Mika Laakso

Santahamina 1921-1922 valokuvia

16 viestiä aiheessa

Löytyi kolme irtosivua jonkun vanhasta valokuva-albumista. Santahamina ja vuodet 1921 ja 1922 mainittu. Sivujen numeroinnit 1-6 omia merkintöjä.

1. yläkuvan teksti: Paraati Pudonneitten Lentäjien muistoksi 1922 Santahamina

1. alakuvan teksti: Luutn. Könni  Vääpeli Haijala Suomen ympärilennon voittaja 1922.

Kuvan kone on Breguet ja keulassa merkintä "VIII", mikä on koneen tunnus?

2. teksti ???????  koulu 1921

3. oikea yläkuva, mikä kone / tapaus?

3. oikea alakuva. Koolhoven F.K. 31

4. siviilikuvia

5. oikea yläkuva, pahoin haalistunut,  Savoia S.9? ketä kuvassa?

6. vasen yläkuvan teksti Santahamina 1921 aliup kurssi

6. vasen alakuvan teksti ******** Tupa

6. oikea kuva, Friedrichshafen FF49?

 

 

Santahamina 1.jpg

Santahamina 2_NEW.jpg

Santahamina 3_NEW.jpg

Santahamina 4_NEW.jpg

Santahamina 5_NEW.jpg

Santahamina 6.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Käydäänpä pikkuhiljaa läpi Mikan reilunkokoista kuvavalikoimaa.

Sivun 1 ylimmässä kuvassa ollaan paraatissa Santahaminassa 7.9.1922. Kaksi vuotta Alppilentäjien kuolonlentojen jälkeen päätettiin Ilmavoimien vainajien muistopäivän vietosta joka on jatkunut päiviimme. Ks. päiväkäsky.

Sivulla 3 kuvassa on turuttaria Vartiovuoren Tähtitornin lähistöllä. Tähän kuvaan en oikein löydä mitään ilmailuun liittyvää... Vähä-Heikkilässäkään ei ilmailuvoimilla enää 1920-luvun alussa ollut aktiivista roolia.

Päiväkäsky.JPG

Turuttaret.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Onko tuo vitoskuvassa oleva lumikelkka Tervasmaan tekosia? 

On ainakin jääkäriluutnantti Arvo Albert Tenléniuksen (myöh. Tervasmaa) aikana valmistunut hänen ollessaan Santahaminassa Ilmailutelakan v.t. päällikkönä. Luutn Tenlénius merkittiin ilmailuvoimien upseeriluetteloihin 1.1.1921 alkaen ja sijoitettiin Ilmailupataljoonaan Santahaminassa. Tenléniuksen alaisuudessa valmistui telakalla kaksi moottorikelkkaa: pieni- ja iso-kelkka. Viittä henkilöä kuljettava pieni-kelkka valmistui joulukuussa 1921 ja iso-kelkka (15 henk.) pian vuoden 1922 alkupuolella.

Pidän hyvin todennäköisenä, että Tenléniuksella on ollut sormensa pelissä näiden kelkkojen suunnittelussa, mutta sen tarkempaa en nyt osaa sanoa.

Mikan kuvassa on iso-kelkka aivan uutena Ilmailutelakan piha-alueella Santahaminassa vuoden 1922 alussa. Tässä moottorikelkoista annettuja käyttöohjeita:

 

 

 

Kuva.jpg

Kuva2.JPG

Kuva3.JPG

Kuva4.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmailuvoimien komentajan allekirjoittama käyttö- ja ajo-ohje isolle kelkalle:

 

 

 

Kuva5.JPG

Kuva6.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltolain aikaan kun elettiin vv. 1919-1932, armeijan johto listasi usean kapakan nimen osoitteineen (ainakin Helsingissä) johon sotilas ei saa astua sisään.

"Raittius Ravintola" kuulostaa turvalliselta paikalta:hmm:

Kahvila.JPG

Raittius ravintola.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

3.9.1925. Maatiedustelulaivueen Breguet 14 A2 -maatiedustelukone (3C 22) nokillaan Utissa. Kapitulanttivääpeli Väänänen oli lennättämässä kotiutuvia asevelvollisia. Kahdeksannella lennätyksellään pysähtyi moottori 10 metrin korkeudessa, jolloin kone laski raskaasti pyörilleen.

Lähde: Utin koneet siipi maassa, Jukka Vesen - Heimo Siiropää.

Breg Utti.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koolhoven F.K.31 Utissa syksyllä 1926. Saatiin kahdeksan kappaletta, joilla lennettiin 10-50 tunnin välillä.

Koolhoven Utti.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä varmistukset?

5. oikea yläkuva, pahoin haalistunut,  Savoia S.9?

6. oikea kuva, Friedrichshafen FF49?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Irroitin kolmossivun Breguet-kuvan, notta laitan sen Breguet-mappiin selityksineen. Niin takapuolelta löytyikin tekstiä, ruotsiksi!? Joku suomentaa? Pitää irroitella muut valokuvat varovaisemmin, josko muissakin olisi tekstiä..

Breguet 3C.22.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kolmossivun Koolhoven-kuvan takapuoli. Pahasti liiman mukana albumin sivun materiaalia mukana. Tästä varovasti rapsuttelemalla tuntuu ylijäämä lähtevän pois..

Koolhoven.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Irroitin kolmossivun Breguet-kuvan, notta laitan sen Breguet-mappiin selityksineen. Niin takapuolelta löytyikin tekstiä, ruotsiksi!? Joku suomentaa? Pitää irroitella muut valokuvat varovaisemmin, josko muissakin olisi tekstiä..

Breguet 3C.22.jpg

”Breguet kone joka ajoi nokilleen... (den = päivämäärä, sitten ei saa numeroista selvää). Vasemmalla pystyteksti: ”syy moottori pysähtyi”

läses Bregee = ”lausutaan Bregee”

Jukka

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukan aloittaman käännöksen täydennykseksi: kolmannella vaakarivillä lukee luultavasti tapahtuman päivämäärä “den tredje September” eli “kolmas syyskuuta”. Saman rivin lopusta alkaa “syyllisen” paljastaminen eli “av fältv Väänänen” eli siis “vääpeli Väänäsen toimesta”, sotilasarvo fältv on lyhenne sanasta fältväbel. Viidennellä vaakarivillä onkin sitten koneen nimen lausuntaohje, eli “lausutaan Bregee’”.

Heikki

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään