Topi Falkenberg

FinnHEMS halutaan valtion omistukseen

39 viestiä aiheessa

Yle uutisoi lääkärihelikoptereiden omistuksen uudelleenjärjestelystä:

https://yle.fi/uutiset/3-10963679

Lainaa

Hallitusneuvos Ismo Tuominen sosiaali- ja terveysministeriöstä sanoo, että FinnHEMSin muuttaminen valtionyhtiöksi toisi synergiaetuja.

– Tällä hetkellä helikopterilentämisen menot, 29 miljoonaa euroa, maksetaan valtion budjetista. Ideana on, että jatkossa maksaja ja yhtiön hallinnoija olisivat sama taho, Tuominen sanoo.

https://www.flightforum.fi/topic/24194-mediheli-kuka-päättää-ja-milla-perustein/#comment-589232

Tuossa vanhassa ketjussa Klude Kopteri on kommentoinut kustannuksia mm. näin:

Lainaa

Aivan, mutta ei tähän hintaan. Yhteiskunta olemme me, veronmaksajat tässä tapauksessa. Mehän sen maksamme. Finn-HEMS on sumuttanut asiaa ymmärtämättömiltä STM:n virkamiehiltä ja kansanedustajilta 150 miljoonaa euroa ylihintaa (vrt. MOT, Suomen Kuvalehti, Auto, tekniikka ja kuljetus). Samalla kun kaikkia palveluja leikataan ja veroja korotetaan, se on kuin varastaisi veronmaksajien taskusta. Ja se on ennen muuta petos hyvää asiaa kohtaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas mennään:

Lainaa

Lääkärikopteriyhtiö Finnhemsin toiminnassa epäkohtia – ministeri Kiuru käynnistää selvityksen

Yhtiön epäillään muun muassa laiminlyöneen kilpailuttamista

Suomen Kuvalehden mukaan Finnhemsin toimitusjohtajan Jyri Örrin epäillään pyrkineen muun muassa oikeusriitojen avulla mustamaalaamaan operaattoreita, jotta hänen toiveensa omasta lentoyhtiöstä etenisi.

Finnhemsin myös epäillään laiminlyöneen toistuvasti kilpailuttamista. Kilpailu- ja kuluttajavirasto on käynnistänyt selvityksen yhtiön hankinnoista.

 


https://suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/kovaotteista-johtamista-kalliita-riitoja-kilpailijoiden-mustamaalaamista-sairaanhoitopiirien-laakarikopteriyhtio-kovan-kritiikin-kohteena/?shared=1093698-875b976b-500

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9/26/2019 at 10.31, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Lääkärikopteriyhtiö Finnhemsin toiminnassa epäkohtia – ministeri Kiuru käynnistää selvityksen

Sosiaali- ja terveysministeriö valitsi selvitysmieheksi Jyri Liljan, joka työskentelee rikospoliisina Porissa. Hän on toiminut aiemmin lääkärikopteri Aslakin operatiivisena johtajana.

Ministeri Kiurulla on lähisukulaisensa kautta kytkentä selvitysmieheen.

suomenkuvalehti.fi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

Yle-uutiset kirjoittaa aiheesta.  https://yle.fi/uutiset/3-11032074

Rodney

Lainaa

Hävityistä riidoista on tullut Finnhemsille parin miljoonan kulut.

– On totta, että kustannukset ovat järkyttävän suuria, toimitusjohtaja Örri myöntää.

Finnhemsin kassa on kuitenkin Örrin mukaan kestänyt kulut, eikä valtion kukkarolla ole tarvinnut niiden vuoksi käydä.

Ministeriö ei moiti Finnhemsin toimintaa. Sen mukaan yhtiö on toteuttanut tehtäväänsä valvoa lentotoimintaa.

Tässä kansallistamishuumassa nyt ajetaan käärmettä piippuun Örrin paimensauvalla. Voisin lyödä vetoa, että vielä roiskahtaa reisille tämä uudistus läpi mennessään pahimman kerran. Jo tuon oikeusfarssin perusteella voisi pm. Rinne vetää tarvittavat johtopäätökset. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1.10.2019 at 09.20, Petri Lehtovirta kirjoitti:

Sosiaali- ja terveysministeriö valitsi selvitysmieheksi Jyri Liljan, joka työskentelee rikospoliisina Porissa.

suomenkuvalehti.fi

Selvitys antaa karun kuvan varojen käytöstä:

Lainaa

 

Nyt valmistuneessa selvityksessä puututaan lukuisiin epäkohtiin ja linjataan toiminnan tulevaisuudesta. Merkittävin ehdotus on se, että lääkärikopterit säilytettäisiin kilpailutettuna toimintana.

Selvityshenkilön mukaan Finnhems tulee kyllä valtiollistaa, mutta itse lentotoiminta tulisi jatkossakin kilpailuttaa

 

.

Suomen Kuvalehti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla


Riitely lääkärihelikopteri­toiminnan tulevaisuudesta ei ota loppuakseen.
 

Lainaa

 

Riitely on edennyt myös lääkärikopterilentäjien yhdistyksen FHPA:n riveihin. Yhdistyksen silloinen puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja lähettivät syksyllä luottamukselliseksi merkityn sähköpostikirjeen yhdistyksen nimissä sosiaali- ja terveysministeriöön.

Kirjeessä yhdistys moitti kovasanaisesti valtiollistamis­suunnitelmaa ja kutsui sitä jopa lentoturvallisuutta vaarantavaksi hankkeeksi. HS:n näkemässä kirjeessä yhdistys haukkui Finnhemsin johtoa salailusta, mustamaalaamisesta ja kustannusten vähättelystä.

Ministeriö on saanut myös muuta lääkärikopteritoimintaan liittyvää postia. Finnhemsin lähettämässä kirjeessä nostettiin esiin kymmeniä selvityshenkilön raportin epätarkkuuksia.

Ihmetystä on herättänyt eritoten selvitysmiehen asettuminen vastustamaan talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätöstä ja eduskunnan aiempia ratkaisuja.

 

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006398480.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Ministeri Kiuru vastaa kansanedustajien kysymykseen SHT:n kaupasta. Kovin on salaista, niin kuin arvata saattoi.

Sippo

Ministeri Kiuru on vastaamisen ammattilainen.

 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Sippo Nevalainen kirjoitti:

Iltalehden mukaan

"Ei tässä ihan tyhmiä olla ..., Tuominen sanoo."

Rodney :cool:

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Jorma Kosonen kirjoitti:

"Ei tässä ihan tyhmiä olla ..., Tuominen sanoo."

Rodney :cool:

Mitä? Mekö yksinkertaisia... en ymmärrä, sanon minä.

Markku :P

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joskus sitä maalaispoikana ihmettelee, miksi aivan liian usein valtion maksamissa toiminnoissa hääräävät ulkolaiset operoijat? Vastaukseksi olen saanut selityksen, että kilpailutuksessa täytyy noudattaa lain edellyttämää neutraliteettia. Niin pitää, mutta miksi monet muut Euroopan maat osaavat laatia tarjouspyynnöt sellaisiksi, että kotimaisillakin yrityksillä on realistisia mahdollisuuksia voittaa. Jäisivät verotulot kotimaahan ja yrityksen kate toiminnan kehitykseen. On selvää, että ulkolaiset toimijat pystyvät myös hyödyntämään tilannetta verotuksessaan. On myös selvää, että kansainvälistymisen myötä syntynyt kasvu luo suuruuden ekonomisia hyötyjä. Kuinka monta tavallista Sisun kuorma-autoa ovat ulkolaiset valtiot ostaneet? Kuinka monta Suomessa tehtyä jäänsärkijää muut maat kuin Venäjä ovat ostaneet? Kuinka monessa kotimaan kaivoksessa toimijana on suomalainen yhtiö jne.? Kun katselee Saksan, Ranskan, Italian tai Espanjan valtioiden omistamien organisaatioiden kalustoa, käy selväksi, että siellä osataan laatia tarjouspyynnöt sellaisiksi, että kotimainen voittaa. 

Lopuksi pieni tarina. Lentokentille oltiin muutama vuosikymmen sitten hankkimassa kuorma-autoja. Vaatimukset oli laadittu siten, ettei Sisu aivan saavuttanut vaadittua kiihtyvyyttä. Varmasti on ollut jotain muutakin, mutta sen seurauksena Suomen lentokentät olivat sitten täynnä Mersuja. Sitä jäin silloin ihmettelemään, että kuinka ratkaisevaa se sitten lienee, jos sisu tulee onnettomuuspaikalle kymmenen sekuntia Mersua myöhemmin tai kuinka suurta kiihtyvyyttä auraus tai lumenajo kuorma-autolta vaatii? Sama tilanne oli myös silloin, kun poliisien käyttämät Saabit olivat jo elämänsä ehtoopuolella. Ei sitten kirveelläkään kotimainen Saab-kalusto enää kelvannut, vaan sinivalkoinen armada siirtyi Ford Mondeoihin. 

Seppo  

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään