31 viestiä aiheessa

Vanhoja ilmailujuttuja muistellessa tuli mieleen legendaarinen "haarapyrstöinen lääkärintappaja", Beechcraft 35 Bonanza. 

Onko kellään tietoa, montako V-pyrstö-Bonanzaa on ollut Suomen ilmailurekisterissä? Entä lentääkö konetyyppi vielä jossain päin Suomea? 

Forumistien mahdollisia kokemuksia V-pyrstö-Bonanzalla lentämisestä olisi myös mukava kuulla (lento-ominaisuudet, sivutuulilaskeutuminen jne.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollut ainakin OH-BBD 1968-1974. Katosi mereen lähellä Bodötä Norjassa kesällä 1974.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavalliseti luotettavasta lähteestä kuulin: Suomessa oli 1968 - 1972 OH-BDC v-pyrstö Bonanza. Koneessa oli kärkisäiliöt. siitä hyvästä toiminta-aika oli vaatimattomat 11 tuntia.

Eurooppaan tutustuttiin perin pohjin. Pisin matka etelään oli Mombasaan. Matkanopeus 190 kt. 

Lento-ominaisuudet eivät poikenneet tavallisen pyrstön omaavan koneen vastaavista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Tavalliseti luotettavasta lähteestä kuulin: Suomessa oli 1968 - 1972 OH-BDC v-pyrstö Bonanza. Koneessa oli kärkisäiliöt. siitä hyvästä toiminta-aika oli vaatimattomat 11 tuntia.

Eurooppaan tutustuttiin perin pohjin. Pisin matka etelään oli Mombasaan. Matkanopeus 190 kt. 

Lento-ominaisuudet eivät poikenneet tavallisen pyrstön omaavan koneen vastaavista.

Mutta... V- pyrstöä ei tuossa Delta-Charliessa kylläkään näytä olevan. Toiminta-aikaa kylläkin,pitää varata varmaan potta mukaan:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Toiminta-aikaa kylläkin,pitää varata varmaan potta mukaan:)

Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john

Rodney

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john

Rodney

Tuo Lady malli kyllä saattaa olla oikea valinta myös Urhoille,jospa vaikka sattuu tuulinen keli (jopa crosswind);)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Pullinen kirjoitti:

Kiitos korjauksesta. Se muisti ,se muisti.

5ec95325355f5_OskarHotell.Mkinen.Ritaranta.jpg.bc175bbeef224cb0d5b96adfc6f5d83f.jpg

Tälläinen pitää itselläkin olla käden ulottuvilla muistin tukena...

Markku

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Tuo Lady malli kyllä saattaa olla oikea valinta myös Urhoille,jospa vaikka sattuu tuulinen keli

Urhoille Lady Janea parempi on leikattu Sultan adapteri, joka pelittää hyvin ainakin matalammilla pinnoilla lämpimässä säässä.

Rodney :cool:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
43 minuuttia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Jo PPL-kurssilla Jenkeissä opin, että tarvitaan Little John ja paremmalle puoliskolle Lady Jane adaptor siihen. Mutta yhteensä alle kahdella kympillähän siitä selvisi. Etenkin tuo Lady Jane adaptor jäi mieleen. https://www.sportys.com/pilotshop/catalogsearch/result/?q=little+john

Rodney

Suomessa astia tunnetaan "sorsana". Olen nähnyt täällä vain valkoisia sorsia, jotka kaikki samaa mallia:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Suomessa astia tunnetaan "sorsana". Olen nähnyt täällä vain valkoisia sorsia, jotka kaikki samaa mallia:)

Minulla on valkoinen sorsa, ja vieläpä ilmailu-sellainen. Saatu synttärilahjaksi Jarkilta, joka joutui Töölöön Utin F-27 hypyltä metsään laskeutumisen jälkeen koipi poikki. En ole käyttänyt sorsaa väärin, vaan joskus hyppybileissä oluttuoppina.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

5ec95325355f5_OskarHotell.Mkinen.Ritaranta.jpg.bc175bbeef224cb0d5b96adfc6f5d83f.jpg

Tälläinen pitää itselläkin olla käden ulottuvilla muistin tukena...

Markku

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22.5.2020 at 22.27, Markku Kanninen kirjoitti:


Mäkinen/Ritaranta opus tuntee vain tuon OH-BBD:n

 https://fi.wikipedia.org/wiki/Bodøn_lento-onnettomuus_1974

OH-BBD.thumb.jpg.279f60dbbdf549e23bdc505c0d015e44.jpg

Kuva kopsattu Mäkinen/Ritaranta kirjan rompulta

Markku

 

Kiitos :):thmbup:

Vähissä ovat olleet siis v-pyrstöiset Bonanzat Härmän taivaalla - ja OH-BBD:kin osaltaan liittyi konetyyppin synkän tilaston jatkeeksi.

Muistan, kun isäukko puhui V-pyrstö-Bonanzasta aika paljon 1970-luvulla. Olisiko ollut juuri tuon Trondheimin reissulla Bodøssä kadonneen Bonanzan uutisoinnin johdosta... 

Muut OH-BBx-rekkarissa olleet Beechit olivat näköjään Baroneita. 

Edit. Onko tietoa, operoiko OH-BBD minkä verran Mikkelistä 1970-luvun alussa? Minulla on vahva mielikuva siitä, että olisin nähnyt Bonanzan kentällä, kun kävimme koneita ihailemassa ja ottamassa ensituntuman taivaan elementtiin OH-SEC:llä

Muokattu: , käyttäjä: Klaus Pylkkänen
Kuvalinkki lisätty.
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkää herrat sotkeko. Normaali peräsimien Beech on Deponair. Baron on kaksimoottorinen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aiheeseen liittyen, FAA:n koulutusfilmi "Density Altitude with Harry Bliss" vuodelta 1966, lentolaitteena V-pyrstöinen Bonanza. 

 

Muokattu: , käyttäjä: Markus Hatakka
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
36 minuuttia sitten, Teppo Sarpila kirjoitti:

Älkää herrat sotkeko. Normaali peräsimien Beech on Deponair. Baron on kaksimoottorinen.

Tässähän se sanotaan:

IMG_3759.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
57 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Tässähän se sanotaan:

 

Ja jottei asia olisi liian yksinkertainen niin esim. Finnairin/Suomen Ilmailuopiston OH-BBK-N kalusto oli myös tyypiltään: Beechcraft Bonanza mutta ei 35 vaan A36OH-BBK_2014.8.2.thumb.JPG.aad1be0bb530c762d736f1f3f3706fb7.JPGOH-BBL_2016.7.1.thumb.JPG.4d0ec0b28bc3e86cb4919c617e260667.JPGOH-BBN_93.1.thumb.jpg.69d90bfb0bdd90b4d382d37715c29cd4.jpg

OH-BBM.89.9.2.jpg

Ja OH-BDA tyyppiä Beechcraft 35-B33 Debonair OH-BDA_76.9_pd.thumb.JPG.3dffdfd87803f81dc6f002ef81bb2f05.JPG ja OH-BDB 35-C33 Debonair OH-BDB_vk.thumb.JPG.a0046c1da5c4fbdd19c8397e1b076474.JPG

väittääpi tämä Mäkinen / Ritaranta opus...

Markku

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja sitten vielä semmoinen juttu, että OH-BDD oli tyypiltään Beechcraft 35-F33 Bonanza, vaikka olikin ihan tavallisella pyrstöllä varustettu. Beechcraft valmisti tätä normipyrstöistä "pikkubonanzaa" 1959 - 1967 tyyppinimellä Debonair ja vuodesta 1968 eteenpäin vaihtoi nimeksi Bonanza. Tämän Bonanza 33:n tuotanto loppui vuonna 1994. OH-BDA,B ja C olivat siis Debonaireja ja BDD Bonanza. Tässä kuva OH-BDD:stä (jolla muuten lensin IFR-kelpuutukseni yksimoottoriosan juuri vastikään vuonna 1975):  https://www.airhistory.net/photo/153572/OH-BDD

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Tässä kuva OH-BDD:stä (jolla muuten lensin IFR-kelpuutukseni yksimoottoriosan juuri vastikään vuonna 1975)

Onneksi olkoon 45-v IFRistä! Alat tulla IFR-keski-ikään.

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on ollut Piiskojen merkintäsekamelska pieni mysteeri mutta kun silmäilee tuota yllelinkkamaani enlanninkielistä wigiä niin logiikka alkaa avautua: Kuten Juha mainitsi Model 33 jossa alkuun oli sotkemassa tuo etuliite 35-.(miksi?) on Debonair ja muuttuu Bonanzaksi E33:ta eteenpäin lman etuliitettä paitsi D33.  V-pyrstö Bonanza on model 35, valmistettu v.1947-82 ja vuodesta 1968 valmistettu model 36 on myös Bonanza. 

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Markku Kanninen kirjoitti:

Minulle on ollut Piiskojen merkintäsekamelska pieni mysteeri mutta kun silmäilee tuota yllelinkkamaani enlanninkielistä wigiä niin logiikka alkaa avautua

Tyyppimerkinnöissä ei välttämättä aina ole logiikkaa (paitsi sumeaa sellaista), jos/kun valmistajan markkinointiosasto pääsee hommaan mukaan. Tapahtuu nykyäänkin.  https://www.flightforum.fi/gallery/image/2966-diamond-da-42-vi-oh-dam-reimscessna-fa152-aerobat-oh-ckc-efhn-2018-05-14/

Rodney :cool:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään