Pasi Pirttikoski

Soittajapoika ja seppelöity lentäjä

8 viestiä aiheessa

Kuva niminen lehti ilmestyi myös sotien aikana. Vuoden 1944 lehdissä oli pari lentohenkilökuntaan kuuluvaan kuvissa. Lentäjä luutnantti Vuorinen, joka saavutti 100 sotalennon rajapyykin sekä soittajamies toisen lehden takakannessa. Kuva luutnantti Vuorisesta löytyy myös SA-kuvista (nro on 104797).
Tunnistaako kukaan tätä toisen kuvan "soittajapoikaa"?
msDSCN9413.jpg.00a578eecb11f8d4b6309b4c50bc399b.jpg
Hymy herkässä, 100 sotalentoa takana.
msDSCN9412.jpg.980dea40fac7f3104beee28cae3ac51c.jpg
Kuvateksti seppelöintikuvaan. Ja alla vielä se tunnistamaton soittajamies.
msDSCN9424.jpg.6a586c6da1c30cb7fb6c0a36ea72da35.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vänrikki Ture Mattila, 15.3.1916-3.8.1980.

SLM 657.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Täydennystä
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
32 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vänrikki T. Mattila.

Kyllä. Vänrikki Ture Mattila. Lensi Lentolaivue 30:ssä 2. lentueessa jatkosodan alussa. Myöhemmin Hävittäjälentolaivue 34:ssä. Ässäpilotti viidellä ja 3/4 ilmavoitolla. Lensi Fokkeria ja Mersua.

SA-kuva. Vasemmalta: Ture Mattila ja Eero Mäkinen.

Toinen kuva samasta tilanteesta: Vasemmalta ensimmäinen: Ture Mattila, 2. Eero Mäkinen ja 4. Martti Immonen. Lentolaivue 30.

SA-kuvissa ei näköjään ole tunnistettu 2.oikealta olevaa vänrikkiä. Hän on selvästikin Oiva Louko.

Jukka

6475E60D-409C-4288-ABA1-0A1F62C93F98.jpeg

AFE03C5E-4D53-4CA1-A930-38E8CC66B4E7.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 tuntia sitten, Juha Lampi kirjoitti:

Kavereilla vielä vanhat tyylikkäämmät m/22 -suikat päässään ;)

Huomaan että kokardi ja kultainen leijona-merkki punaisella pohjalla ovat kumpikin kiinnitettynä samaan päähineeseen. Myöhemmin oli kait niin että kokardi-merkki oli vain varusmiehillä ja leijona-merkki niillä jotka olivat töissä ja saivat oikeeta palkkaa puolustusvoimilta. Varusmiesten kokardikin on myöhemmin poistettu lakeista siis bareteista ja korvattu aselajimerkillä. Kysynpä asiaa tuntevalta, onko minulla virheellinen käsitys tässä asiassa?

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Huomaan että kokardi ja kultainen leijona-merkki punaisella pohjalla ovat kumpikin kiinnitettynä samaan päähineeseen. Myöhemmin oli kait niin että kokardi-merkki oli vain varusmiehillä ja leijona-merkki niillä jotka olivat töissä ja saivat oikeeta palkkaa puolustusvoimilta. Varusmiesten kokardikin on myöhemmin poistettu lakeista siis bareteista ja korvattu aselajimerkillä. Kysynpä asiaa tuntevalta, onko minulla virheellinen käsitys tässä asiassa?

Käsityksesi on oikea.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 tuntia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Kuva niminen lehti ilmestyi myös sotien aikana. Vuoden 1944 lehdissä oli pari lentohenkilökuntaan kuuluvaan kuvissa. Lentäjä luutnantti Vuorinen, joka saavutti 100 sotalennon rajapyykin sekä soittajamies toisen lehden takakannessa. Kuva luutnantti Vuorisesta löytyy myös SA-kuvista (nro on 104797).

Aika hyvä väriversio on tehty mv-kuvasta sen aikaisilla käsityömenetelmillä. Sa-kuvan päiväys on muuten osunut aika hyvin 11.8.1942, kun Vuorisen sadas sotalento oli tiedusteluilmoituksen mukaan 13.8.

Jussi

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään