Maria Korhonen

Finnair lopettaa pysyvästi Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lennot

75 viestiä aiheessa

Liitteenä Finnairin liikenneohjelma heinäkuusta eteenpäin. Finnair ja Finavia saivat koronasta syyn lopettaa tappiollinen kotimaan toiminta. Puolet kotimaan kentistä voidaan sulkea. Reipasta!

/maria

 

Finnair Post 01Jul20 Network Ramp Up Plan-page-002.jpg

Finnair Post 01Jul20 Network Ramp Up Plan-page-003.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Maria Korhonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lopettaako todellakin pysyvästi vai eivätkö nuo paikkakunnat vain ole ensimmäisiä, joille liikennöinti taas aloitetaan?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Miten EFJY, Ilmavoimien vilkkain tukikohtakenttä voidaan sulkea?

Eipä kait siitä kyse olekaan. Vaan reittiliikenteen suuntaamisesta EFJY:hyn.

Huhtikuussa EFJY oli muuten Suomen vilkkain lentoasema. Ilman yhtäkään reittikonetta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Markku Sipinen kirjoitti:

Eipä kait siitä kyse olekaan. Vaan reittiliikenteen suuntaamisesta EFJY:hyn.

Huhtikuussa EFJY oli muuten Suomen vilkkain lentoasema. Ilman yhtäkään reittikonetta.

Joo, kommentoin vaan tuota ennenkin näkemääni heittoa, että jos ei Finnair lennä, niin kenttä vaan kiinni!

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 minuuttia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Miten EFJY, Ilmavoimien vilkkain tukikohtakenttä voidaan sulkea?

Jos reittilennot loppuvat, loppuu myös Finavian velvollisuus ylläpitää kenttää jolloin kentän ylläpito siirtyy kunnan vastuulle.

/mn

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuskin noita mainittuja lentoasemia suljetaan vaikka Finnair lopettaisikin pysyvästi. No ainakin Joensuuhun ja Kajaaniin joku operaattori löytyisi piankin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

No ainakin Joensuuhun ja Kajaaniin joku operaattori löytyisi piankin. 

Jos Finnair ei saa reittiliikennettä kannattavaksi niin mikähän tämä joku operaattori mahtaisi olla? Omalla riskillä et sellaista löydä. Asia erikseen jos kaupunki ostaa palvelun.

/mn

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juuri noin, lentoasemaa ympäröivä yhteiskunta/maakunta tulee takauksella mukaan ja 18 - 34 paikkaisilla operoiva halpalentoyhtiö kehiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
49 minuuttia sitten, Markus Nyman kirjoitti:

Jos reittilennot loppuvat, loppuu myös Finavian velvollisuus ylläpitää kenttää jolloin kentän ylläpito siirtyy kunnan vastuulle.

/mn

Kunta ylläpitäisi kenttää Ilmavoimien tarpeisiin???  Huh, huh...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
34 minuuttia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

Juuri noin, lentoasemaa ympäröivä yhteiskunta/maakunta tulee takauksella mukaan ja 18 - 34 paikkaisilla operoiva halpalentoyhtiö kehiin.

Tässä olisi peliliike laittaa joku Air Botnia vol 2 pystyyn ja 19-paikkaisella alkaa ajella näitä ohuita maakuntareittejä. Tukimarkkinointibusinessfinland-rahat tietysti kehiin kunnilta ja valtiolta.

Kun tuntuu jopa Norrankin kulurakenne olevan liian kova näille reiteille?

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnissa tyhjänä lentävät turhat lentovuorot varmasti ovat koronakatastofin jälkeen prioriteettina minne olemattomia veroäyrejä syötetään.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

Kiinnostaa tietää mistä nämä slidet tulivat eli mikä oli lähteenä?

 

Finnairin sisäistä materiaalia, kun ei näemmä löydy asiakassivustoilta eikä tiedotteista?  Tuon mukaan loppuisi myös mm. LAX, SFO ja ORD ainakin vuodeksi...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taida pitää lainkaan paikkaansa tuo "liikenneohjelma" oikean kanssa..

Muokattu: , käyttäjä: Tuomas T Kettunen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
37 minuuttia sitten, Mikko Kartano kirjoitti:

Kiinnostaa tietää mistä nämä slidet tulivat eli mikä oli lähteenä?

 

Tulivat telefaksilla pyytämättä ja yllätyksenä.

13 minuuttia sitten, Tuomas T Kettunen kirjoitti:

Ei taida pitää lainkaan paikkaansa tuo "liikenneohjelma" oikean kanssa..

Alla saatelehti. Julkistavat maanantaina.

/maria

Finnair Post 01Jul20 Network Ramp Up Plan-page-001.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Maria Korhonen
4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Noista kotimaan sotaväen käytössä olevista kentistä Finavia sopii aivan erikseen. Eli ei Jyväskylää suljeta vaikka reittiliikenne loppuisi. Nämä ovat kaksi aivan eri asiaa. Jos asia kiinnostaa, voi perehtyä tähän lakiin ja sen esitöihin vuodelta 2010.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2011/20110210?search[type]=pika&search[pika]=HE 313

Kyllä tämä oli tiedossa.  Mutta monessa julkisessa keskustelussa kenttien olemassaolo kytketään suoraan Finnairin liikenteeseen ja unohdetaan kokonaan jopa Ilmavoimien tarpeet muista käyttäjistä puhumattakaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
29 minuuttia sitten, Tuomas T Kettunen kirjoitti:

Ei taida pitää lainkaan paikkaansa tuo "liikenneohjelma" oikean kanssa..

No missäs se oikea on nähtävissä ja vertailtavissa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten on mahdollista, että pörssiyhtiön tulevien kolmen kvarttaalin "Network Plan" löytyy julkisesti netistä jo pari päivää ennen julkaisupäivää?  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee kuitenkin liioiteltua puhua pysyvästä lentojen lopettamisesta. Finnair on itsekin todennut, että koronasta palautumiseen menee pari vuotta. 

Oletettavasti kotimaan lentoja tullaan palauttamaan, kunhan yleinen liikkumisen aktiviteetti paranee merkittävästi nykyisestä. Pelkään pahoin, että siihen voi mennä paljon kauemmin kuin pari vuotta...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan nyt ihan vaan fiksua olla ja ihmetellä. Sisäisten julkaisut ylensä päättyvät huonosti ... Lentoasema ei sulkeudu jos Finnair lopettaa... Syksyllä voi tilanne olla taas jo ihan toinen. Sitä ei määrää lentoyhtiö eikä lentoaseman pitäjä.. Tulevaisuus on peitossa, kaikilta.Ei tiedä kukaan mikä muuttuu vai ei??  Mietin tässä melkein 40v. ilmailua palvelleena jotta pitäisköhän ostaa kuorma-auto, vaikka Scania 142 tai 143 . Saattaisi kohta olla kyytiä suojaantehtaalta eri puolille maata? Maailma muuttuu yhtäkkiä, anheeksi kasvatettu ihminen vähän hitaammin.

Muokattu: , käyttäjä: Timo Helenius
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lande landemmaksi... hyvä tulee.

7 tuntia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Tässä olisi peliliike laittaa joku Air Botnia vol 2 pystyyn ja 19-paikkaisella alkaa ajella näitä ohuita maakuntareittejä. Tukimarkkinointibusinessfinland-rahat tietysti kehiin kunnilta ja valtiolta.

Kun tuntuu jopa Norrankin kulurakenne olevan liian kova näille reiteille?

Vähän luulen, että työvoiman hinta Suomessa alkaa olla nykyään liian kova jopa Air Botnialle, ilman uuden teknologian lentolaitteita. Myös erityisesti EFHK:n lentokenttämaksujen korotukset vaikuttaa varmasti tehokkaasti pienempien koneiden kannattavuuteen.. Onneksi uuteen teknologiaan perustuvista laitteista on jo kuulunut ihan hyvää, mutta luultavasti ollaan edelleen vähintään viiden vuoden päässä myytävistä tuotteista. Juuri kun kaikenmaailman dronet ja sähkölentokoneet, joille esimerkiksi Malmin lentokenttä olisi sopinut täydellisesti, pitää sekin laittaa pakettiin...

Toivotaan että noista kentistä ainakin yhdelle löytyy joku Ryanair tai vastaava lentämään kerran-pari viikossa. Kajaani?

Muokattu: , käyttäjä: Robin Karinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Markku Sipinen kirjoitti:

Eipä kait siitä kyse olekaan. Vaan reittiliikenteen suuntaamisesta EFJY:hyn.

Huhtikuussa EFJY oli muuten Suomen vilkkain lentoasema. Ilman yhtäkään reittikonetta.

Haa, tästähän tuli kisa!

Paljos JYV oli vs. HEM

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä hieman ennakkotietoa. Aika usein näitä ikäviä asioita tiedotetaan maanantaisin ja jotenkin se tiedotusporukka pitää saada kokoon. Niinpä näitä uutisia, joissa lukee kulmassa: ” Julkaisuvapaa maanantaina klo yy.xx ” tai vain sisäiseen käyttöön yleensä tihkuu jo ennakkoon on sitten pörssiyhtiö tai ei. Huomenna selviää tarkemmin.

Tuskin tämä pysyvä tilanne on, mutta miksi lentää ilman matkustajia ?

https://yle.fi/uutiset/3-11355689

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään