Pasi Pirttikoski

Kouluttajat Santahaminassa 1927

8 viestiä aiheessa

Santahaminassa pidettiin Suomen ensimmäinen laskuvarjostinkurssi keväällä 1927 (15.3.-21.3.) Santahaminan kurssilla kouluttajina toimivat kapteeni Juho Railio ja insinööriluutnantti Armas Rauhamaa. Löytyisikö tätä kautta lisätietoja ko. herroista (esim. syntymäajat)?  

Suomen Lentomerkki - luettelon mukaan vääpeli Juho Lauri Railio sai tähystäjämerkin nro 8 (30.11.1918) ja Armas Artturi Rauhamaa nro 67:n (29.5.1929). Onkohan kyse samoista miehistä?

Kurssista ja kouluttajista kerrottiin mm. Uusi-Suomi lehden 22.3.1927 numerossa seuraavasti.
5e50e21409964_msUusiSuomi22031927lsv-kurssipttyihypyt.thumb.jpg.de650fea4e3b22c74ace2ff81bd3ba6a.jpg

Armas Rauhamaasta löytyi vielä 6.6.1929 tieto, että hän siirtyi reserviin saaden oikeuden käyttää sotilasvirkapukua. 
Lähteenä Uusi-Suomi ko. päivältä.

5e50e21372558_msUusiSuomi06061929ArmasRauhamaanero.jpg.e4ecf09ad2c6b91bcfa0792f79543960.jpg

Poistettu se Inkerin juttu, joka ei littynyt mitenkään tähän.

 

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Oma virhe :)
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samoista herroista on kyse.

Railio, Juho Lauri *16.03.1884 - +1967. Kapteeni. Valokuvausupseeri. Sijoitus: Ilmailuvoimien esikunta Santahamina. Saa vakinaista lentolisää v. 1927. (Tähystäjä-Lm n:o 8).

Rauhamaa, Armas Artturi *18.12.1894. Arm.insinööri. Ins.luutn. Aseupseeri. Sijoitus: Ilmailukoulu Santahamina. Saa vakinaista lentolisää v.1927. (Tähystäjä-Lm n:o 67).

(Syntymäajat löytyvät myös lentomerkkiluettelosta).

Laitan samalla toisen haun yhteydessä löytämiäni VL Kotkista tehtyjä laskuvarjoilu suorituksia. KA-149 sivu on myös vuodelta 1939.

KA-148.JPG

KA-149.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Samoista herroista on kyse.
...
Laitan samalla toisen haun yhteydessä löytämiäni VL Kotkista tehtyjä laskuvarjoilu suorituksia. KA-149 sivu on myös vuodelta 1939.

Mistähän herrat Railio ja Rauhamaa olivat saaneet niin hyvän pätevyyden, että pystyivät toimimaan opettajina valtakunnallisella kurssilla? Ehkä itse Leslie Irviniltä joka kävi Santahaminassa helmikuussa 1927.


Kyllä tuleva ritari Oksalan lentopäiväkirjojensakin mukaan lensi kolme pudotuslentoa kesäkuussa -39. msSivu0016-lsv_pudotukset.jpg.e54df0ab519f547e93f92a823192c760.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukana näköjään vänrikki Ranta, olikohan kyseessä Jaakko Ranta, pommituslentäjä hänkin ja tuleva lentueenpäällikkö?

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 minuuttia sitten, Pasi Pirttikoski kirjoitti:

Mistähän herrat Railio ja Rauhamaa olivat saaneet niin hyvän pätevyyden, että pystyivät toimimaan opettajina valtakunnallisella kurssilla? Ehkä itse Leslie Irviniltä joka kävi Santahaminassa helmikuussa 1927.

Niinpä? Ehkei Suomenmaassa ollut pätevämpiäkään vielä tuohon aikaan, Eero Erhokin oli lähtenyt Australiaan.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Mukana näköjään vänrikki Ranta, olikohan kyseessä Jaakko Ranta, tuleva laivueenkomentaja?

Jukka

Ei välttämättä, kun oli tuo Taunokin ja myös vänrikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Niinpä? Ehkei Suomenmaassa ollut pätevämpiäkään vielä tuohon aikaan, Eero Erhokin oli lähtenyt Australiaan.

Sotilas on pätevä kun käsky käy :).

Tästä lehtileikkeestä (Uusi Aura 23.3.1927) koulutus selviää. Sama juttu kuin ko. ajan Uusi Suomi lehdessä. Vänrikki Rantaa en "tunne" tarkemmin.

5e5119f3bfbb3_msUusiAura23031927lsv-kurssihypyt.jpg.248592dd5955ab2a789f90012312122f.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka tuossa edellä kyseli, että onko Pasin esille laittaman lentopäiväkirjan aukeamalla oleva vänrikki Ranta mahdollisesti Jaakko Ranta. Vaikka Raimo ehtikin jo vastata siihen, niin laitettakoon vielä lisätietona, että Ranta, Tauno Antero ylennettiin vänrikiksi 16.05.1938, kun taas Ranta, Jaakko Ilkka Kari saavutti saman arvon vasta 31.12.1939, joten em. lentopäiväkirjan aukeaman ajankohdan perusteella kyseessä on Tauno Ranta.

Heikki

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään