Jan-Erik Andelin

Laskeutuminen yleiselle maantielle

19 viestiä aiheessa

Olettaisin, että laskeutuminen pienkoneella yleiselle maantielle on kiellettyä muissa kuin hätätapauksissa. Mutta minkä lainsäädännön pohjalta? Ja milloin tällainen säädös on tullut voimaan? Olen nähnyt vanhoja valokuvia korpilentämisestä, jossa syrjäseuduilla tai Lapissa surutta laskeuduttiin autiolle soratielle vaikkapa kahvittelemaan. Ja myös kuullut, että maanteiltä noustiin vaikkapa tekemään lannoituslentoja vielä 1970-luvulla. Minkälaisilla luvilla tämä oli mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Olettaisin, että laskeutuminen pienkoneella yleiselle maantielle on kiellettyä muissa kuin hätätapauksissa. Mutta minkä lainsäädännön pohjalta? Ja milloin tällainen säädös on tullut voimaan? Olen nähnyt vanhoja valokuvia korpilentämisestä, jossa syrjäseuduilla tai Lapissa surutta laskeuduttiin autiolle soratielle vaikkapa kahvittelemaan. Ja myös kuullut, että maanteiltä noustiin vaikkapa tekemään lannoituslentoja vielä 1970-luvulla. Minkälaisilla luvilla tämä oli mahdollista?

Peruslähtökohtana on, että laskeutumiset ja lentoonlähdöt tulee tehdä lentopaikoilta. Ilmailulain 76 §:n 2 momentissa on kuitenkin poikkeus tähän: Ilma-aluksen lentoonlähtöön ja laskeutumiseen saa tilapäisesti käyttää avointa vesialuetta sekä alueen omistajan tai haltijan suostumuksella muuta maa- tai vesialuetta, vaikka aluetta ei ole sellaiseen tarkoitukseen erityisesti järjestetty.

Lannoituslennot tieltä vaativat käytännössä tienpitäjän luvan ja tietysti turvallisuuden vuoksi sen, että ko. tieosuus on liikenteeltä suljettu lentoonlähtöjen ja laskeutumisten aikana.

Soratielle kahvittelemaan laskeutuminen lienee tapahtunut sillä kuuluisalla omalla luvalla ;-)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!
Eli periaatteessa voisi tieosuuskunnan luvalla käydä ultralla tai Cessnalla heittämässä kaveria hänen mökkitiellensä? Vai pitääkö tulkita niin, ettei tie ole "maa-alue"?

 

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Kiitos vastauksista!
Eli periaatteessa voisi tieosuuskunnan luvalla käydä ultralla tai Cessnalla heittämässä kaveria hänen mökkitiellensä?

Kunhan tosiaan on suoranpätkä eli "kiitotie" suljettu puomeilla tai tiehoitokunnan valtuuttamilla henkilöillä ajokieltotauluineen ja mieluusti ehkä myös radioyhteys koneen pilottiin. Pääväylät sitten asia erikseen,tulee kyseeseen vain hätätapauksissa tai sotilaallisessa tarkoituksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Sulku pitää tehdä (luvan lisäksi), koska lentokone ei ole tieliikenteessä laillinen ajoneuvo eikä välttämättä kykene noudattamaan myöskään nopeusrajoitusta, eli tie pitää tilapäisesti ottaa muuhun käyttöön, samalla tavalla, kuin vaikkapa ralleissa menetellään. Vähän jos vielä laajentaa ajatuksia, niin joillain koneilla voi olla suosituksia ja/tai vaatimuksia esimerkiksi käytettävän kiitotien leveydestä tai pintamateriaalista, mutta harvemmin näissä pikkukoneissa on kovia rajoituksia sen suhteen. Lentolaitteen omistajan/haltijan/käyttäjän kannalta vakuutusturva saattaa kaskon osalta olla rajoittunut vain lentopaikoilla toimimiseen, eli vakuutusyhtiön papereitakin kannattaa vilkaista etukäteen, tämä vaihtelee vakuutusyhtiöittäin / vakuutussopimuksittain.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisi olla varsin hyödyllistä, että käytettävä tiealue täyttää ilma-aluksen käsikirjan vaatimukset lentoonlähtö- ja laskupaikalle (jos sellaiset siellä on määritetty).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalle pellolle lentely on toki tuttua tältä palstalta. Muistaakseni joskus oli kuvia Lautanahon Lassen Piper Cubista kevätkylvöllä. Ei siis mitään ultria. Raviratoja on toki käytetty. Minulla olisi kohta tarjolla nurmea aika pitkä siivu. 

Tatu vertasi tätä tielle laskua rallin pikataipaleisiin , vertaus on hyvä. Varsinkin tiehoitokuntien tiet kun ovat yleisessä käytössä ilman puomeja. Poliisilaitos näistä suluista usein kuuluttaa.

Tuli mieleen vähän samansuuntainen idea. Mitä lupia vaatii vaikkapa yksityisen taitolentonäytöksen järjestäminen. Millainen ilmatilan varaus pitää tehdä ja mistä ? Entä alaraja.

No, tunnetusti kotikoivujen koukkiminen on vaarallista. Huomio kiinnittyy muuhun kuin lentämiseen ja lopputulos on hyvin huono. Ehkä lennokin lennätys saa riittää, tosin siinäkin on jo opiskeltava ensin oikeustiedettä, kun noita uusia määräyksiä tutkii. Ehkä kuitenkin vanhan Kiuru-liidokin saa vetää ilmaan. Kumimoottori-Tikka on myös kiva.

Turvallista lentelyä

Jorma L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Ex. pomoni, yleisilmailija Wihurin ajoilta, laskeutui kerran luvan kanssa raviradalle :)

Onpa tätä kokeiltu (omin luvin) myös keski-pohjanmaalla,taisi olla Ylivieskassa kun pikku-jenkki ei jaksanutkaan kannatella kahta raavasta miestä. Raviratahan on siellä heti kiitotien jatkeella.Rytinässä katosi myös pala raviradan lauta-aitaa:o Tapauksesta kulunut jo yli 40 v.  Jutulle olisi pieni jatko-osakin,vaan kertokoot jotkut paremmin tietävät;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajennetaanpas hieman kysymystä.  Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.  Erikoiskuljetuslupia ei nimittäin myönnetä ollenkaan omilla pyörillään hinattavalle ilma-alukselle, vaan alla pitäisi aina olla esim. lavetti.  Ongelma ratkesi sillä, että reittiä suljettiin muulta liikenteeltä pätkä kerrallaan kaupungin luvalla.  ELY:n virkamiesten virallinen määräystulkinta oli kuitenkin se, että ilma-aluksen siirto tiellä omilla pyörillään ei ole mitenkään mahdollista. Onko kukaan kysynyt tai saanut moiseen muita kuin omia lupia, jos ja kun on tarvetta tullut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Laajennetaanpas hieman kysymystä.  Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.  Erikoiskuljetuslupia ei nimittäin myönnetä ollenkaan omilla pyörillään hinattavalle ilma-alukselle, vaan alla pitäisi aina olla esim. lavetti.  Ongelma ratkesi sillä, että reittiä suljettiin muulta liikenteeltä pätkä kerrallaan kaupungin luvalla.  ELY:n virkamiesten virallinen määräystulkinta oli kuitenkin se, että ilma-aluksen siirto tiellä omilla pyörillään ei ole mitenkään mahdollista. Onko kukaan kysynyt tai saanut moiseen muita kuin omia lupia, jos ja kun on tarvetta tullut?

Saa kai sitä siirtää, mutta ei moottoriajoneuvoon kytkettynä. Saa ruohonleikkuriakin työntää tiellä, mutta ei sitä autolla saa hinata. ELY:n tulkinta siitä, että siirto ei ole mahdollista (liikenteen seassa) vaikuttaa ihan oikealta, koska DC3 ei ollut hyväksytty, rekisterissä oleva perävaunu tai hinattava laite.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/30/2020 at 14.23, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.

Kyllä Kolmosella pääsee hyvin liikkumaan yleisillä teillä.

Rodney :cool:

https://www.abc.net.au/news/2018-09-24/how-douglas-dc3-military-plane-became-musical-campervan-in-qld/10221054

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tieliikennelaki ja varsinkin viranomaiset on koulittu noudattamaan ajatusmallia "jos asiaa ei ole erikseen sallittu, se on kielletty". Kukaan ei ole sattunut kirjoittamaan lakiin lentokoneen hinaamisesta pyörillään. Asia olisi saattanut onnistua helpostikin, jos olisi viranomaisille kerrottu kyseessä olevan paraatin tai mielenosoituksen, jossa yhtenä osallisena sattuu olemaan lentokone pyörillään. Onnistuuhan pyöräilyaktivistitkin saamaan moottoritien suljettua että saavat juuri siellä osoittaa mieltä, vaikka sen voisi suorittaa todennäköisesti jossain muuallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet irroitettuna sai hinata ultraa! Kävin paikallisella poliisilaitoksella kyselemässä asiaa, kun runko piti viedä maalaukselle. Kysyttiin - onko ylileveä, vastasin - ei ole. Ei kielletty, mutta ei annettu mitään paperiakaan. 8-tietä pitkin viitisen kilometriä, ei tullut virkavaltaa vastaan.

IMG_3829-1.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös traktorilla vetäminen ole paljon vapaampaa. Boeingin valmistama työkone voi tosin olla turhan paljon ylileveä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Eikös traktorilla vetäminen ole paljon vapaampaa. Boeingin valmistama työkone voi tosin olla turhan paljon ylileveä.

Siivet pakettiin ja vaikkapa kaivinkoneen kuljetuslavetti messiin. + vaatii kyhätä "kehto" koneen rungon alle.:cool:

   NurMetal, Suokkaantie 35, Peräseinäjoki (2020)

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on siirtynyt maantielle laskeutumisesta hinaukseen joten jatketaan sillä. Itselläni on kokemusta kolmesta hinauksesta tiellä. Ensimmäinen oli Convairin siirto Ilmailumuseolle ja kaksi muuta kolmosen siirtoja joista Markku jo aiemmin mainitsi.

Kolmosen siirtoon harkittiin lavettiakin mutta sen käytössä olisi ollut omat ongelmansa. Kolmosen rungon alle ei niin vaan rakenneta kehtoa, varsinkin kun moottorit ja keskisiipi olivat paikoillaan. Konetta ei haluttu purkaa yhtään enempää kuin oli pakko, ja lisäksi piti kaikessa muistaa että kone saattaisi vielä joskus lentää. Tulevan lentokelpoisuuden varmistamiseksi sitä piti kohdella kuin lentävää konetta.

Jos kone olisi laitettu lavetille pyöriensä varassa lavetin leveyden olisi pitänyt olla yli 6 m. Lopulta päädyttiin hinaukseen omien pyörien varassa lupaongelmista huolimatta. Hinausautokeskuksen kanssa ideoitiin kehto jolla kannuspyörä saatiin kiinni hinausauton alapuomiin. Pyrstö nostettiin niin ylös etteivät korkeusperäsimet käännöksissä ottaisivat kiinni auton rakenteisiin. Puomin pituus on säädettävä ja sitä hyödyntäen konetta pystyi ahtaissa paikoissa liikuttamaan tarkasti. Yhdistelmän pituuden takia pelkkä auton pyörien kääntäminen paikallaan ollessa liikutti konetta sivusuunnassa reilusti. Ja senttipeliä tarvittiin ahtaissa paikoissa. Matka oli vain 8 km mutta koko yö siinä meni.

IMG_1085.JPG

IMG_1092.JPG

IMG_1091.JPG

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään