Timo Nurmi

Uuraa - 29 MO-97 valokuva

22 viestiä aiheessa

Kaverin pappa palveli varusmiehenä  noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. 

Kiitos etukäteen. 

IMG_4150.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia! Pieni tarkennus, Sääskien tunnus ja lyhennys oli SÄ- , ei SA. Kuvassa vaan ei näy pilkut, ne häviää tuohon vaakasuoraan listaan.

Tässä Heikkisen Raimon tänne foorumille aiemmin laittamassa (eri ketju) kuvassa ne näkyy, pienet kyllä ovat. 

IMG_2370.JPG

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timon laittamasta VL Sääski -koneen (SÄ-118) kuvasta seuraavaa:

SÄ-118 luovutettiin uutena Merilentoeskaaderille (MeLE) Turkinsaareen 12.3.1930. Konetta oltiin valmistelemassa päivän lentoihin kun kevätjää petti koneen alla 11.4.1930. Vauriota edeltävänä päivänä olivat vääp Ahokas ja vääp Hatanpää olleet tiedustelulennolla kello 13:05-14:10 välisenä aikana. Tähän mennessä oli SÄ-118:lla lennetty 82 h 55 min ja tehty 258 laskua. Kone "kuivatettiin" ja kunnostettiin Turkinsaaressa, jonka jälkeen seuraava lento lennettiin 8.5.1930.

Koneen lentopäiväkirjoissa ei löydy minkäänlaista merkintää tästä vauriosta.

Lainasin Mobilisti -lehdestä kuvaa, missä konetta ollaan nostamassa ylös. Asiavirheen takia jätin tekstiosuutta pois.

IMG_1431.JPG

IMG_8310.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palataan ensimmäiseen, eli De Havilland D.H.60X Moth-kuvaan. Kuvassa oleva MO-97 oli toinen Valtion Lentokonetehtaan lisenssillä valmistunut Moth-yksilö ja varsin lyhytikäinen kone. Tässä sen vaiheet lyhyesti:

- 1.2.1929 koelento, 28.2.1929 luovutettiin MeLe:lle. 9.4.1930 oikaisi laskussa Turkinsaareen liian myöhään ja iskeytyi jäähän. Kapt T. Maunula selviytyi vammoitta. 12.5.1930 luovutettiin VL:lle. 8.8.1930 luovutettiin MeLE:lle. 28.9.1930 oikea yläsiipi osui lennolla vastaan tulevan IL-76:n (IVL A.22 Hansa) kellukkeeseen ja ja kone syöksyi mereen Viipurin lähistöllä. Ltm E. Saarla sai surmansa. Koko lentoaika 292 h 20 min. 5.1.1931 poistettiin. (lähde: Keskinen-Stenman SIH 22 Koulukoneet)

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.10.2019 at 14.45, Timo Nurmi kirjoitti:

Kaverin pappa palveli varusmiehenä  noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. 

Kiitos etukäteen.

Papan nimestä saattaisi olla hyötyä (tai haittaa) kun ilmavoimien päiväkäskyjä selailen - hyvässä ja pahassa;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Lennokille oma ketju>:(

Samaa mieltä, voitaisiin pysyä siinä asiassa, mitä ketjun aloittaja haluaa selvittää.

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
11 hours ago, Raimo Heikkinen said:

Papan nimestä saattaisi olla hyötyä (tai haittaa) kun ilmavoimien päiväkäskyjä selailen - hyvässä ja pahassa;)

Koko nimi oli Veikko Husgafvel, synt. 1909. Varusmies ilmavoimissa. Ei oikein tietoa kuka ottanut kuvat. Varmaan useampia kopioita ajan tyyliin myyty. Kantakortti ei juuri nyt ole käytettävissä. 

Edit. Olikin ilmavoimissa. 

Edit 2. Alla Veikko ja viisikossa toinen oikealta. 

IMG_4145.jpg

IMG_4146.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Timo Nurmi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
On 21.10.2019 at 8:19 PM, Timo Nurmi said:

Koko nimi oli Veikko Husgafvel, synt. 1909. Varusmies ilmavoimissa. Ei oikein tietoa kuka ottanut kuvat. Varmaan useampia kopioita ajan tyyliin myyty. Kantakortti ei juuri nyt ole käytettävissä. 

Edit. Olikin ilmavoimissa. 

Edit 2. Alla Veikko ja viisikossa toinen oikealta. 

IMG_4145.jpg

 

Kantakortista. Veikko oli ilmasotamies ja lähetti. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen käynyt läpi Ilmavoimien esikunnan päiväkäskyt noin vv. 1928-1932, löytämättä sukunimeä "Husgafvel" syntynyt 1909. Katselin juuri äsken Kansallisarkiston sivulta Merilentoeskaaderin aineistoa ja löysin joukko-osaston omat päiväkäskyt vuodelta 1929 (kansio SArk 700/10). Kansiosta olisi tehtävä kuitenkin tilaus...

Jos kerran Veikosta löytyi kantakortti, niin eikö siinä mainita tarkempia tietoja palvelusajasta joukko-osastoineen? Entä onko sukunimi pysynyt muuttumattomana eikä sitä ole suomennettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minutes ago, Raimo Heikkinen said:

Olen käynyt läpi Ilmavoimien esikunnan päiväkäskyt noin vv. 1928-1932, löytämättä sukunimeä "Husgafvel" syntynyt 1909. Katselin juuri äsken Kansallisarkiston sivulta Merilentoeskaaderin aineistoa ja löysin joukko-osaston omat päiväkäskyt vuodelta 1929 (kansio SArk 700/10). Kansiosta olisi tehtävä kuitenkin tilaus...

Jos kerran Veikosta löytyi kantakortti, niin eikö siinä mainita tarkempia tietoja palvelusajasta joukko-osastoineen? Entä onko sukunimi pysynyt muuttumattomana eikä sitä ole suomennettu?

Käsiala oli heikohkoa niin joukko-osasto ei selvinnyt. Pistän yksityisviestin.

Edit. Kuvat kantakorteisa lisätty

Palvelusaika_Veikko.JPG

Palvelusaika_Veikko2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Timo Nurmi
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joukko-osasto näyttää olevan MeLE eli Merilentoeskaaderi ja sen sisällä hänet on määrätty Toimituskomppaniaan (TK), joka taisi olla se paikka, johon uudet asevelvolliset eri joukko-osastoissa aluksi sijoitettiin.

Heikki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä aluksi Veikko Husgafvel´n palvelukseen astuminen 29.8.1929. Kansallisarkisto, SArk 700/10; Merilentoeskaaderin päiväkäskyt 1929.

Lisäsin loputkin vuoden 1929 päiväkäskyt, missä mainitaan nimi Husgafvel. Päiväkäskyt ovat painojäljeltään hyvin vaihtelevia, jotkut niistä lähes lukukelvottomia. Näitä onneksi pystyy vielä lukemaankin.

IMG_0832.JPG

IMG_0833.JPG

IMG_0834.JPG

MeLE1.JPG

MeLE2.JPG

MeLE3.JPG

MeLE4.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
Lisätty kuvasivuja
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.10.2019 at 14.45, Timo Nurmi kirjoitti:

Kaverin pappa palveli varusmiehenä  noin 1929 Uuraassa. Pikainen googletus ei tuonut tuloksia. Jos olisi tietoa ja tarinoita, ne olisi mukava lisä sukututkimukseen. Myös aiheen linkit tervetulleita. 

Kiitos etukäteen. 

IMG_4150.jpg

Merilentoeskaaderin päiväkäskyssä kerrottiin lentokonetehtaalla valmistuneen Moth´in MO-97 tulosta eskaaderin käyttöön ja sijoittamisesta I laivueeseen.

(Toivottavasti teksti on luettavissa).

MO-97.JPG

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kelluntaliivi, ns.kapokkiliivi, joita käytettiin vesikoneissa tai veden päällä lennettäessä. Mm. meren päällä suoritetuissa ilma-ammunnoissa vielä -30-luvulla noita käytettiin. Tässä kuva kirjastani ”Kauhavan apu-ja leirikentät 1930- ja 1940-luvuilla.” Toimittanut Ilmailumuseoyhdistys ry.

Edit: Luftwaffe mm. käytti kapokkiliivejä tilavimmissa kuljetus-ja pommikoneissa vielä Toisen maailmansodan aikana. Paineilmalla täytettävät pelastusliivit tulivat Luftwaffen hävittäjälaivueiden käyttöön vasta 1936-37. Alla vähän historiaa:

https://ilmailumuseo.fi/kokoelmat-kertovat-92016-schwimmweste-saksalaiset-lentajan-pelastusliivit/

Jukka

B0F2E3CC-FF11-497F-A1DA-154A25DEA534.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei mennyt päivä oppimatta taaskaan.Ai tuon näköinen on kapokkiliivi!Tuttu kaikille englantilaista ww2 merisotaa lukeneille...Kai saksalaisilla oli omanlaisensa?Senverran kaivelin asiaa että Luftwaffe käytti jo 30-luvulla ihan uimaliiviä.Eipähän ahistanut pienessä 109:n ohjaustilassa...https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.cockpitrockers.de%2Fprodukt%2Fluftwaffe-schwimmweste-10-30-b2%2F&psig=AOvVaw0cJZzFmhxyB60ChL4hrdkc&ust=1574081070537000&source=images&cd=vfe&ved=0CAIQjRxqFwoTCJDJ-5Kj8eUCFQAAAAAdAAAAABAJ

Muokattu: , käyttäjä: Risto Sollo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään