Pauli Hankonen

Muutaman mutkan kautta Tyynellemerelle. Samoa, Vanuatu, Salomonsaaret

4 viestiä aiheessa

Talvilomareissu suuntautui kahden viime talven tapaan tänäkin talvena Tyynellemerelle ja siellä tarkemmin Polynesian saarivaltioihin. Reissun suunnittelu alkoi tälläkin kertaa jo kesällä, kun mietittiin mahdollisia kohteita joihin Tyynellämerellä voisi matkustaa. Alunperin ajankohta piti olla marraskuun alussa, mutta erilaisista kiireistä johtuen lomaa piti siirtää tammikuulle (ja samalla alueen sadekaudelle). Heinäkuussa reissua suunniteltiin vielä Mikronesian ja Marshall saarten suuntaan, mutta lopulta suunnaksi määräytyi kuitenkin Samoa. Tämän lisäksi hyvin nopeasti muiksi maiksi valikoituivat aikataulujen ja lentohintojen vuoksi Fidzi, Vanuatu ja Salomonsaaret. Vierailtuja maita tämän reissun jälkeen olisi kasassa 118 kappaletta.

Lentojen varaaminen aloitettiin niin ikään kesällä kun netistä bongattiin Finnair Plus pistepäissämme Cathay Pacificin Jakarta - Australia Premium Economy tarjous josta saisi kerrytettyä mukavasti pisteitä. Niinpä ensimmäiseksi lipuksi tuli reitityksen puolesta hieman erikoisesti Jakartasta takaisin pohjoiseen lähtevä CGK-HKG-SYD ja paluuna Australiasta Jakartaan niin ikään pohjoisen lenkin kautta BNE-HKG-CGK. Samalla päästäisiin kokeilemaan myös Cathayn Premium Economy. Ostettuamme CX:n lipun, piti seuraavaksi jollain konstilla päästä Jakartaan. Pienen nettisurffailun jälkeen päädyimme ostamaan Finnairilta Singaporen lennot Arlandasta koska hinta oli n. 400€ halvempi kuin Helsingistä. Viime vuodesta viisastuneena emme halunneet nyt lentää yhtä soittoa polynesiaan, vaan suunnittelimme mennessä ja tullessa aikaa tasoittavat pysähdykset Indonesiaan ja Australiaan. Menolennolle Finnair ei suostunut halvimmalla mahdollisella hinnalla antamaan suoraa HEL-SIN lentoa, vaan meno Aasiaan lennettiin Honkkarin kautta Singaporeeen. Mikäpä siinä. Ei minulla ole koskaan ollut mitään Cathayn ensimmäisen luokan Hong Kongin loungeja vastaan. Paluulento olikin suora SIN-HEL. Pienen menopaluu regional nykäisyn Singaporesta Jakartaan saimme Air Asialta puoli-ilmaiseksi. Näin homma alkoi olla kasassa Helsingistä Tukholman, Hongkongin, Singaporen, Jakartan ja uudestaan Hong Kongin kautta Australiaan josta matka jatkuisi eteenpäin Tyynellemerelle.

Kaikki ei kuitenkaan taaskaan mennyt kuin Strömsössä. Air Asia muutti lentoaikataulujaan lippujen ostamisen jälkeen siten, että aikataulut muuttuivat epämiellyttäviksi Singaporen vaihtoa ajatellen. Onneksi Air Asia antoi mahdollisuuden perua lennot ja täyden rahan palautuksen. Niinpä Air Asian lennot peruttiin, rahat pyydettiin takaisin ja muutaman tuumaushetken jälkeen uudet liput hankittiin Singapore Airlinesilta.

Mutta Australiasta piti päästä vielä eteenpäin. Kuten aluksi olikin katseltu, niin Samoa oli ensimmäinen kohde tyynellämerellä. Sinne pääsisi helposti Sydneystä tai Brisbanesta ja Cathayn lippua ostaessa päätettiin, että Samoalle lennetään Sydneystä. Intensiivisen aikataulujen ja hintojen pyörittelyn jälkeen alkoi paketti olla kasassa ja muiksi reissun maiksi valikoitui Vanuatu sekä Salomonsaaret. Lisäksi aikataulu- ja reittiteknisistä syistä Fiji Airways, sekä Fidzi tulisi taas kerran tutuksi, sillä kaikki lennot olivat FJ:llä Nadin kautta lukuunottamatta viimeistä nykäisyä Salomonsaarilta Brisbaneen, joka lennettäisiin Solomon Airlinesin siivin.

Ennen matkaa kuumoteltiin vielä Samoan tilannetta, sillä saarivaltiossa levisi loppuvuodesta tuhkarokkoepidemia johon lopulta sairastui yli 3% valtion väestöstä ennen kuin epidemia saatiin aisoihin. Sairastuneista 83 menehtyi tuhkarokkoon. Emme kokeneet olevamme itse vaarassa koska meidät on rokotettu, mutta pelkona oli että saarivaltio sulkee itsensä eikä sinne pääse. Lisäksi saarelaisten tunnelmat mietityttivät. Samoa on pieni valtio jossa väkeä on hieman yli 200 000 asukasta ja käytännössä noin pienessä paikassa kaikki tuntevat kaikki enemmän tai vähemmän.

Tuhkarokkoepidemmia kuitenkin saatiin aisoihin, korona ei ollut vielä levinnyt kunnolla ja matkaan päästiin heti tammikuun alussa. Matkan aloittaneista ja päättäneistä Arlandan lennoista ei ole kuvia, eivätkä ne ole mukana tässä reissuraparissa.

Lennetyt koneet olivat seuraavat:

HEL-HKG Finnair Airbus A350-941 OH-LWE
HKG-SIN Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQC
SIN-CGK Singapore Airlines Boeing 777-312 9V-SYL
CGK-HKG Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQK
HKG-SYD Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KPY
SYD-NAN Fiji Airways Airbus A330-243 DQ-FJO
NAN-APW Fiji Airways Boeing 737-86J(WL) DQ-FJM
APW-NAN Fiji Airways Boeing 737-86J(WL) DQ-FJM
NAN-VLI Fiji Airways Boeing 737-7X2(WL) DQ-FJF
VLI-NAN Fiji Link ATR 72-600 DQ-FJZ
NAN-HIR Fiji Airways Boeing 737-7X2(WL) DQ-FJF
HIR-BNE Solomon Airlines Airbus A320-211 H4-BUS
BNE-HKG Cathay Pacific Airbus A330-343 B-LAQ
HKG-CGK Cathay Pacific Airbus A330-343 B-LAK
CGK-SIN Singapore Airlines Boeing 777-312 9V-SYI
SIN-HEL Finnair Airbus A350-941 OH-LWB

Ja kartalla reitti näytti tältä:

map.gif.0698552567dde2993611463165f5d8a9.gif

 

Matka aloitettiin Finnairin Platinum Wing loungen tarjoilulla.

IMG_135204_800.jpg.35426d7cb371a583d0718a1f6d9c39c1.jpg

IMG_0001_1400.thumb.jpg.ed72688ceb47b0d57689743db0c57d10.jpgIMG_0003_1400.thumb.jpg.42321e836d00df826c3671800e83ec9f.jpg

 

Ja siitä olikin hyvä siirtyä koneeseen nautiskelemaan matkustusluokan korotuksesta.

IMG_0005_1400.thumb.jpg.c87959733d940791d1a8fde3727cdc1e.jpg

 

Lentoonlähtö sateiselta kiitotie 22R:ltä ja siitä oikealla kaarrolla kohti Hong Kongia.

IMG_0011_1400.thumb.jpg.46cdb5c4f3e96628b59337a26d3165d3.jpg

 

Tajoilu tällä klo 16.55 lähtevällä lennolla toimi oikein hienosti. Alkuun tervehdys keittiöstä.

IMG_0013_1400.thumb.jpg.09baffe4c4ccccc2c685580bc5d0406b.jpg

 

Jonka jälkeen vilkaisu ruokalistaan..

IMG_0015_1400.thumb.jpg.e7f3890f87833365031a41b7f1de2cab.jpg

 

..ja alkuruoaksi lohitartaria.

IMG_0014_1400.thumb.jpg.0ed765b5b717699e57d637f21cdc42b5.jpg

 

Pääruoaksi päädyin ottamaan päivän erikoisen, joka oli tällä lennolla raviolia. Kirjolohi olisi varmaan ollut parempi valinta.

IMG_0016_1400.thumb.jpg.4ef10aa50d15141dddd95d98355e8fcb.jpg

 

Lohdutin itseä jälkkärillä ja otin sekä suklaakakun, että juustotarjottimen sekä jälkiruokaviiniä.

IMG_0018_1400.thumb.jpg.e3fc28898970f72fd0925682291250c9.jpg

 

Loppuun vielä kuppi teetä.

IMG_190608_1400.thumb.jpg.f2a4c7fb1032e8dfb13059c89e56d890.jpg

 

Matka eteni ilman muistiinpantavia asioita kohti Aasiaa ja tässä kabiini on jo aamulla herätetty odottamaan aamiaista.

IMG_0024_1400.thumb.jpg.33df88cf85ac55f7b5c2daca2f5f8a4d.jpg

 

Olen joskus aikaisemmissa rapareissani kertonut, etten suuremmin välitä lentokoneissa tarjoiltavista muna-nakki aamiaisista ja niinpä tilasin puuroa ja leipää aamiaiseksi.

IMG_011405_1400.thumb.jpg.0d1e7835459257cdc50b4dd1fb14f8c8.jpg

 

Pikkuhiljaa lähestymistä kohti Hong Kongia.

IMG_0027_1400.thumb.jpg.1c49b18ebc04b63a16df7c998c1d92cc.jpg

 

Vielä vähän matkaa.

IMG_021059_1400.thumb.jpg.08d22a22d8baf7eadc91b666d0f01c7e.jpg

 

Toisen oneworld yhtiön kalustoa kotikentällänsä. Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRI.

IMG_0030_1400.thumb.jpg.649992191ae9dde469f667feef047b31.jpg

 

Koneenvaihto Hong Kongissa sisälsi vierailun Cathayn The Pier First Class loungessa, mutta sieltä ei tullut kuvia, koska olo oli ohuehko Helsingin loungen sekä pitkän lennon jälkeen ja siellä piti vähän huilata että jaksoi jatkaa matkaa. Tässä istutaan jo Cathayn triplassa jatkamassa matkaa kohti Singaporea.

IMG_0032_1400.thumb.jpg.ecfac51fc834a8786e652d12a5f9ac54.jpg

 

Pakollinen Hong Kong kuva, jonka liitän aina reissurapariin. Orient Thai Boeing 747-412 HS-STC. Tämä lintu ei taida enää ikinä lentää pois tältä lentopaikalta? Harmi ettei kerennyt lentää tällä yhtiöllä varsinkin silloin kun heillä oli vielä -100, -200 ja -300 sarjan jumboja käytössä..

IMG_0034_1400.thumb.jpg.7a12d2fc6ec7af14eb7c1783057757cb.jpg

 

Jos seisoo MAXit muualla, niin Hong Kongissa seisoo Neot teipattuina. Hong Kong Express Airbus A320-271N B-LCL.

IMG_0035_1400.thumb.jpg.8232c49b66d5caafd4c9e93dcb52e6d7.jpg

 

Ja löytyy sieltä Neoa perinteisempääkin kalustoa paketissa. Talousvaikeuksissa rimpuileva yhtiö on näköjään paketoinut koneitaan. Hong Kong Airlines Airbus A320-214(WL)  B-LPM.

IMG_0038_1400.thumb.jpg.d2a71c08561cd2ac53495b2414eddcda.jpg

 

HKG-SIN lennolla tuli enemmän tai vähemmän nukuttua eikä kuvia tullut otettua. Tässä aletaankin jo lähestyä Singaporen Changia.

IMG_0041_1400.thumb.jpg.b17acd8fd954f17ff4eed93fa97b5d2e.jpg

 

Singapore Changi Airport (IATA: SIN, ICAO: WSSS).

IMG_0042_1400.thumb.jpg.5118fa5a5211522e2f60babea6800504.jpg

Pieni otos Singaporen liikennettä:

Jetstar Asia Airbus A320-232 9V-JSP.

IMG_0044_1400.thumb.jpg.919dc5972cb60b9619afe8e0b32ee654.jpg

 

Scoot Airbus A320-232 9V-TRE.

IMG_0045_1400.thumb.jpg.83f9666d471e9a462b13e082228d5802.jpg

 

Singapore Airlines Boeing 787-10 Dreamliner 9V-SCB.

IMG_0050_1400.thumb.jpg.015a7d0371c5604041657ac3ea84a096.jpg

 

Jotenkin multa oli mennyt ohi sekin, että myös Intian valtiollinen lentoyhtiö on jossain vaiheessa hankkinut Neoja. Air India Airbus A320-251N VT-EXO Star Alliance spesiaali.

IMG_0052_1400.thumb.jpg.40fa2762a2196d817b384f118b960516.jpg

 

Ilta alkoi hämärtää kun delayta ottanut Singpore Airlinesin triplamme saatiin työnnettyä matkaan.

IMG_191332_1400.thumb.jpg.cf6a925c6d98a5f98097e3732d05048d.jpg

 

Hansa sahaa Munchenista Singaporeeen ilman enismmäistä luokkaa. Lufthansa Airbus A350-941 D-AIXO.

IMG_0054_1400.thumb.jpg.40ac2a7a7db344586086b3b35ae8a784.jpg

 

Itse asiassa minkään operaattorin yhdessäkään A350 koneessa ei ole ensimmäistä luokkaa, mikä on jossain määrin outoa, sillä konetta operoivat yhtiöt joilla tuote on kuitenkin muussa kalustossa. Hansalla taitaa kaikissa muissa laajarungoissa olla first ja kun miettii niin ainakin BA:lla, JALilla, Qatarilla, Thailla, Singaporella, Air Francella, Cathay Pacificilla on ykkönen muissa koneissa, mutta ei A350 koneissa. Miksiköhän näin?

 

Air India Express Boeing 737-8HG(SFP)(WL)  VT-AXJ.

IMG_0056_1400.thumb.jpg.1e04e4fdfda3ab413362ff09592bf877.jpg

 

Silkair Airbus A320-233  9V-SLR.

IMG_0061_1400.thumb.jpg.c8d4699bce2f3f0fa9842c82f29599a1.jpg

 

Jakartassa odotti puhtaat valkeat lakanat The Ritz Carlton Mega Kuningan hotellissa.

IMG_0063_1400.thumb.jpg.581d928655d9a098902b1e4fb4e82e14.jpg

 

Muutama kuva majatalosta jäi kennolle. Tätä ekaa kuvaa kadulta ei olisi saanut ottaa. Kuvan ottamisen jälkeen poliisi pyyhkäisi kadun toiselta puolelta paikalle ja ilmoitti ettei hotellia saisi kuvata. Ei kuitenkaan pyytänyt tyhjentämään kuvia muistikortilta, vaan tyytyi ainoastaan sätttimään satunnaista matkailijaa kameroineen.

IMG_130455_1024.jpg.f3f3b5a08c7b45ebb6e713a488ba5494.jpg

IMG_131318_1400.thumb.jpg.1e23a3d67ffd8169a5c0839a8b8c4da8.jpg

IMG_140021_800.jpg.61926ac1220960daa839c4365ba400d8.jpg

 

Matka jatkui parin yön jälkeen takaisin lentoasemalle ja Hong Kongin kautta kohti Australiaa. Jakrtan Sokarno Hatan kentän liikennettä kuvattuna terminaalin ikkunoiden läpi.

 

Saudi Arabian Airlines Boeing 777-368(ER) HZ-AK12

IMG_0072_1400.thumb.jpg.a969c183ec6059d2456c0fe80aee0ac4.jpg

 

Philippine Airlines Airbus A321-271N RP-C9935.

IMG_0076_1400.thumb.jpg.48651c0df918eae286df944887ee3bc6.jpg

 

EVA Airways Boeing 777-35E(ER)  B-16713

IMG_0084_1400.thumb.jpg.baf8ef8032034e492f860acdb00f64a0.jpg

 

Oman AIr Boeing 787-9 Dreamliner  A4O-SH

IMG_0087_1400.thumb.jpg.dffd50629ad4f2bdf3d3a9da2060b96c.jpg

 

Heittolaukaus rullavan koneen ikkunasta terminaalin suuntaan.

IMG_0092_1400.thumb.jpg.9d24d280a8f64adf31c41200f5745914.jpg

 

Jo toisen kerran tällä reissulla matkaan kohti Hong Kongia.

IMG_0093_1400.thumb.jpg.d3664bde6b12c1b4d4d267808a814c7a.jpg

 

Cathayn triplan Premium Economy kabiini. Mukavan leveät tuolit ja jos jalkatilaa arvostaa, niin sitäkin löytyy. Varsin oiva tuote tarjoushinnalla, mutta en lähtisi maksamaan tästä normaalihintaa, vaan kituisin mieluummin turistin puolella. Tosin tämä kritiikki ei kohdistu CX:n tuotteeseen, vaan premium economyyn yleensä. Kaikilla yhtiöillä joilla olen päässyt tuurilla (upgrade) premium economyyn tai sitten ostanut lipun, en ostaisi tuotetta "täydellä" hinnalla. PE tuote sinänsä on mukava ja helpottaa pitkien legien kärsimystä, mutta kun hintaero on usein busineksen tuoliin aika pieni ja siellä verhon etupuolella sitten saakin jo rahalle ihan toisella tavalla vastinetta.

IMG_0095_1400.thumb.jpg.c173109162a26a80c4fbe593f684be39.jpg

 

Jakarta- Hong Kong lento oli vain muutaman tunnin kestoinen ja pian sitä löysikin itsensä Cathayn The Wing First loungesta syömästä ja virkistäytymässä suihkussa. Cabanaa ei ollut tällä kertaa mahdollista jäädä jonottamaan kohtuullisen nopean koneenvaihdon vuoksi.

IMG_205205_1024.jpg.3d3f0e30d40e45c4abfb581c6e25255c.jpg

IMG_205727_1400.thumb.jpg.9394718b3fee13012d72c6a27b58ce0c.jpg

IMG_0098_1400.thumb.jpg.83bab3c7d4ef5094027a2f41095496f1.jpg

 

Seuraavaksi Hong Kong - Sydney lennolle Premium Economista nauttimaan.

IMG_0104_1400.thumb.jpg.54de6a15796797296e19301b3f192e41.jpg

 

Cathaylla PE:n tarjoilu on hyvin pitkälti sama kuin perusturistin puolella. Ruoka tosin tuodaan paremmilla astioilla ja työkalutkin ovat metallia takatoosan muoviaterimien sijasta. Erityismaininta ainostaan Cathay Pacificille pannusta Betsy DC-3 oluesta!

IMG_0099_1400.thumb.jpg.364d1922534a2afd40e4954bc9d7af39.jpg

 

Sydneyssäkin on Ikea.

IMG_0105_1400.thumb.jpg.a5061abf48cac4fa8a0dcf05ff3c150b.jpg

 

Sydneyssä oli hyvin savuinen ilma Australian metsäpalojen vuoksi.

IMG_0106_1400.thumb.jpg.b82ea77db28a1010af8f7adb38807009.jpg

IMG_0108_1400.thumb.jpg.917400c73811ce1c7cbc8781349b8344.jpg

 

Yöksi lentokentän Rydges hotelliin odottelemaan aikaisin aamulla Fijille lähtevää lentoa.

IMG_0112_1400.thumb.jpg.b0346fb94974c1bacd9bca68c1fbf81a.jpg

 

Varhain aamulla lähtöportilla odotteli Fiji Airways Airbus A330-243 DQ-FJO.

IMG_0116_1400.thumb.jpg.59ca2f935f54841f0a78825ff5ecde9b.jpg

 

Fijin wingletti ja Sydneyn torni savuisena aamuna.

IMG_0118_1400.thumb.jpg.acb8fb65ba728c4bbe723ff593344e54.jpg

 

Kone oli Jet Airwaysille alunperin toimitettu, ja se oli lentänyt vielä ennen Fiji Airwaysille liittymistään mm. Etihadilla ja Air Sychellesillä. Sisustus oli luultavasti vielä jonkun vanhan operaattorin jäljiltä.

IMG_0121_1400.thumb.jpg.4a234ac950434386f802fd06b91af092.jpg

 

Fiji Airwaysin aamiaismunakokkeli ja nakki.

IMG_0124_1400.thumb.jpg.f2c09fe3fed69cb7150a4af387144342.jpg

 

Vajaan neljän tunnin lennon kuluttua laskuun Fidzille.

IMG_0128_1400.thumb.jpg.5c67080f36da652d4fe3535b269fe1ab.jpg

 

Fiji Airways Airbus A330-343 DQ-FJW.

IMG_0130_1400.thumb.jpg.2dfe4c035af029f291689fc152bbe819.jpg

 

Ja vielä yksi juuri Sydneysta saapuneesta kulkupelistämme Fiji Airways Airbus A330-243 DQ-FJO.

IMG_0133_1400.thumb.jpg.fbbc5a48d79ed3f3892238b96344b42f.jpg

 

Kiukkunen koneenvaihto Nadissa ja saman yhtiön Boeing 737-86J(WL) DQ-FJM koneella kohti Samoaa.

IMG_0134_1400.thumb.jpg.31804c56c320f6b9ddf607a066b9b555.jpg

 

Reilun tunnin lennolla tarjoilu oli perunalastuja.

IMG_0136_1400.thumb.jpg.cea1841bec9d889466234761431421ae.jpg

 

Laskuun sateiselle Apian kentälle.

IMG_134824_1400.thumb.jpg.427ce91eb74b01e9790c4bea89939ec3.jpg

 

Vielä kuva koneesta kävellessä kohti passintarkastusta.

IMG_0140_1400.thumb.jpg.efa3809eccd305299c24c0e24033b6d2.jpg

 

Lopulta olimme saapuneet uuteen kohteeseen ja ennenkäymättömään maahan!  Majoitus oli valittu Sheraton Beach Resort hotelliin.

IMG_0141_1400.thumb.jpg.7ee14259f3bc88bc5161ec06c92ed12b.jpg

 

Paikallinen tonnikalaherkku Poke.Marinoitua raaka tonnikalaa.

IMG_202013_1400.thumb.jpg.48a9aea0dff087114933bac277ae482a.jpg

 

Jos täällä haluaa mennä naimisiin, niin vihkipaikka löytyy tämän niemen kärjestä.

IMG_24521_1400.thumb.jpg.17c842932408868797e1b11cad5bc552.jpg

 

Lisää tonnikalaherkkuja. Eräänlainen variaatio chevichestä ilman tulisuutta. Herkullinen vaihtoehto lounaalla.

IMG_0146_1400.thumb.jpg.07837232ddeff37d521f48c23a881c1c.jpg

 

Saisiko olla lisää tonnikalaa? Kyllä kiitos. Tällä kertaa sashimina.

IMG_200854_1400.thumb.jpg.f25c78cd02e149fef678cc884bc15d82.jpg

 

Samoalla on kaksi Sheratonia ja parin yön jälkeen siiryimme pääkaupunkiin Apiaan testaamaan kaupunkiasunnon Sheraton Aggie Greys hotelliin.

IMG_130305_1400.thumb.jpg.1e634612dddf73ab20649d4a757ba257.jpg

 

Itse liiteri.

IMG_0153_1400.thumb.jpg.b9525f9a8e465693bc16f92214d833c8.jpg

 

Samoalla joukkoliikenteen kalusto on positiivisen fiiliksen herättävää.

IMG_0154_1400.thumb.jpg.01af69d2667f7483ddb6c2b4489277a6.jpg

 

Paikallista tulikylmää virvoitusjuomaa trooppisessa kuumuudessa.

IMG_0155_1400.thumb.jpg.b2464bea1de826929f72af4ab8f9c1b9.jpg

 

Apia on aika pieni kaupunki ja se oli nopeasti nähty, joten jo yhden yön jälkeen palasimme rantahotelliin 40 km päähän pääkaupungista. Viimeisten päivien aikana oli aika kova keli kun trooppinen sykloni kulki ohitsemme muodostaen Samoalle myrskyn.

IMG_0162_1400.thumb.jpg.b44f123f3983cfc11f2e853bb3a9cc82.jpg

 

Itse pyörremysrky ohitti Samoan mukavan turvallisen etäisyyden päästä (kartassa näkyy Samoan pääkaupunki Apia).

130934_1024.jpg.34a850afcea6299b3bb5ba67df5015c3.jpg

 

Viimeisenä päivänä jännitettiin tuleeko Fiji Airways yöllä hakemaan meidät. Tuuli oli suoraan radan sivusta ja Boeing 737-800 koneen sivutuulikomponentti on googletuksen mukaan märällä kiitotiellä 35 solmua. Ennuste näytti tämän kuvan ottohetkellä tältä: TAF NSFA 171726Z 1718/1818 31028G35KT 7000 -RA SCT010 BKN030 OVC100 TEMPO 1718/1818 31035G45KT 1500 +TSRA BKN010 SCT015CB.

IMG_122718_1400.thumb.jpg.453e0134f64d7124a4bb20757551c4c9.jpg

 

Air New Zealand teki päätöksen kääntyä takaisin Aucklandiin vain 30 min ennen saapumista Samoalle.

Untitled-1_1400.thumb.jpg.5a08664bfda7340144194fb11ab7db59.jpg

 

Turhautuneita Air New Zealandin matkustajia odottelemassa tietoa koneen kääntymisen jälkeen Sheratonin lobbybaarissa.

IMG_0184_1400.thumb.jpg.f4b7f54c9513510cbbf483e43ed2a2d1.jpg

 

Samoa Airwaysilla ei ole tällä hetkellä omaa suihkukonekalustoa. Aiemmin yhtiö on operoinut Neokselta liisatulla Boeing 737-86N(WL) I-NEOS koneella, mutta liising sopimus on purettu, koska yhtiö oli ostanut yhden Boeing 737-9MAX koneen. MAXien groundaamisen jälkeen yhtiö on kuitenkin perunut tilauksensa ja nyt heille operoi Malindo Air yhdellä 737-800 koneella. Malindo sorvasi myrskystä huolimatta laskuun noin tunti Air New Zealandin u-käännöksen jälkeen.

IMG_0186_1400.thumb.jpg.6f35b8bf0185955c1a269f49dbe717e3.jpg

 

Fiji ei ilmoittanut mitään yöllä 02.35 lähtevän koneen mahdollisesta peruutuksesta ja niinpä sitä vääntäydyttiin kentälle odottelemaan lentoa Fidzin kautta Vanuatulle.

IMG_0190_1400.thumb.jpg.a8874175051709a332d66862d298a726.jpg

 

Fiji Airways pääsi laskuun kelin tyynnyttyä ja tässä ollaankin jo Nadin kentällä kolmen jälkeen yöllä.

IMG_0191_1400.thumb.jpg.69181d08df85efba634eb9f1cbe06596.jpg

 

Seuraava lento lähti vasta kahdeksan jälkeen ja Fiji Airwaysin lounge aukesi viideltä. Puolentoista tunnin odottelun jälkeen pääsi Priority Passin turvin reiluksi pariksi tunniksi lepäilemään Nadin mainioon loungeen.

IMG_0192_1400.thumb.jpg.07f49d866f09eb2bcf838b90dc7b8425.jpg

IMG_0193_1400.thumb.jpg.71a5a7bbd279fbeaa966de636ddf6c47.jpg

IMG_0194_1400.thumb.jpg.dd4d8f2a8fe503d2355facec5d3228dc.jpg

IMG_0196_1400.thumb.jpg.1fb190ce5d5a6bb4177c49d5094a10cc.jpg

 

Fidziltä Vanuatulle lennettäisiin yhtiön ainoalla -700 sarjan kolmeseiskalla joka on toimitettu heille uutena jo silloin kun yhtiön nimi oli vielä Air Pacific. Fiji Airways Boeing 737-7X2(WL) DQ-FJF.

IMG_0200_1400.thumb.jpg.a668b8bc752990c8258b4a85f014075b.jpg

 

Vanuatu, maa nro 117, näkyy.

IMG_0207_1400.thumb.jpg.31edc1bfc5b7ebd54013449f1a42e870.jpg

 

Ja laskuun Bauerfield International Airportille (IATA: VLI, ICAO: NVVV).

IMG_0208_1400.thumb.jpg.d4bdafa5b97af8f6eaa2dffd0946cea4.jpg

 

Paikallisia ilma-aluksia.

IMG_0209_1400.thumb.jpg.5965e642c4f89307ebb793fdf7bcd059.jpg

 

Ja paikallinen terminaali.

IMG_0211_1400.thumb.jpg.918818f8727b8a61216fdfa2b1a82ace.jpg

 

Toinenkin kuva paikallisesta lentokalustosta.

IMG_0212_1400.thumb.jpg.14a89f0df8c087885c91cc7269372bb0.jpg

 

Unity Airlines Piper PA-31-350 Navajo Chieftain YJ-007.

IMG_0213_1400.thumb.jpg.b14ccdf77177a8f6a88e8a7c95473ca9.jpg

 

Vanuatulla jatkettiin hyväksi havaittua resort elämää Port Vilassa Warwick Le Lagon resortissa.

IMG_164147_1400.thumb.jpg.833519a08ec7df29cdbfa3ff1556d3bb.jpg

IMG_0216_1400.thumb.jpg.107680735e0287cb57e86018a560e5a7.jpg

IMG_094155_1400.thumb.jpg.b82dcdbc63e531eda822796ff69f4ead.jpg

IMG_095300_1400.thumb.jpg.c4800542c3937f304ff5506b3197c961.jpg

 

Mutta reissun hinta alkoi hirvittämään sen verran, että välillä oli pakko syödä kiinalaisen kaupasta ostettuja kuppinuudeleita rauhoittaakseen mieltä :laugh:

IMG_0223_1400.thumb.jpg.422e71d6d36ccd43f2f55a851de6aac3.jpg

 

Tropiikin koppakuoriainen.

IMG_0220_1400.thumb.jpg.bd63fee8b3c6b702d1c0e35b8f16b402.jpg

 

Vanuatun pääkaupunki Port Vila on yllättävän karibialainen kaupunki vaika onkin toisella puolella maapalloa! Mukava paikka, jossa on mukava hengailla ilman sen tähdellisempää kohdetta.

IMG_0224_1400.thumb.jpg.dd69218321895510f2037882bbacb62a.jpg

 

Ei siellä kuitenkaan ihan super paljoa nähtävyyksiä ole. Yksi tärkeimmistä on pienehkö markkinapaikka.

IMG_0225_1400.thumb.jpg.32ab21d24e2666ab608ab377defbc4be.jpg

 

Tuoreita maapähkinöitä.

IMG_0227_1400.thumb.jpg.6f76548391599dc8fb1108a1990f50b0.jpg

 

Mssimiehille olisi tarjolla sightseeniä robbarilla. Me emme olleet massimiehiä. Ei itse asiassa edes tullut kysyttyä paljon kyyti olisi maksanut.

IMG_0232_1400.thumb.jpg.53af1e45b849575de38950f5075aabb7.jpg

 

Port Vila on yksi Australiasta lähtevien risteilyjen vierailusatamista. Kuvaan osui P&O Cruises Australian MS Pacific Dawn.

IMG_0239_1400.thumb.jpg.0172f07242a2de4a79514cad1229a2bf.jpg

 

Kaikkea sitä oppii kun on poissa kotoa. Olin luullut, että 70 sarjan Toyota Land Cruiserin valmistus on lopetettu, mutta niitä tehdään täyttä häkää EU:n ja USA:n ulkopuolisille markkinoille.

IMG_0241_1400.thumb.jpg.8798d8e71d27ae67851fbb9356153985.jpg

 

Takaisin resortin rentouttavaan atmosfääriin.

IMG_0242_1400.thumb.jpg.2f8b4c676da2f887dee6682e7edd4ff5.jpg

IMG_0243_1400.thumb.jpg.88d102d0b018f110124841b8307f4de0.jpg

IMG_0246_1400.thumb.jpg.dc00bbdad79d574df68a4554ac5f2527.jpg

IMG_0252_1400.thumb.jpg.a6798c98f6f3449dd9272891570c11cd.jpg

 

Aika vierähti Vanuatulla nopeasti vaikka monta päivää vietettiin tekemällä ei mitään. Seuraavaksi oli vuorossa siirtyminen Fidzille pariksi yöksi ennen Salomonsaaria. Port Vilan lentoaseman terminaalissa oli lentokoneenmoottori jossa ei ollut mitään tunnistetietoja. Osaako kukaan valottaa mistä koneesta tai mikä moottori on kyseessä?

IMG_0257_1400.thumb.jpg.f29f6a0f1312a6612f59fe5731d5dae8.jpg

 

Bauerfield International Airportin pieni lounge jonne pääsimme Priority Passin avulla.

IMG_0279_1400.thumb.jpg.4644987858a4f946598cc636e59a9c87.jpg

 

Lounken ikkunoiden läpi saattoi tarkailla liikennettä. Air Vanuatu ATR 72-500  YJ-AV73.

IMG_0259_1400.thumb.jpg.2092dc7af210b058b030a09a10d6889b.jpg

 

Air Taxi Britten Norman BN-2A Islander-2A-26 YJ-AL1.

IMG_0262_1400.thumb.jpg.79edc46eb5d8a11f6ed553ce186998ee.jpg

 

Air Vanuatu Boeing 737-8SH(WL) YJ-AV8 on yhtiön lippulaiva ja ainoa suihkukone.

IMG_0269_1400.thumb.jpg.a2c9844b4f2af1907830918b7bbd22cb.jpg

 

Ottereita yhtiöllä on kuitenkin useampi kappale. Tässä malliksi Air Vanuatu De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter YJ-AV11.

IMG_0275_1400.thumb.jpg.a6be92f54af9ce61a3d7dcefee55285f.jpg

 

Ja toinenkin. Air Vanuatu De Havilland Canada DHC-6-300 Twin Otter YJ-AV12.

IMG_0283_1400.thumb.jpg.baea0d14a7b155d22a5bd313d745dce6.jpg

 

Saapuihan se miedänkin koneemme Fidzille aikoinaan ja jonkun aikaa odoteltuamme päästiin boordaamaan itsemme koneeseen. Fiji Link ATR 72-600 DQ-FJZ.

IMG_0289_1400.thumb.jpg.93f9fd38609c6155bbfddc93a284d8b8.jpg

 

Sinne jäi Vanuatu.

IMG_0293_1400.thumb.jpg.a023b8ee5d28736675b1bead1b667dd8.jpg

 

Tarjoiluna Fiji Linkin AaTeeÄrrässä oli perunalastuja ja keksejä.

IMG_0296_1400.thumb.jpg.6f40191b7d66a0e37d136f13503d7924.jpg

 

Fijille saavuttua oli aurinko jo painunut mailleen.

IMG_0298_1400.thumb.jpg.68bef20832d7cb44563cd73eb7b998a1.jpg

 

Majoituimme Denaraun saarelle Hiltoniin.

IMG_0305_1400.thumb.jpg.839d16e85702c118447c57daf526f335.jpg

IMG_0308_1400.thumb.jpg.cb8d1a3897aa23e1dac385352a1ae28e.jpg

 

Oma grilli on aina jees hotelliolosuhteissa..

IMG_0310_1400.thumb.jpg.91f33a87b24447515725c8e97f0b8229.jpg

 

Kuin myös plunge pool :cool:

IMG_0311_1400.thumb.jpg.e149f338bab9c3edc4ea751ef12837c9.jpg

IMG_0313_1400.thumb.jpg.3c1ca9c2403a23ee977d868054aedeb3.jpg

 

Denaraun saarella on myös asiallisia omakotitaloja.

IMG_0318_1400.thumb.jpg.430fe0af2d0b639971ef040fc653fe3b.jpg

 

Iltadrinkillä auringonlaskun aikaan Hiltonin yhdessä baarissa.

IMG_191127_1400.thumb.jpg.6cb926ea668b970080e493e14a66fc1b.jpg

 

Tämä oli ensimmäinen kerta kun törmään hotellihuoneen kylppärissä pesukoneeseen ja kuivausrumpuun :o

IMG_0323_1400.thumb.jpg.fcc41c2ddac4bc7c8131516ad7ba4e3e.jpg

 

Pari yötä Hiltonia ihmeteltyämme oli aika siirtyä kohti Salomonsaaria. Edelleen Fiji Airwaysin siivin.

IMG_0327_1400.thumb.jpg.698ac65d770050c942ce6e72fcc294ca.jpg

 

Fiji Airways Boeing 737-7X2(WL) DQ-FJF näyttää sisältä tältä.

IMG_0331_1400.thumb.jpg.cd7e76dd70bd328ad83d463e76afbbc5.jpg

 

Tällä lennolla tarjoilu olikin lämmin ateria. Fiji Airwaysin tarjoilupolitiikka on täysin mysteeri. Kaikki lennot tuolla ovat tunnin - kahden tunnin pituisia, mutta mitään logiikkaa tarjoilussa ei tunnut olevan. Välillä tulee perunalastuja ja välillä tulee lämin ateria.

IMG_0329_1400.thumb.jpg.06953a7902373ce98ae3b6fce886223c.jpg

 

Ja siellä näkyy Salomonsaaret!

IMG_0336_1400.thumb.jpg.01b661e5015d49996590f6b15ee56020.jpg

 

Honiara International Airport (ATA: HIR, ICAO: AGGH)

IMG_0338_1400.thumb.jpg.b38ce62dae2d8d61c5b9f8d79901c80f.jpg

 

Solomon Airlines Airbus A320-211 H4-BUS.

IMG_0339_1400.thumb.jpg.1485c958a3f761db767155fcbb6e2261.jpg

 

Honiarassa majoituimme keskustassa sijaitsevaan King Solomon hotelliin.

IMG_0342_1400.thumb.jpg.8391c0c28c920f1996864a9fe9afc663.jpg

 

Vaikka paikka oli vähän väsyneempi kuin matkan aikaisemmat luksus majatalot, niin hotelli oli erittäin hyvällä paikalla. Rinteeseen rakennetussa hotellissa hissin virkaa toimitti funikulaari jota sai itse ajaa.

IMG_0343_1400.thumb.jpg.4a14fb800ca79198ee361d101e0f9132.jpg

IMG_094425_1400.thumb.jpg.fecaee8873545e4185cbd4c3ad8e3aef.jpg

IMG_0360_1400.thumb.jpg.0af20ef428841b5ecba9b80bbb4b2706.jpg

 

Hotellin pieni mutta mukava uima-allas alue.

IMG_0346_1400.thumb.jpg.9a3d02d145c168fe0f88737aad16f85c.jpg

 

Salomon saarten osalta teimme selkeän virheen suunnitellessamme matkaa. Honiara on kohtuullisen tylsä kaupunki ja Salomonsaarten juttu on ilmiselvästi lähteä pääsaarelta pikkusaarille. Jotenkin matkaa suunnitellessa ei kuitenkaan tullut tutustuttua tarpeeksi aiheeseen ja niinpä sitä sitten vietettiin päiviä Honiarassa kävellen kaupungin keskustaa edes takaisin. No lomallahan tässä  oltiin, eikä sinällään ollut tarvetta kiirehtiä tai nähdä mitään erikoisen ihmeellistä, mutta jos joku nyt suunnittelee matkaa tuonne, niin hoitakaa itsenne muualle Honiarasta jossa ei juurikaan ole tekemistä.

IMG_0348_1400.thumb.jpg.e5869cd3a01ce558b48960a13c01e104.jpg

IMG_0350_1400.thumb.jpg.929a024acc145e4db10aaa19d9841ceb.jpg

IMG_0353_1400.thumb.jpg.8d6c1486612b1cbc916016cbaa0cc76c.jpg

 

Kaikki loppuu aikanaan ja niin myös päivien mataminen Honiarassa. Seuraavan oli vuorossa lento Brisbaneen ja sitä kautta pikuu hiljaa kotiin päin.

IMG_0361_1400.thumb.jpg.89a33759faafd121864be166176aa3a7.jpg

 

Honiaran kentällä ei lounkeen ollut asiaa Priority Passilla, joten ainoaksi huviksi jäi juoda vettä lähtöaulassa ja tarkkailla liikennettä josta tässä esimerkkinä Air Niugini Boeing 737-86Q(WL) P2-PXC.

IMG_0365_1400.thumb.jpg.5c03d2d34330d6e86628d557917f0498.jpg

 

Meidän lentomme Brisbaneen saapui Nadilta. Solomon Airlines Airbus A320-211 H4-BUS.

IMG_0372_1400.thumb.jpg.373483caff20b8b5c4aeb70ce14a8790.jpg

 

Lentomme oli koneyksilön viimeinen kaupallinen lento. kone on valmistunut vuonna 1992 Canadien Airlines Internationalille ja yhtiön fuusioiduttua Air Canadaan kone lensi vaahteranlehden maassa vuoteen 2003 saakka. Muutaman vuoden aavikolla seisomisen jälkeen Solomon Airlines liisasi koneen vuonna 2007 ja myöhemmin osti koko laitteen itselleen. Yhtiön In flight magazinessa kioskin toimitusjohtaja kirjoitti, että he myyvät koneen sen moottoreiden arvon vuoksi ja hankkivat hieman uudemman koneyksilön, jotta varaosien saatavuus olisi helpompaa. Ja kuinka sattuikaan, että istuimme juuri tuolla viimeisellä lennolla ennen koneen poistumista yhtiöltä. Miehistö oli hyvin ystävällistä ja koneen kapteeni piti mukavan puheenvuoron jossa kiitti konetta ja kertoi, että yhtiölle on tulossa myöhemmin keväällä korvaava kone jota ennen yhtiö ostaa palvelut muilta yhtiöiltä. (Tätä kirjoittaessa uutta konetta ei vielä ole ja Nauru Airlines sekä Alliance Air hoitavat Solomon Airlinesin lentoja).

IMG_0376_1400.thumb.jpg.5f8f0c6426327a29a712cc3428b00b69.jpg

 

Lennolla saatiin lämmin ateria.

IMG_143921_1400.thumb.jpg.ddd0b0358aee112177e784044479fdfc.jpg

 

Muutama viikko oli putsannut ilman Australiassa, eikä metsäpalojen savuja enää näkynyt.

IMG_0380_1400.thumb.jpg.d9f6886046b7f2b8fe21d0cb2e19f6bf.jpg

 

Hi Fly Airbus A340-313 CS-TQZ on ollut vuokrattuna Royal Australian Airforcelle. Mielenkiintoista sinänsä, että pyssy-yhtiön lennot lähtevät siviiliterminaalista.

IMG_0385_1400.thumb.jpg.95a96ec67135efeb63559d3cf6d9afca.jpg

 

Brisbanessa majoituimme aluksi Marriotiin. Näkymä hotellihuoneesta oli kuvan kaltainen.

IMG_0392_1400.thumb.jpg.7c1d10a6a073d40bbfe4293cd85e007a.jpg

 

Brisbanejoen rannalla.

IMG_0398_1400.thumb.jpg.c599c38a500d1063e8085f511425b693.jpg

 

Joku luultavasti Nephilengys suvun hämppäri taas kerran.

IMG_0399_1400.thumb.jpg.26665fcf41cb81571b3672f05189cab9.jpg

 

Liskokin suostui kuvaan.

IMG_0407_1400.thumb.jpg.fa2fc6ef68781b5d563d604f5fbe4ca8.jpg

 

Yleiseen häröilyyn Brisbanen päivien aikana kuului myös Museumin of Brisbanen taidenäyttelyn tarkastaminen.

IMG_120653_1400.thumb.jpg.a7c0fc1a761ae5f43c6658199a145adb.jpg

 

Majoituskin vaihtui Stmaford Plazaan, joka olikin paljon tyylikkäämpi paikka kuin Marriot.

IMG_0417_1400.thumb.jpg.77b9e1ce098a5b8729757d4fe9da2d8a.jpg

 

Muutaman päivän kuluttua alkoi vääjäämättä kotimatka. Brisbanen kentältä pari spottausta terminaalin ikkunoiden läpi.

EVA Airways Boeing 787-10 Dreamliner B-17805.

IMG_0421_1_1400.thumb.jpg.c87e591e13a8344998ee779c5c13ddff.jpg

 

China Southern Airlines Airbus A350-941 B-309A.

IMG_0425_1400.thumb.jpg.4ff64392ddd2a5a50fda510cd1c06989.jpg

 

Mutkan kautta kohti Hong Kongia.

IMG_0428_1400.thumb.jpg.a45e462ec46ec3498d78e391712660cc.jpg

BNE_1.jpg.7577a0e90fefdf6832de70bc5419c0dc.jpg

 

Alkupähkinät ja juoma Cathay Pacificin premium economyn tapaan.

IMG_111057_1400.thumb.jpg.157a96f52340b0e0e38618884e97083a.jpg

 

Ja itse A330 koneen mukavan tilava 2-3-2 PE kabiini.

IMG_0434_1400.thumb.jpg.a5eae0e4ad3bc79588865c76f0e3574a.jpg

 

Meanwhile at economy class.

IMG_0431_1400.thumb.jpg.619feb0a0334037174edbf9efaa6485d.jpg

 

Ensimmäisen tarjoilun pihvi, joka oli erittäin herkullinen. Näyttää kamalalta, mutta oli 5/5.

IMG_0437_1400.thumb.jpg.04681291029e1879979286028a978d74.jpg

 

Ja tottakai Cathaylla tulee jätskiä jälkkäriksi :D

IMG_0438_1400.thumb.jpg.550a2a09493a257c5735e6fbe515afb7.jpg

 

Tällä lennolla tarjoilu oli kyllä onnistunut. Ennen laskua Hong Kongiin tarjoiltiin toinen ateria jonka vaihtoehdoista valitsin herkullisia ravun pyrstöjä.

IMG_0440_1400.thumb.jpg.76ffd32b8e33547772d00fb580c368d2.jpg

 

Ja lopulta perillä kiinan kielellä.

IMG_171555_1400.thumb.jpg.98f9bbf2f64c68163b9003e73d8df0d8.jpg

 

Vähän vielä vahvistusta loungesta.

IMG_175114_1400.thumb.jpg.6947034726a5d248aea499089350e389.jpg

 

Ja yksi kuva loungen ikkunan läpi. Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQQ.

IMG_180247_1400.thumb.jpg.96f9ff04d0d9a88d3c17acd36abb7403.jpg

 

Vielä yksi legi CX:n premium economyssa Hong Kongista Jakartaan ja sen aikana yksi ateria.

IMG_0443_1400.thumb.jpg.c7fd48e6635f163033737c03d0b6cccf.jpg

 

Tällä kertaa Jakartassa vietimme vain yhden yön, emmekä viitsineet sen vuoksi majoittua kaupunkiin, vaan jäimme lentoaseman välittömään läheisyyteen transit hotelliin.

IMG_0444_1400.thumb.jpg.710a56ba4c032ac9434bb855dd15b083.jpg

 

Majatalo on nimeltään FM7 Hotel ja sitä voin suositella lämpimästi jos tarvetta on yhden yön yöpymiselle Jakartassa koneenvaihdon vuoksi. Hotelli on lähellä lentoasemaa, hintaan sisältyy shuttle kuljetukset kentältä/kentälle ja kaiken kukkuraksi hotellilla on kattoterassi josta voi tarkkailla liikennettä.

NAM Air Boeing 737-524(WL) PK-NAL.

IMG_0448_1400.thumb.jpg.a2dd89e41d4df81893c6a86ce6a32fae.jpg

 

Garuda Indonesia Airbus A330-243 PK-GPO.

IMG_0459_1400.thumb.jpg.fe9ce83c1168dca1107668adb77eb19a.jpg

 

AirAsia Airbus A320-216 9M-AQO

IMG_0463_1400.thumb.jpg.b6212ac2319db2d8828905b2328be3f1.jpg

 

Garuda Indonesia Boeing 737-86N(WL) PK-GFN "1969 retro".

IMG_0467_1400.thumb.jpg.7eb0f8c93209b4b36661099deb29ecf0.jpg

 

Lion Air Boeing 737-9GP(ER)(WL) PK-LGZ.

IMG_0471_1400.thumb.jpg.2dc2e8667cc72b076ca70ab8590805f6.jpg

 

Koneet lentävät kohtuulisen läheltä, mutta vakavaan spottailuun tarvitaan 300 mm lasi.

IMG_0482_1400.thumb.jpg.f8ced33cfd106f5532850a28b919828f.jpg

 

Batik Air Boeing 737-8GP(WL) PK-LBW.

IMG_0494_1400.thumb.jpg.be0999730910bb3a0e95029e08f21c5d.jpg

 

AirAsia Airbus A320-216 9M-AFV "Queens Park Rangers" .

IMG_0503_1400.thumb.jpg.0fcf566d3bc1af7e9c9e28bec79c5ba1.jpg

 

Garuda Indonesia Boeing 737-8U3(WL) PK-GMD.

IMG_0506_1400.thumb.jpg.20cd4fe16bf67494f4b927778bc84a80.jpg

 

Perhoskevennys.

IMG_0451_1400.thumb.jpg.719587d0c7da52a5997e3b78bbeb9c99.jpg

 

Seuraavaksi oli vuorossa lento Singaporeen, josta päästäisiin vielä saman iltana Helsinkiin sinivalkoisin siivin. Jakartasta pääsisi pois tällä ei-ER version triplalla. Singapore Airlines Boeing 777-312 9V-SYI.

IMG_0507_1400.thumb.jpg.f3eaccf630a517ae1303d9527b5f84b1.jpg

 

Vielä vähän koneen ikkunan läpi spottailua Jakartassa.

Batik Air Airbus A320-214(WL) PK-LUY.

IMG_0510_1400.thumb.jpg.4d2fcec36fd581e7a670cba0b6b327bf.jpg

 

Thai Airways International Airbus A330-343 HS-TBG.

IMG_0519_1400.thumb.jpg.bbc9442192063f77d45169ee8d067fb2.jpg

 

Garuda Indonesia Airbus A330-343 PK-GHD "1969 retro".

IMG_0522_1400.thumb.jpg.ce21d564c45edf385260e2b94a63b93a.jpg

 

Saudi Arabian Airlines Boeing 777-368(ER) HZ-AK18.

IMG_0525_1400.thumb.jpg.4c3f212fbaf0fa8ce74942d5dc0992af.jpg

 

Etihad Airways Boeing 787-9 Dreamliner A6-BNC.

IMG_0530_1400.thumb.jpg.3d5dd9e2242be7e0587c9bedc105ae8b.jpg

 

Jakartassa on hyvin mielenkiintoisia romuja pysäköitynä kentän liepeille.

IMG_0535_1400.thumb.jpg.5f3d4e23bc227d13d0791c048ee3aaad.jpg

IMG_0537_1400.thumb.jpg.ea85f0130d354380c5367066bf81a860.jpg

IMG_0539_1400.thumb.jpg.22b341f3a19932d276f084c55f4fd9e2.jpg

IMG_0540_1400_1.thumb.jpg.616dcf47596b704afe885f563b9cd43a.jpg

 

Lentoonlähdön jälkeen aloin ihmettelemään maisemaa. Indonesiassa on ollut tänä talvena poikkeuksellisen voimmakkaat tulvat rankkojen sateiden jäljiltä ja totta tosiaan. Koko maahan näyttää olevan veden peitossa!

IMG_0544_1400.thumb.jpg.bf98d9cc9beacb792987ea6f4c490442.jpg

IMG_0545_1400.thumb.jpg.91dbedb7ad5aecac6d2655b7a6ec841a.jpg

 

Singapore Airlinesin triplan miellyttävä 3-3-3 matkustamo. Alkaa olla harvinaista herkkua maailman lentoyhtiöillä näin väljä sisustus triplassa.

IMG_0550_1400.thumb.jpg.8a5068d044bba69ca4ad65026cf794b1.jpg

 

Vielä yksi lasku Singaporeeen ennen viimeistä legia kotiin.

IMG_0554_1400.thumb.jpg.60422ff1318919304c956a92aaacda04.jpg

 

Eittämättä oikealle kentälle saavuttiin.

IMG_0559_1400.thumb.jpg.f3c5fd28b5c8cbf7d5a6a418a05b1329.jpg

 

Singaporesta ei julkaisukelpoisia kuvia tullut, vaikka siellä oli aikaa käydä Qantasin, British Airwaysin sekä Finnairin käyttämän Dnata Loungen tarjoiluihin tutustumassa.

Lopulta viimeiselle legille kohti Helsinkiä Finnairin A350 koneen liikemisluokassa uuden punaisen amenity kitin turvin.

IMG_232150_1400.thumb.jpg.91e5c19fb4d2df71f2ec8028217473f0.jpg

 

Naapuriparkissa saisoi Scoot Boeing 787-9 Dreamliner 9V-OJC odottelemassa aamulentoa Balille.

IMG_0563_1400.thumb.jpg.63c9f582b16ef20778949d5c314013c5.jpg

 

Me sen sijaan lähdimme puolenyön aikoihin kohti pohjoista.

IMG_0568_1400.thumb.jpg.2404af5c2ef151fabeeadb192d609fbd.jpg

 

Keittion tervehdys oli tällä kertaa vähän väsyneempi setti pähkinöitä. Ei pahaa, mutta Helsingistä matkan aloittanut tervehdys oli parempi.

IMG_003634_1400.thumb.jpg.326cec1a1d3531e13f8522278fb74349.jpg

 

Ateria sen sijaan oli herkullinen. Otin riskin ja tilasin pihviä joka oli taas kerran 5/5.

IMG_0569_1400.thumb.jpg.08ef0fd48e0d5dfef0a6eaab575cec27.jpg

 

Matka taittuu jossain Pakistanin päällä.

IMG_0572_1400.thumb.jpg.844352fb2fbcb419118cbc4383f84dbf.jpg

 

Makea aamiainen ennen saapumnista Helsinkiin. Nyt en kyllä tiedä olisiko sittenkin pitänyt ottaa se nakki-munakokkeli vaihtoehto :laugh:

IMG_103319_1400.thumb.jpg.8fd9f3e60af1174d2473480a5e464f9f.jpg

 

Ja vielä tunnelmia hieman ennen laskua Helsinkiin.

IMG_0575_1400.thumb.jpg.7ad30a98ea10d64bbcee1f8454488bb2.jpg

 

Reitin tynkää.

IMG_0578_1400.thumb.jpg.8f56216b02970b78ec26f5414affd729.jpg

 

"Cleared to land runway 22L".

IMG_0579_1400.thumb.jpg.4addd9fe43bbeba3eaf7e2cdf8b7b8b7.jpg

IMG_115658_1400.thumb.jpg.1b9ae1ce73afcbc5c53c931ab354d9a3.jpg

 

Siinäpä tämän kertainen tarina. Mukava jos lukuhetki miellytti :)

Muutamia uusia juttuja on jo suunnittelun alla. Pirullinen AY+ platinan uusinta ei päästä helpolla uusia reissuja suunnitellessa.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
typoja
21 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtavaa settiä jälleen kerran Paulilta. Kiitos siitä!

Täytyy alkaa vakavasti suunnittelemaan koronan jälkeinen maabongaus Balkanilla, sillä ero on hyväkseni enää vain kaksi maata.

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään