Laura Turunen

Mihin kaikki maailman lentokoneet mahtuvat?

10 viestiä aiheessa

Jos koronan (tai minkä tahansa) takia kaikki lentoliikenne lakkaisi, niin mihin lentokoneet jemmattaisiin? Vai olisiko osan pakko olla ilmassa vain koska niitä ei voida sijoittaa mihinkään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan isoilla lentokentillä paljon tilaa ja jos ei muuten mahdu niin kiitoteitä täyttämään.

Helsinki-Vantaan kolmesta kiitotiestä  voi hyvin kahta käyttää pysäköintiin, noille; 15/33 2901m, 04L/22R 3060m, 04R722L 3500m mahtuu aika monta konetta

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
22 tuntia sitten, Hannu Martiskainen kirjoitti:

Onhan isoilla lentokentillä paljon tilaa ja jos ei muuten mahdu niin kiitoteitä täyttämään.

Helsinki-Vantaan kolmesta kiitotiestä  voi hyvin kahta käyttää pysäköintiin, noille; 15/33 2901m, 04L/22R 3060m, 04R722L 3500m mahtuu aika monta konetta

 

Kööpenhamina tekee jo tätä. Etsin uutisen mut muistaakseni siel otettiin kiitorata parkkipaikaksi (olikohan Köpis?)

https://www.flightglobal.com/air-transport/copenhagen-converts-two-runways-to-aircraft-parking-zones/137364.article

Muokattu: , käyttäjä: Juhani Hämäläinen
Lisätty linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matti Palosuo linkkasi tämän jutun säikeessä koskien tuota Berliinin uutta kenttää !

Siellähän niitä on. Ja Amerikoissahan on enemmänkin näitä parkkipaikkoja aavikoilla.

https://www.aerotelegraph.com/en/lufthansa-is-parking-surplus-aircraft-at-berlins-future-airport

Parkkikenttien lista löytyy mm. täältä:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Aircraft_boneyard

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 Tämä Koronan ja B737 Maxin aiheuttama pysäköintitarve on tietysti omaa luokkaansa jota ei ole aiemmin koettu. Tilapäisistä massaparkkeerauksista sitävastoin on itselläkin kokemuksia ja eihän se nyt ihan kivuttomasti mene. Elettiin muistaakseni vuotta 2003 ja olin Manchesterissa B757:lla. Sattui parahiksi Old Traffordilla pelattava mestareiden liigan loppuottelu. Vastakkain olivat kaksi italialaisseuraa eli Juventus Torinosta ja AC Milan Milanosta. Miehistöni piti ottelun jälkeen viedä Roomassa asuvat Juventuksen kannattajat kotiinsa. Jo perjantaista lähtien kaupungin keskustassa oli varsinainen hulabaloo, kun kymmeniä tuhansia italialaisfaneja oli saapunut katsomaan sunnuntaina pelattavaa ottelua. Manchesterin toinen kiitotie oli parkkipaikkana, kun noin 150 liikennekonetta oli siellä parkissa, me muiden joukossa. 

Kun aikataulun mukaisen lähdön aika koitti, minulle tultiin kertomaan, että hävinneen Juventuksen kannattajat olivat alkaneet tappelemaan turvatarkastuksessa ja mellakkapoliisi oli kutsuttu paikalle. Laskeskelimme, että Roomaan on niin lyhyt lentoaika, että työaikamme sallii pidemmänkin odottelun. Vihdoin parin tunnin odottelun jälkeen näitä "urhoja" alkoi tulla koneeseen ja olimme lopulta lähtövalmiita. Seuraava ongelma muodostui siitä, kun työntötraktoreita oli edelleen se sama määrä mitä normaalistikin mutta lähteviä koneita moninkertaisesti. Koneet oli pakattu niin tiiviisti, ettei omilla moottoreilla voinut suoraan lähteä rullaamaan. Toiset kaksi tuntia odottelimme sitten työntötraktoria. Vihdoin reilut neljä tuntia myöhässä pääsimme lähtemään ja raskaan viikonlopun uuvuttamat matkustajat nukkuivat sikeästi koko lennon ajan. Eli suunnitellessaan matkaa mestareiden liigan loppuotteluun ensinnäkin reissuun pitää varata koko viikonloppu ja toiseksi se on elämysmatkailua sanan varsinaisessa merkityksessä.  

Seppo    

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 hour ago, Lasse Kaila said:

Nyt olisi hieno nähdä yhteiskuva EK:n 380:stä rivissä, niitähän on monta sataa....

Tarkkaan ottaen
- A380: 115 kpl
- B777: 144 kpl
- B777F: 11 kpl

Olisi kyllä kiva nähdä miten säilötty. Eiköhän siitäkin tule kohtapuoliin artikkelia ja kuvaa.

Nyt kun olisi Dubain uusi Al Maktoum lentokenttä valmis, niin siellä olisi useampi kiitorata ja rullaustie parkkipaikaksi.

 

Muokattu: , käyttäjä: Matti Palosuo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 hours ago, Matti Palosuo said:

Tarkkaan ottaen
- A380: 115 kpl
- B777: 144 kpl
- B777F: 11 kpl

Olisi kyllä kiva nähdä miten säilötty. Eiköhän siitäkin tule kohtapuoliin artikkelia ja kuvaa.

Nyt kun olisi Dubain uusi Al Maktoum lentokenttä valmis, niin siellä olisi useampi kiitorata ja rullaustie parkkipaikaksi.

 

Onhan se Al Maktoum ollut käytössä jo pitkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 hours ago, Juha Ritaranta said:

Onhan se Al Maktoum ollut käytössä jo pitkään.

Tarkoitin, että valmiina siinä olisi suunnitellut viisi kiitorataa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 hours ago, Matti Palosuo said:

Tarkoitin, että valmiina siinä olisi suunnitellut viisi kiitorataa.

Aivan. No, nytkin siellä on noin puolimiljoonaa hehtaaria tyhjää seisontapaikkaa, eikä just ollenkaan liikennettä. Siis jo ennen koronastoppia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään