Tarmo Kallio

Diaskannerit

52 viestiä aiheessa

Mitä ehdotatte, tai onko kokemuksia asiasta? 

Kannattaisisiko minun ostaa oma diaskanneri, vai viedä diat digitoitavaksi johonkin alan yritykseen? Dioja on noin 500 kpl. 

Näissä on itse kuvaamani kuvat vuodelta 1978-1979. Kamera Edixa Reflex+ valotusmittari.  Minulla oli normi 50 mm  Edixan linssi. Joissain kuvissa oli käytössä 1.8- telejatke. Kuvia on pari lipasta. Loput ovat isäni kuvaamia 1960- luvun alusta eteenpäin. Kuvasin viimeksi isän Canon AE-1- kameralla vuonna 1999 eräässä hautajaisissa... Silloin tosin pyynnöstä filminegoille.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen yhden kerran käyttänyt alan yritystä skannaamiseen. Vein Fotoykköselle skannattavaksi vuoden 2003-2004 talvella 283 kuvaa, enkä ollut kauniisti sanottuna hirvittävän tyytyväinen laatuun. Kuvat skannattiin 1536/1024 kokoon, mutta se ei ollut ongelma, vaan se että skannaus oli suoritettu (tietenkin) yhdellä asetuksella koko roska. Niinpä kuvat olivat verrattaen pienen koon lisäksi aika tummia verrattuna alkuperäisiin dioihin, enkä koskaan tullut niitä sen kummemmin katselleeksi sen jälkeen kun ne sieltä valokuvaamosta hain.

Hankin vuonna 2012 Canonin tasoskannerin (CanoScan 9000F), jossa on ns. diakansi neljälle dialle kerrallaan. Skannailin sillä kaikki isäni ja omat kuvat joita arkistoista löytyi. Skannauksen jälkeen tein kuville vielä kevyen kuvankäsittelyn photoshop elementsillä. Yhteensä dioja, negoja ja paperikuvia tuli skannailtua vajaan puolentoista vuoden urakan aikana vajaa 15 000 kappaletta. Vaikka toki käytin aika liukuhihna-asetuksia skannaillessani, niin silti loputulos oli paljon, paljon parempi kuin Fotoykkösellä kymmenkunta vuotta aiemmin.

Näiden kokemusten pohjalta erittäin suuri suositus omalle skannerille. Vaikka prosessi on työläs, se on hauskaa puuhaa kun voi vanhoja kuvia skannaillessa samalla käydä oman elämänsä läpi uudestaan.

Toki noiden ammattilaistenkin meininki voi olla näin toistakymmentä vuotta myöhemmin ihan toisenlaista kuin minun kokeillessa ammattilaisten digitointia 2000-luvun alussa.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on sama skanneri ja sillä syntyi kivaa jälkeä...

MUTTA

...sitten koneeni vaihtui WinKymppiä käyttäväksi, eivätkä varusohjelmat enää toimineet. Skannerin mukana tullut ohjelmalevy oli myös hyödytön, koska uudessa läppärissä ei ole dvd-asemaa (jonka toki voisin hankkia). Ovatko muut joutuneet ratkomaan samoja juttuja?

Ei muuten ollut eka kerta, kun skanneri hyytyy systeemipäivitykseen :/

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Viisas kysymys, koska toki noin juuri olen koettanut toimia :) Tällä hetkellä skannaus onnistuu rajoitetuin toiminnoin ja lähitulevaisuudessa aion tarttua tähän ongelmaan vähän lujemmalla otteella. Ajattelin vain, että tässä ketjussa voi nousta esille moniakin henkilöitä hyödyntäviä kokemuksia. Halusin lähinnä tämän oman ongelmani saattaa tässä tiedoksi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yksi vaihtoehto on diojen kopiointi digikameralla. Itse päädyin siihen parin scannerikokeilun jälkeen. Canonin tarjonnasta en tiedä mutta Nikonilta on näköjään tullut uusi, käyttämäni ES-1:n seuraaja, ES-2 dia/negatiivi-kopiointi lisuke.

Varoitus: Saattaa jopa innostaa makrokuvauksen puolelle ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Skannaus vie aikaa, mutta siinä on plussapuolia. Sitten jos skannauksen tarkkuuden asettaa niin, että kuvan koko on luokkaa 100-300 kb skanneri saattaa skannata nopeammin kuin suurella tarkkuudellla.  Ikäänkuin halvassa Epson V330 (nykyinen  malli kai Epson V370) skannerissa voi kyllä skannata suurella tarkkuudella noin 1 MB:n lopputuloksella kuvia, mutta skannerin joku optiikka tai mekaniikka on sellainen, että kuvan laatu ei selvästi parane verrattuna 100-300 kb:n kuvaan. Näin halvassa skannerissa. Olen kyllä pitänyt tuosta Epsonista muuten.   Skannauksen etu digikuvaukseen on  "vaikeissa"  kuvissa parempi laatu. Skannauksessa on parempi dynamiikka kuvassa. Esim. jos on hämärässä kuvattu leirinuotiota niin nuotiossa oleva makkara tikun nokassa ja liekit näkyvät skannatussa diassa ja alkuperäisessä kuvassa, mutta dia-digikuvassa  saattaa näkyä valkoinen möykky (nuotio) eikä makkaraa. Digikuvaus voi antaa skannaukseen verrattuna  riittävän kuvanlaadun ja digikuvaus on nopeampaa kuin skannaus.   Näin siis maallikkona kommenttia .. .

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hyvälaatuiset  scannerit on kalliita.

https://hintaseuranta.fi/asiakirjaskannerit/epson-expression-12000xl-pro-skanneri/6416975

Siksi suosittelen samaa kuin Reijo tuossa edellä eli diojen kuvaamista, esim. tällaisella värkillä, myös laatu on paljon parempi kuin halvalla scannerilla. 

https://www.digitarvike.fi/product/103966/kaiser-dia-duplicator-diaskanneri-dslr--kameraan?gclid=EAIaIQobChMIq5Hrkra76QIVnMqyCh3fAwd4EAQYASABEgLh2vD_BwE

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen
korjaus

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Filmi/dia-skannerit ovat kalliita, filmin skannaukseen soveltuva tasoskanneri on hyvä kompromissi hinnan ja laadun välillä ja sille on muutakin käyttöä.

Norman Korenin sivulla http://www.normankoren.com/scanners.html on paljon asiaa skannauksesta, vaikka laitteiden osalta se onkin jo täysin vanhentunut.

Oma skanneri on Epson 4870, reilusti yli kymmenen vuotta vanha sekin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tasoskanneri on kuvanlaadun kannalta huono vaihtoehto, mutta jos keskinkertaine/huono laatu riittää niin sitten ...........

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
5/16/2020 at 18.20, Juha Lampi kirjoitti:

..sitten koneeni vaihtui WinKymppiä käyttäväksi, eivätkä varusohjelmat enää toimineet. Skannerin mukana tullut ohjelmalevy oli myös hyödytön, koska uudessa läppärissä ei ole dvd-asemaa (jonka toki voisin hankkia). Ovatko muut joutuneet ratkomaan samoja juttuja?

Minulla on Canon 8800F skanneri, joka myös skannaa filmejä ja dioja. Sama draiveriongelma, mutta löysin netistä VueScan nimisen ohjelman, joka asentaa omat ajurinsa. Ehkä saattaisi tepsiä tähänkin tapaukseen.

http://www.hamrick.com

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Miten iso tiedosto digimuodossa yhden dian skannauksesta tulee parhaimmalla asetuksella? Pystyyko skannatun diakuvan tallentamaan täysin pakkaamattomana? RAW?

Nykyään isotkaan tiedostot eivät ole nykytietokoneille mikään ongelma, tai hidaste. Muistikin on varsin edullista.  Entä skannerin väriavaruus. sRGB? Vai joku muu? Pystyykö vaihtamaan? Luin ennen jostain yhden diaruudun vastaavan jopa 20 Megatavun kuvatiedostoa parhaimmillaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minun tarpeisiin sopisi joku pelkkä dia/ filmiskanneri. Canonin tasoskanneri on jo kotona ennestään. En meinaa skannata paperikuvia lainkaan uudella vehkeellä.

Vain diakuvia (jopa ilman kehyksiä) lisänä olisi plussaa filminegojen digitointi.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on Epsonin tasoskanneri diakannella, diakansi on diateline jonka neljään aukkoon laitetaan diat. Dioja voi myös skannata laitteella negatiivitelineessä, kun ottaa kehykset pois dioista ja asettelee ne negatiivitelineeseen. En muista skannausaikoja ja laitteenkin hintaluokka oli vain 110 eur. Kalliimpi skanneri on ehkä nopeampi. Yleisesti diojen skannaus on laitteella selvästi hitaampaa kuin paperikuvien. paperikuvat menevät hetkessä verrattuna dioihin. Mietittävä juttu on myös, onko tarvetta 6 x 6 negatiivien/diojen skannaukseen. Minun laitteessa ei ole 6 x 6 koko sallittu,     

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En etsi lainkaan mitään nopeaa laitetta. Yksi dia laitteeseen ja skannaus voi kestää vaikka tuntikausia... ;) Minulla ei ole kiirettä.

Etsin jotain kohtuuhintaista hyvänlaatuista harrastajalaitetta. En mitään ammattilaitetta. Täytyy testata ensin nykyistä Canon A4-kokoista tasoskanneriani. Jospa sekin toimisi. Voi ehkä toimia jotenkin ilman dia-kehyksiä. Testaan huomenna ja laitan kuvia testistä. :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on skannerin kannessa pitkulainen valo-osa, jota käytetään diaskannauksessa. Skanneri käskytetään diatilaan tietokoneen ohjelmasta. Silloin se skannaa kansivalolla diojen läpi myös. Diojen pitää olla juuri keskellä kannen pitkulaisen kannen rivivalon kohdalla.  Toinen valo on  ala-valo skannerissa puolestaan.  Ylävalo on peitettynä paperikuvia skannatessa.  Joku kysymys/vastaus netissä:

How to scan negatives using a standard scanner?

Everyday flatbed scanners don't work to scan slides and negatives because they need to be backlit — but with just a bit of cardboard, you can redirect some light, and make it happen.

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä onnistuin aiemmin skannaamaan flatbedillä myös dioja. Olin saanut käyttööni kolmioleivän näköisen vekottimen, jossa kaksi peiliä heijasti skannerin normivalon dian läpi. En muista merkkiä enkä tiedä, onko moisia enää saatavilla. Silloin tarvitsi vain säätää skannerin resoluutio tappiin, että tuli siedettävää jälkeä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Halvimmista tasoskannereista ei välttämättä ole filmin skannaukseen, mutta ainakin Epsonilla ja Canonilla on malleja, jotka siihen soveltuvat eli on tarvittava taustavalo ja filminpitimet monen kokoisille filmeille, jopa isommillekin kuin 6x6.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sain aikoinaan vanhan Canonin skannerin toimimaan VueScan-ohjelmalla ja parempaa jälkeä se tekikin kuin Canonin oma ohjelma. Filmeille sopiva skanneri kuitenkin pitäisi hankkia. Digital Camera Worldin mielestä paras filmiskanneri olisi  Plustek OpticFilm 8100, joka maksaa näköjään Suomessa reilut 300 euroa ja paras tasoskanneri filmille taas Epson V550 Photo, jonka saisi parilla sadalla.

https://www.digitalcameraworld.com/buying-guides/the-best-film-scanners

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeilin testimielessä Canonin yhdistelmälaitteen tasoskanneria diohin. Ensimmäisessä kuvassa on pari diaa suoraan. Ei toimi. Jotain himmeää tosin näkyy. Jälkimmäiseen kuvaan laitoin diojen päälle foliota ;D. Tulos on vielä huonompi. 

Diat ovat itse ottamiani. Näitä on noin 100 kappaletta. Otettu vuosina 1978-1979. Filminä Kodak Ektachrome. Kamera Edixa Reflex. Kamerassa ei ollut automatiikkaa, joten käytin erillistä valotusmittaria. Laitteet ovat tallella. Kuvatut diat ovat olleet valmistumisesta saakka pimeässä ja varsin viileässä omissa lippaissaan. Muistaakseni nämä kehitettiin siihen aikaan Ruotsissa. Silmämääräisesti suoraan katsoen diojen värimaailma näyttää aika hyvältä. Ei todellakaan seuraavien kuvien näköiseltä ;D.

Laitan nämä kaksi kuvaa ja muita tuonne Convair-ketjuun, kunhan olen ostanut kunnollisen diaskannerin. Siis kunnolla skannattuna ;).

SCN_0003.jpg

SCN_0004.jpg

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olen skannannut 6 x 6 negoja Epson V500 tasoskannerilla. Siinä on jonkinlainen kehyskin, mutta ei oikein toimiva. Laitoin siis negat suoraan tasolle. Harmi, että niitä ei ihan mahdu 4 kpl kerrallaan. Kokeilin erilaisilla resoluutioilla, mutta ei havaittavaa eroa, oliko 800dpi , 1200 dpi tai 2400 dpi. Samoin  käytinkö värillistä  vai harmaasävyasetusta. Vanhat negat olivat joskus käppyräisiä, joiden epäilin aiheuttavan tarkennusvirhettä. En ainakaan huomannut tällaista. 

Photoshop elementsillä kävin tekemässä jokaiselle rajauksen, oikaisun ja valotuksen korjauksen. Joissakin oli tietysti roskia ym naarmuja. Ohjelma ei tue kaikkia toimintoja 16-bittisessä moodissa eikä voi tallentaa pienempään kokoon jpg-kuvana. Siksi oli muutettava myös 8-bittiseksi. Eipä näissäkään havaittavaa laatueroa katsellessa A4-kokoista.  

35 mm kinofilmit ja diat skannaan Nikon Coolscan V ED:lla. Laatu riittää varmasti. 35-mm filmistripit hoituu 6:n kappaleen liuskoina. Joissakin vanhoissa dioissa lasikehykset sotkevat. Jos viitsii, niin ottaa lasikehyksistä lasittomiin.

Värifilmeissä varmaan on merkitystä siinäkin, että valonlähde on spektriltään kunnollinen. Vanhoissa värifilmeissä yleensä aina värit haalistuu ja punertuu. Näihin tepsii hyvin Photoshopin värinkorjaus ihan yhdellä klikkauksellakin.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Seppo Koivisto kirjoitti:

Digital Camera Worldin mielestä paras filmiskanneri olisi  Plustek OpticFilm 8100

Kiitos Seppo linkistä!

Hyvä tietää, että ainakaan scannerista minulla ei jää kiinni, vaan viitsimisestä ja osaamisesta. Minulla on vaimolta lahjaksi saatu Plustek OpticFilm 8200i, jossa on myös roskien ja naarmujen poisto-ominaisuus. Sitä ominaisuutta en tosin ole käyttänyt, kun havaitsin, että säädöstä riippuen myös lentokoneiden maalauksen ohuet viivat alkoivat kadota. Muissa kuvissa ominaisuutta varmasti kannattaisi testata, vaikka dian puhtauden varmistaminen lienee tärkeintä.

Täytyy nostaa hattua Paulin 1.5 vuoden ja 15000 dian urakalle! Itselläni lienee suunnilleen sama määrä dioja Gepen boxeissa/kammoissa, mutta olen vain raapaissut tuota määrää.

Rodney

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Vilkaisin isäni kaappiin. Näitä Gepen laatikoita on enemmän, kuin kuvittelin..

Voisin kuvitella ostavani tämän:https://www.kameraliike.fi/fi/product/plustek-opticfilm-8200i-se-filmiskanneri/opticfilm8200i?gclid=EAIaIQobChMIrvOr0KLA6QIVDMqyCh1svQ6wEAAYASAAEgLxg_D_BwE

Eri asia on, mitä vaimo siitä sanoo.. ;). Tai pitääkö edes kertoa... Olen aina selitellyt ostoksen liittyvän johonkiin kameran tärkeään osaan ja olen ostanut vaikka mitä.:hmm:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään