Jukka Nisula

40 vuotta sitten: Convairin viimeinen lento 30.4.1980

99 viestiä aiheessa

Lentokapteeni Antti Finnilä lensi Convairin museoon 40-vuotta sitten, lasku tapahtui yhdellä moottorilla, vaikkei tuossa alla sitä ole mainittukaan. 

content/uploads/2015/07/kokoelmat_7_2013.pdf

Convairilla on tärkeä osa omassa ”ilmailuhistoriassani”. Olin ensi kertaa lentokoneen kyydissä, kun isoveljeni Karin kanssa lensimme Kokkolasta Vaasaan kesällä -70-luvun puolivälissä. Muistan puolityhjän koneen voiman startissa kun selkä painui tuoliin, sinisen Pohjanlahden ja valkoiset pumpulipilvet...upea kokemus pojanklopille...

Antti Finnilälle Kaustiselle kiitos, että toit viimeisen Konnan yhdellä moottorilla ehjänä alas...

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
kirjoitusvirhe
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on ollut onni olla lentokoneen kyydissä ensi kertaa myös Konnalla. Linkin jutun kuvan OH-LRB:tä on ottanut Sallangon Raimo ja minulla on skannattuna (6x6 negoista) muitankin Raimon otoksia joten juhlan kunniaksi:IMG_OH-LRB.6.thumb.jpg.d4be7d08df9d741c610ceb76f9e4ef91.jpgIMG_OH-LRB.4.thumb.jpg.4b8a116358c20d6a938daffb0e18a8b7.jpgIMG_OH-LRB.3.thumb.jpg.53f934fe10226bf0e0bd1351cc18ac50.jpgIMG_OH-LRB.8.thumb.jpg.548383f376e145bfafdf7e9124ab7d96.jpgIMG_OH-LRB.kapiini.thumb.jpg.0a0efc11995390ade7c586d4391b2a2d.jpgIMG_OH-LRB.portaat.thumb.jpg.8e22d46618d98cc8715b71bc46ff0c45.jpg

Markku    

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusintana lisäkuvia. 

 

A0012.jpg

A0013.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on sen verran kokemusta Konnasta, että Mikkeli-Helsinki välin olen päässyt kyydissä olemaan. Ohessa heikkotasoinen kuva OH-LRH:sta Mikkelissä 1974. Kyseisessä yksilössä oli tuo "pikinokka" tutkakupu. Taisi olla ex OH-VKN.

OH_LRH_Mikkeli_1974.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkähän takia tultiin yhdellä moottorilla alas tuo "viimeinen" lento? Liekö siitä tarkempaa tietoa?

Ja nyt on kyllä komeita kuvia, komeasta koneesta. Ei haittaa mitkään kuvien "tekniset" puutteet tai muutkaan "epätarkkuudet" 

Muistelkaa nyt kaikki oikein urakalla ja kuvien kera, kellä niitä vaan on. Mielenkiintoista luettavaa ja katseltavaa tämä aihe.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmänen Convair kyytini oli v.1959 kun Aero järjesti koululaisille Oulun lentoasemalla lyhyitä "yleisölennätyksiä", pientä korvausta vastaan tietenkin. Lennolta jäi mieleen, kun kaverin kanssa jutellessa vilkaisin ulos ikkunasta ja Pyhäkosken voimalaitos oli siivekärjen yläpuolella ja "kauhuissani" tarrasin penkin reunoista kiinni. Reittilennoillahan ei niin jyrkkiä kaartoja harrastettu.EPSON014.thumb.JPG.99612daf9aa95a8c864a8b940d522c93.JPGEPSON018.thumb.JPG.f09eb7ce075c46b167943cfd6d3380c9.JPG

Tässä OH-LRD ja joku muu koululasryhmä samoissa puuhissa samoihin aikoihin. Kuva O.Sikiö

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omia muistoja Convairista. Isäukko oli Finnairin asemamekanikkona Tampereen Härmälän kentällä. Olin kersana kesäisin useita kertoja mukana yöpyvän konnan aamuisella koekäytöllä. Vähän varttuneempana pääsin kerran itsekkin käynnistelemään mootorit ja rullaaman koneen aamuiselle kiitotielle koekäyttöä varten. Unohtumattomia muistoja. Nämä kuvat ovat vuodelta 1965.

Pekka ja Konna 1.jpg

Pekka ja Konna 2.jpg

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minullakin on lentomuistoja Convairista mutta nyt en löydä niitä kuvia. Sen sijaan laitan aiheeseen kuuluvia matkalaukkumerkkejä, jotka eivät olleet mitään tarroja - vaan vedellä kostutettavia liimapaperikuvia.

IMG_3736.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Kai-Petri Gustafsson kirjoitti:

Minkähän takia tultiin yhdellä moottorilla alas tuo "viimeinen" lento? Liekö siitä tarkempaa tietoa?

Sain tässä varmalta ja luotettavalta taholta tietoa, että koneen toiseen moottoriin tuli paha öljyvuoto kesken lentoa, ja kapteeni päätti sammuttaa moottorin. 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitokset tiedosta Jukka. Eli hiukka oli sitten "dramatiikkaa" viimeisellä lennolla. Tosin taitaa olla ammattilaiselle rutiinin omainen "pikkujuttu". Loppu hyvin, kaikki hyvin.

On se hienoa, että saamme ihailla Metropolitania ihan omassa museossa. Toivottavasti myös jatkossa...

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuva ajalta ennen turhanpäiväisiä sääntöjä, aitoja, turva-tarkastuksia, yms nykyajan kotkotuksia:OH-LRA_1958.thumb.jpg.76127775554ee32c3825a650e6392a86.jpg

Kuva: O.Sikiö

Markku 

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

1970-luvulla tuli matkustettua paljonkin työmatkoja Helsingin ja Varkauden välillä, ja silloin kulkuväline oli aina Convair. Aamukoneella Varkaudesta Helsinkiin menijät tekivät välilaskun Kuopiossa, ja iltakone kiersi reitin Helsinki-Kuopio-Varkaus-Helsinki. Koska lippu Varkauteen oli halvempi kuin Kuopioon, savolaiset keksivät oitis lippukikkailun ja ostivat lipun Varkauteen, mutta jäivätkin pois Kuopiossa :)

Eräänä syksyisenä perjantai-iltana 1978 olin osallisena erikoisessa episodissa: Olin palaamassa työkeikalta Varkaudesta Helsinkiin, ja osaston sihteeri oli tilannut minulle Yhtiön mustan auton viemään kentälle. Jossain vaiheessa tilausketjua sen oli joku unohtanut, ja ennen kuin sain korvaavan kyydin olin sen verran myöhässä, että kentälle tullessa näkyi vain Convairin perä kun se rullasi kiitotielle päin. Ei hätää, Finnairin virkailija huikkasi yläkertaan torniin, että kysy kapteenilta ottaako se vielä yhden? Lupasi ottaa, ja hetkessä organisoitiin paloauto viemään minut kiitotien päähän, jossa Convair lämmitteli moottoreitaan. Kapteeni sammutti hetkeksi vasemmanpuoleisen moottorin, laski portaat, minä kipusin kyytiin ja ehdin illan riennoille Helsinkiin.  

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Heikki Voima kirjoitti:

Koska lippu Varkauteen oli halvempi kuin Kuopioon, savolaiset keksivät oitis lippukikkailun ja ostivat lipun Varkauteen, mutta jäivätkin pois Kuopiossa

Korkkiruuviahan käytetään Savossa viivottimena!

Rodney :cool:(EFKU immigrant)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heikin kertomaa "mattimyöhäisen" kiitotien päähänvientiä harastettiin Oulunkin pysäkillä silloin tällöin. Olihan Caravellissa, Ysissä ja Konnassa omat portaat, paloauto päivystämässä platalla, eikä "turhat" säännöt olleet häiritsemässä joustavaa asiakaspalvelua.

Pari säätutka Konnaa; "Romu Hotelli"OH-LRH_vd.thumb.jpg.99681515c9f941ab9e22e10e7bbd595e.jpg

Ex Kar-Air OH-VKM Finskin väreissä v.1973OH-VKM_73.thumb.JPG.ea50b743b952a0c2265cf3dbb84ef364.JPG

Markku

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku korjasikin tuon minun aatokseni, että LRH olisi ollut VKN. VKM kuitenkin oikein. edit, ei kun kuitenkin se VKN, kuten tuossa myöhemmin Juha täsmentää.

Tässä vielä samaa kuvasarjaa Mikkelistä 1974. Nuorena sällinä isän kameralla (kuvan Fointzik Foinix) harjoitteluahan nämä kuvat olivat, ja siinä lentokentän vieressä asuneena taisin olla enemmän kentän ympäristössä kuin koulussa. ;D

Sen verran OT, että muistaako kukaan, minkä valmistajan filmi pyrki taipumaan oranssiin päin - Agfa vai Kodak? Vai johtuiko kuvien sävy edes siitä? 

Convair_Mikkeli 1974_sivu.jpg

Convair_Mikkeli 1974_etu.jpg

Fointzik Foinix.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen
Rekkarit korjattu
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tumi, minun muistaakseni noista kahdesta Agfa värittyi lootansa suuntaan. Kodakilla tuli tällaista:

 

5eb064778e92f_Convair_Mikkeli1974_sivu.thumb.jpg.957533871faf310402e5fc07f90a7315.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minutes ago, Tumi Hämäläinen said:

Markku korjasikin tuon minun aatokseni, että LRH olisi ollut VKN. VKM kuitenkin oikein.

 

Kyllä OH-LRH oli alkujaan OH-VKN. OH-VKM piti alkuperäisen tunnuksensa koko Suomessa olonsa ajan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Juha Ritaranta kirjoitti:

Kyllä OH-LRH oli alkujaan OH-VKN. OH-VKM piti alkuperäisen tunnuksensa koko Suomessa olonsa ajan.

Ahaa, oliko siis molemmissa VKN ja VKM tuo tutkakupu? Mihin se VKM sitten aikoinaan hävisi? LRH/VKN taisi mennä tuonne rapakon taakse sitten ajastaan, oliko jonnekin Haitiin, muistelin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Convair 440-40, c/n 317, OH-LRD. Kuva on otettu Varkauden lentokentällä Joroisissa 1974. Tarkoitus oli lentää tällä koneella Helsinkiin, mutta kun siinä todettiin rengasrikko, jäimme odottamaan toista konetta, joka oli myös Corvair. Korvaaja-Convair jäi kuvaamatta ja "rekisteröimättä":-\

Convair 440-40, c/n 440, OH-LRE. Kuvattu silloisella Helsingin lentoasemalla 1973. Tuolloin kenttä oli vielä avoin leko-bongareille kuvaustasanteineen.

IMG_3743.JPG

IMG_3744.JPG

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jatketaa, kun aihe näyttäs jälleen kerran foorumilla kiinnostavan:

OH-LRC EFOU 1950-luvun loppupuolella

OH-LRC.2.thumb.jpg.3f0c9aada09a0ce0329d323b87482d04.jpg NetiN syöveristä löytyy kaikennäköistä sivustoa:  

https://www.planelogger.com/Aircraft/Registration/OH-LRC/762385

OH-LRE v.1977-78 

OH-LRE.thumb.JPG.0800e6a9388634a9d2789936d6cdb3d9.JPG

https://www.planelogger.com/Aircraft/Registration/OH-LRE/764773

Markku

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään