Mika Laakso

Dornier Do 17 valokuvia

33 viestiä aiheessa

Veikkaan, että ylemmässä kuvassa on DN-56 hyvin todennäköisesti Äänislinnan Solomannin kentällä 7.6.1942 odottamassa desanttien pudotuslentoja. Ohjaajana näillä lennoilla,oli ylikersantti Holmgren. Toinen desantteja pudottanut kone oli DN-59. Matti Hämäläisen kirjassa Pommituslentolaivue 46 on kaksi lähes identtistä kuvaa DN-56:sta otettuna todennäköisesti samassa yhteydessä, mutta hieman eri kuvakulmista.

Jukka

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Seppo Kohonen kirjoitti:

Ei kai suomalaisilla koneilla sentään desantteja lennätetty?

Suomalaisia desantteja pudotettiin,  desantti on suora lainaus kuvatekstistä Matti Hämäläisen kirjasta Pommituslentolaivue 46.😉 Onko Hämäläisen käyttämä termi sitten oikea tässä yhteydessä, on sitten toinen asia.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka ollakaan,sain just loppuun:Mikko Porvali:Salainen Tiedustelija.Siinä oli näistä desanteista,ja vähän lennoistakin.Pääasiassa laskuvarjovakoilijat olivat venäläisistä sotavangeista värvättyjä,jotka,jos pudotuksesta selvisivät,yli 50%:sti menivät NKVD:hen ilmoittautumaan,taisipa muutama tulla kaksoisagenttina takaisinkin.Ehkäpä tässä tapauksessa desantti-nimitys on ihan käypänen.Suomalaisesta "desantista"taidetaan käyttää yleisemmin nimitystä Kaukopartiomies?;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Desantti on suomen kieleen venäjästä lainattu sana, joka tarkoittaa laskuvarjomiestä. Venäjällä laskuvarjojoukot tunnetaan nimellä Vozdušno-desantnyje voiska eli VDV. Wikipedia

Veikko Karun alas ampuma saksalainen He-111-pommikone oli yöllä Immolan ilmatilassa viemässä "käännytettyjä" metsästäjiksi naamioituneita sotavankeja Muurmanni-Arkangel -radan varteen tarkkailemaan junaliikeennettä. Ehkä heillä oli myös laitteet, joilla raportoida vihollisen kuljetuksia saksalaisille ja suomalaisille. Tämä myös esimerkkinä siitä, minkälaisesta kuljetuksesta olisi voinut Dornierin tapauksessa olla. Kaukopartiomiesten tehtävät olivat kyllä huomattavasti paremmin suunniteltu ja johdettu sekä niihin sisältyi aina myös visio paluusta omien puolelle. 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvassa DN-56. Kohtilentolaitteen antennina on kehäantenni. Viiskasissa oli se toinen vaihtoehto kuvun suojassa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Juha Ritari kirjoitti:

niihin sisältyi aina myös visio paluusta omien puolelle.

Monella "käännytetyllä" sotavangilla oli myös vahva visio palata omien puolelle. Se puoli oli vaan toinen. Porvalin kirjan mukaan taisi joku hypätessään yrittää viedä kouluttajansakin mukanaan.

Rodney :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä löydy tuota Hämäläisen kirjaa itseltä, eikä ollut Seinäjoen Kaupunginkirjastossakaan. Mutta Keskinen-Stenman SIH 2 kirjassa s.22 on melkein samanlainen kuva DN-56 koneesta Solomannin kentällä 7.6.1942. Kuvatekstissä mainitaan mm. näin: "Yksittäiset koneet toimivat mm. täältä SISSIEN pudotus- ja huoltolennoilla vihollisen selustaan" Sivulla 11 kerrotaan pudotetun DESANTTEJA Sorokan suunnalle .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

YLE Uutiset 3.5.2013

https://yle.fi/uutiset/3-6618742

Onko tästä koneesta kuulunut mitään?

Artikkeli toukokuusta 2019: https://www.shropshirestar.com/entertainment/attractions/2019/05/01/rare-german-dornier-bomber-staying-put-at-raf-cosford/

Lainaa

Work to remove all the build-up from its 70 years under the water on the main body of the plane was finished by 2016, but the metal has been left fragile and requiring special care, so much so that plans to move the plane to London for exhibition have been scrapped and it will now be permanently homed at the RAF Museum at Cosford once completed. (...) Despite good progress there is more work to be done before the plane can go on permanent display.

 

Muokattu: , käyttäjä: Armin Zuger
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä kirjailija Hämäläisen käyttämä termi "desantti" on tässä tapauksessa ihan oikein. Saattaa kyseessä ollakin ulkomaan kansalainen, sillä ei suomalaisista käytetty tuota nimitystä.

Selvältähän tämä päiväkirjan mukaan näyttäisi: Lentolaivue 46:n Dornier DN-56 siirtyi Joensuun tukikohdasta Äänilinnaan Solomannin lentokentälle. Koneen kyydissä olivat ohjaajan ja tähystäjän lisäksi, kaksi "avustajaa" sekä mekaanikko. Yhteensä viisi miestä.

En tiedä mutta mahdollisesti "kokeilulennolla" avustajat kuivaharjoittelivat tulevaa desantin laskuvarjopudotusta ahtaassa koneessa niin, että mekaanikko hoiti siinä desantin virkaa. Sitten itse tehtävässä jäi mekaanikko kentälle odottamaan koneensa paluuta. Desanttilentojen jälkeen kone palasi samalla miehistöllä takaisin Joensuuhun.

IMG_2134.JPG

IMG_2135.JPG

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Dornier Do 17 mapista löytyi vielä lehtileike Suomen kuvalehti 1/46. Neljän sivun artikkeli V.A. Heiskanen - Ilmakuvakartoitus käytännön palveluksessa. Kansikuvassa ilmeisesti DN-64, "pataässä" noseart. Itse jutussa ei mainita mitään lentokonetta. Lehti vuodelta 1946 ja kansikuvassa vielä Dornier hakaristitunnuksella?

IMG_9989.JPG

IMG_9990.JPG

IMG_9991.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Desantti, a-mies, asiamies, laskuvarjojääkäri, kaukopartiomies - ainakin näitä sanamuotoja on käytetty kun on kerrottu meidän lähettämistä vakoilijoista. Tässä yksi suoritusilmoitus jossa käytetään laskuvarjojääkäri -sanaa.

Kyseinen tapau aiheutti viestien vaihtoa eri toimijoiden kesken. Syystä tai toisesta, joskin hyvin ymmärrettävästi syystä, lentohenkilökunta ei pitänyt suotavana varjon osumista koneeseen.

 

Lentoryk_87 pieni.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Pasi Pirttikoski
Korjattu kuva
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä löytö Pasilta.

Tärkeää täydennystä lentopäiväkirjan tietoihin. Minulle on muodostunut sellainen käsitys että noissa rintamantakaisissa hypyissä tahtoi usein olla ongelmia eivätkä menneet ihan putkeen. Käytössä olleet lentokonetyypit (mm. Do 17Z ja He 115) eivät oikein soveltuneet tällaiseen toimintaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

5b1c34d627ec1_DN-64N.jpg.7e87ebf2076060eb7f0af5550ee9a917.jpgVille Salmisen  arkistoista löytyi tämä  mm. D-64.

Jussi Salminen

 

Muokattu: , käyttäjä: Jussi Salminen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tähän ketjuun sopii mainiosti oheinen suomenkielinen Dornier-Werke-esite.

Olikohan k.o valmistaja mukana Suomen ilmapuolustusliiton näyttelyssä toukokuussa 1938?

IMG_20200131_0001.jpg

IMG_20200131_0002.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SILI näyttelyssä Messuhallissa (14 - 22.5.1938) ei Dornierilta ollut muuta kuin pienoismalleja; Do 17, Do 18, Do 22L ja Do 22W. Noita suomenkielisiä esitteitä on hyvinkin saatettu jakaa vierailijoille.

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

SA-kuva-arkistosta löytyy tämä päiväämätön Dornier Do 17 pienoismalli-kuva. Kuvatekstin mukaan se on Helsingissä pidetystä puhdetyönäyttelystä. Rajasin kuvaa tarkoituksella. Lähde: SA-kuva

Jukka

78A5564A-94E3-44DC-BFE0-9A41FE9330F6.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jukka: Onko päivämäärää puhdetyönäyttelylle tiedossa? Sotilaille järjestettiin asemasodan aikana kaikenlaisia ajantappoviihdykkeitä, kuten urheilukilpailuja, pienoismallien tekoa "puukkojen ja puntareiden ohella". Siitähän ne SIPL:n piirustusten mukaiset  lentokoneiden puumallit 1:50 ovat saaneet alkunsa.

Risto: Selvä taiteijan näkemys kuten sanoit. Mutta tyylikäs!

Tässä Dornier Do 217 -mallikonepiirustus:

IMG_3604.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Valitettavasti ei ole päivämäärää, tarkkaa paikkaa eikä tekijää. Ainoastaan puhdetyönäyttely Helsingissä. Hakusana puhdetyö antaa lisää kuvia, joissakin on mainittu kylläkin Ateneum, muttei päivämäärää.

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta mallista...Potkurinlavat ja ohjaamon plexit ovat vaatineet innovaatiota ja vakaata kättä...Hattua nostan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näppäilin SA-kuvissa sanan pienoismalli/jatkosota. Löytyi kuva jossa on tällainen lekomalleja täynnä oleva pöytä. Ettei yksi näistä malleista olisi juuri tuo sama Dornier jonka kuvan Jukka laittoi esille?

122765.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En usko, että on samasta. Nimittäin Dornier on asetettu pöydälle, josta on ilmeisesti siirretty v. 1925 kuolleen helsinkiläisen tunnetun kuvanveistäjän John Munsterhjelmin joku taideteos pois tilapäisesti. Tämä viittaa Ateneumissa pidettyyn puhdetyönäyttelyyn, sillä SA-kuvista löytyy monta kuvaa ko. näyttelystä. Tässä alkuperäinen kuva.

Hakusana puhdetyö SA-kuvahaussa ja kruksi kohtaan ”päivättömät” antaa lisää Ateneum-kuvia.

Jukka

E6CBD48A-B389-42C1-9BB8-D4ED2FAD5E17.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään