Pauli Hankonen

Twin Otterilla hiekkarannalle! (Isle of Barra) Lisäksi Irlantia, Platinum Wingiä, Ryanairia sekä Stevie Wonder

9 viestiä aiheessa

Tänä vuonna en lähtenyt hakemaan kesälomalla uusia maita. Sen sijaan joskus keväällä tuli hankittua liput Stevie Wonderin keikalle Dubliniin heinäkuussa ja sen ympärille aloin suunnittelemaan kesäreissua.

Vähän karttaa pyöriteltyäni tulin ajatelleeksi Barran saarta, jonka lentoasema on hyvin uniikki. Lentoasema sijaitsee meren rannalla ja kiitotiet ovat hiekkarantaa. Sinne operoidaan ainoastaan laskuveden aikana ja näin se on maailman ainoa kenttä hiekkarannalla, jolle on säännöllistä aikataulun mukaista liikennettä määräytyen nousu- ja laskuveden aikojen mukaan. Saarelle on yksi ainoa yhteys Glasgowsta ja operaattorina toimii skottien ikioma lentoyhtiö Loganair. Kalustona reitillä käytetään DHC-6 Twin Otter koneita joita yhtiöllä on kolme kappaletta. Näistä kaksi ovat uusia lasiohjaamolla varustettuja Viking Air DHC-6-400 Twin Otter koneita ja yksi on "aito" de Havilland Canada DHC-6-310 Twin Otter. Varasin liput lennolle huhtikuussa ja hinnaksi lystille tuli maltilliset 156 GBP meno-paluu. Jos oikein kiireinen olisi ollut, niin reissu olisi ollut mahdollista heittää saman päivän aikana. Ainakin tänä kesänä Loganair ajoi saarelle kaksi lentoa päivässä siten että lentojen välissä saarella jäi aikaa olla pari tuntia. Mutta halusin olla yhden yön, kun kerran sinne asti matkustin, joten paluulenon varasin saapumisen jälkeiselle päivälle. Hotelleja saarella on varrattain nihkeästi, eikä niitä löydy yhdenkään booking.comin, hotels.comin tai trivagon kautta. Paikat pitää etsiä googlella ja varaus hoituu kätevästi soittamalla majoitusliikkeeseen. Hinnat ovat myös aika suolaisia. Alle sadalla eurolla yö sieltä ei löytynyt yhtään mitään. Otin yhteyttä kolmeen paikkaan sähköpostilla, joista yksi ei vastannut mitään, toinen ilmoitti olevansa täynnä ja kolmas toivotti tervetulleeksi jos teen varauksen puhelimitse. Hintaa majoitukselle Isle of Barra Beach Hotellissa tuli 158 GBP kahden hengen huoneessa.

Hyvä. Sitten piti vielä keksiä miten Stevie Wonderin ja Barran nitoo yhteen. Finnair Plus pistepäissäni ostin Finnairin lennot HEL-DUB // GLA-MAN-HEL, joista Glasgow - Manchester lennetään FlyBen koneella AY codesharena. Aikaa Irlantiin otin viisi päivää, jonka alkuun otin vuokra-auton nähdäkseni Pohjois-Irlantia jossa en ollut koskaan käynyt. Siirtyminen Dublinista Glasgow'hun tapahtui Ryanairin siivillä hyvin maltillisella muutaman kympin hinnalla per pärstä.

Matka alkoi olla tekemistä vaille valmis!

map19.gif.dde9dd02b332e9a0a23940bb5a0546c2.gif

 

Alkuun kuitenkin Helsinki-Vantaan uusi Finnair Platinum Wing lounge.

IMG_092338_1600.thumb.jpg.b04e56968520020500ef5cdcb82299c3.jpg

 

Sisään tullessa ensimmäisenä baari.

IMG_092517_1600.thumb.jpg.b36abae0d59a24c2f73fc51cca664ade.jpg

 

Josta oikealle avautuu ruokailutilat.

IMG_092524_1600.thumb.jpg.9b09fd0de4a6d02dde8e4c32a74f7d3b.jpg

 

Aamiaista on tarjolla lämpimänä ja kylmänä.

IMG_092723_1600.thumb.jpg.c43bc4016a65f25c3871363e1bc5ddf1.jpgIMG_092730_1600.thumb.jpg.6dbc820d9d6a75d8adad1ecd045217b3.jpgIMG_092733_1600.thumb.jpg.3e33ca9eda00c828d07bf61eeece2257.jpgIMG_092735_1600.thumb.jpg.ac28db1b375c5f91581521dadd4e738c.jpgIMG_092718_1600.thumb.jpg.ecf51111ade7cc6db0ec1e9826f4d578.jpg

 

Ruokailutilan seinälaatta kunnioittaa Helsinki-Vantaan lentoaseman historiaa. Kuvassa laatan väri ei näy oikein, mutta mielestäni se on presiis sama laatta jota oli käytetty hissien auloissa alkuperäisessä terminaalissa kaikissa kerroksissa (lähtevien kerroksessa hissit sijaitsivat lähtoselvitysaulan vasemmalla puolella siinä lentoyhtiöiden lipputiskien kohdalla). Kalusteina näyttää ainakin tuolien osalta löytyvän tanskalaisen Hans Wegnerin Elbow Chair.

IMG_094349_1600.thumb.jpg.015159bbac27cf9b889ec97ba74e0554.jpg

 

Ruokailutilan takaa löytyy oleskelutila jossa istutaan Eero Saarisen Kohtu nojatuoleissa.

IMG_092621_1600.thumb.jpg.edd4a367e2db1a159c946530ac843ced.jpg

 

Jos sisääntullessa kääntyy baarista vasemmalle, päätyy ihailemaan Aallon valaisimia rauhallisessa istumanurkkauksessa.

IMG_100647_1600.thumb.jpg.3e2fae6839fa350bf4a67ade860cd888.jpg

Toki lounkesta löytyy sauna ja suihkut, mutta en ottanut niistä kuvia.

Matkaan kohti Dublinia Finnairin A321-231(WL) OH-LZL kyydillä.

IMG_083927_1600.thumb.jpg.3e48c4281dc4a3c20edf151986f89737.jpg

 

Mustikkamehut vatsassa aletaan pikkuhiljaa lähestyä Dublinia.

IMG_111927_1600.thumb.jpg.a511930931e07490689490e21ead4260.jpg

 

Dublinin kentällä Airbus vaihtui ihka uuteen Aurikseen. Olin varannut Sixtiltä Yariksen, mutta antoivat isomman auton.

IMG_102134_1600.thumb.jpg.b69521d6a644a57f415ff398ca2fefea.jpg

 

Dublinista ajelin Belfastiin, jätin auton parkkiin hotellille ja lähdin kiertoajelulle taxilla. Belfastissa on monia Cab Tour yrittäjiä ja suosittelen lämpimästi tutustumista kapunkiin moisen avulla. Pohjois-Irlannin historia aukeaa hyvin, kun kuskit kertovat tarinoita paikoista joissa vieraillaan. Itse olin hieman yllättynyt, että jännitteet tuolla ovat edelleen niin pinnassa. Luulin rauhansopimuksen rauhoittaneen Pohjois-Irlannin tilanteen, mutta kaikkea mitä. Siellähän on vieläkin täysi kauna protestanttien (Britit) ja katolilaisten (Irlantilaiset) välillä vaikka totuuden nimissä täytyy sanoa, että paikka on täysin rauhallinen. Jännitteet ovat kuitenkin aistittavissa.

Tässä joitain seinämaalauksia taxi tourin varrelta.

IMG_0197_1600.thumb.jpg.dd4c7d66b5c93e8418bf805854210727.jpgIMG_0213_1600.thumb.jpg.3c70935dfdb8ba597f2bdc20232e2a0e.jpgIMG_0201_1600.thumb.jpg.ac67fcd4244d7eb3789b2b93cf3b33c5.jpgIMG_0203_1600.thumb.jpg.1843842611a2f526d2d7a5a964d1c1d8.jpgIMG_0215_1600.thumb.jpg.8a5c5373b612f72fc9debcf325a27830.jpg

 

Brittien puolella kasattiin kuormalavoista kasoja joita poltettaisiin kokkoina 11. yönä https://en.wikipedia.org/wiki/Eleventh_Night

IMG_0219_1600.thumb.jpg.3030760529b806d26825e5153421fbf5.jpgIMG_0222_1600.thumb.jpg.925902f6ea76811848a0ccaff7dd3727.jpg

 

Osa suurta muuria joka erottaa osapuolet toisistaan.

IMG_0226_1600.thumb.jpg.0783c5e26fa0705da602ae323594c2cf.jpg

 

Muurin toisella puolella muistellaan kahakoissa kuolleita irlantilaisia.

IMG_0227_1600.thumb.jpg.1cfe64c94c836603e2e3cb562bd9edb6.jpg

 

Vaati kaljan sulatellakseen tätä.

IMG_141920_1024.jpg.8de9fbbe624323a7fbbafbd44b81219f.jpg

 

Seuraavana aamuna ajeltiin ihmettelemään luonnon ihmeellisyysksiä Giant's Causewayhin pohjoisrannikolle. Lainaus wikipediasta:

"Giant's Causeway on noin 40 000 yhteen liittyneestä basalttipylväästä koostuva nähtävyys Pohjois-Irlannin koillisrannikolla Antriminin kreivikunnassa noin 4,8 km Bushmillsin kylän pohjoispuolella.

Pääasiassa kuusikulmaisista pylväistä koostuva kalliomuodostelma on saanut alkunsa 50–60 miljoonaa vuotta sitten tapahtuneesta tulivuoren purkauksesta ja siitä syntyneestä laavavirrasta. Paksu laavavirta on jäähtynyt tasaisesti ja samalla sen tilavuus on pienentynyt. Kutistumisen seurauksena laavaan on tullut säännöllisiä halkeamia, joita vesi on edelleen laajentanut. Prosessi on toistunut useita kertoja, josta muistona rantatörmän kalliossa on useita balsalttipylväskerroksia.

Unesco julisti nähtävyyden maailmanperintökohteeksi vuonna 1986. Tällä hetkellä alueesta vastaa National Trust, joka rakentaa alueelle turistikeskusta ja vaellusreittiä. Nykyään Giant’s Causeway on Pohjois-Irlannin suosituin turistinähtävyys, jossa käy vuosittain noin 500 000 kävijää."

Tolpat olivat kyllä todella upeita ja koko paikka oli käymisen arvoinen. Kaikkea sitä maailmalla tulee vastaan. Nämä basalttipylväät eivät ole mikään Pohjois-Irlannin uniikki juttu, vaan näitä löytyy muualtakin maailmasta. Jos jossain on mahdollisuus tällaisia pällistellä niin suosittelen. Ihmeellisiä juttuja.

IMG_0244_1600.thumb.jpg.bb50e04ccc44aca4a146956077d26f1a.jpgIMG_0254_1600.thumb.jpg.67ec4ba6c67015ed2dd9b81d5b64811f.jpgIMG_0268_1600.thumb.jpg.958b6260007f0723b0205516090ab888.jpgIMG_0287_1600.thumb.jpg.0a93997c0ca2b07b14c8d90cfa6d39e8.jpgIMG_0290_1600.thumb.jpg.b3e8e5f738f51afbe7aa7e17d35cb34d.jpg

 

Kimalaiskevennys.IMG_0278_1600.thumb.jpg.fe936293d8f41fa976e462b5caa246c4.jpg

 

Matka jatkui pohjoisrannikolta länsirannikkoa pitkin kohti toista Irlannin luonnonnähtävyyttä Cliffs of Moheria. Ja kun Irannissa ollaan, niin yksi kuva linnasta pitää laittaa tännekin. Dunguaire Castle matkan varrella.

IMG_0291_1600.thumb.jpg.3992c5919afdcd64ded7852b30466a65.jpg

 

Seuraavana päivänä oli vuorossa Cliffs of Moher. Kyseessä on parisataa metriä korkeat jyrkänteet, eikä siellä juuri mitään muuta olekaan (paitsi paljon turisteja). Paikka on hieno ja vaikuttava, mutta henkilökohtaisesti pidin enemmän basalttipylväistä.

IMG_0315_1600.thumb.jpg.67c5edf3aabff401b9a11e06eeab6d64.jpgIMG_0316_1600.thumb.jpg.6fb1d99d1f3fc3202e56dc4b203ecfc9.jpgIMG_0326_1600.thumb.jpg.375f75c7f225cdcff669255c92d65d97.jpg

 

Harmaalokki (Larus argentatus).

IMG_0318_1600.thumb.jpg.096e9233714298c28b5bc54dad5dccd8.jpg

 

Illaksi ajeltiin Dubliniin ja hankkiuduttiin autosta eroon.

IMG_214220_1600.jpg.d2c0a7c9382f707976bae929758495bb.jpg

 

Irlannissa kuuluu juoda ginnesiä.

IMG_143521_800.jpg.20c4f5dc949c98c893952db0dd584301.jpgIMG_144507_1600.thumb.jpg.4ba4828029576d28a8af71ca60b44ba7.jpg

 

Ai niin, Stevie Wonder!

IMG_203506_1600.thumb.jpg.9dacafe155514fba256ff20502b91f10.jpg

 

Välillä paluu lentokoneiden maailmaan. Etualalla Ryanairin Boeing 737-8AS(WL) EI-DYB odottelemassa lähtöä Brysselin Charleroin lentoasemalle.

IMG_0330_1600.thumb.jpg.0cec9c970eb2f7baf1a0cf0588ee93cc.jpg

 

Aer Lingus Airbus A330-302 EI-ELA odottelemassa iltapäivän lähtöä Chicagoon.

IMG_0334_1600.thumb.jpg.0eb369edc39d40ec655b5532f880b396.jpg

 

Meidän lintunamme toimi 12 vuotias Ryanair Boeing 737-8AS(WL) EI-DPT.

IMG_0336_1600.thumb.jpg.9f99b80489c6ec5375ba5903bb468c49.jpg

 

Ensimmäisen kerran näin myös LaudaMotionin täysissä väreissä kun yhtiön Airbus A320-232 OE-LMB Wienistä pysäköi viereen.

IMG_0337_1600.thumb.jpg.7cf6f3044e2c260bffdad51b5a5dc123.jpg

 

Michael O'Learylta ei turvaohjetta pöllitä.

IMG_0338_1600.thumb.jpg.691d48d114956f8263ab5f830e24aec5.jpg

 

Vieressä Ryanair Boeing 737-8AS(WL) EI-DCN boordasi Berlinin Schönefeldin lennolle.

IMG_0339_1600.thumb.jpg.91611fad16dcb3ba41634d25db1f631c.jpg

 

Ethiopian Airlines Boeing 787-8 Dreamliner ET-ATG Addis Abeba - Madrid - Dublin lennon päätepysäkillä.

IMG_0341_1600.thumb.jpg.ed5e3ecc8e6c481ab572bfac87d27c03.jpg

 

Jätetään vihreä saari taakse ja suunataan kohti Skotlantia!

IMG_0343_1600.thumb.jpg.ff8edb809a934ed69c59063948d2cb45.jpg

 

Perillä!

IMG_215115_800.jpg.62b191a5279c4fb95e8101db9c5b13c3.jpg

 

Yöpyminen lentoaseman Holiday Innissa ja aamulla jännittämään lentoa Barralle. Aamulla sää kohteessa näytti jokseenkin pahalta: METAR EGPR 110450Z AUTO 18005KT 5000 -RA OVC002/// 15/14 Q1006 RERA. Mitään tarkkuuslähestymismenetelmiä Barralle ei tietenkään ole. Pilven läpäisyyn on olemassa RNAV menetelmä, mutta siinäkin minimit ovat muistaakseni jotain 700 - 800 jalan paikkeilla. No lähtöselvityksessä säästä ei mainittu mitään ja konekin näytti olevan portilla. Tänään lennettäisiin Loganairin Viking DHC-6-400 Twin Otter G-SGTS koneella jos sää sen sallisi.

IMG_0345_1600.thumb.jpg.3179603a6f755fd210177d1588b628d5.jpg

 

"Kyllä ne tietää mitä ne tekee" mietin ääneen kun boordaus koneeseen alkoi.

IMG_0346_1600.thumb.jpg.6915eaad0f20fdddbe1d4cf11aa1606b.jpg

 

Otterin kabiini. Ensimmäinen rivi oli varattu lentäjien tavaroille, mutta saimme paikat riviltä kaksi. Itse asiassa paikat annettiin jo varauksen yhteydessä huhtikuussa.

IMG_0348_1600.thumb.jpg.925b14ebab525ee8d2a989af4fda58fb.jpg

 

Lento lennettiin kahden kapteenin voimin. Ennen käynnistystä toinen lentäjistä teki turvabriiffin ja kertoi lentoajan olevan hieman yli tunnin. Sää kohteessa oli huono, mutta heidän arvionsa mukaan "doable". Varoitti kuitenkin varautumaan siihen että jos emme parin yrityksen jälkeen pääse laskuun, pitää palata takaisin Glasgow'hun.

Ei muuta kuin moottorit käyntiin!

IMG_0349_1600.thumb.jpg.4f38c31b0a172b74aa9be8a27281d3a6.jpg

 

Lentoonlähtö sateisesta Glasgowsta.

IMG_0350_1600.thumb.jpg.c92794d9b9bbe4b96d919ad54ab58852.jpg

 

On ne nykyään hienoja vehkeitä.

IMG_0351_1600.thumb.jpg.878141e9811dab011b81be577a5e171e.jpg

 

Matkalentokorkeus oli 10 000 jalkaa.

IMG_091224_160.thumb.jpg.9042ddff92a26d3cdc4962378bec0527.jpg

 

Ja kas! Perille päästyä taivas repesi auki ja keli oli mitä mainioin.

IMG_0355_1600.thumb.jpg.4a35a257978b55521e7d68106fc09961.jpg

 

Tuonne pitäisi laskeutua.

IMG_0356_1600.thumb.jpg.22648655799349e81509f75ca4561e78.jpg

...

IMG_0358_1600.thumb.jpg.d17d95efa0ff11056ec37ee2a4bccbef.jpg

 

Lentoasemarakennuksen vierestä kohti hiekkaa.

IMG_0363_1600.thumb.jpg.47f04d1dfdfb1e218d4936a9d221c339.jpg

...

IMG_0365_1600.thumb.jpg.dc695ab4d4f6789560720d4e3ffc2728.jpg

IMG_0367_1600.thumb.jpg.ca98f5df56e31a7855f85a3d2e9b4d4b.jpg

 

Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, ettei se itse lasku ollut sen kummempi kuin normaalille suomalaiselle huonopäällysteiselle korpikentälle, mutta maisemat olivat komeat ja kokemuksena tämä menee kyllä kärki viisikkoon erittelemättä sen tarkemmin mikä on ykkönen ja mikä vitonen. Suosittelen kokeilemaan!

IMG_0368_1600.thumb.jpg.2ed527c57322fc55f6a32a301d1880dd.jpg

 

Vielä anelemaan lupaa ottaa ohjaamosta yksi kuva ja se toki järjestyi.

IMG_0372_1600.thumb.jpg.c9d13a226242c04d6a6ea0a465968be1.jpg

 

Lentoaseman ramp-henkilökunta työssä koneen äärellä.

IMG_0374_1600.thumb.jpg.dcce5126efb23a50630b866d27fa9ea3.jpg

 

Tervetuloa Barran saarelle.

IMG_0377_1600.thumb.jpg.9fd936944fd6548e4089d4e089967dcc.jpg

 

Kone alkaa olla valmis lähtemään takaisin Glasgow'hun.

IMG_0378_1600.thumb.jpg.000a8c38b1d7814783b8d37e775c56ab.jpg

 

Kapea rantakaistale erottaa suojaisan lentoaseman rannan toisesta rannasta joka näyttää tältä.

IMG_0382_1600.thumb.jpg.21aca25993a6f5ecfe30eff734528557.jpg

IMG_0385_1600.thumb.jpg.f6d6791b7eca1f90d567a311971625d8.jpg

 

Autiorannan lehmät.

IMG_0387_1600.thumb.jpg.4897ccaf06be35f55dcc6b3530fc82f8.jpg

 

Ja vielä yksi kuva lentoaseman suuntaan.

IMG_0388_1600.thumb.jpg.1bdb45d64a7bbe3fb9c117923c2764c8.jpg

 

Barralla ei ole mitään. Ei kerrassaan mitään. Mutta siinä paikan viehätys onkin. Hyvin karua ja kaunista ja rauhallista. Saarella on kuvattu klassikkoelokuva Viskiä, viskiä! (Whisky Galore 1949).

 

IMG_135852_1600.thumb.jpg.4d43297d74d2a9a0f5aa98e32e5b02cd.jpg

IMG_141841_1600.thumb.jpg.709aeca14c29bec03ae2f0dc69f17456.jpg

 

Saaren suurin kylä on Castlebay.

IMG_153101_1600.thumb.jpg.25d770c7cb553c1ab6703277370a7179.jpg

 

Meidän hotellimme sijaitsi noin 20 minuutin kävelymatkan päässä castlebaysta saaren länsirannalla.

IMG_165323_1600.thumb.jpg.e016df97dc412d33d944642c0ddffed0.jpg

 

Seuraavana päivänä olimme taas lentoasemalla tarkkailemassa liikennettä. Eli konetta jolla lentäisimme takaisin Glasgow'hun.

Untitled-1_1600.thumb.jpg.69cb4997fbfd86ffa27a9f13d945ad94.jpg

 

Tämän päivän lentolaitteena oli 39 vuotias de Havilland Canada DHC-6-310 Twin Otter G-BVVK.

IMG_0397_1600.thumb.jpg.0a61956548ef09fdb3e46c8d4c3b0082.jpg

 

Kuormaa purkamaan!

IMG_0399_1600.thumb.jpg.f9a67ea5151e33c59ae3ac1caf0d2ec2.jpg

 

Lentoa odotellessa on hyvä katsella kuvia terminaalin seinältä kalustosta jolla Barralle on ennen vedetty.

Shortsin tehtaan hieno mainos Skyvanin matkustajaversiosta Skylinerista. Hienoa että mainoksessa kehutaan Garrettin moottoreilla varustetun koneen olevan hiljainen.

IMG_0400_1600.thumb.jpg.bbce5d31b60976d42db9f3d19ebdcbcb.jpg

 

BA on näköjään sahannut tuonne kyseisellä keksinnöllä.

IMG_0404_1600.thumb.jpg.aff9b13fdcc0268b30bafad181e00858.jpg

 

Loganairilla on ollut joskus reitillä Shorts 360 kalustoa.

IMG_0403_1600.thumb.jpg.cb4e5e42123fd33e60da69559f3f9556.jpg

 

Kuin myös Britten-Norman BN-2 Islander kalustoa.

IMG_0405_1600.thumb.jpg.df9d271ab823a1b737e37eaef535f859.jpg

 

BEA on sahannut saarelle tyylikkäästi de Havilland DH.114 Heron koneilla.

IMG_0402_1600.thumb.jpg.654df0aa8cb089433970bb9818090438.jpg

 

Ja vielä vanhempaa ilma-alustyyppiä edustaa kuvan de Havilland DH.89A Dragon Rapide G-AGUR. Etualan auto on myös komea.

IMG_0406_1600.thumb.jpg.23519273b72b5f0723dce07ff8e89c54.jpg

 

Tällä välin otteri olikin jo saatu valmiiksi ottamaan matkustajat kyytiin paluulennolle Glasgow'hun.

IMG_0409_1600.thumb.jpg.149b16f5da6819af5a730e3cd33ab4c8.jpg

 

"Sopivan kellokauppa" kuten eräs entinen kenttäpäivystäjä toteaisi.

IMG_0410_1600.thumb.jpg.ca74de3017cc95f8e618101870774098.jpg

 

Over the Hills and Far Away.

IMG_0411_1600.thumb.jpg.c1410a2a395ea04726b3ddf6a6276ded.jpg

 

Laskuun Glasgown kiitotielle 23.

IMG_0412_1600.thumb.jpg.9284dd3204f8116a6a32e20e7677c7e4.jpg

 

Loganairilla on yhteensä 43 konetta laivastossaan, joista pikkusaabeja on 17 kappaletta. Tässä poseeraa Saab 340B G-LGNJ joka toimitettiin alunperin vuonna 1989 Crossairille.

IMG_0420_1600.thumb.jpg.bd7e1a99ad1192a9dd6200a21b0fdc93.jpg

 

Seuraavaksi oli vuorossa pari yötä Glasgowssa.

IMG_183906_1600.jpg.e4db5d53ccd1005fb5ea7a511f5c9d71.jpg

 

Elämäni ensimmäinen ja viimeinen friteerattu Mars patukka. Ei se nyt mitään erikoisen pahaa ollut, mutta jos nyt kuitenkin sovitaan ettei työnnetä suklaapatukoita rasvakeittimeen.

IMG_170246_800.jpg.e9d03273e466b54b07952986c61ecc20.jpg

 

Kotimatka alkoi Glasgow - Manchester lennolla Flybe Bombardier DHC-8-402Q Dash 8 G-JECR:n siivin.

IMG_142608_1200.jpg.fc61c25940c5abd8e0ce69922c7f8314.jpg

 

Kerkesin vielä saada kuvan Nordican ATR:stä. Kone tosin lensi tuolloin FlyBelle.

IMG_142608_1400.thumb.jpg.24497b39627f2481fd8078ab8d41a1b6.jpg

 

TUI Airways Boeing 757-28A(WL) G-OOBA valmistautumassa illan lennolle Glasgowsta Larnacaan.

IMG_0422_1600.thumb.jpg.02379467e48bc5d7cb4e9c6cfda9dbd8.jpg

 

WestJet Boeing 737-7CT(WL) C-GMWJ huilaamassa Halifax - Glasgow - Halifax lentojen välissä.

IMG_0425_1400.thumb.jpg.2a0ff2b8909010d1306326c78ce9aab3.jpg

 

  Gulfstream IV N168PK.

IMG_0428_1600.thumb.jpg.f02d6c95d4319c9881f2f0a0eaeecc04.jpg

 

Swiftair Embraer EMB-120FC Brasilia EC-HCF on sijoitettu Glasgow - London Stansted reitille, eikä ole viimeisen kolmen kuukauden aikana muita reittejä lentänytkään.

IMG_0431_1600.thumb.jpg.3557521325d08cc481286038d5437531.jpg

 

Matkaan kohti Manchesteria.

IMG_152749_1600.thumb.jpg.8ee5a58e03c7d646837c9f99e0061f4e.jpg

 

45 minuutin lennon jälkeen parkissa Manchesterissa.

IMG_161627_1600.thumb.jpg.986da01fd8ea54fca925bced04b44c3d.jpg

 

Finnair Airbus A320-214 OH-LXL tarjosi kyydin kotimaahan.

IMG_172727_1600.thumb.jpg.15711ce686a5bf71388322bf651275ba.jpg

 

Vielä yksi lentoonlähtö!

IMG_181531_1600.thumb.jpg.857bb09baf19d7861bdbefcea8e11735.jpg

 

No enhän minä tohtinut kieltäytyä, kun niin kauniisti tarjosivat.

IMG_183707_800.jpg.841dca6b940d60d55e2d672ba74cf2ed.jpg

 

Finnairin liikemiesluokan eväät nykyisellä euroopan kattauksella. Maittavaa kanaa ja iso plus alkuruoaksi tarjoillusta savulohesta.

IMG_185727_1200.jpg.240af48f093b1f8852be97fcbf491b49.jpg

 

Illaksi kotiin :)

IMG_0436_1600.thumb.jpg.c3eec9acf106f159a462443e16a0699b.jpg

 

Kiitos taas kerran jos jaksoit koko stoorin.

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
korjailtu typoja ja ajatusvirheitä
15 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mukava valikoima kuvia laidasta laitaan (ei pelkästään pohjaniittejä ja sivukuvia koneista) ja sopivaa kerrontaa päälle tekee kyllä näihin kertomuksiin pisteen iin päälle. Pidempääkin olisi jaksanut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnitti huomiota nuo Finnairin platinium loungen pöydät. "Näyttivät likaisilta puhtaanakin" :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

8/12/2019 at 01.46, Pauli Hankonen kirjoitti:

Tänä vuonna en lähtenyt hakemaan kesälomalla uusia maita.

Hyvä niin! Minun ei tarvitse käynnistää mitään crash programia, jotta pysyisin edelläsi.

8/12/2019 at 01.46, Pauli Hankonen kirjoitti:

Alkuun kuitenkin Helsinki-Vantaan uusi Finnair Platinum Wing lounge.

Star Alliancen LH:n ikuisen Senator-kortin haltijana on mukava katsoa mitä One World tarjoaa. Kaimaa siteeratakseni; Ei huono!.

8/12/2019 at 01.46, Pauli Hankonen kirjoitti:

Hienoa että mainoksessa kehutaan Garrettin moottoreilla varustetun koneen olevan hiljainen.

Nykysuomessa lentopaikan ympäristöluvan saadakseen kannattaisi operoida ensi Garretilla ja sitten vaihtaa PT kutoseen, niin kansa tajuaisi miten ympäristöystävällinen se on.

8/12/2019 at 01.46, Pauli Hankonen kirjoitti:

Michael O'Learylta ei turvaohjetta pöllitä.

Kuis yrjöpussit? Kerään molempia.

8/12/2019 at 01.46, Pauli Hankonen kirjoitti:

"Sopivan kellokauppa" kuten eräs entinen kenttäpäivystäjä toteaisi

Kuitenkin laskukuvassa näyttää olevan Garminin 530/430(?), kuten Suomen Laskuvarjokerhon Lima Kiloonkin tuli vuoden 2002 lopulla. Onhan siitä jo melkein 17 vuotta. Tuon neljäsatasen lasit ovat jo Zulu Foxin tasoa (G1000), vaikka lienevät Aspenilta?

Mahtavaa settiä Paulilta, eli ei muuta kuin kiitän ja odotan jatkoa! Ja laitan Barran matkasuunnitelmiini.

Rodney

P.S. Ilmailutoimittajien yhdistys voisi antaa vuotuisen palkintonsa Paulille!

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
SLK

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos kaikille kommenteista :)

On 8/14/2019 at 0:45 AM, Jorma Kosonen said:

Hyvä niin! Minun ei tarvitse käynnistää mitään crash programia, jotta pysyisin edelläsi.

No minulla on pari lippua jo ostettuna ensi talvelle, joten voi olla hyvä käynnistellä ;D Alustavasti suuntana olisi taas maabongailu polynesiassa. Suunnitelma on vielä hyvin keskeneräinen, mutta tosiaan pari lippua paketissa jo on ja niiden ympärille pitäisi syksyn mittaan jotain ostaa lisää..

On 8/14/2019 at 0:45 AM, Jorma Kosonen said:

Nykysuomessa lentopaikan ympäristöluvan saadakseen kannattaisi operoida ensi Garretilla ja sitten vaihtaa PT kutoseen, niin kansa tajuaisi miten ympäristöystävällinen se on.

Tämä on niin totta. Kuten muistaakseni Peter Tähtinen on joskus täällä foorumilla todennut, "Garrettin tehtävä on muuttaa polttoainetta meluksi".

On 8/14/2019 at 0:45 AM, Jorma Kosonen said:

Kuis yrjöpussit? Kerään molempia.

Hyvä kysymys. Itsekin harmittelin kuvastooria tehdessä, etten kiinnittänyt asiaan lennolla sen kummemin huomiota.

On 8/14/2019 at 0:45 AM, Jorma Kosonen said:

Kuitenkin laskukuvassa näyttää olevan Garminin 530/430(?), kuten Suomen Laskuvarjokerhon Lima Kiloonkin tuli vuoden 2002 lopulla. Onhan siitä jo melkein 17 vuotta. Tuon neljäsatasen lasit ovat jo Zulu Foxin tasoa (G1000), vaikka lienevät Aspenilta?

Niin onkin ja juuri siksi se on entisen kenttäpäivystäjän mukaan "sopivan kellokauppa". Noilla sanoilla hän kuvaili aikoinaan Boeing 757/767 ohjaamoa, jossa on telkkareiden lisäksi myös perinteisiä analogisia mittareita ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Pauli Hankonen kirjoitti:

"sopivan kellokauppa"

Kellokauppa saattaa olla ilmailupiireissä arka aihe.

Rod :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 hours ago, Teijo Niemelä said:

Siella oli taustalla myos entinen Finnairin 75W Aer Linguksen vareissa.

Niin minäkin luulin kuvanottohetkellä, mutta ei ollut. Yksilö on EI-CJX, joka on alunperin Transaeron kone ja sen jälkeen ollut vähän siellä sun täällä ennen päätymistään Aer Lingukselle muutama vuosi takaperin https://www.airfleets.net/ficheapp/plane-b757-26160.htm

CJX.jpg.ac9fc19d435c4173663d11adbec8d75b.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään