Ilkka Mäkelä

Wasawings OH-WWR

7 viestiä aiheessa

Löyhästi Mänttä-Vilppulaan liittyvä kysymys, kun tuli vilkaistua sikäläistä päivän lehteä eli KMV-lehteä. - Kuvassa on T-pyrstöinen Beech, jonka tunnus on OH-WWR. Toimittajan teksti menee näin:

Lainaa

Kuvassa Wasa Wingsin uusin Beerchraft 99 suihkukone. Matka Hallista Helsinkiin kesti puoli tuntia. Arkisto

Wasa Wings oli aloittanut vuonna 1989 reittiliikenteen Ylivieskasta Kuoreveden Hallin kautta Helsinkiin. Wasa Wings kehitti matkustajapalvelujaan avaamalla Mänttään lentotoimiston. Samalla yhtiö pyrki järjestämään kuljetuksia Mäntän keskustasta Hallin lentoasemalle.

https://www.kmvlehti.fi/a/bb259f5c-03fc-49d2-a069-aa39b970516c?c=1537783032091

ja loput onkin vain tilaajalle, mutta asia tulee selväksi näinkin.

Eikös yhtiön nimi ollut Wasawings eikä Wasa Wings? Kuvan kone ei ole oluella käyvä Beerchraft 99, eikä suihkukone, vaan potkuriturbiinikone. Kuvan T-pyrstöinen kone on Beech 200 Super King Air, eikä Beechcraft 99, joissa on tavanomainen pyrstö.

(Joskus tekee mieli nipottaa... toivottavasti omat tiedot ovat lähempänä oikeita.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Just näin. Firma oli Oy Wasawings Ab ja OH-WWR oli Beechcraft 200 Super King Airista tehty muunnos, nimeltänsä CAT Pass 200. En nyt ihan tarkkaan tiedä mitä eroa siinä oli tavalliseen kaksisataseen, ainakin siinä oli enemmän matkustajapaikkoja (13?), eli pienemmät, huterammat ja huonommat jakkarat. Myös cargopack rungon alla, varmaan muitakin muutoksia, jotka tekivät siitä reittiliikenteeseen sopivamman. OH-WWS ja WWT olivat Beeechcraft 99:iä. Ja juu, mikäänhän niistä ei ollut suihkukone...:).

En muuten edes muistanut tuota Ylivieska-Halli-Helsinki reittiä, ei varmaan kauan pyörinyt. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 hours ago, Heikki Pullinen said:

Ylivieskassa joku poltti koneensa.

Se oli Wasawingsin ensimmäinen kaputti, tai ainakin ensimmäinen täystuho. Cessna 404 Titan OH-CIG, siirtolennon jälkeeni VOR-lähestyminen sumussa päättyi metsään, ohjaaja selvisi hengissä, ihme kyllä. Tapahtuma-aika oli ennen tätä Hallin reittiä, 31.8.86.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Se oli Wasawingsin ensimmäinen kaputti, tai ainakin ensimmäinen täystuho. Cessna 404 Titan OH-CIG, siirtolennon jälkeeni VOR-lähestyminen sumussa päättyi metsään, ohjaaja selvisi hengissä, ihme kyllä. Tapahtuma-aika oli ennen tätä Hallin reittiä, 31.8.86.

Pilotti oli entinen ilmavoimien pilotti, joka oli saanut potkut kurittomuuden vuoksi. Loukkaantui vaarallisesti tässä kaputissa. Ryyppäsin hänen kanssaan 1988-90 Tampereella, jossa hän silloin asui. Alkoholisoitui pahasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minutes ago, Juha-Pekka Mäkinen said:

Pilotti oli entinen ilmavoimien pilotti, joka oli saanut potkut kurittomuuden vuoksi. Loukkaantui vaarallisesti tässä kaputissa. Ryyppäsin hänen kanssaan 1988-90 Tampereella, jossa hän silloin asui. Alkoholisoitui pahasti.

Oli ilmavoimien jälkeen pitkään Finnairilla ennen Wasawingsiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tunsin pilotin hyvin ja muistelen tätä erittäin sympaattista kollegaa hyvällä. Hän pystyi hoitamaan ilmiömäisesti kaikki epänormaalit elämän pikku erikoistilanteet, mutta tavalliseen normaaliin elämään sopeutuminen oli hänelle ylivoimaista. Kaskuja on vaikka millä mitalla mutta kerron vain muutaman. Kerran päivystävänä upseerina ollessaan oli kertonut lentokentän vartiomiehille, että yön pimeinä tunteina saattaa kuulua ammuntaa. Hänellä oli haulikko, johon oli kiinnitetty voimakas taskulamppi. Varmaan riitti jänispaistia pitkäksi aikaa sen yön jälkeen. Toinen tapaus oli, kun hän kysyi kollegialista neuvoa siihen ongelmaan, kun pitäisi muuttaa vaimon kanssa asumaan samaan asuntoon. En oikein osannut antaa hyviä neuvoja, kun tällainen tilanne ei ole muodostunut kohdallani koskaan ongelmaksi. Kolmas kasku liittyy siihen, kun hän moitti reittilaukkuaan huonosti tehdyksi. Ei ollut kestänyt edes auton akun kantamista (ei ollut Friitalan laukku, se olisi aivan varmasti kestänyt). Hänen kohtalonaan oli ajautua hyvin kurinalaiseen työympäristöön, jota hän ei hallinnut. Toisenlaisessa, vapaammassa toimintaympäristössä hän olisi elänyt paremmin omanlaisensa elämän, ja menestynyt siinä. RIP.

Seppo  

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään