16 viestiä aiheessa

Täällä Teneriffalla on parhaillaan käynnissä kohtuureipas Calima-myrsky,eli hiekkaa tulee kovan itätuulen saattelemana afrikan mantereelta.Lämpö tuossa puutarhan mittarissa keikkuu 30-32 c ja irtonainen roju lentää. Suomalainen media uutisoi lentoliikenteen "sekaannuksesta". Sen lisäksi,että näkyvyys on ajoittain lähes olematon,tuuli on puuskissa melkoinen ja hiekkaa on ilmassa. Te ammattilaiset,kertokaa mitä tekee esim.jetin puhaltimille tuo hienojakoinen hiekka,voiko se yksistään jo estää lentotoiminnan?  https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006416653.html

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jaakko Männistö kirjoitti:

Täällä Teneriffalla on parhaillaan käynnissä kohtuureipas Calima-myrsky,eli hiekkaa tulee kovan itätuulen saattelemana afrikan mantereelta.Lämpö tuossa puutarhan mittarissa keikkuu 30-32 c ja irtonainen roju lentää. Suomalainen media uutisoi lentoliikenteen "sekaannuksesta". Sen lisäksi,että näkyvyys on ajoittain lähes olematon,tuuli on puuskissa melkoinen ja hiekkaa on ilmassa. Te ammattilaiset,kertokaa mitä tekee esim.jetin puhaltimille tuo hienojakoinen hiekka,voiko se yksistään jo estää lentotoiminnan?  https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006416653.html

Puhallin kiillottuu nätisti :-)

Hiekka kuluttaa varsinkin johdesiipiä tavallista enemmän, mutta operatiivista merkitystä sillä moottorin toiminnan kannalta ei ole, vaan vaikuttaa pitkässä juoksussa lähinnä moottorin pitkäikäisyyteen - yksittäiset lennot hiekassa vaikuttavat käytännössä mitättömän vähän suhteessa siihen, mikä sotku lennon peruuntumisesta aiheutuu. Hiekalla ei siis ole samanlaista vaikutusta kuin esimerkiksi vulkaanisella tuhkalla, josta voi seurata suoria operatiivisia ongelmia moottorin toimintaan.

Se on sitten asia erikseen, että päätyykö hiekkaa vaikkapa vuodatusilman mukana ilmastointijärjestelmään ja täytyykö sitä putsailla jos enemmän lennetään hiekassa.

Kuulopuheiden perusteella saapuvat lennot eivät ole päässeet saapumaan mutta lähtevät lennot sieltä kaiketi pääsääntöisesti lähtevät jos vaan kone on kentällä, siitä(kin) voi jotain päätellä operatiivisesta merkityksestä hiekan osalta. CAT I ILS vaatii 550 metriä kiitotienäkyvyyttä laskeumista varten (järjestelmäminimi), joillain kentillä / kiitoteillä on sitten korkeampia minimejä esimerkiksi esteiden aiheuttaman suuremman ratkaisukorkeuden tai lähestymisvalojärjestelmien "puutteiden" vuoksi, teneriffan tarkkoja lukuja en tiedä :)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sama oli mielessä, kun silloin tuhka-aikaan ei ollut mitään käytännössä silmin nähtävissä ja nyt on kuin sumussa olisi kuvien ja METARien mukaan. Eli tavaraa on ilmassa 100x tai 1000x tiheämmin, mitä lieneekään kerroin. Sekä juttujen mukaan sitä hiekkaa Kanarialla todella kertyy sisätiloihinkin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näyttää siltä, että AY2059 (HEL-FUE, OH-LZG) on palaamassa Fesin (FEZ) tienoilta kohti Malagaa (AGP). Onko hiekkamyrsky ehkä jo sulkemassa kentän Fuerteventuran saarella?! 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan Lentäjä ehtinyt jo soittamaan kotiin Las Palmasista..?

 

Muokattu: , käyttäjä: Lari Nylund
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
56 minuuttia sitten, Lari Nylund kirjoitti:

Onkohan Kummelin Lentäjä ehtinyt jo soittamaan kotiin Las Palmasista..?

Ei ole Kummelista tuo, vaan Aatami & Beetami -sketsisarjasta.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ei ole Kummelista tuo, vaan Aatami & Beetami -sketsisarjasta.

Mistähän on alunperin lähtenyt virhekäsitys että legendaarinen Lentäjä -sketsi olisi Kummelista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 tuntia sitten, Ilkka Mannikainen kirjoitti:

Mistähän on alunperin lähtenyt virhekäsitys että legendaarinen Lentäjä -sketsi olisi Kummelista.

Varmaan vaan näyttelijän perusteella oletettu ja youtubessa ”väärällä nimellä” julkaistu video sitten ruokkii tätä käsitystä tehokkaasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
23.2.2020 at 22.04, Jorma Kosonen kirjoitti:

Menee taas pahasti OT:ksi, mutta ikivanha kysymys, mitä yhteistä on Jeesuksella ja lentoperämiehellä?

Rod :cool:

Molemmat istuvat kaikkivaltiaan oikealla puolella...  

Saanko papukaijamerkin? 

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2/25/2020 at 10.21, Jori Lamberg kirjoitti:

Saanko papukaijamerkin?

No minä olen kuullut, että Jumalan, ja siitähän tuo videosta liipastui.

Saat virtuaalisen Otter-pinssin, jota aiemmin on myönnetty lähinnä FFAP:ssa osoitetuista ansioista.

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös se ole merikapteeni, joka on jumalasta seuraava. (Eikä suinkaan alaspäin) 

Lentokoneen kapteenihan tekee juuri niin kuin lennonjohtaja käskee ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään