Esa Karanko

Koronavirus COVID19

7 viestiä aiheessa

Ostin Aliexpressin kautta Kiinasta kertakäyttöisiä kolmekerroksisia kasvomaskeja. Kahdensadan maskin paketti kuljetuksineen maksoi 20 euroa. Siis 10 senttiä kappale. Paketti saapui kolmessa viikossa postiin. Nyt ihmettelen voiko niistä saada koronatartunnan. Nehän ovat Kiinasta. Kannattaisiko osa myydä naapurille ja seurata kuinka käy?

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei se virus kai sentään kolmea viikkoa taida elää (tai pidempäänkin, sillä jossain kohtaa ne maskit on valmistettu varmaankin ennen tilaustasi). THL kertoo seuraavaa:

Virus voi tarttua myös kosketuksen kautta pinnoilta, joille on hiljattain päätynyt sairastuneen hengitystie-eritteitä. Koronavirukset ovat kuitenkin rakenteeltaan sellaisia, että ne eivät säily tartuttavina pinnoilla pitkään.  Arkielämässä viruksen tartuttamiskykyyn ja säilyvyyteen pinnoilla vaikuttavat mm. lämpötila, ilman kosteus, ilmanvaihto ja pinnan materiaalit.  

Elintarvikkeiden tai tavaroiden välityksellä tapahtuvia tartuntoja ei ole toistaiseksi havaittu. 

Herkillä laboratoriomenetelmillä  on havaittu, että virus voi säilyä erilaisilla pinnoilla muutamista tunneista jopa kolmeen päivään. Teoreettisista tutkimuksista ei kuitenkaan voi tehdä suoria päätelmiä siitä, miten virus säilyy arkiympäristössä. Pintojen osuus viruksen leviämisessä ei nykytiedon mukaan ole merkittävä.  

https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/tarttuminen-ja-suojautuminen-koronavirus/koronaviruksen-tarttuminen-ja-itamisaika

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kasvomaski voi olla lumelääke

Myin puolet hankkimistani kiinalaisista maskeista naapurille. Tyytyväinen naapuri on käynyt lähikaupassa maski naamalla. En ihan ymmärrä miksi hän pitää maskia, mutta koronatartuntaa hän ei näytä saaneen. Itse en vielä ole maskeja kokeillut.

Minä haluan sukeltamaan lämpimiin kirkkaisiin vesiin. Tarvitsen lentokyydin. Siksi hankin maskeja. Suostun pitämään kasvomaskia naamallani, mutta en yhtään kauempaa kuin on pakko. Hengittäminen kostean ja lämpimän mikrobiviljelmän läpi inhottaa minua, vaikka ne olisivatkin omia bakteerejani. Mikäli sekaan vielä joutuu jonkun toisen matkustajan basiliskoja ja gonokokkeja, niin seuraukset voivat olla kamalia. Tupakoimattomat terveet vaaleanpunaiset keuhkoni joutuvat ihme liemeen. Patologit hämmästelevät miten tauti on saatu.

Jos maski hyödyttäisi populaatin selviämistä, niin Ihmisille ja eläimille olisi kasvanut evoluution myötä maski naamalle.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin koronaviruksen koko on noin 10 nanometriä. Siis millimetrin sadastuhannesosa. Maski on koronavirukselle kuin kanaverkko pölyhiukkaselle. Kasvomaskit näyttävät olevan vallanpitäjien ja median tarjoilemaa lumelääkettä tautiin, johon on toistaiseksi vain oireidenmukaista hoitoa.

Esa

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
21 minutes ago, Esa Karanko said:

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin koronaviruksen koko on noin 10 nanometriä. Siis millimetrin sadastuhannesosa. Maski on koronavirukselle kuin kanaverkko pölyhiukkaselle. Kasvomaskit näyttävät olevan vallanpitäjien ja median tarjoilemaa lumelääkettä tautiin, johon on toistaiseksi vain oireidenmukaista hoitoa.

Ei maski pysäytä viruksia, vaan ne partikkelit, joiden mukana virus poistuu hengitysteistä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Kalle Rantanen kirjoitti:

Ei maski pysäytä viruksia, vaan ne partikkelit, joiden mukana virus poistuu hengitysteistä.

Juuri näin. Se virus kulkeutuu niiden hengityksestä ja suusta tulevien pisaroiden mukana - ja niistä suuren osan maski pysäyttää - jos käyttää sitä oikein, eikä vain näön vuoksi nenän alla.

Kesällä olin muutaman viikon reissussa Keski-Euroopassa, ja siinä oppi vallan hyvin maskin käyttöön. Se oli pakollinen kaikissa sisätiloissa. Pari ensimmäistä päivää vähän ahdisti, tuntui ettei saa henkeä, mutta sitten siihen tottui. Sittemmin olen ihan sujuvasti käyttänyt sitä kauppakäynneillä mm. viruspesä Espoossa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
8/13/2020 at 14.53, Esa Karanko kirjoitti:

Ostin Aliexpressin kautta Kiinasta kertakäyttöisiä kolmekerroksisia kasvomaskeja. Kahdensadan maskin paketti kuljetuksineen maksoi 20 euroa. Siis 10 senttiä kappale. Paketti saapui kolmessa viikossa postiin. Nyt ihmettelen voiko niistä saada koronatartunnan. Nehän ovat Kiinasta. Kannattaisiko osa myydä naapurille ja seurata kuinka käy?

Esa

Eniten pelottaa se, mitä kemikaaleja ja pienhiukkasia niissä on, joita saa sitten vetää henkeen...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itsellä on muutama FFP3 suojain mukana autossa Tosin 3M-merkkisenä. Tässä viisi kappaletta Tokmannnilta ja hinta noin 20 Euroa:  https://www.tokmanni.fi/hengityssuojain-ffp3-venttiililla-5-kpl-8711516909948

Tässä 3M: https://www.k-rauta.fi/tuote/hengityssuojain-3m-8833-ffp3-venttiililla-10kpl/4046719975747

Nämä venttiilillä varustetut mallit helpottavat hengitystä. Ne suojaavat tietenkin käyttäjää, mutta uloshengitysilma menee venttiilistä ulos sellaisenaan!

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään