Veli-Martti Koivunen

Vanha RPM mittari

9 viestiä aiheessa

Innostuin tutkimaan vanhaa RPM mittariani jonka max asteikko on 1100 kierr/min. Olen jo päätellyt että se on lentokonesta, jossa on ollut käytössä ns. pyörivä tähtimoottori. Suomalaisissa lentokoneissa niitä on käytetty 1920-luvun alussa. Lähin moottorityyppi, johon tutkimuksissani päädyin, on Siemens-Halske Sh 3A, jonka max. kierrosluku 1000RPM (merenpinnan tasossa). Skaala olisi mittariin sopiva.

Eli kuinka pieneen saisi moottoreiden kautta ne lentokoneet, jossa tämä mittari olisi voinut olla?

Mittarin taakse oli lyijykynällä  merkitty 20kpl.

-Veli-Martti

IMG_20200324_093411.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitään muita numeroita ei ole näkyvissä. Olen miettinyt josko suomalaiset mittarimekaanikot olisivat kääntäneet alkuperäisen taulun ja tehneet siitä ns "suom"-version.

Lasitaulu lähtee kiertämällä irti, mutta en ole tohtinut yrittää viisarin irroitusta jolloin asia ratkeaisi.

Myöskin kierteiden laadusta voisi äätellä mikä on mittarin alkuperäinen valmistusmaa.

Konetyypiksi sopisi esim. I.L.V.  C.VI. 24-25

Tikkakoskellahan olis C.VI. 24 :D

-VMK

Muokattu: , käyttäjä: Veli-Martti Koivunen
Koneen tyyppimerkintä oli vaäärin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilman mitään tarkempia tunnisteita on työlästä lähteä kahlaamaan eri koneiden kierroslukumittareita. Tässä kuitenkin yhden mainitsemasi konetyypin lentopäiväkirjan tietoa:

Ilmailuvoimien Lentokonetehdas (I.V.L.) valmisti I.V.L. C 25. -hävittäjän proton, johon asennettiin 160 hv:n  S.H.3A -moottori, joka sai kierroslukumittariksi "Jaeger" N:o 68792.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vertailuna saksalaisten kierroslukumittareiden linkki (vuodet noin 1914-1925). Näiden kierroslukumittareiden max-arvot usein 1600 rpm, myöhemmin 1800..2000 enemmänkin. Tarkoittanee(?) että mitattiin kampiakselin/moottorin kierrosluvut (wikin mukaan Sh III a potkuri pyörii 900 rpm, moottori 1800 rpm).


EDIT: löytyi vielä saksalainen mittarioppi-kirja "Handbuch der Flugzeugkunde / Flugzeuginstrumente" v. 1922 jossa vastaavia kuvia

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Arminille mielenkiintoisesta opuksesta. Selasin sen kuvaosuudet ja väittäisin ettei nyt myös ettei minun mittarini ei ole saksalaista perua. Muutenkin aika ropeloa tekoa joten olisiko se kuitenkin jokin esiasteen suomivalmiste? Ehkei itänaapurista sentään. Millijärjestelmäksi kuitenkin sanoisin.

Kuvasin mittarista ne kohdat joista löysin edes jotain stanssattua.

Valmistajan merkki löytyi vaijerikierteen juuresta. Tähän jollakulla saattaa olla jotain tietoa. Kuvat puhukoot puolestaan.

Merkinnät.jpg

old_gauge-5.jpg

old_gauge-6.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tutkimuslinjan vaihtoehtona, harvakierroksiset itäkoneet, on mielenkiintoinen vaihtoehto. Pikaisella tutkimuksella suomi Stetinin M-5 (1kpl) oli varustettu Gnome Monosoupape 100hp koneella. Sama G M 115hp:n moottori otti max 1300 RPM/min.

Hypoteesina ennenkuin faktaa on pöydällä, tämä kävisi minulle, koska tällöin vaihtoehdot olisivat aika hyvin rajattu yhteen koneeseen. ;D

Kun katsoo Heinonen-Valtonen kirjasta (K-S ilmailumuseo 11) s.38 kuvasta konetta ja moottoria, tuntuu hankalalta saada vedettyä kierroslukumittarinvaijeria ohjaamoon.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään