Ilkka Mäkelä

Super- ja hypersooninen Air Force One kehitteillä

4 viestiä aiheessa

USA:n ilmavoimat on solminut sopimukset kahden tähän mennessä varsin tuntemattoman yhtiön kanssa kahden eri yliäänikoneen suunnittelusta USA:n presidentin ja muiden johtajien käyttöön. Exosonic kehittelee 70-paikkaista 1,8 Machin nopeudella lentävää konetta, Hermeus taas 20-paikkaista hypersoonista 5 Machin nopeudella kulkevaa Air Force Onea.

Lienee selvää, etteivät koneet ole valmiina tänä vuonna ja tuskin ensi vuonnakaan. Mielenkiintoisia yrityksiä kuitenkin. Firmojen sivuilla lisätietoa, ks. alla.

Lainaa

Exosonic and Hermeus—relatively unknown developers of faster-than-the-speed-of-sound passenger aircraft—recently were awarded separate contracts by the U.S. Air Force’s Presidential and Executive Airlift Directorate to develop executive transports that could be used as Air Force One. The former company is working on a 70-passenger supersonic airplane, while the latter is developing a 20-seat hypersonic airplane.

The contract awarded to Exosonic, which was announced earlier this week, is for the company’s low-boom, Mach 1.8 twinjet that would fly U.S. leaders up to 5,000-nm nonstop, allowing them to more quickly meet with world leaders or react to developing situations.

Meanwhile, Hermeus’s USAF award granted earlier this month for its Mach 5 airplane comes under an “other transaction for prototype agreement direct to Phase II contract” after the company successfully tested a hypersonic engine prototype in February.

https://www.ainonline.com/aviation-news/business-aviation/2020-09-04/usaf-issues-contracts-supersonic-air-force-one

https://www.exosonic.com/

https://www.hermeus.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Boom Supersonic on liittynyt mukaan kilpailuun supersoonisesta Air Force Onesta Overture-konemallillaan. Boom on sikäli edellä kilpailijoitaan, että 1:3 pienoismallin, XB-1:n rollout-tilaisuuden pitäisi olla ensi kuussa ja koelentojen on tarkoitus alkaa v. 2021, kun kilpailijat ovat vasta suunnitteluvaiheessa.

Lainaa

Days after the U.S. Air Force let SBIR contracts to startups Exosonic and Hermeus for potential Air Force One (and other executive use), Boom Supersonic announced it has similarly been tabbed to develop its upcoming Overture supersonic aircraft for that same role. Boom may have a strategic leg up in this competition as its XB-1, called “Baby Boom,” is slated to roll out next month and begin test flights in 2021.

https://www.avweb.com/aviation-news/boom-enters-supersonic-air-force-one-race/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika erinnäköinen tulee tuosta XB-1 demonstraattorista kuin itse koneen mallinnukset ovat. Eli demonstraatorissa on siipi lähes rungon yläosassa kun "oikeassa" aivan alhaalla. Voihan se tietysti olla, että mallinnuksien jälkeen suunnitelmiin on tullut muutoksia mutta niitä ei ole päivitetty markkinointimateriaaliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/9/2020 at 11.25, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Boom Supersonic on liittynyt mukaan kilpailuun supersoonisesta Air Force Onesta Overture-konemallillaan. Boom on sikäli edellä kilpailijoitaan, että 1:3 pienoismallin, XB-1:n rollout-tilaisuuden pitäisi olla ensi kuussa ja koelentojen on tarkoitus alkaa v. 2021, kun kilpailijat ovat vasta suunnitteluvaiheessa.

https://www.avweb.com/aviation-news/boom-enters-supersonic-air-force-one-race/

Boom Supersonicin koelentokoneen XB-1:n rollout-tilaisuus on pidetty. Uutisessa on kuvien lisäksi  videoita.

Lainaa

The new Boom Supersonic XB-1 test aircraft was rolled out for the first time today, Wednesday, Oct. 7, 2020 at the company’s headquarters in Denver, Colorado. The aircraft, an all-composite, three-engine, delta-wing, single seat supersonic testbed is, “history’s first independently developed supersonic jet”, “slated to fly for the first time in 2021 and will undergo a 100% carbon-neutral flight test program” according to Boom Supersonic.

The Boom XB-1 is the technology testbed for the larger, low-boom, supersonic airliner project called the Boom Overture. The Overture is a proposed 45-passenger, one-class SST that would make the trip from New York to London in 3 hours, 30 minutes as compared to current subsonic airliners that can take 6 hours and 30 minutes.

https://theaviationist.com/2020/10/07/look-at-this-beautiful-video-of-todays-rollout-of-the-new-boom-supersonic-xb-1-demonstrator/

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mäkelä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään