Mika Laakso

Lentäjän ja koneen tunnistus

26 viestiä aiheessa

Taas löytyi vanhoja valokuvia, mutta kuka on kuvien lentäjä? ja mitä koneita kuvissa? Kuvissa 1 ja 2 on sama mies, ilmeisesti kuvassa kolmekin? Kuvissa 2 ja 3 sama kone, Caudron C.59 / C.60? vertaa tuulilasin kehykset

Lentäjä ja kone_0001.jpg

Lentäjä ja kone_0002.jpg

Lentäjä ja kone_0003.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ylimmässä kuvassa on ilmavoimien D.H.60X Moth, MO-? ja alemmissa kuvissa Caudron C.60, CA-? Taidetaan elellä jo reilusti 1930-luvun puolella, koska Caudron on maalattu alumiinipronssimaalilla. Viimeiset Caudronit poistuivat käytöstä 1936 aikana. Lentäjien tunnistamisella pääsisi varmasti lähemmäksi ajan ja paikan selvitystä.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sain neljä tosi pientä valokuvaa, n.30 x 40mm. Yksi niistä on sama kuin tuon mun aloitusviestin ylin kuva. 

Kolmesta muusta teetin tänään paikallisessa 10 x 15 suurennokset.

-kuva 1. Kone on ilmeisesti D.H.60X Moth? kuvan takana teksti: Veikko Kukkasniemi 15.8.32. Kauhava

-kuva 2. Onko AERO A-11 HS? henkilöt?

-kuva 3. Ripon RI-154

 

FullSizeRender - 2021-03-24T162915.682.jpg

FullSizeRender - 2021-03-24T163056.174.jpg

FullSizeRender - 2021-03-24T163144.972.jpg

FullSizeRender - 2021-03-24T163239.760.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pääsiäispähkinä!

Sain lisää vanhoja valokuvia ja postikortteja, joku voi tietää..?

-kuva 4 Lepsiig (po. Leipzig?) Kuka Ranta 6.3.1920 ja mikä kone? kaunokirjoituksen selvennys?

-kuvat 5.1 ja 5.2. Kenen Pentin saunakärry Fiat G.50?

-kuva  D.H. Dragon Rapide OH-BLB "Lappi", yläsiipien alapuolella itärintamatunnukset,

missä kuvattu?

-kuva 7. Junkers W.34 / K.43?

-kuva 8. Junkers W.34 / K.43?

 

kuva 4

Leipzig 1.jpg

Leipzig 2.jpg

kuva 5.15.1.jpg

kuva 5.25.2.jpg

459128631-m.jpg

kuva 77.jpg

kuva88.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toiseksi ylin Fiat-kuva, LLv 26. Koneessa istuu hävittäjälentäjä luutnantti Pentti Lipsanen, Dannyn eli Ilkka Lipsasen isä. Porilainen Pentti Lipsanen oli ennen sotia kovan luokan purjelentäjä, oli yksi olympiavalmennettavista Jämillä kesällä 1939.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo pikkukuvien 1, Veikko Kukkasniemi löytyy Hyvösen "Kohtalokkaat lennot 1918-1938" kirjasta tapaus 059: MO-99 syöksyi maahan Alahärmän Hakolassa 8.12.1932, mek. Lammi kuoli. Juho Lammin kuva löytyy Suomen Siivet 4-5/72 lehden "in memorian"-palstalta. Ja tapaus 085: FO-65 iskeytyi maahan ja syttyi palamaan Käkisalmella 16.8.1939. Ohj., ylik. Kukkasniemi ja   Täh., res.ups.kok. Kettunen kuolivat. 

image.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
Lisätty kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo Veikko Kukkasniemi ja Kohtalokkaat lennot tapaus 059 8.12.1932. Kaverini asuu Alahärmän Hakolassa ja on kysellyt kyläläisiltä

koneen putoamispaikkaa, mutta ilmeisesti liian myöhään. Ei ole enää aikalaisia kertomassa. Selviääkö se paikka mistään?

Vielä "Lepsiig"-postikortin suomennos?

Ja Junkersien tunnistus?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Tuo Veikko Kukkasniemi ja Kohtalokkaat lennot tapaus 059 8.12.1932. Kaverini asuu Alahärmän Hakolassa ja on kysellyt kyläläisiltä

koneen putoamispaikkaa, mutta ilmeisesti liian myöhään. Ei ole enää aikalaisia kertomassa. 


Ilkka-lehden uutinen, jossa onnettomuuspaikka mainittu.

Jukka

85C72F6E-508C-4AA7-8B0A-17FEE8C6959B.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MO-99:n onnettomuuspöytäkirjassa mainitaan putoamispaikaksi Ylihärmän Hakolan kylän, Hakolan kansakoulun läheisellä pellolla metsän reunassa. Kone oli varustettu barografi-laitteella, joka rekisteröi paperiliuskaan koneella tehdyt kiemurat alusta loppuun. Sehän helpotti tutkijalautakunnan työtä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hakola sijaitsee entisten kuntien, Ylihärmän ja Alahärmän rajalla. Siitä ristiriitaiset tiedot putoamispaikasta, Yli- / Alahärmä.

Kuntaliitosten myötä molemmat kuuluvat nykyään Kauhavaan. Hakolan kansakoulu löytyy kartalta, kaverin naapurista.

Mistä tuon MO-99:n onnettomuuspöytäkirjan löytäis?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vuoden 1969 kartta, Vanhat painetut kartat. Kk = kansakoulu. Nykyinen Keski-Kaupin koulu.

Jukka

 

949FE924-8A39-4FEC-80F1-42430D0DA282.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Hakola sijaitsee entisten kuntien, Ylihärmän ja Alahärmän rajalla. Siitä ristiriitaiset tiedot putoamispaikasta, Yli- / Alahärmä.

Kuntaliitosten myötä molemmat kuuluvat nykyään Kauhavaan. Hakolan kansakoulu löytyy kartalta, kaverin naapurista.

On tosiaan ristiriitaa, onnettomuusselosteessa sanotaan Ylihärmä ja valokuvassa Ala-härmä.

IMG_4461.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2.4.2021 at 09.32, Markku Kanninen kirjoitti:

Kuvasta 4. Ainoa saksalainen kone joka minun silmään sattui oli  AEG C-IV jossa oli suunnilleen tuollainen siipitukihässäkkä ja syyläri pilotin pään päällä yms..

Markku

Itse itseäni korjaten: Kuvan lentolaite näyttäs olevan AEG C-IV:tä kehitetty panssaroitu maataistelukone AEG J II  joilla esim.  DLR eli Deutsche Luft Reederei aloitteli siviililentoliikennettä 1919.

https://en.wikipedia.org/wiki/AEG_J.I

https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Luft-Reederei

Markku

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Kanninen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä kolmesta pienoismallista 1/72  tuo pyöräkone on nyt "korvamerkitty" MO-99, Kukkasniemi - Lammi 8.12.1932

Alahärmä / Ylihärmä Hakola.

FullSizeRender - 2021-04-10T184918.807.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo mun kuva 8, Junkers siivellä istuva mies näyttää samalta kuin tuon liitteen kuvan siivellä seisova mies?

https://www.finna.fi/Search/Results?page=15&filter[]=~format_ext_str_mv%3A"0%2FImage%2F"&lookfor=Junkers&type=AllFields

Hakaristin ja J:n välissä väriraja, keltainen itärintamatunnus erottuu mun valokuvassa, ei tässä. Olisiko tämä valokuva JU-128?

kuva 8.jpg

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi lisää valokuvia, niin jatkan tätä samaa ketjua mistä muutama kuva vielä tunnistamatta.

Uusia kuvia, kuka lentäjä Kauhavalla heinäkuussa 1939? kuvakoko n.58 x 85mm.

Ja vanhasta albumista sivu, koko n. 205 x 145mm. Viisi valokuvaa, koko n. 65 x 40mm.

Albumin sivun oikean yläkulman kuvaa kun suurentaa, niin erottuu tunnus 2A351,

eli Deutsche Flugzeugwerken D.F.W C.V ?

Albumin keskimmäisen kuvan suurennoksessa näkyy alareunassa 1921-2-11 2.41.

Täsmää aikahyvin "Utin koneet siipi maassa" kirjan sivun 11 tapaukseen klo14.35

 

IMG_0002 (11).JPG

IMG_0003 (8).JPG

IMG_0004 (7).JPG

IMG_0005 (6).JPG

IMG_0006 (4).JPG

IMG_0007 (6).JPG

IMG_0008 (6).JPG

IMG_0009 (5).JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kauhava heinäkuu -39 -kuva. Siinä lukee ilmeisesti Tage. Ensin mietin, että kyseessä on etunimeltään Tage-niminen lento-oppilas. Mutta Tage-sanan perässä on piste, joten se tarkoittaa lyhennettynä mitä ilmeisimmin sanaa ”Taget” eli ”otettu”. Kuva ”otettu Kauhavalla heinäkuussa 1939”. 

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon edelläolevan henkilökuvan etunimeen ja päiväykseen varsin sopiva henkilö on Tage Ingemar Reinhold Bergman, joka oli ohjaajaoppilaana kurssilla RAOK5 (21.11.1938-12.08.1939) ja ilmeisesti myös kurssilla AOK9 (02.09.1939-). Hänelle myönnettiin SLM 588 / 19.08.1940.

Heikki

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kappas vaan! Kiitos Heikki! Kasvonpiirteetkin näyttävät sopivan. Laitan kolme löytämääni SA-kuvaa, yksikkö on Lentolaivue 26, jossa Tage Bergman palveli hävittäjäohjaajana. Ensimmäinen kuva otettu Raudun Kilpasillassa 15.8.1942. Kone Fiat G.50.
 

Toisessa kuvassa, otettu Vitelessä ilmeisesti loppusyksyllä 1941, LLv 26:n 1. lentue. Bergman on toinen oikealta. Vasemmalta alikersantti Kauko Tuomikoski, luutnantti Lauri Hämäläinen, kersantti Tage Bergman ja kersantti Ilmari Joensuu. 
 

Alimmassa kuvassa ylikersantti Tage Bergman on ensimmäinen vasemmalta. Luutnantti Puhakan lentue 3/LeLv 42, paikka 15.8.1942 Rautu, Kilpasilta. Vasemmalta Tage Bergman, vääpeli Onni Paronen, vänrikki Nils Trontti, ylikersantti Ilmari Pöysti, lentueen päällikkö luutnantti Olli Puhakka, luutnantti Lauri Sihvo, lentomestari Valio Porvari ja vänrikki Kaarlo Stenberg.

Bergman oli laivueessa 2.7.-43 saakka, jolloin hänet siirrettiiin täydennyslentolaivue TLeLv 17:een eli kaksimoottorikoulutuslaivueeseen. Bergmanilla ei ole rekisteröityjä ilmavoittoja. 

Jukka

661DE740-22E9-476C-A636-B0D653CA47DD.jpeg

5489D346-7BF5-47F2-B92F-617D3951C947.jpeg

A5E0ACDE-A29B-421B-BE35-0CDE69D3BABE.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Nimiä lisätty

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyi vielä tietoa, että alikersantti Tage Bergman ammuttiin alas vihollishävittäjän toimesta talvisodan lopulla 25.2.-40 Kämärällä, koneena oli LLv 26:n Gladiator GL-266. Ei loukkaantunut. 
 

Vielä lisänä ote Ilmavoimien Esikunnan spk:sta:

Jukka

5DF32924-8A4B-4471-9C92-8FEC7A03AC32.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Posti toi tänään pari valokuvaa. Nappasin mukaan ja mökille. 

Ripon jossain? Ja Mersuja ja Beechcraft 17 kokardeilla, olisiko BC-2?

image.jpeg

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään