Ilkka Mäkelä

747-rahtikoneita vielä käytössä ainakin 14 yhtiöllä

19 viestiä aiheessa

747-matkustajaversiot harvenevat (jäljellä enää Lufthansalla, Air Chinalla, British Airwaysillä, Corsairilla, Korean Airilla, Thai Airwaysillä ja Virgin Atlanticillä) ja niillä on luultavasti vain vähän käyttöä tämänhetkisessä tilanteessa.

Rahtiversiot kuitenkin lentävät edelleen. Niitä on käytössä Kalitta Airilla, Korean Airilla, UPS:llä, Atlaksella, Asianalla, China Airilla, Cathayllä, Cargoluxilla, Polarilla, Nippon Cargolla, SkyLease Cargolla, Suparna Airlinesilla, Qatar Airwaysillä ja EVA Air Cargolla.

Lisäksi Boeing on luvannut kolme 747-400LCF Dreamlifteriä lainaksi viranomaisten käyttöön. 

https://www.businessinsider.com/boeing-747-resurgence-in-cargo-as-passenger-airlines-retire-2020-3?r=US&IR=T#while-the-747-is-quietly-being-removed-from-the-worlds-passenger-fleets-its-serving-a-higher-purpose-in-the-fight-against-a-global-pandemic-and-will-live-on-in-cargo-fleets-for-years-to-come-31

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisäksi rahtiversiota löytyy seuraavilta yhtiöiltä: AirBridgeCargo, Silk Way West Airlines, Aerotrans Cargo, Cargo Air Lines, SF Airlines ja Sky Gates Airlines. Nuo yhtiöt ovat tulleet vastaan viime päivinä Flightradaria seuratessa.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha 747 alamalli 200 (ja 100)  ovat puolestaan aika lailla poissa käytöstä.  747 alamallia 747-200 lentää mm. vielä kone tunnuksella N787RR, Rolls Roycen moottoritesti -kone. Sitten on USA:n presidentti -koneet pohjamallia 747-200. 

Muokattu: , käyttäjä: Simo Lallukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Simo Lallukka said:

Vanha 747 alamalli 200 (ja 100)  ovat puolestaan aika lailla poissa käytöstä.  747 alamallia 747-200 lentää mm. vielä kone tunnuksella N787RR, Rolls Roycen moottoritesti -kone. Sitten on USA:n presidentti -koneet pohjamallia 747-200. 

Viime- tai toissaviikolla bongasin yhden -200 sarjalaisen flightradarissa lentämässä jossain Intian tai Intian valtameren paikkeilla. Kone oli rekisteröity jonnekin stanehin tai Georgia, Azerbaijan, Armenia -akselille.

Lisäksi Iranin ilmavoimat ajaa käsittääkseni vieläkin vanhoilla -100 sarjan koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

Lisäksi Iranin ilmavoimat ajaa käsittääkseni vieläkin vanhoilla -100 sarjan koneilla.

Onkohan ne IRIAF:n B747 tankkerit vielä lentokuntoisia? Niitä oli Mehrabadissa sodan lopulla 1987-88 kiitotien toisella puolella ja 1990-luvunkin ajan. En muista nähneeni niitä lennossa kuten näin usein F-4 Phantomeja ja F-14 Tomcateja.

Rodney

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 hours ago, Jorma Kosonen said:

Onkohan ne IRIAF:n B747 tankkerit vielä lentokuntoisia? Niitä oli Mehrabadissa sodan lopulla 1987-88 kiitotien toisella puolella ja 1990-luvunkin ajan. En muista nähneeni niitä lennossa kuten näin usein F-4 Phantomeja ja F-14 Tomcateja.

Rodney

Kyllä niitä on lentänyt vielä ihan viime aikoihin saakka. Nopealla a.net haulla pari kuvaa viime kesältä.

Maailman vanhin lentokuntoinen yksilö, runkonumero 5.

IRIAF Boeing 747-100

Ja -200 sarjalainen.

IRIAF Boeing 747-200

Noita on käsittääkseni useampikin yksilö. Pitäisi hakea vähän paremmin, jotta näkisi kuinka paljon IRIAF vielä jumboillaan lentää.


Edit. Planespotters sivuston Boeing 747 production list kertoo, että -100 sarjalaisia olisi vielä aktiivisena yhteensä kolme kappaletta, -200 sarjalaisia olisi vielä niinkin paljon kuin 20. Kuinka moni noista oikeasti lentää, onkin sitten kokonaan toinen juttu.

Boieng 747-100 tuotantolista

Boeing 747-200 tuotantolista

Boeing 747-300 tuotantolista (vielä kolme näitäkin aktiivisena)

Edit 2. 4L-GEO on se -200 rahtari jonka näin flightaradarissa. Se on jättänyt sinne jotain jälkeä päivittäin.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sam Chui ehtii kaikkialle ja viime vuoden lopulla hän oli mukana Boeing 747-SP siirtolennolla.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/2/2020 at 16.06, Pekka Kupiainen kirjoitti:

Lisäksi rahtiversiota löytyy seuraavilta yhtiöiltä: AirBridgeCargo, Silk Way West Airlines, Aerotrans Cargo, Cargo Air Lines, SF Airlines ja Sky Gates Airlines. Nuo yhtiöt ovat tulleet vastaan viime päivinä Flightradaria seuratessa.

Lisäisin rahtiversioihin vielä KLM Cargon (Martinair) 3 konetta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jumboja Flightradarissa vielä:

Rahtikone:

ASL Airlines Belgium (kone tunnuksella OE-IFB)
Singapore Airlines Cargo (9V-SFM)
AirACT Cargo (TC-ACR) 

Matkustajakone:

Wamos Air (EC-MRM)
 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisää amerikkalaisia 747-rahtiyhtiöitä:
National Airlines
Western Global

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Lindeman

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yksi lisää... Muinaisjäännekö? ...  No ei ainakaan nykykotimaassaan, tästä riittää vielä päiväntasaajan maihinkin monta palveluvuotta jos koossa pitävät... 

 Hyvin toimii, vanha rauta.. 

EW-465TQ, Trans Avia Export Cargo Airlines, Boing747-329(SF)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Magma Aviation , TF-AMN, TF-AMI, TF-AMR

Astral Aviation , TF-AMU, TF-AMA, Astral on käynyt hevalla.

Ruby Star, EW-511TQ  Boeing 747-412(BCF)B  oein 747-412(BCF)

TF-AMA onkin siirtynyt 10/2019 Air Atlanta Icelandicille

Geo-Sky 4L-GEM , Boeing 747-251B(SF)

Astral Aviation

https://www.flightradar24.com/data/aircraft/tf-amn

https://www.jetphotos.com/photo/9659213

C87A3437XXX.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Hannu Martiskainen
korjaus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/2/2020 at 13.53, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

747-matkustajaversiot harvenevat (jäljellä enää Lufthansalla, Air Chinalla, British Airwaysillä, Corsairilla, Korean Airilla, Thai Airwaysillä ja Virgin Atlanticillä) ja niillä on luultavasti vain vähän käyttöä tämänhetkisessä tilanteessa.

https://www.businessinsider.com/boeing-747-resurgence-in-cargo-as-passenger-airlines-retire-2020-3?r=US&IR=T#while-the-747-is-quietly-being-removed-from-the-worlds-passenger-fleets-its-serving-a-higher-purpose-in-the-fight-against-a-global-pandemic-and-will-live-on-in-cargo-fleets-for-years-to-come-31

Corsair on poistamassa käytöstä kaikki kolme matkustajaversio-744:nsä:

Lainaa

In the next few days, French airline Corsair will announce the withdrawal of all three remaining Boeing 747-400’s (F-GTUI, F-HSEA, F-HSUN). Originally, the “Queen of the Skies” was scheduled to leave the fleet in 2021, replaced by brand new Airbus A330-900neos. But the coronavirus pandemic forced the airline to withdraw the 27-year-old iconic fleet sooner than expected. 

https://www.aviation24.be/airlines/corsair/withdraws-boeing-747-400-fleet-sooner-than-expected/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.4.2020 at 13.53, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

747-matkustajaversiot harvenevat (jäljellä enää Lufthansalla, Air Chinalla, British Airwaysillä, Corsairilla, Korean Airilla, Thai Airwaysillä ja Virgin Atlanticillä) ja niillä on luultavasti vain vähän käyttöä tämänhetkisessä tilanteessa.

Wamoksella on 4 aktiivista nelisatasta ja yksi sellainen varastoituna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään