Ilkka Mäkelä

Emiratesin Tim Clark: Airbusin, Boeingin, Rolls-Roycen ja GE:n laatu puutteellista

3 viestiä aiheessa

Emirates-yhtiön presidentti Tim Clark kritisoi voimakkaasti sitä, että konevalmistajat Airbus ja Boeing sekä moottorivalmistajar Rolls-Royce ja General Electric eivät tee tuotteita, joiden laatuun voi luottaa, vaan lentoyhtiöt joutuvat hoitamaan ne seuraukset, jotka syntyvät kun uudet miljoonia maksavat koneet eivät jostain lentoyhtiöstä riippumattomasta syystä toimikaan. Emiratesilla on tilauksessa A330neoja, A350:iä, ja B777X:iä, mutta Clark varoittaa, ettei yhtiö ota koneita vastaan ennenkuin Airbus ja Boeing pystyvät menemään takuuseen niiden luotettavuudesta. Clarkin mukaan Emiratesilla ei ole varaa maadoittaa uutta konetta korjauksia varten, vaan yhtiö pyrkii 99,5 % luotettavuuteen eikä halua koneita, joita joutuu huoltamaan jatkuvasti ensimmäisten 5 vuoden aikana.

Toisaalta, kun laajarunkokoneiden markkinat ovat Airbusin ja Boeingin hallussa, mitä vaihtoehtoja Emiratesilla on?

Lainaa

Emirates President Tim Clark on Wednesday sharply criticized Boeing and Airbus along with engine suppliers Rolls-Royce and General Electric for failing to make reliable products, saying the companies may lose business as the global economy slows and airlines become more selective about which planes they will accept.

“I am a little bit irritated that, over the years, we as an airline, and I think as the industry, have been subjected to the requirements of the propulsion manufacturers, and to an extent the airframe manufacturers, where we are expected to deal with quality control issues and design issues, and operate these aircraft and engines, and take whatever consequences there are when they don’t work,” Clark said during a briefing in London, where he was attending the Aviation Festival. “We are not in a business to deal with aircraft that don’t function properly.”

Over the past six years, Emirates has placed orders for, or expressed serious interest in, the newest jets produced by Boeing and Airbus, such as the Airbus A350, Airbus 330neo, Boeing 777X and Boeing 787.

On Wednesday, however, Clark warned the manufacturers he won’t take any of the jets until Airbus and Boeing can deliver the reliability Emirates expects.

Safety is not an issue, Clark said, but Emirates cannot afford to keep pulling its most expensive assets from service because the airframe or engine needs repair. He said Emirates aims to achieve at least 99.5 percent reliability from its fleet, and expects to do little maintenance on an airplane for the first five years of its life.

https://skift.com/2019/09/04/emirates-president-slams-airbus-and-boeing-for-lack-of-reliability/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko vielä olemassa joitakin hieman vanhempia luotettaviksi havaittuja vaihtoehtoja joka mahdollisesti käyttökustannuksiltaan olisivat kalliimpia mutta eivät kuitenkaan olisi jatkuvasti jonkin uuden modernin vian takia maadoitettuna?

Tällä periaattella minäkin köröttelen nykyään vanhemmalla autolla, koska tuli mitta täyteen näiden nykyaikaisten kötöstysten kanssa. Käynti vikakoodin luvussa ja "sille ei oo tehty mitään"-toimenpiteet kustantaa sen parisataa euroa per kerta. Ei kiitos.

Olisiko lentoyhtiöilläkin herännyt vähän samanlaisia tuntemuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai tekniikka itsestään huonoa ole, mutta aika useasti se on ehkä puutteellisesti suunniteltu ja testattu. Autojen vikakoodit on yksi esimerkki siitä: anturit ja muut antavat aivan liian herkästi vikakoodeja vaikka vikaa ei ole.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään