 Laskuharjoituksia.

MY-4; 10.3. Tyyppilento, 16.3. Kaartoharjoitus N:o 2, 16.3. Kaartoharjoitus N:o 3, 17.3.44 Harjoitus N:o 4 Kone tuhoutui. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1 tunti sitten, Arttu Marttila kirjoitti:

Tässä vielä kavalkadia konekuvista. Liekö nuo saksalaiskoneiden kuvat Porista, joltain muulta kentältä vai jotain keräilysarjaa?

(kuva 14):

132.gif

(kuva 15:)

133.gif(...)

koneista löytyy muualta kuvia:

kuva 14: eri kuva (paikka?) mutta sama kone (tai ainakin sama tunnus). Teksti: "Messerschmitt Bf 110E2 Zerstörer V.ZG76 (M8+YE) WNr 3761 Gerhard Shashke (lienee Schaschke?) at Pori Finland Jul 1941-01".

EDIT: kuva 14 olisi myös Porissa otettu. Lähde  "The photo above is from an album that was owned by a Finnish veteran of Lentolaivue 42 (No. 42 Squadron).... my guess is that some Finnish airman of LLv.42, which was based at Pori by the time Schaschke’s Bf 110 made a stopover on its way north, took photographs of the aircraft at the base (the album contains about 20 other photos from the same time). He probably had copies made, which eventually found their way into the hands of collectors like me."

kuva 15: hieman eri kulmasta mutta mahdollisesti sama kuvauspaikka? Teksti: "Messerschmitt Bf 110E Zerstorer Stkz VN+CV joined 1.(Z)JG77 Kauhava Finland Oct 1941-01"

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä kuva on satavarmasti Kauhavalta. Todennäköisesti Luftwaffen JG 5:n kone Messerschmitt 109 Bf E 7. Tulossa tai menossa pohjoiseen, mahdollisesti syksyllä 1941.

Jukka

 

 

134.gif.058aa99571886e8fcb763cf077711359.gif

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Armin Zuger kirjoitti:

koneista löytyy muualta kuvia:

kuva 14: eri kuva (paikka?) mutta sama kone (tai ainakin sama tunnus). Teksti: "Messerschmitt Bf 110E2 Zerstörer V.ZG76 (M8+YE) WNr 3761 Gerhard Shashke (lienee Schaschke?) at Pori Finland Jul 1941-01".

EDIT: kuva 14 olisi myös Porissa otettu. Lähde  "The photo above is from an album that was owned by a Finnish veteran of Lentolaivue 42 (No. 42 Squadron).... my guess is that some Finnish airman of LLv.42, which was based at Pori by the time Schaschke’s Bf 110 made a stopover on its way north, took photographs of the aircraft at the base (the album contains about 20 other photos from the same time). He probably had copies made, which eventually found their way into the hands of collectors like me."

kuva 15: hieman eri kulmasta mutta mahdollisesti sama kuvauspaikka? Teksti: "Messerschmitt Bf 110E Zerstorer Stkz VN+CV joined 1.(Z)JG77 Kauhava Finland Oct 1941-01"

"Luftwaffe Suomessa 1941–1944" O.Anttonen & H.Valtonen (1976) opuksesta löytyy nuo Artun postaamat Bf 110:n kuvat...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Arttu Marttila kirjoitti:

Lisätäänpä pitkästä aikaa vähän kuvia, kun muilta kiireiltä ehtii. Pari muutakin kaputtikuvaa löytyy jo tuon aiemman FA-17:n lisäksi.

53.gif

Aero "Jupiterit" AEj-51 ja AEj-57 törmäsivät yhteen 15 m korkeudessa lentoonlähdössä Kauhavalla 19.8.1941. 51:n ohjaajana toimi ups.kok Paavo Päiviö Ahonen ja 57:ssa ups.kok Hannu llmari Härmälä. Kukaan ei kuollut. Molemmat olivat Ilm.RUK 11 oppilaita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hei!

Tämä Junkers 88:n kuva on hyvin tummasävyinen:

124.gif

mutta JOS koneen tunnus on 4D+IP (KG 30 tunnus nokassa, suurentaessa ikään kuin P:n hahmo keltaisen (?) I-kirjaimen jälkeen takarungossa) niin voi olla sama kone, joka vaurioitui Ruotsin puolella.

EDIT2 yllä kuvassa on Ju 88 A-5, joten se on tuo Lentokonejängän tapaus jos mikään.

Junkers Ju 88 A-4 Jänkisjärvi, Haparanda Sweden
6./II.KG 30 (Luftflotte 5 East) WNr.0881777 4D+IP 28.08 1942

https://tihlde.org/~ktsorens/flyvrak/jankisjarvi.html

(hyviä valokuvia ym.)

EDIT

Samalta sivustolta löytyy toinenkin Ju 88 4D+IP -onnettomuus:

Junkers Ju 88 A-5 Lentokonejänkä Finland
6./KG 30 WNr.0882278 4D+IP 08.08 1941
https://tihlde.org/~ktsorens/flyvrak/vuoskkojohka.html

Kumpi lienee vaiko kumpikaan?

 

Kari

 

Muokattu: , käyttäjä: Kari Lumppio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista, samaisessa "Luftwaffe Suomessa 1941–1944" kirjassa s.84 on tuo kuva tekstillä: '6 Staffel/KG30 Ju 88A-5 (4D+IP) Porissa...mutta tuo 'Jänkisjärvi' Ju88 on A4 ja eri sarjanumero...Nuo sakemannien tunnukset oli tosiaan "perinnöllisiä"..

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Brewster BW-366 lienee otettu Malmilla kesällä 1940. Takana näkyvä kiitotie näyttäisi olevan päällystetty.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Junkers Ju 88 kuvasta vielä: Keskinen/Stenman, German aicraft in Finland 1939-1945. Sivulla 68 tekstin mukaan 4D+LP (sama kotkatunnus nokassa), taustalla 4D+KP. Kuva otettu Porissa. Kuva kuitenkin eri kuin Artun kuva (joka olisi "Luftwaffe Suomessa 1941–1944" mukaan jo yllä mainittu 4D+IP).

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Brewster BW-366 lienee otettu Malmilla kesällä 1940. Takana näkyvä kiitotie näyttäisi olevan päällystetty.

Jukka

Keskinen & Stenman "Brewster" SIH 1A s.22, sama kuva kuvatekstillä: " 3/LLv 24:n Brewster BW-366 Vesivehmaalla syksy 1940.

BW:n kuvan yläpuolella oleva FA-puljan kuva on kuvattu Lunkulassa syyskuun alussa 1941. Koneet edestä FA-6, FA-27, FA-35 JA FA-3. kertoo Keskinen, Stenman, Niska SIH 8: "FIAT G.50"  sivulla 40

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Artun tänään (01.10.2020) ensimmäisenä laittaman kuvasarjan ensimmäinen kuva esittää Kauhavalla 14.08.1941 taitolennolla maahan syöksynyttä VI-18:a. Ohjaaja lentosotamies Usva Veikko Johannes Tiihonen sai onnettomuudessa surmansa.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Mielenkiintoista, samaisessa "Luftwaffe Suomessa 1941–1944" kirjassa s.84 on tuo kuva tekstillä: '6 Staffel/KG30 Ju 88A-5 (4D+IP) Porissa...mutta tuo 'Jänkisjärvi' Ju88 on A4 ja eri sarjanumero...Nuo sakemannien tunnukset oli tosiaan "perinnöllisiä"..

Markku

Tervehdys.

Tunnukset olivat todellakin perinnöllisiä.  Kun joku kone  tuhoutui ja  tilalle tuli uusi   niin siihen  maalattiin sama tunnus.

kantatunnukset saattoivat olla siivissä .

Werk numero       oli tärkeämpi .

4D+IP    koneista  löytynyt :

24.6 1941    Muurmanskin alue    A5  werk  88 8173

8.8-41   Lentokonejänkä             A5 werk  88 2278

28.8-41 Jänkisjärvi Ruotsi            A4 werk 88 1777        

Terv Vesa

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Gloster Gauntlet metsässä, voisi olla 12.8.1942 sattunut GT-403 -onnettomuus. Moottorihäiriön takia pakkolasku metsään Alahärmässä. Vänrikki V. Vuori selviytyi vammoitta. Kone poistettiin 10.10.-42. Kone oli luovutettu Lentosotakoululle 7.8.-42, eli vain viisi päivää ennen onnettomuutta.

Jukka

123B08AB-F1BF-4A68-A2E2-E60D76333ED5.gif

C9BCB3C6-D1DF-45F9-8EAA-5C23D30B1ADF.gif

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
30.9.2020 at 20.56, Arttu Marttila kirjoitti:

 

134.gif

135.gif

Neljä Bf 109 E:tä (NG+QP, WNr.3285, 6259 ja 4054) ja kaksi  Bf 110 E:tä (VN+CV ja VN+CW) teki Kauhavalle välilaskun siirtolennolla pohjoiseen 29.10.1941. Tästä tapahtumasta on kuvia sekä Keskinen&kump. ja H. Valtosen useammassakin teoksessa. Valtosen "Lapin lentokonehylyt" kirjassa on lisäksi juttua WNr.3285:n ja 4054:n hylyistä Räetkä- ja Maanikavaarassa.

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Gloster Gauntlet metsässä, voisi olla 12.8.1942 sattunut GT-403 -onnettomuus. Moottorihäiriön takia pakkolasku metsään Alahärmässä. Vänrikki V. Vuori selviytyi vammoitta. Kone poistettiin 10.10.-42. Kone oli luovutettu Lentosotakoululle 7.8.-42, eli vain viisi päivää ennen onnettomuutta.

Jukka

123B08AB-F1BF-4A68-A2E2-E60D76333ED5.gif

C9BCB3C6-D1DF-45F9-8EAA-5C23D30B1ADF.gif

Jatkan vielä Jukan tunnistamasta GT-403:n onnettomuudesta.

Ohjaaja lensi ensimmäistä kertaa Gauntletilla. Syy kuvan hätälaskuun oli moottorin sylinterin katkeaminen. Lasku tapahtui metsään Alahärmän Pesolan kylän itäpuolella, jonka loppuvedossa kone törmäsi petäjään ja kääntyi poikittain tulosuuntaan.

Annetussa koulutuksessa uuteen konetyyppiin oli unohtunut kertoa oppilaalle että korkeusmittari näytti jalkoja ja nopeusmittari maileja. Tämä sekoitti ohjaajan arviota hänen hakiessa sopivaa laskupaikkaa: luuli olevansa parissa tuhannessa metrissä kun todellisuudessa oli 8-900 metrissä. Myös koneen liukunopeus oli tarpeettoman suuri.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raimo, onko onnettomuustutkintaselostuksessa nämä samat kuvat, jotka vielä varmistaisivat, että sama tapaus? Kävin läpi kaikki Gauntlet-kaputit, ja niiden perusteella otaksun, että kuvat ovat juuri Alahärmästä. 
 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään