Jan-Erik Andelin

Laskeutuminen yleiselle maantielle

28 viestiä aiheessa

Olettaisin, että laskeutuminen pienkoneella yleiselle maantielle on kiellettyä muissa kuin hätätapauksissa. Mutta minkä lainsäädännön pohjalta? Ja milloin tällainen säädös on tullut voimaan? Olen nähnyt vanhoja valokuvia korpilentämisestä, jossa syrjäseuduilla tai Lapissa surutta laskeuduttiin autiolle soratielle vaikkapa kahvittelemaan. Ja myös kuullut, että maanteiltä noustiin vaikkapa tekemään lannoituslentoja vielä 1970-luvulla. Minkälaisilla luvilla tämä oli mahdollista?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Olettaisin, että laskeutuminen pienkoneella yleiselle maantielle on kiellettyä muissa kuin hätätapauksissa. Mutta minkä lainsäädännön pohjalta? Ja milloin tällainen säädös on tullut voimaan? Olen nähnyt vanhoja valokuvia korpilentämisestä, jossa syrjäseuduilla tai Lapissa surutta laskeuduttiin autiolle soratielle vaikkapa kahvittelemaan. Ja myös kuullut, että maanteiltä noustiin vaikkapa tekemään lannoituslentoja vielä 1970-luvulla. Minkälaisilla luvilla tämä oli mahdollista?

Peruslähtökohtana on, että laskeutumiset ja lentoonlähdöt tulee tehdä lentopaikoilta. Ilmailulain 76 §:n 2 momentissa on kuitenkin poikkeus tähän: Ilma-aluksen lentoonlähtöön ja laskeutumiseen saa tilapäisesti käyttää avointa vesialuetta sekä alueen omistajan tai haltijan suostumuksella muuta maa- tai vesialuetta, vaikka aluetta ei ole sellaiseen tarkoitukseen erityisesti järjestetty.

Lannoituslennot tieltä vaativat käytännössä tienpitäjän luvan ja tietysti turvallisuuden vuoksi sen, että ko. tieosuus on liikenteeltä suljettu lentoonlähtöjen ja laskeutumisten aikana.

Soratielle kahvittelemaan laskeutuminen lienee tapahtunut sillä kuuluisalla omalla luvalla ;-)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos vastauksista!
Eli periaatteessa voisi tieosuuskunnan luvalla käydä ultralla tai Cessnalla heittämässä kaveria hänen mökkitiellensä? Vai pitääkö tulkita niin, ettei tie ole "maa-alue"?

 

Muokattu: , käyttäjä: Jan-Erik Andelin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jan-Erik Andelin kirjoitti:

Kiitos vastauksista!
Eli periaatteessa voisi tieosuuskunnan luvalla käydä ultralla tai Cessnalla heittämässä kaveria hänen mökkitiellensä?

Kunhan tosiaan on suoranpätkä eli "kiitotie" suljettu puomeilla tai tiehoitokunnan valtuuttamilla henkilöillä ajokieltotauluineen ja mieluusti ehkä myös radioyhteys koneen pilottiin. Pääväylät sitten asia erikseen,tulee kyseeseen vain hätätapauksissa tai sotilaallisessa tarkoituksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep. Sulku pitää tehdä (luvan lisäksi), koska lentokone ei ole tieliikenteessä laillinen ajoneuvo eikä välttämättä kykene noudattamaan myöskään nopeusrajoitusta, eli tie pitää tilapäisesti ottaa muuhun käyttöön, samalla tavalla, kuin vaikkapa ralleissa menetellään. Vähän jos vielä laajentaa ajatuksia, niin joillain koneilla voi olla suosituksia ja/tai vaatimuksia esimerkiksi käytettävän kiitotien leveydestä tai pintamateriaalista, mutta harvemmin näissä pikkukoneissa on kovia rajoituksia sen suhteen. Lentolaitteen omistajan/haltijan/käyttäjän kannalta vakuutusturva saattaa kaskon osalta olla rajoittunut vain lentopaikoilla toimimiseen, eli vakuutusyhtiön papereitakin kannattaa vilkaista etukäteen, tämä vaihtelee vakuutusyhtiöittäin / vakuutussopimuksittain.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saattaisi olla varsin hyödyllistä, että käytettävä tiealue täyttää ilma-aluksen käsikirjan vaatimukset lentoonlähtö- ja laskupaikalle (jos sellaiset siellä on määritetty).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omalle pellolle lentely on toki tuttua tältä palstalta. Muistaakseni joskus oli kuvia Lautanahon Lassen Piper Cubista kevätkylvöllä. Ei siis mitään ultria. Raviratoja on toki käytetty. Minulla olisi kohta tarjolla nurmea aika pitkä siivu. 

Tatu vertasi tätä tielle laskua rallin pikataipaleisiin , vertaus on hyvä. Varsinkin tiehoitokuntien tiet kun ovat yleisessä käytössä ilman puomeja. Poliisilaitos näistä suluista usein kuuluttaa.

Tuli mieleen vähän samansuuntainen idea. Mitä lupia vaatii vaikkapa yksityisen taitolentonäytöksen järjestäminen. Millainen ilmatilan varaus pitää tehdä ja mistä ? Entä alaraja.

No, tunnetusti kotikoivujen koukkiminen on vaarallista. Huomio kiinnittyy muuhun kuin lentämiseen ja lopputulos on hyvin huono. Ehkä lennokin lennätys saa riittää, tosin siinäkin on jo opiskeltava ensin oikeustiedettä, kun noita uusia määräyksiä tutkii. Ehkä kuitenkin vanhan Kiuru-liidokin saa vetää ilmaan. Kumimoottori-Tikka on myös kiva.

Turvallista lentelyä

Jorma L.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Ex. pomoni, yleisilmailija Wihurin ajoilta, laskeutui kerran luvan kanssa raviradalle :)

Onpa tätä kokeiltu (omin luvin) myös keski-pohjanmaalla,taisi olla Ylivieskassa kun pikku-jenkki ei jaksanutkaan kannatella kahta raavasta miestä. Raviratahan on siellä heti kiitotien jatkeella.Rytinässä katosi myös pala raviradan lauta-aitaa:o Tapauksesta kulunut jo yli 40 v.  Jutulle olisi pieni jatko-osakin,vaan kertokoot jotkut paremmin tietävät;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laajennetaanpas hieman kysymystä.  Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.  Erikoiskuljetuslupia ei nimittäin myönnetä ollenkaan omilla pyörillään hinattavalle ilma-alukselle, vaan alla pitäisi aina olla esim. lavetti.  Ongelma ratkesi sillä, että reittiä suljettiin muulta liikenteeltä pätkä kerrallaan kaupungin luvalla.  ELY:n virkamiesten virallinen määräystulkinta oli kuitenkin se, että ilma-aluksen siirto tiellä omilla pyörillään ei ole mitenkään mahdollista. Onko kukaan kysynyt tai saanut moiseen muita kuin omia lupia, jos ja kun on tarvetta tullut?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Laajennetaanpas hieman kysymystä.  Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.  Erikoiskuljetuslupia ei nimittäin myönnetä ollenkaan omilla pyörillään hinattavalle ilma-alukselle, vaan alla pitäisi aina olla esim. lavetti.  Ongelma ratkesi sillä, että reittiä suljettiin muulta liikenteeltä pätkä kerrallaan kaupungin luvalla.  ELY:n virkamiesten virallinen määräystulkinta oli kuitenkin se, että ilma-aluksen siirto tiellä omilla pyörillään ei ole mitenkään mahdollista. Onko kukaan kysynyt tai saanut moiseen muita kuin omia lupia, jos ja kun on tarvetta tullut?

Saa kai sitä siirtää, mutta ei moottoriajoneuvoon kytkettynä. Saa ruohonleikkuriakin työntää tiellä, mutta ei sitä autolla saa hinata. ELY:n tulkinta siitä, että siirto ei ole mahdollista (liikenteen seassa) vaikuttaa ihan oikealta, koska DC3 ei ollut hyväksytty, rekisterissä oleva perävaunu tai hinattava laite.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7/30/2020 at 14.23, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Mitä lupia vaatii pelkkä ilma-aluksen siirtäminen yleisellä tiellä tai kadulla, siis ilman mitään lentämistarkoitusta?  Kysymykseen tuli törmättyä jokunen vuosi sitten, kun siirtelimme kolmosta pitkin Vantaata.

Kyllä Kolmosella pääsee hyvin liikkumaan yleisillä teillä.

Rodney :cool:

https://www.abc.net.au/news/2018-09-24/how-douglas-dc3-military-plane-became-musical-campervan-in-qld/10221054

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen tieliikennelaki ja varsinkin viranomaiset on koulittu noudattamaan ajatusmallia "jos asiaa ei ole erikseen sallittu, se on kielletty". Kukaan ei ole sattunut kirjoittamaan lakiin lentokoneen hinaamisesta pyörillään. Asia olisi saattanut onnistua helpostikin, jos olisi viranomaisille kerrottu kyseessä olevan paraatin tai mielenosoituksen, jossa yhtenä osallisena sattuu olemaan lentokone pyörillään. Onnistuuhan pyöräilyaktivistitkin saamaan moottoritien suljettua että saavat juuri siellä osoittaa mieltä, vaikka sen voisi suorittaa todennäköisesti jossain muuallakin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siivet irroitettuna sai hinata ultraa! Kävin paikallisella poliisilaitoksella kyselemässä asiaa, kun runko piti viedä maalaukselle. Kysyttiin - onko ylileveä, vastasin - ei ole. Ei kielletty, mutta ei annettu mitään paperiakaan. 8-tietä pitkin viitisen kilometriä, ei tullut virkavaltaa vastaan.

IMG_3829-1.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös traktorilla vetäminen ole paljon vapaampaa. Boeingin valmistama työkone voi tosin olla turhan paljon ylileveä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Eikös traktorilla vetäminen ole paljon vapaampaa. Boeingin valmistama työkone voi tosin olla turhan paljon ylileveä.

Siivet pakettiin ja vaikkapa kaivinkoneen kuljetuslavetti messiin. + vaatii kyhätä "kehto" koneen rungon alle.:cool:

   NurMetal, Suokkaantie 35, Peräseinäjoki (2020)

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskustelu on siirtynyt maantielle laskeutumisesta hinaukseen joten jatketaan sillä. Itselläni on kokemusta kolmesta hinauksesta tiellä. Ensimmäinen oli Convairin siirto Ilmailumuseolle ja kaksi muuta kolmosen siirtoja joista Markku jo aiemmin mainitsi.

Kolmosen siirtoon harkittiin lavettiakin mutta sen käytössä olisi ollut omat ongelmansa. Kolmosen rungon alle ei niin vaan rakenneta kehtoa, varsinkin kun moottorit ja keskisiipi olivat paikoillaan. Konetta ei haluttu purkaa yhtään enempää kuin oli pakko, ja lisäksi piti kaikessa muistaa että kone saattaisi vielä joskus lentää. Tulevan lentokelpoisuuden varmistamiseksi sitä piti kohdella kuin lentävää konetta.

Jos kone olisi laitettu lavetille pyöriensä varassa lavetin leveyden olisi pitänyt olla yli 6 m. Lopulta päädyttiin hinaukseen omien pyörien varassa lupaongelmista huolimatta. Hinausautokeskuksen kanssa ideoitiin kehto jolla kannuspyörä saatiin kiinni hinausauton alapuomiin. Pyrstö nostettiin niin ylös etteivät korkeusperäsimet käännöksissä ottaisivat kiinni auton rakenteisiin. Puomin pituus on säädettävä ja sitä hyödyntäen konetta pystyi ahtaissa paikoissa liikuttamaan tarkasti. Yhdistelmän pituuden takia pelkkä auton pyörien kääntäminen paikallaan ollessa liikutti konetta sivusuunnassa reilusti. Ja senttipeliä tarvittiin ahtaissa paikoissa. Matka oli vain 8 km mutta koko yö siinä meni.

IMG_1085.JPG

IMG_1092.JPG

IMG_1091.JPG

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jenkeissä New Hampshiren  osavaltiossa on hyväksytty laki joka sallii lentävien autojen käyttämisen yleisillä teillä. Laki mahdollistaa kyseisillä autoilla/lentokoneilla liikkumisen yleisillä teillä, esim kotoa lentokentälle. Nousut ja laskut eivät yleisiltä teiltä eivät kuitenkaan ole luvallisia toimenpiteitä.

https://www.cnet.com/roadshow/news/new-hampshire-flying-cars-gta-5/ 

Quote

New Hampshire is first state to allow flying cars on the road

We've been promised flying cars for seemingly decades, and although we still don't have one ready for production, New Hampshire has gone ahead and given them the OK. On Wednesday, the Granite State passed House Bill 1182, aka the "Jetson Bill," into law, and the transportation bill includes a prevision that makes flying cars legal on public roads.

To be clear, the legislation doesn't let future flying cars zip above roadways, but it does allow them to operate as a traditional vehicle on public roads. Essentially, it lets tomorrow's drivers/pilots drive to the airport and then takeoff towards the skies. And no funny business, either; flying cars will not be allowed to take off and land on public roads.

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Matti Palosuo said:

Jenkeissä New Hampshiren  osavaltiossa on hyväksytty laki joka sallii lentävien autojen käyttämisen yleisillä teillä. Laki mahdollistaa kyseisillä autoilla/lentokoneilla liikkumisen yleisillä teillä, esim kotoa lentokentälle. Nousut ja laskut eivät yleisiltä teiltä eivät kuitenkaan ole luvallisia toimenpiteitä.

https://www.cnet.com/roadshow/news/new-hampshire-flying-cars-gta-5/ 

 

Hieno homma. Lentävät autot onkin lyömässä itsensä läpi ja yleistymässä ihan lähiaikoina. Ovat tehneet tätä läpilyöntiä jo ainakin 70 vuotta...😃

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varalaskupaikat

Suomen maanteillä on vajaat parikymmentä lentokoneiden varalaskupaikkaa. Aikanaan niiden rahoitusta verovaroin perusteltiin myös siviili-ilmailun tarpeilla. Nykyjään niitä käyttää ilmavoimat.
 
Varalaskupaikan sulkeminen tieliikenteeltä esimerkiksi pakkolaskutilanteessa on vaikeaa. Paikalle pitäisi hälyttää poliisi ohjaamaan liikennettä. Se vie aikaa. Kun olin pääkonttorissa kirjoituspöytälennonjohtajana ehdotin, että varalaskupaikoille rakennetaan liikennevalot, joita ohjataan lennonjohdosta. Varalaskupaikat pitäisi myös merkitä ilmailukarttoihin asianmukaisesti.
 
Minulle selvisi, että varalaskupaikat olivat suuri salaisuus. Samalla paljastui miksi moni suomalainen lennonjohtotornitorni oli niin matala. Lentoaseman sijainti ei paljastu.
 
:)  Esa
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varalaskupaikat oli hyvin merkitty ns. NATO-ilmailukarttoihin. Yritin ostaa niitä joskus 1970-luvulla Maanmittaushallituksen karttamyynnistä Espalla. Minulle vastattiin noin 10 minuutin odottelun jälkeen : ” No kyllä meillä niitä on, mutta me ei saada myydä niitä...”. Hankimme sitten kartat suoraan ulkomailta. Tarvitsimme niitä selvittääksemme eräiden radioasemien paikat. Nekin oli niihin merkitty. Tuohon aikaan mm. lentoesteiden paikat sai ilmoittaa vain minuutin tarkkuudella.....

NATO kartoissa oli merkittynä myös eräitä korppikenttiä. Jotkut todennäköisesti ilmakuvista väärin tulkittuja hakkuuaukkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus kuppilatiimassa on spekuloitu purjekoneella tehtävästä maastolaskusta varalaskupaikalle. Laskunopeuden (maanopeus) sovittaisi satasen pintaan, niin voisi laskea parin auton väliin ja toivoa, että taempi auto osaisi hämmästykseltä hidastaa vauhtia. Pitäisi sitten lopuksi saada nopeasti kaarrettua kone penkalle ettei kukaan törmäisi siihen. Purjekoneen näkyvä pinta-ala suoraan edestä ja takaa kuitenkin aika pieni.

Aika usein tulee ajettua Lusin ja Hiirolan (Mikkeli-Pieksämäki tiellä) varalaskupaikkojen kautta. Silmämääräisesti katsonut, että purjekoneen mahtuisi laskemaan oikeanpuoleisen kaistan reunaan siten, että siipi ei ulottuisi vastaantulevien puolelle. Kummassakin paikassa on tien vieressä kyllä hyvät pellot maastolaskupaikaksi. Ei tulisi mieleenkään laskea purjekoneella niille varalaskupaikoille muun liikenteen sekaan.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Varalaskupaikat oli hyvin merkitty ns. NATO-ilmailukarttoihin. Yritin ostaa niitä joskus 1970-luvulla Maanmittaushallituksen karttamyynnistä Espalla. Minulle vastattiin noin 10 minuutin odottelun jälkeen : ” No kyllä meillä niitä on, mutta me ei saada myydä niitä...”. Hankimme sitten kartat suoraan ulkomailta. Tarvitsimme niitä selvittääksemme eräiden radioasemien paikat. Nekin oli niihin merkitty. Tuohon aikaan mm. lentoesteiden paikat sai ilmoittaa vain minuutin tarkkuudella.....

NATO kartoissa oli merkittynä myös eräitä korppikenttiä. Jotkut todennäköisesti ilmakuvista väärin tulkittuja hakkuuaukkoja.

Muistan kun joskus suloisella seiskytluvulla ja vielä seuraavallakin vuosikymmenellä harrastelin ilmakuvausta ihan omaksi ilokseni. Harmitti kun aina piti hankkia IH:lta lupa kuvauksiin kirjallisena.Pari viikkoa ennen aiottua kuvausta piti täyttää ja postittaa lupahakemus ja kyllä se lupa sitten aina tulikin,määrättyjen ehtojen saattelemana joita en nyt jaksa muistaa,mutta listattuna oli ainakin kymmenen kohtaa. Mutta kuinka ollakaan,sitten koitti tuo autuas satelliittiaikakausi,tuli gps,google earth,google maps etc. ja voit liikkua kamerasi kanssa ihan vapaasti kenttä alueella,olipa se sitten korpikenttä tai Vantaa,kukaan ei ole kamerastasi kiinnostunut!  Poikkeuksena tietysti rajavyöhykkeet edelleen,vai ovatko nekään? Ainakin näkyy julkaistavan aika vapaasti noita venäjän puolen metsäpalon savuista otettuja kuvia.

OT.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään