Heikki Saarento

Gunnar Hedenström

31 viestiä aiheessa

Tervehdys! Ohessa muutamia kuvia Karl Gunnar Hedenströmin vaiheista vintin kätköistä ja sukualbumeista. Isoisäni äidin veljen poika sikäli kun olen oikein ymmärtänyt.

Ilmailumuseolta saamieni tietojen mukaan Kap.kers. Karl Gunnar Hedenström sai Suomen Lentomerkin nro 48 ohjaajille ja ohjaajatähystäjille päivämäärällä 28.1.1922. Ensimmäinen yksinlento merkitty suoritetuksi 18.3.1921.
 
Sai surmansa 1 E 24:n konetyyppi Caudron C.60 maahansyöksyssä veteen Santahaminassa 18.7.1923. Hän (vääpelinä) toimi matkustajana, ohjaajana ltn. Carl Mauritz Fredrik Lindström.

Ennen sotilasilmailu-uraansa Gunnar osallistui Pohjan Poikien II Pataljoonan II Konekiväärikomppanian mukana Viron vapaussotaan. Kuvissa Valkin valtauksesta isällensä Turkuun lähettämä postikortti.

Kaikki lisätiedot kiinnostaa, esim.  missä I.V.L. A22 Hansa meritoimintakoneen kuva on otettu. Samoin onko potretti punatiilikasarmin edessä Santahaminasta.

Kiitos!

 

Gunnar-1.jpg

Gunnar-2.jpg

Gunnar-3.jpg

Gunnar-4.jpg

Gunnar-5.jpg

Gunnar-6.jpg

Gunnar-7.jpg

Gunnar-8.jpg

Gunnar-9.jpg

Gunnar-10.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Santahaminan kasarmilta näyttää, ainakin jos vertaa nykytilanteeseen. Liekö ollut muualla samanlaisia? Caudronista otetussa lentokuvassa näyttää olevan Helsingin Katajanokka.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Helsingin Sanomissa oli uutinen onnettomuudesta 19.7.1923. Lähde: digi.kansalliskirjasto

Jukka

 

3.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AERO-lehdessä numero 7-8 / 1923 ollut muistokirjoitus. Lähde: digi.kansalliskirjasto. (Huom. korvasin edellisen onnettomuusuutisen paremmalla kuvalla).

Jukka

4.jpg

5.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

20.7.1923 Helsingin Sanomissa ollut kirjoitus sekä AERO-lehden 7-8 / 1923 toinen muistokirjoitus. Lähde: digi.kansalliskirjasto.

Jukka

4 (1).jpg

3 (1).jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Parhaimmat kiitokset kaikille tietäjille. Erittäin mielenkiintoista. Reilu vuosi sitten, kun ryhdyin tutkimaan vintin aarteita ja valokuva-albumeita ei ollut tiedossa muuta kuin isävainaan Gunnarin lapsuuskuvaan kirjoittama nimi, Valkin kortin etu- ja sukunimi sekä Koivistolta ilmeisesti lähettämättä jääneen kortin allekirjoitus. Arvostan kovasti. Kiitos!

 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä pienenä lisämainintana Hedenströmin tarinaan; vuosikymmeniä sitten haastattelin kuuluisaa TK-kuvaajaa Reino Tenkasta hänen ilmailuun liittyvistä kokemuksistaan ja hän kertoi olleensa asepalveluksessa lentäjänä (kuten sen ajan lentosotamiehen titteli kuului) Santahaminassa samaan aikaan ilmailupataljoonassa. Reino oli halleilla varastohommissa tapahtuma-aikana ja väitti olleensa tapauksen silminnäkijä. Hänen kertomansa mukaan Lindström olisi ollut ohjaajana, mutta varmaankin erehtyi. Joka tapauksessa hän mainitsi, että Gunnar oli hyvin pidetty ja reilun miehen maineessa alemman miehistön mielestä ja tapausta surtiin aidosti. Sen sijaan Lindström oli kuulemma kaikkea muuta ja erityisen tunnettu tavastaan järjestää soltuille arestia ja muuta kivaa mitä vähäpätöisimmistä rikkeistä. Reinokin oli saanut häneltä rangaistuksen, koska oli käynyt iltalomalla kaupungilla saunomassa varuskunnan huonon saunan sijaan (kuulemma yleinen käytäntö sotilaiden kesken, jos vaan tilaisuus oli). Miehistö tunsi hänet lempinimellä "piffi-Lindström".

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

2 tuntia sitten, Heikki Saarento kirjoitti:

Parhaimmat kiitokset kaikille tietäjille. Erittäin mielenkiintoista. Reilu vuosi sitten, kun ryhdyin tutkimaan vintin aarteita ja valokuva-albumeita ei ollut tiedossa muuta kuin isävainaan Gunnarin lapsuuskuvaan kirjoittama nimi, Valkin kortin etu- ja sukunimi sekä Koivistolta ilmeisesti lähettämättä jääneen kortin allekirjoitus. Arvostan kovasti. Kiitos!

 

Älä Heikki nyt vaan lopullisesti poistu foorumin sivuilta, koska tarkoituksenani on käydä noita hienoja laittamiasi kuvia lentopäiväkirjojen avulla läpi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainenkin kuvakavalkadi löytyi Suomen Sotilas-lehdestä 16.5.1923. Lähde: digi.kansaliskirjasto.

Jukka

42.jpg

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
15 tuntia sitten, Vesa Viertola kirjoitti:

Vielä pienenä lisämainintana Hedenströmin tarinaan; vuosikymmeniä sitten haastattelin kuuluisaa TK-kuvaajaa Reino Tenkasta hänen ilmailuun liittyvistä kokemuksistaan ja hän kertoi olleensa asepalveluksessa lentäjänä (kuten sen ajan lentosotamiehen titteli kuului) Santahaminassa samaan aikaan ilmailupataljoonassa. Reino oli halleilla varastohommissa tapahtuma-aikana ja väitti olleensa tapauksen silminnäkijä. Hänen kertomansa mukaan Lindström olisi ollut ohjaajana, mutta varmaankin erehtyi. Joka tapauksessa hän mainitsi, että Gunnar oli hyvin pidetty ja reilun miehen maineessa alemman miehistön mielestä ja tapausta surtiin aidosti. Sen sijaan Lindström oli kuulemma kaikkea muuta ja erityisen tunnettu tavastaan järjestää soltuille arestia ja muuta kivaa mitä vähäpätöisimmistä rikkeistä. Reinokin oli saanut häneltä rangaistuksen, koska oli käynyt iltalomalla kaupungilla saunomassa varuskunnan huonon saunan sijaan (kuulemma yleinen käytäntö sotilaiden kesken, jos vaan tilaisuus oli). Miehistö tunsi hänet lempinimellä "piffi-Lindström".

Kiitos, ilmailumuseolta saamani tiedon mukaan ohjaajana olisi tosiaankin ollut Lindström. Toisin kuin kaikissa näissä aikalaisdokumenteissa kerrotaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

kaksoisohjaimethan Caudronissa oli eli ei kai sitä varmuudella voi tietää kuka sitä sitten lopulta tilanteessa ohjasi? Joka tapauksessa Niilo Jusu kertoi olleensa samalla Breguet-kurssilla alkutalvesta 1922 vänr. L:n kanssa ja antaa muistelmissaan vähemmän mairittelevan kuvan vänrikin lentäjäominaisuuksista. Mainitsee tämän muuten "tarmokkaan upseerin ja hyvän toverin" saaneen lentäjän kuoleman reilun vuoden päästä tapauksesta. Jusun muistelmasarja Muistelmia ilmavoimiemme alkuajoilta (toim. Ev. Janarmo) Ilmailu-lehdessä 60-luvun lopulla on muuten paras ja tarkin muistelmakirjoitus ilmailuvoimien alkuajoilta, vahva suositus! Toisaalta mainiossa "Kotkanpojan lentoonlähtö (M. Uola) mainitaan Lindströmin olleen erinomainen lennonopettaja...  joka tapauksessa tuossa on miesten muistoksi vähän paremmat kuvat lehtileikkeissä nähdyistä muotokuvista:

lindström.jpg

Hedenström.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Vesa Viertola kirjoitti:

kaksoisohjaimethan Caudronissa oli eli ei kai sitä varmuudella voi tietää kuka sitä sitten lopulta tilanteessa ohjasi? Joka tapauksessa Niilo Jusu kertoi olleensa samalla Breguet-kurssilla alkutalvesta 1922 vänr. L:n kanssa ja antaa muistelmissaan vähemmän mairittelevan kuvan vänrikin lentäjäominaisuuksista. Mainitsee tämän muuten "tarmokkaan upseerin ja hyvän toverin" saaneen lentäjän kuoleman reilun vuoden päästä tapauksesta. Jusun muistelmasarja Muistelmia ilmavoimiemme alkuajoilta (toim. Ev. Janarmo) Ilmailu-lehdessä 60-luvun lopulla on muuten paras ja tarkin muistelmakirjoitus ilmailuvoimien alkuajoilta, vahva suositus! Toisaalta mainiossa "Kotkanpojan lentoonlähtö (M. Uola) mainitaan Lindströmin olleen erinomainen lennonopettaja...  joka tapauksessa tuossa on miesten muistoksi vähän paremmat kuvat lehtileikkeissä nähdyistä muotokuvista:

lindström.jpg

Hedenström.jpg

Mahtaako kenelläkään olla tietoa missä Santahaminan kasarmissa Ilmailupataljoona oli majoittuneena? Näyttäisi jossain määrin todennäköiseltä, että Gunnar H:n kesäpuserossa otettu kuva ja Mika Laakson Santahamina-kuvista lainaamani "Santahamina 1921 aliup kurssi" on otettu saman kasarmin edessä. Kiinnostaa, koska palvelin kuutisen vuotta ko. saarella, ja tekisi mieleni käydä paikallistamassa tarkka kuvauspaikka. Edit: Eikö tuo Santahaminan au-kurssin kuva ole 1926 vai näenkö väärin? Myös asepuku näyttäisi olevan M-22, mutta en ole asiantuntija.

Gunnar-3.jpg

SAntahamina-au-kurssi.png

Muokattu: , käyttäjä: Heikki Saarento

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

 

Älä Heikki nyt vaan lopullisesti poistu foorumin sivuilta, koska tarkoituksenani on käydä noita hienoja laittamiasi kuvia lentopäiväkirjojen avulla läpi.

En karkaa mihinkään. Postikortteja on aika paljon tarkemmin tutkimatta ja kaikki kirjeet ovat vielä vintillä pahvilaatikoissa. Toivottavasti löytyy lisää Gunnar H:n tai ilmailun historiaa yleensä.

IMG_9530.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi digiarkistosta vielä yksi lehtileike tästä valitettavasta onnettomuudesta, Suomen Sosiaalidemokraatti-lehdestä. Lähde: digi.kansallisarkisto.

Jukka

15814433 – kopio.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Heikki Saarento kirjoitti:

Kiitos, ilmailumuseolta saamani tiedon mukaan ohjaajana olisi tosiaankin ollut Lindström. Toisin kuin kaikissa näissä aikalaisdokumenteissa kerrotaan.

Ilmailumuseolla on sitten parempaa tietoa kuin mitä onnettomuuden silminnäkijät ja onnettomuuspöytäkirjan laatijat ovat kertoneet.

Miksiköhän Tenkanen ei ilmoittanut silminnäkijähavainnoistaan onnettomuuden tutkijoille?:hmm:. (Heikki: Huomenissa laitan Hedenströmiä koskevia päiväkäskyjä).

1E24a.JPG

1E24b.JPG

1E24c.JPG

1E24d.JPG

1E24e.JPG

1E24f.JPG

1E24g.JPG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

tuskin kukaan on ollut kiinnostunut tavallisten varusmiesten näkemyksistä, kun sillalla on ollut sellaisten lisäksi ilmeisesti kantahenkilökuntaakin katselemassa. Onnettomuutenahan tuo tuntuu varsin selvältä tapaukselta tuohon aikaan(kin). Tuossa muuten pari kuvaa lisää, joita löytyi arkistoja selatessa. Lindström marakattinsa kanssa, lentäjiä sillalla (joista lähin ilmeisesti Hedenström?) sekä kuva "Ministerin lennätyksestä", Hedenström takimmaisena. Ministerin lisäksi edessä vas. Aarne Snellman ja oik. luutn. Ståhlberg.

lindmara.jpg.79bb78cdf69c051aa6e2f1a70c42e878.jpgsillalla.thumb.jpg.d4a5603bd883f8ef8904a612735c952e.jpgministeri.thumb.jpg.1e5ef1553ef11dced247e7314a33ce1f.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täällä on tullut mielenkiintoista kommenttia siitä, kuka onnettomuuskonetta oikein lensi.

Laitanpa sen vuoksi otteita Jaakko Hyvösen kirjasta ”Kohtalokkaat lennot 1918-1939”. Laitan Hyvösen esipuheen lukijoille sekä tuon kyseisen lennon onnettomuusselostuksen, joka on kirjoitettu hänen omien tutkimuksiensa perusteella. Minusta Jaakko Hyvösen esipuhe tuo hyvin selkeästi esiin tutkijan vaikeudet löytää onnettomuuden absoluuttinen totuus. Se ei aina voi perustua vain yhteen asiapaperiin tai näkökantaan, vaan kokonaisuus koostuu useista seikoista ja lopputulos on usein monen asiayhteyden summa. Kuten hän kirjoittaa, niin myös Sota-arkiston (nyk. Kansallisarkiston) dokumenteissa on virheitä, joko tahattomia tai tahallisia. Ihmiset, jotka myös ovat voineet tehdä virheitä omissa analyyseissaan, ovat ne aikanaan kirjoittaneet. Siksi kaikkiin dokumentteihin pitää suhtautua jonkinlaisella varauksella, virhemahdollisuus on olemassa aivan kuten haastatteluissa ja muistelmissakin on. Se on inhimillistä. En väitä, että tämän onnettomuuden kohdalla olisi jotain tulkittu väärin, mutta tapaus omalta osaltaan on vaikea ja hyvä esimerkki.

Jukka

D4F3714E-BB5A-4706-BCD8-8FE90D33AFA1.jpeg

002B2583-D80B-44A5-8DC4-DB42EAF9D9B1.jpeg

16E21D51-8D72-47AF-848B-363EDC7AC5C4.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysyn, miten asevelvollinen Tenkanen on voinut nähdä, ohjataanko onnettomuushetkellä "umpirunko-Caudronia" edestä vai takaa? Kyllä se on jo tuossa tutkintapöytäkirjassa käynyt ilmi ettei koneen ohjaajaa pystytty selvittämään.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Loivennusta tekstiin

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Vesa Viertola kirjoitti:

kuva "Ministerin lennätyksestä", Hedenström takimmaisena. Ministerin lisäksi edessä vas. Aarne Snellman ja oik. luutn. Ståhlberg.

ministeri.thumb.jpg.1e5ef1553ef11dced247e7314a33ce1f.jpg

Tämä kuva on otettu 22.3.1922 kun Breguet´it 3.C.23 ja 3.C.25 ovat palanneet takaisin Suomeen Tallinnaan suuntautuneelta lennoltaan. Koneen 3.C.23 ohjaajana oli kersantti Hedenström (seisoo takana) ja vääpeli Lihr (istuu laskutelineellä). Konetta 3.C.25 lensi majuri Snellman (edessä vasemmalla), matkustajina olivat ministeri Holsti (keskellä) sekä maisteri Broms (oikealla).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

 

Kysyn, miten asevelvollinen Tenkanen on voinut nähdä, ohjataanko onnettomuushetkellä "umpirunko-Caudronia" edestä vai takaa? Kyllä se on jo tuossa tutkintapöytäkirjassa käynyt ilmi, ettei koneen ohjaajaa pystytty selvittämään, enkä ole kummallakaan puolella.

Raimo, en minäkään ole kummankaan puolella. Totesin vain, että täällä foorumilla tuodaan kirjoittajien kommenteissa esiin mahdollisina ohjaajina sekä Lindström, että Hedenström, riippuen lähteestä. Se tässä kiinnitti huomioni. Ilmailuvoimien ”virallinen” paperi taasen yksiselitteisesti toteaa ettei ohjaajaa voitu selvittää. En minä sitä tässä tapauksessa kiistä, kuten lopussa kirjoitin. Varmaan näin onkin asian laita. Tuon vain esimerkkinä esille tällaisten tapausten hankaluuden selvittää. Jokainen tekee asioista omia johtopäätöksiään ja Hyvönen  esimerkiksi näkee tapauksen omalla tavallaan omien tutkimuksiensa perusteella. Hän laittaa jostain syystä Hedenströmin ohjaajaksi, ja ilmailumuseo kertoo taasen ohjaajana olleen Lindströmin...mihinhän se tieto sitten perustuu.

”Ilmailu on monisäikeistä”, totesi eräs tunnettu lentäjä aikoinaan. (:

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tenkanen ei väittänytkään nähneensä muuta kuin alassyöksyn. Starttihan tapahtui maakentältä, joten tuskin sitä kukaan halleilta ollut seuraamassa. Melko varmasti hänen mielikuvansa ohjaajasta oli jotain mitä joku oli paikalla tai jälkeenpäin arvaillut varusmiesten kesken. Siellähän huhuja liikkui varmaan ihan kuten aina myöhemminkin. Varmastikaan ei ainuttakaan raporttia tai asiakirjaa ollut asiasta nähnyt. Vastasi vaan kysymykseeni (70 vuotta myöhemmin), että oliko koskaan itse nähnyt lento-onnettomuuksia Sandiksen aikanaan. 

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vesa, tämä selvä ja tästä jatketaan:thmbup:

Olisiko ilmailumuseo käyttänyt tietolähteenään koostetta "Onnettomuudet 1918-1958.zip" (17.4.2010)? Siinä on merkattu Lindström ohjaajaksi ja Hedenström tähystäjäksi. Liittyyköhän kooste Virtuaalilentäjiin?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Vesa, tämä selvä ja tästä jatketaan:thmbup:

Olisiko ilmailumuseo käyttänyt tietolähteenään koostetta "Onnettomuudet 1918-1958.zip" (17.4.2010)? Siinä on merkattu Lindström ohjaajaksi ja Hedenström tähystäjäksi. Liittyyköhän kooste Virtuaalilentäjiin?

Jep, näin tehdään :). Tuosta fileestä en tiedä, mutta mulla on Tikkakoskelta kopio ns. Mustin listasta, joka on konekirjoitettu kooste alkuvuosikymmenten onnettomuuksista. Siellä on tässä onnettomuudessa alunperin merkitty Lindström ohjaajaksi ja Hedenström matkustajaksi. Joku on kynällä sitten yliviivannut sen ja vaihtanut Hedenströmin ohjaajaksi. Olisi hyvä nähdä, mitä siihen 20-lla pidettyyn ns. Kaputtikirjaan on merkitty. Sekin löytyy Tikkakoskelta. Se on käsinkirjoitettu listaus, jossa on muuten aika viiltävää analyysia ja suoraa puhetta edesottamuksista.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään