Tommi Hinkka

Lento-onnettomuus Pirkkalassa

66 viestiä aiheessa

YLE kertoo pienkoneen tippuneen Pirkkalassa...

”Pienkone on tippunut maahan Tampere-Pirkkalan lentoasemalla STT:n saamien tietojen mukaan. Pirkanmaan pelastuslaitos sai ilmoituksen suuresta ilmaliikenneonnettomuudesta hieman ennen kello yhdeksää.

Pelastuslaitoksen mukaan pienkone on joutunut lento-onnettomuuteen, ja pelastustyöt ovat kesken. Paikalla on 19 pelastuslaitoksen yksikköä.”

https://yle.fi/uutiset/3-10902713

 

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ultra tippunut ja 19 pelastuslaitoksen yksikköä? Keskimääräinen vastuu per yksikkö on n. 25 kg... Hyvä, että palvelu pelaa, mutta miksi suurienergisiin tieliikenneonnettomuuksiin tai  rakennuspaloihin ei lähde aina tälläinen lähtö (tai suurempi) varmuuden vuoksi samalla logiikalla?

5 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

STT:n tietojen mukaan ”lentokone putosi rajusti nokalleen ilmeisesti laskeutumisen yhteydessä.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tero Tuominen kirjoitti:

Finavian Pirkkalan lentoaseman päällikkö Mari Nurminen vahvistaa Lentoposti.fi:lle kyseessä olleen ultrakevytlentokone.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/lento_onnettomuus_pirkkalassa_ensitietojen_mukaan_kyseess_on_pienkoneturma

Pirkkalassa on tällä hetkellä auki kiitotie 06C liikenteelle, jos NOTAMeihin on luottaminen. Ilmeisesti ei ole, tämän illan sulkunotami on vain väärin laadittu, pitäisi olla RWY06C/24 CLSD, mutta kun ei ole. 

ECCBC8FB-1E09-4EDE-8F14-E3BB50111D36.jpeg

 

päivitystä... Saivat näemmä myös 06C:n kiinni, suomen aikaa arviolta 06 asti, oletan, että tutkinnallisista syistä.

+

RWY06C/24 CLSD

FROM: 31JUL19 2037 TO: 01AUG19 0300 EST (A2039/19)

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Referoidaan nyt tähäkin tuo teksti (IS) suoraan:

Lainaa

Pienkone putosi illalla maahan Tampere-Pirkkalan lentoasemalla. Pirkkalan lentokenttä on ollut suljettu liikenteeltä pelastustoimen ajaksi.

– Ultrakevyeelle koneelle sattui lento-onnettomuus. Pelastustoimet ovat käynnissä ja kenttä on kiinni sen ajan, Pirkkalan lentokentän päällikkö Mari Nurminen kertoo IS:lle.

Liikenne- ja viestintäviraston eli Traficom yleisilmailukoordinaattori Jani Hottola kertoo IS:lle, että pienkoneessa oli yksi lento-oppilas. Lento-oppilas kuoli Traficomin tietojen mukaan onnettomuudessa.

Hottolan mukaan oppilas oli suorittamassa yksinlentoa osana lentäjän koulutusohjelmaa.

Ja jos oikein tiirailen Ylen sivuilla olevaa kuvaa niin rekkari on minun silmiin OH-Uxxx eli "pienkone" olisi siis ultra kuten yllä puhe oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19 minuuttia sitten, Sami Puro kirjoitti:

Referoidaan nyt tähäkin tuo teksti (IS) suoraan:

Ja jos oikein tiirailen Ylen sivuilla olevaa kuvaa niin rekkari on minun silmiin OH-Uxxx eli "pienkone" olisi siis ultra kuten yllä puhe oli.

Toisaaalla sanottiin että eurostar, U438, mutta vahvistamaton lähde. Muoto ja väritys sopisi.

edit: lukee näemmä lentopostissakin jo

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ultra tippunut ja 19 pelastuslaitoksen yksikköä? Keskimääräinen vastuu per yksikkö on n. 25 kg... Hyvä, että palvelu pelaa, mutta miksi suurienergisiin tieliikenneonnettomuuksiin tai  rakennuspaloihin ei lähde aina tälläinen lähtö (tai suurempi) varmuuden vuoksi samalla logiikalla?

Kyllä nykyään lähtee!

Siitä pitää huolen uusi hätäkeskusjärjestelmä Eerika.

Eerikaa varmaan saadaan kiittää tämänkin keikan hyvistä vasteista.

Osattiin sitä ennenkin. Olikohan - 89, kun Tuusulan Nahkelaan tupsahti pellolle tankki kuivana OH-CAR. Tehtävään osallistui 63 pelastuksen ja poliisin yksikköä.

Ikävä tapaus tämä Pirkkalan onnettomuus.

Osanottoni.

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Lahtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Sami Siltanen kirjoitti:

Pirkkalaan saapuva Ryanairin lento FR1027 diverttaa Turkuun. 

Lisäksi illan ja aamun Finnair on peruttu. Air Balticin lento BT357 kääntyi takaisin Riikaan Viron ilmatilassa.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Kyllä nykyään lähtee!

Siitä pitää huolen uusi hätäkeskusjärjestelmä Eerika.

Eerikaa varmaan saadaan kiittää tämänkin keikan hyvistä vasteista.

Se Eerikahan on juuri niin hyvä kuin mitä ihmiset ovat sinne vasteita määritelleet.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
38 minuuttia sitten, Heimo Paakkinen kirjoitti:

5d427f5688ca3_Screenshot_2019-08-01PienkonejoutuionnettomuuteenPirkkalanlentokentllTraficomLento-oppilaskuoli.png.d2cc2a49ff5a3a1c788e19059071d3e6.png

Ai ai, ettei vain tulisi lisää onnettomuuksia, kun ruvetaan silmukoita vääntämään näillä koneilla ja vielä matkustajien kanssa. ;)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Pirkka Mattila kirjoitti:

Ai ai, ettei vain tulisi lisää onnettomuuksia, kun ruvetaan silmukoita vääntämään näillä koneilla ja vielä matkustajien kanssa. ;)

Vinkkaa nyt ihmeessä jompaan kumpaan IP-lehteen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Jukka Siirilä kirjoitti:

Se Eerikahan on juuri niin hyvä kuin mitä ihmiset ovat sinne vasteita määritelleet.

Kyllä.

Ja tekoäly pakottaa vasteeksi valmiin paketin, jota päivystäjä ei voi muokata, vaikka huomaakin tilanteen älyttömyyden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Ultra tippunut ja 19 pelastuslaitoksen yksikköä? Keskimääräinen vastuu per yksikkö on n. 25 kg... Hyvä, että palvelu pelaa, mutta miksi suurienergisiin tieliikenneonnettomuuksiin tai  rakennuspaloihin ei lähde aina tälläinen lähtö (tai suurempi) varmuuden vuoksi samalla logiikalla?

Ei kai tässä sen kummempaa kuin, että sana "lentoliikenne (tai ilmaliikenne) onnettomuus" riittää siihen, että paikalle lähetetään heti kaikki liikenevät yksiköt. Aika loogista, koska tällä tavalla varmistetaan, että sen yhden kerran kun oikeasti on kyseessä "suuri ilmaliikenne onnettomuus" paikalle tulee riittävästi apua ilman ylimääräistä ajanhukkaa.

Onkohan jossain jotain tilastoa siitä millä todennäköisyydellä henkilö on selvinnyt lento-onnettomuudesta vs. tieliikenne onnettomuudesta? Tosin tuon laskeminen ei ole ihan helppoa, koska lentokoneessa on kuitenkin mahdollista matkustaa kymmeniä kertoja isompi määrä ihmisiä kuin autossa ja noiden vertailukin on hieman haastavaa. Mutta ihan mielenkiinnosta jos joku tietää onko tuosta olemassa tilastoa / vertailua. Enkä nyt tarkoita tilastoa millä todennäköisyydellä joutua onnettomuuteen vaan nimenomaan jos on joutunut niin kummassa tapauksessa on todennäköisemmin selvinnyt hengissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Petri Valo kirjoitti:

Onkohan jossain jotain tilastoa siitä millä todennäköisyydellä henkilö on selvinnyt lento-onnettomuudesta vs. tieliikenne onnettomuudesta? Tosin tuon laskeminen ei ole ihan helppoa, koska lentokoneessa on kuitenkin mahdollista matkustaa kymmeniä kertoja isompi määrä ihmisiä kuin autossa ja noiden vertailukin on hieman haastavaa. Mutta ihan mielenkiinnosta jos joku tietää onko tuosta olemassa tilastoa / vertailua. Enkä nyt tarkoita tilastoa millä todennäköisyydellä joutua onnettomuuteen vaan nimenomaan jos on joutunut niin kummassa tapauksessa on todennäköisemmin selvinnyt hengissä.

On. Ainakin DoT:n tilastot, löytyvät tuolta:

https://www.bts.gov/topics/national-transportation-statistics

"Section 2.A - Multimodal Safety", "Section 2.B - Air Safety" ja "Section 2.C - Highway Safety" ovat ne, mitä pitää katsoa. Eihän niistä löydy suoraa vastausta siihen "millä todennäköisyydellä henkilö on selvinnyt lento-onnettomuudesta vs. tieliikenne onnettomuudesta", mutta jonkinlaisia vastauksia tuohon kysymykseen tuolta saa.

Tunnetusti pienkoneilmailu on kovin hengelle hupaa ja syy on juuri tässä: ilmailun onnettomuuksista selvästi suurempi osuus on fataaleja verrattuna tieliikenteen onnettomuuksiin, vaikka yleisilmailun onnettomuuksien määrä, suhteessa liikennesuoritteeseen, on samaa luokkaa kuin tieliikenteessä. Vertailua vaikeuttaa sekin, että ilmailun suoritteita mitataan tunneissa ja tieliikenteen kilometreissä, joutuu olettamaan jotain nopeuksista, jotta näitä voi verrata. Liikennekoneilla taas onnettomuuksien todennäköisyys on hyvin pieni, fatal/non-fatal -onnettomuuksien suhde ei liene sen parempi kuin yleisilmailussakaan.

Muokattu: , käyttäjä: Tauno Hermola
Lisätty linkki

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
5 tuntia sitten, Jukka Lahtinen kirjoitti:

Kyllä.

Ja tekoäly pakottaa vasteeksi valmiin paketin, jota päivystäjä ei voi muokata, vaikka huomaakin tilanteen älyttömyyden.

Höpönpöpön. Älä arvaile kun et tiedä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään