Juha Ritari

Varkauden valvomaton lentopaikka (EFVR) suljetaan

17 viestiä aiheessa

Positiivisena asiana on kuitenkin se, että Varkaus jää historiaan kenttänä, joka on ollut mukana monessa ennätystehtailussa. Lennettiin aikonaan Helsinki - Savonlinna - Varkaus - Helsinki kolmiota. Savonlinna-Varkaus väli kesti alle vartin. Savonlinnasta lähtön jälkeen liuku alkoi Rantasalmelta ja Joroisiin suoraan laskuun järveltä päin. Turvallisuutta vaarantamatta kilpailu käytiin siitä, ehtiikö tällä välillä pelkästään juoda kahvit, juoda kahvit ja syödä pullan vai peräti nauttia kunnon ruuasta. En päässyt mitalisijoille tässä lajissa, oli kahvi liian kuumaa minun suuhuni. 

Seppo   

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
53 minuuttia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Positiivisena asiana on kuitenkin se, että Varkaus jää historiaan kenttänä, joka on ollut mukana monessa ennätystehtailussa. Lennettiin aikonaan Helsinki - Savonlinna - Varkaus - Helsinki kolmiota. Savonlinna-Varkaus väli kesti alle vartin. Savonlinnasta lähtön jälkeen liuku alkoi Rantasalmelta ja Joroisiin suoraan laskuun järveltä päin. Turvallisuutta vaarantamatta kilpailu käytiin siitä, ehtiikö tällä välillä pelkästään juoda kahvit, juoda kahvit ja syödä pullan vai peräti nauttia kunnon ruuasta. En päässyt mitalisijoille tässä lajissa, oli kahvi liian kuumaa minun suuhuni. 

Seppo   

Saabilla lennettiin aikoinaan toisin päin tuota kolmiota ja kyllä sen alle10 minuuttiin (olisiko ollut jopa vain 8 minuuttia) sai puristettua Varkauden 14:ltä suoraan Savonlinnan 12:lle. Loivaa nousua nopeudella 245, Vmo oli 250kts. Visuaalissa liun alle ja vaakalentoon. Teline ulos 200 kts ja eka laippa 185 ja toinen oliko 160. Sillä laskuun. Kynnyksellä noin 140 kts. Ei taida nykyään onnistua, kun koneista lähtee toimistoon tiedot koko lennon parametreistä, jopa jos lillutat kosketusta pidemmälle, poistuaksesi radan päästä niin pääset tilastoihin, että lasku on ollut liian pitkällä.

7 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

jos lillutat kosketusta pidemmälle, poistuaksesi radan päästä niin pääset tilastoihin

Eikö ilmarullaukseen tarvi kopteripahvit?

Rodney :cool:

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Lennettiin aikonaan Helsinki - Savonlinna - Varkaus - Helsinki kolmiota. Savonlinna-Varkaus väli kesti alle vartin.

Millä kaikilla vehkeillä olet Joroisissa käynyt?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nämä "ennätystehtailujen" vuodet Joroisissa ovat DC-9 aikakautta. En muista varmasti, mutta saattaa olla, että MD-80 sai myös kunnian olla tällä mielenkiintoisella reitillä. Siihen aikaan kiitotien pinta oli aika kuoppainen ja nokkateline paukutti liikerajoittimiinsa joskus aika pahasti lähtökiidossa. Potkurikoneilla liikennettä jatkettiin vielä vuosia, mutta minä en ole Finnairilla oloni aikana valitettavasti lentänyt potkurikoneilla.

Savonlinnan lentokenttään minulla on lisäksi hieman erikoinen suhde. Rakennusalalla uransa tehneen edesmenneen isäni opiskelukaveri oli savonlinnalainen yrittäjä Mikko Repo (toivottavasti etunimi meni oikein). Poikana vierailin isäni kanssa hänen luonaan Savonlinnassa ja muistan elävästi, kun Repo kertoi innostuneena lentokenttähankkeesta. En silloin tiennyt, että ilmailu tuo perheelleni leivän pöytään yli 40 vuoden ajan.  

Seppo 

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kolehmainen
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnanhallitus  09.12.2019
 

Lainaa

 

Finavia Oyj on ilmoittanut luopuvansa Varkauden lentoaseman ylläpidosta ja hallinnoinnista. Joroisten kunta ja Finavia Oyj ovat sopineet, että vähintään siviiliharrasteilmailu pyritään mahdollistamaan katkeamattomana siten, että lentopaikan pitolupa siirtyy niin sanotusti saattaen vaihtaen.

Joroisten kunta osti keväällä 2019 lentoaseman kiitoradan ympärillä olevat maa-alueet rakennuksineen Finavia Oyj:ltä. Kiitoradan ja sen välittömässä läheisyydessä olevien alueiden kaupasta neuvottelevatedelleen Finavia Oyj ja Suomen valtion määräysvallassa oleva Senaatti-kiinteistöt.

Lentoaseman tai lentopaikan perustamisesta on tehty alustava selvitys. Selvityksen tekemiseen osallistuivat Joroisten kunta, Varkauden kaupunki, Navitas Kehitys Oy, Varkauden lentokerho ry ja Varkauden siviili-ilmailusäätiö.

Kustannukset voisivat jakautua siten, että Varkauden lentokerho ry ja Varkauden siviili-ilmailusäätiö sijoittaisivat yhtiöön jatkovalmistelussa niiden kanssa sovittavan määrän. Sen jälkeen Joroisten kunta sekä Varkauden kaupungin ja/tai Navitas Kehitys Oy jakaisivat jäljelle jäävän rahoitusosuuden esimerkiksi väkiluvun perusteella karkeasti arvioiden määräytyvällä perusteella yhden suhde viiteen (1/5). Joroisten kunnan osuus vuoden 2020 rahoituksesta voisi siten olla enintään 10 000 euroa, jos yhtiön aloituspääomaksi sijoitetaan 50 000 euroa.

Neuvottelut on tarkoitus saattaa loppuun ja yhtiö on tarkoitus perustaa viimeistään 31.3.2020 mennessä.

http://dynasty.joroinen.fi/kirjat/kokous/20192151-7.PDF

 

Muokattu: , käyttäjä: Petri Lehtovirta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs Traficom näitä päätöksiä arpoo ?

Varkaudessa kunta on halukas jatkamaan toimintaa ja neuvottelut ovat kesken. Traficom sulkee lentopaikan.

Toisaalta Malmilla kaupunki ei ole halukas jatkamaan toimintaa ja Traficom päättää pitää kentän auki ?

Omakohtaista kokemusta on Varkaudesta. OH-PJV:llä nousuun Varkaudesta ja laskuun samantien Savonlinnaan. Tämä jo 1970 luvulla.  Varkaudessa tosin oli ruuhkaa. Lannoituskone lähti töihin samaan aikaan.Lentoaikaa kentältä kentälle en enää muista. Silloin jo hiukan ihmettelimme näiden käyttöasteita.

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Laiho

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mitenkäs Traficom näitä päätöksiä arpoo ?

 

4 tuntia sitten, Petri Lehtovirta kirjoitti:

vähintään siviiliharrasteilmailu pyritään mahdollistamaan katkeamattomana siten, että lentopaikan pitolupa siirtyy niin sanotusti saattaen vaihtaen.

Valistunut arvaukseni on, että saattaen vaihto ei onnistunut niin kuin VR:llä. Finavia lienee lopettanut kentän pidon vuoden vaihteessa ja kunta ei ole pitolupaa hakenut/saanut?

Saatan olla väärässäkin.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tavallisesti luotettavasta lähteestä kuulin että Caravellella lennettiin Varkaus Savonlinna väli 8 :aan minuuttiin.:cool:

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jorma Laiho kirjoitti:

Mitenkäs Traficom näitä päätöksiä arpoo ?

Varkaudessa kunta on halukas jatkamaan toimintaa ja neuvottelut ovat kesken. Traficom sulkee lentopaikan.

Traficom ei muuta voi kuin sulkea lentopaikan, jos sen pitäjä näin haluaa, eikä uutta vaatimukset täyttävää pitäjää ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mulla taitaa olla eräänlainen ennätys tuolla VRK-SVL väliltä, 55 minuuttia. Varkaudesta noustua nopeasti vaihdettiin Savonlinnan jaksolle ja sieltä ilmoitus, mitattiin kitkat ja ne oli jotain 0, 20 luokkaa ja jonkin verran sivutuultakin. Ei kun holdaamaan, että urea teki tehtävänsä. Elämä on. Tällaiset tapaukset olivat tavallaan se rutiinilentämisen "suola". Jääneet mieleen vuosikymmenien takaa. HEL-TLL väli myös mielessä. Meneekö alle 16 minuutissa. ATR:llä sen siihen ajoi, kun pääsi Vantaalta 15:lta ilmaan ja suoraan Tallinnan 26 perukselle siitä TV-tornin ja savupiipun välistä. Empulla kesti kauemmin, kun piti saada vähän pidempi finaali aikaiseksi.

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Juhani Sarell kirjoitti:

Mulla taitaa olla eräänlainen ennätys tuolla VRK-SVL väliltä, 55 minuuttia. Varkaudesta noustua nopeasti vaihdettiin Savonlinnan jaksolle ja sieltä ilmoitus, mitattiin kitkat ja ne oli jotain 0, 20 luokkaa ja jonkin verran sivutuultakin. Ei kun holdaamaan, että urea teki tehtävänsä. Elämä on. Tällaiset tapaukset olivat tavallaan se rutiinilentämisen "suola". Jääneet mieleen vuosikymmenien takaa. HEL-TLL väli myös mielessä. Meneekö alle 16 minuutissa. ATR:llä sen siihen ajoi, kun pääsi Vantaalta 15:lta ilmaan ja suoraan Tallinnan 26 perukselle siitä TV-tornin ja savupiipun välistä. Empulla kesti kauemmin, kun piti saada vähän pidempi finaali aikaiseksi.

No miten nopeasti olisit lentänyt Malmilta Talliinnaan? ;) Eihän lentoaika tietenkään voi olla merkittävästi lyhyempi, mutta kokonaismatka-aika terminaalin ovelta ovelle olisi varmasti voinut olla huomattavastikin lyhyempi, kuin Helsinki-Vantaan sumpun kautta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tauno Hermola kirjoitti:

No miten nopeasti olisit lentänyt Malmilta Talliinnaan? ;) Eihän lentoaika tietenkään voi olla merkittävästi lyhyempi, mutta kokonaismatka-aika terminaalin ovelta ovelle olisi varmasti voinut olla huomattavastikin lyhyempi, kuin Helsinki-Vantaan sumpun kautta.

Joo, ei siitä lentoajasta varmaan minuuttia enempää saa nipistettyä, mutta tosiaan tuo Helsingin check in Malmilla olisi ollut kyllä nopeampi. Toisaalta sinne on hieman huonot kulkuyhteydet. Taksilla tietysti pääsee...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan EFVR:n lentopaikan käytettävyydelle ilmailuun saavutettu mitään ratkaisua nyt kun harrasteilmailukin on alkanut käynnistyä talviuniltaan?  Eikös FF:llä ole Joroisissa yhtään kirjeenvaihtajaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1/10/2020 at 06.47, Seppo Kolehmainen kirjoitti:

Nämä "ennätystehtailujen" vuodet Joroisissa ovat DC-9 aikakautta. En muista varmasti, mutta saattaa olla, että MD-80 sai myös kunnian olla tällä mielenkiintoisella reitillä. Siihen aikaan kiitotien pinta oli aika kuoppainen ja nokkateline paukutti liikerajoittimiinsa joskus aika pahasti lähtökiidossa.

Kiitotien profiili oli tosiaan niin huono, että pääohjaaja pyysi tekniikkaa mittaamaan koneeseen kohdistuvia g-voimia lentoonlähdössä. Niinpä tekniikassa päätimme toteuttaa mittauksen kertasuorituksena siten, että kabiinin etupäähän asennettiin portaabeli inertiasuunnistuslaite, josta otettiin g-kiihtyvyyssignaali ulos. Se johdettiin edelleen ohjaamoon asennettuun piirturiin. Mittaus toteutettiin 18.3.1982 OH-LNB:llä normaalin reittilennon Hel-Svl-Vrk-Hel yhteydessä. Tuota asennusta varten piti tumppiysi vaihtaa pidempään DC-9-41:een, koska inertia-asennus vaati useita penkkirivejä poistettavaksi ("järjestelmää varten luotu 1. luokka").

Kolleegani Tapani Hakola hoiteli inertiaa kabiinissa ja minä piirturia ohjaamossa (piirturille oli kiinteä teline ohjaamon oikeassa seinässä).

En vain enää muista, mikä oli maksimi g-lukema tuon pahimman pompun kohdalla; olisiko ollut välillä 1.5 - 2.

8 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään