Lasse Lehtinen

Finnairin henkilökunta käyttänyt asiakkaiden Wi-Fi tunnuksia lennolla

25 viestiä aiheessa

37 minuuttia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Pieni palkka houkuttelee ihmisiä kaikenlaisiin vilunkeihin...

Tai someriippuvuus... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Pieni palkka houkuttelee ihmisiä kaikenlaisiin vilunkeihin...

Mitenhän tuo lisää mahdollisesti näiden ihmisten saamaa palkkaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täytyy sanoa, että tämä on juurikin nykypäivän ongelmia. Edes työvuoron aikana ei voida olla erossa netistä. Miten muuten onko matkustamohenkilökunnalla millään Finnairin lennolla mahdollista käyttää nettiä? Meinaan taukojen aikaan ym. Vai onko täysin kielletty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt täytyy tunnustaa etten lukenut Iltalehden juttua,ajattelin että tunnuksia on käytetty taloudellisen hyödyn haussa.Vaan jos kabiiniporukka on käyttänyt tunnuksia vain viihdemielessä,en pidä sitä kovinkaan tuomittavana.Eipäs noinkaan vakavarainen firma sitten anna työläisilleen ilmaista nettiä.Tiedänpä yhden suurehkon firman joka pakotti työläisensä ottamaan tabletit sun muut,vaikkeivät nämä olisi niin halunneetkaan.Maailma on vääryyttä täynnä.Edit:Finnairin wifi taitaakin olla maksullinen,nyt kun mennään Tauno Keskiverron tunnuksilla niin säästetään pitkä penni?Vai olenkos taas väärässä?

Muokattu: , käyttäjä: Risto Sollo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä pidän tapahtunutta erittäin vakavana ja toivottavasti kaikki asianomaiset lentävät välittömästi ulos Firmasta. Eli saavat potkut perseelle >:(.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Minä pidän tapahtunutta erittäin vakavana ja toivottavasti kaikki asianomaiset lentävät välittömästi ulos Firmasta. Eli saavat potkut perseelle >:(.

Vakavana? En tohdi edes ajatella, minkälaisena pitäisit jotain sellaista toimintaa, joka aiheuttaa olennaista taloudellista vahinkoa tai joka uhkaisi turvallisuutta.. Suora taloudellinen vahinko rajoittunee siihen, että se satelliittidata on (ehkä) hinnoiteltu per bitti, riippuu tietysti siitä, millainen sopimus yhtiöllä on; sitä on ulkopuolelta paha arvioida. Välillisiä vahinkoja lienevät sitten yhteyden hidastuminen kun käyttäjämäärä kasvaa, ja tietysti joku asiakas on voinut joutua tilanteeseen, jossa ei ole voinutkaan käyttää ilmaista yhteyttään, kun joku on sen jo kertaaleen aktivoinut. Asiakaskokemuksen osalta tämä viimeisin on tietysti pahin rasti.

Yleisesti ottaen näkemyksesi kaikkien asianosaisten välittömästä kenkimisestä ei ehkä aivan edusta sitä, mitä pidetään perusteena välittömään työsuhteen purkuun tai irtisanomiseen ainakaan Suomen työlainsäädännön alaisuudessa, eikä yhtiökään tuon iltalehden uutisen perusteella ole aivan samalla linjalla kanssasi. Taloudellinen vahinko, joka syntyisi sinun toiminnallasi sadan uuden matkustamotyöntekijän kouluttamisesta on ainakin paljon suurempi, kuin mitä tuosta nettiyhteyden käytöstä on missään vaiheessa aiheutunut, eikä potkujen antaminen millään tavalla korjaa tapahtunutta.

 

20 minuuttia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Edit:Finnairin wifi taitaakin olla maksullinen,nyt kun mennään Tauno Keskiverron tunnuksilla niin säästetään pitkä penni?Vai olenkos taas väärässä?

Periaatteessa kyllä. Logiikka on tosin yhtä "pitävä" kuin vertaisverkkojen tekijänoikeusrikkomusten vahingonkorvausvaatimusten kohdalla; eli edellyttää oletusta, että jos ilmaista nettiä ei saataisi, niin se ostettaisiin. No, näin tuskin on tässäkään, vaan ilmaista nettiä on käytetty kun käyttöön on ollut mahdollisuus, mutta sitä maksullista tuskin olisi ostettu, vaan olisi vain jätetty käyttämättä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatu ripustautuu usein lainsäädäntöön, mikä on kaiken oikein elämisen aa ja oo, siis turvallisen elämän vankka perusta👍. 

Olennainen olemusolettama vakavasta taloudellisesta vahingosta on mielestäni se, ettei yhtiötä enää pidettäisi rehellisenä yhteistyökumppanina.

Turvallisuutta uhkaavana tekijänä taas pidän sitä ettei esim. joku somepersoonariipuvainen lentoemäntä enää oikeasti ymmärrä rooliaan. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ulkopuolisena tällainen rike kuulostaa aika vähäpätöiseltä syyltä irtisanomiseen tietämättä asiaan liittyviä taustoja. Jos vaikka normaalilla työpaikalla on työntekijöiden wifi nurin, olisi kummallista, jos asiakkaille tarkoitettua wifiä ei saisi käyttää ainakin työasioiden hoitoon. Uskoisin matkustamohenkilökunnallakin olevan tällaisia tarpeita, eikä tärkeiden yksityisasioidenkaan hoitamiseen asiakaswifin käytössä kaistan ollessa vapaana maksua vastaan olisi mielestäni mitään väärin.

Toki jos matkustajawifiä on käytetty kissavideoiden katsomiseen estäen samalla matkustajien tärkeiden työasioiden hoito niin se on toki toinen juttu.

Lentoturvallisuuden kannalta tässä lienee ainoa mahdollinen ongelma se, jos henkilökunnan nettikäyttö, tai mikä tahansa muukin taukotoiminta,  haittaa työntekoa.

Muokattu: , käyttäjä: Matti Hyötyniemi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Tatu ripustautuu usein lainsäädäntöön, mikä on kaiken oikein elämisen aa ja oo, siis turvallisen elämän vankka perusta👍. 

Olennainen olemusolettama vakavasta taloudellisesta vahingosta on mielestäni se, ettei yhtiötä enää pidettäisi rehellisenä yhteistyökumppanina.

Turvallisuutta uhkaavana tekijänä taas pidän sitä ettei esim. joku somepersoonariipuvainen lentoemäntä enää oikeasti ymmärrä rooliaan. 

Kun haluat nyt puhua asiasta nimenomaisesti lainsäädännön näkökulmasta, niin tuo mainitsemasi vakava taloudellinen vahinko on täysin spekulatiivinen väite, eikä sellaista voi näyttää kukaan toteen. Kommenttisi someriippuvaisuudesta vajoaa vielä alemmaksi; koska koko asiaan liittyvä someriippuvuus on omaa spekulaatiotasi, ja sen mahdolliset seuraukset siis spekulaation spekulaatiota.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 tuntia sitten, Matti Hyötyniemi kirjoitti:

Lentoturvallisuuden kannalta tässä lienee ainoa mahdollinen ongelma se, jos henkilökunnan nettikäyttö, tai mikä tahansa muukin taukotoiminta,  haittaa työntekoa.

Jep. Tosiasiallisesti on kuitenkin niin, että monella lennolla on pitkiä jaksoja, jolloin henkilökunnalla ei ole aktiivisesti suoritettavia työtehtäviä, vaikka nämä eivät olisikaan lepovuorossa. Sillä, luetaanko tänä aikana lehteä, jutellaanko, täytetäänkö ristikkoa vai luetaan sähköposteja puhelimesta, ei ole ratkaisevaa merkitystä turvallisuuden kannalta.

Sama koskee jossain määrin myös ohjaamomiehistöä; en tiedä, kuvitteleeko täällä joku, että ohjaamomiehistö ei voisi lennon turvallisuutta vaarantamatta puhua esimerkiksi niitä näitä työpäivän aikana, tai lukea lehteä. Että 10 tuntia helsingistä singaporeen (tai lontoosta tokioon, ei tämä ole mikään finnair-sidonnainen juttu) istutaan kuin tuppisuut ja tehdään vain työhön liittyvä välttämätön. Tällä foorumilla on välillä paljonkin innokkaita lentoyhtiöiden johtoon, jotka varmasti haluaisivat potkia pois em. tavalla toimivan ohjaamomiehistön. Asia sitten erikseen, jääkö työvoimaksi jäljelle juuri muita, kuin pohjois-korealaisia.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nostan vielä kissan pöydälle, koska mielestäni tähän ei kukaan vielä vastannut. Eli onko miehistöä kielletty käyttämästä puhelinta vuoron aikana, tauot mukaanlukien?

Sehän olisi perusteltua ihan jo pelkästään rajallisen ja kalliin (?) internetin vuoksi.

Itse olisin onneni kukkuloilla jos töissä en voisi vahingossakaan näperrellä äly härpäkkeellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Nostan vielä kissan pöydälle, koska mielestäni tähän ei kukaan vielä vastannut. Eli onko miehistöä kielletty käyttämästä puhelinta vuoron aikana, tauot mukaanlukien?

Ei varmasti ole, koska puhelinta käytetään mm. asiakasmyynnissä työvälineenä ja maassa ollessa puhelimella on tarkoitus tavoittaa miehistö tarvittaessa. Sen enempää lienee yleisesti ottaen turha lähteä puimaan yksittäisen yhtiön detaileja puhelimen käyttöön liittyen. Ne, joilla tietoa on, eivät voi sitä julkisesti täällä kertoa.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Eli onko miehistöä kielletty käyttämästä puhelinta vuoron aikana, tauot mukaanlukien?

Finnairilla on jaettu koko miehistölle iPhonet, ja kabiini käyttää tätä hlökohtaista laitetta myyntipäätteenä lennoilla (kuten Tatu sanoi), ja puhelimen kautta ladataan kaikki tarvittavat lennon ja matkustajien tiedot (jne; mitä nyt työssään tarvitsevat). Käytännössä on siirrytty paperittomaan systeemiin aika pitkälti tässä viimeisen kahden vuoden aikana. Kuten myös ohjaamossa. Eli valko- tai sinikuorinen iso omenapuhelin kädessä boardauksen aikana etukeittiössä tarkoittaa sitä, että joku työhomma on menossa...

Lentokoneen nettiyhteyden kautta on työpuhelimilla myös pääsy tietyille firman sivuille ja muihin duunin kannalta olennaisiin palveluihin, mutta uusimpia kissakuvia tai muuta vielä tärkeämpää (:P) ei pääse tuon verkon kautta selaamaan.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/27/2019 at 15.52, Sami Puro kirjoitti:

Finnairilla on jaettu koko miehistölle iPhonet, ja kabiini käyttää tätä hlökohtaista laitetta myyntipäätteenä lennoilla (kuten Tatu sanoi), ja puhelimen kautta ladataan kaikki tarvittavat lennon ja matkustajien tiedot (jne; mitä nyt työssään tarvitsevat).

Onko vain ja ainoastaan iPhone? Jostain olen saanut käsityksen että myös Samsungin valmistama Android puhelin olis myös ollut saatavilla... Tosin voin olla myös väärässä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan kyse nyt siitä, että on käytetty asiakkaiden tunnuksia ns omaan käyttöön? Tuli mieleen viime kevät, kun en päässyt nettiin HEL-JFK välillä ja aiheesta kun emolle kerroin, niin homma järjestyi. Tämä siis oli business -paikka jossa pitäisi pelkällä paikan tunnistuksella päästä nettiin ilman erillistä tunnusta. Vastaava oli tammikuussa BKK-HEL, jolloin kuvittelin ettei se nyt vaan jostain syystä toimi, annoin olla (nukkuminen oli siinä vaiheessa etusijalla).

Näin siis ihan mutuna, en tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Teemu Lokka kirjoitti:

Onko vain ja ainoastaan iPhone? Jostain olen saanut käsityksen että myös Samsungin valmistama Android puhelin olis myös ollut saatavilla... Tosin voin olla myös väärässä. 

Tällä hetkellä kaikki käytössä olevat puhelimet on Applen valmistamia. Jos oikein muistan niin työnantaja ei tarjoa tukea muihin puhelinmalleihin kuin Iphoneen-

Muokattu: , käyttäjä: Jani Luoto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt on sitten joitain irtisanomisiakin tehty. Jännä nähdä, riitauttaako joku, jos alla ei ole mitään aiempaa varoitusta tai huomautusta työnteosta, niin aika rajulta vaikuttaa toimenpide. Tietysti, jos irtisanottujen kohdalla on jo aiemmin ollut ongelmia, asia on ymmärrettävä, mutta silloin kyse on tietysti muustakin kuin wifin käytöstä. Julkisuuteen tästä tuskin ihan hirveästi tietoja missään vaiheessa tulee.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d1f4da79-4e57-48fc-b2de-44880a159b31

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Turun yliopiston työoikeuden professori emeritus Seppo Koskinen pitää Finnairin irtisanomisia liioiteltuina

https://yle.fi/uutiset/3-11053156

Työsuhteen voi päättää laillisesti tai laittomasti sekä tietysti purkaa, mikä on työntekijän kannalta ikävin juttu. Koskinen perää artikkelissa tasapuolisuutta, mikä varmasti on tarpeen, jos yhtiö aikoo tästä kuivin jaloin selvitä. 

Muokattu: , käyttäjä: Topi Falkenberg
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan iltapäivälehtien uutisten perusteella kommentoin, tarkempaa tietoa minulla ei ole.

Iltapäivälehdissä kirjoitettiin, että henkilökunta on käyttänyt asiakkaiden tunnuksia niin, ettei asiakas ole päässyt kirjautumaan nettiin ollenkaan. Kaipa tuossa on eniten ongelmana se, että asiakas on ostanut palvelun, jota ei ole ollenkaan saanut, koska se on henkilökunnan käytössä luvattomasti. Tai asiakkaan ilmaiset 30 min eivät toimi ollenkaan, koska henkilökunta on sen jo käyttänyt. Asiakkaalle jää kuva, ettei internet Finnairilla koskaan toimi,  hän valittaa siitä toki tutuilleen sosiaalisessa mediassa, eikä kukaan halua tuota palvelua enää ostaa. Saattaapa perua luottokorttimaksunkin, koska ei ole saanut maksamaansa tuotetta ollenkaan.

Jos tuo asiakkaiden tunnusten luvaton käyttö on jatkunut yli vuoden järjestelmällisesti joka lennolla, niin ei se irtisanominen minusta enää kuulosta ylilyönniltä.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Kaisa Rantanen kirjoitti:

Jos tuo asiakkaiden tunnusten luvaton käyttö on jatkunut yli vuoden järjestelmällisesti joka lennolla, niin ei se irtisanominen minusta enää kuulosta ylilyönniltä.

Ei kuulosta ei. Asiakkaalta varastaminen on työnantajalle asiallinen ja perusteltu syy purkaa työsuhde.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tarinassa on joku paise mitä ei kerrota suurelle yleisölle. Fuduja jaellaan netin käytöstä ja työntekijöiden edustajat jotka perinteisesti narisevat ja kitisevät kaikesta, ovat kun kuonokoppa naamassa.

Luottamusmies sanoo: ”Työnantajahan ne potkut antaa” ja kuuli asiasta vasta virallisen tiedotuksen yhteydessä ja liiton (SLSY) mies sanoo vain että on tietoinen asiasta :

Lainaa

Suomen lentoemäntä- ja stuerttiyhdistyksen (SLSY) puheenjohtaja Jari Toivonen kertoo olevansa tietoinen asiasta.

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006296984.html?ref=rss

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään