19 viestiä aiheessa

Morjes. Minulle päätyi tällainen hieno ehjä Viiman potkuri. Toisesta ketjusta täältä löysinkin jo selityksiä lyhenteille. Olisi hienoa tietää tämän potkurin historiasta ja mahdollisesti löytää kuvamateriaalia kaveriksi, joten kysynkin täältä löytyisikö apua? Tarkoitus ripustella tämä seinälle näytille.

LVI II / MSS, N=o 8., VL E16181.
D 2100., GN. 1495., 23.5.41

IMG_20190709_152353408.jpg

IMG_20190709_152323182.jpg

IMG_20190709_152220835.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Sami Metsänranta
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onneksi olkoon vaan. Onko hieno potkurisi aivan ehyt eikä siinä ole esim. halkeamia?

Löysin kyllä Viima-merkkisen lentokoneen, jossa on ollut kiinnitettynä potkuri N:o 8. Kuitenkin tässä on joitakin outouksia jotka eivät asetu oikein kohdalleen, siksi tuumailen vielä huomenissa tätä aihetta laajemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Raimo kovasti! Tää on harvinaisen jännää, kun vanhan tavaran tarina voi selvitä.

Ei tässä kyllä omaan silmään ole mitää halkeamia tai paikkailun jälkiä yms. missään, kun käsissä tätä pyörittelen. Toivottavasti homma selkeytyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Potkuri on ilmeisesti tehty vanerista, koska koostuu noin ohuista viiluista ja siinä näyttäisi olevan paksummat liimasaumat 11 viilun välein. Kolupuuta se ei ilmeisesti ole, koska viilut ovat noin paksuja.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No jo!Laskutikkuja ja lätkämailoja...Kai kolupuut oli loppuneet jo 70-luvulla kun lyötiin muovinen laskutikku käpälään...Ei ole ikävä tullut sitäkään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, vielä menee pari päivää Viima-potkurien parissa (toki mahtuu tähän muutakin elämää;)), laitan sitten dokumentteja. Kysyn tähän väliin, näkyykö lavoissa mitään jäämiä valmistajan tarralogoista ja, onko lavat kääntöpuolelta mattamustia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voi vitsi, jännityksellä odotan. Arvostan. Hyvä että muutakin eloa on :). Liiteenä kuvat molemmilta puolilta. Ei näy mitään logoja ja tosiaan toiselta puolelta lavat mustat. 

Kolupuuta (en ollut kuullut aiemmin) näyttää olevan. Lavoista näkee paremmin, notta joka kymmenes poikittain.

potkuri.jpg

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samin Viima-potkurin kyljessä oleva merkintä "VL. E16181" tarkoittaa Valtion Lentokonetehtaan (VL) piirustuksen numeroa, joka oli käyttökelpoinen vv. 1941-1950. Tuo toinen kone "SZ" on saksalaisvalmisteinen Focke Wulf Fw 44J "Stieglitz" -alkeiskoulukone.

 

VL.E16181-1.JPG

VL.E16181-2.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sorry, pikkuisen asian sivusta. Miten puupotkurit aikoinaan tehtiin perusaihiosta? Varmaan sarjatuotanto jollain kopiojyrsimellä, mutta entä mallikappale? Oliko se vain taitavien mallipuuseppien aikaansaannos, joka tehtiin hyviksi todetuilla menetelmillä?

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vastaan vain jälkimmäiseen eli sarjatuotantoon, kun sattuu olemaan pari kuvaa sopivasti vuodelta 1938. Ne ovat Valtion Lentokonetehtaan mainosesitteestä (Kansallisarkiston pienpainatteet).

Tuossa jyrsitään sorvilla kolupuusta säätöpotkurin lapaa. Toisessa kuvassa tehtaan potkurimalleja.

edit: kolmas ja neljäs kuva löytyivät SA-kuva-arkistosta teksteillä ”Puoleksi valmiita potkureita.
Tampere, Valtion lentokonetehdas 1941.12.09”

”Potkuria valmistetaan.
Tampere, Valtion lentokonetehdas 1941.12.09”

Jukka

2E0F0A2F-6604-4ED1-97E0-A12963CF218A.jpeg

714CC2A7-56B0-43D5-AAF4-0B2B244C1BC1.jpeg

FA555535-66B2-4705-BC43-727CAA47F2A3.jpeg

B5BDBF20-323F-4923-8145-6DB4C76DFBD4.jpeg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia. Huomio kiinnittyy telineessä pystyssä oleviin aihioihin, varsinkin tyvet näyttävät kovasti poikkeavan toisistaan.

Moderaattorin kannattaisi erottaa tämä keskustelu omaksi säikeekseen, eroaa niin kovasti alkuperäisestä otsikosta, syyllinen nostaa tässä kättään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samin potkuri on kyllä harvinainen tapaus, pienestä valmistusnumerosta (8/1941) huolimatta se on säilynyt päiviimme aivan ehjänä ja kun se vielä on ollut alkeiskoulukoneessa joka lisää huomattavasti vaurioalttiutta, täytyy vaan ihmetellä. Ei sitä kuitenkaan ole "lasikaapissa" säilytetty kyllä käytön jäljet näkyvät siinä.

Nyt olen selannut Viimojen (ja Stieglitzienkin) asiakirjoja/lentopäiväkirjoja pääsemättä - varmasti - tämän potkurin jäljille. Tässä alla on kolme Viiman potkuria numerolla 8. Järjestyksessä ensimmäinen VI-16:ssa ollut potkuri oli tuhoutunut jo vuonna 1940, kolmas vuodelta 1952 on taas myöhäisempää tuotantoa, jäljelle jäänyt keskimmäinen on ainoa mahdollinen mutta sekin näyttäisi olleen Veljekset Karhumäki Oy:n valmistama (V.K.) ja siksi ei ehkä sopisi...? Laitan myöhemmin vielä lisää aineistoa.

Potkuri1.JPG

Potkuri2.JPG

Potkuri3.JPG

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raunion kirjassa sanotaan (s. 149): "Keväällä 1940 Ilmavoimien kanssa sovittiin, että kalliimpia kolupuupotkureita ryhdytään käyttämään myös vanhemmissa konetyypeissä, sillä saarnipuun saanti oli vaikeutunut".

VL2-kirjan s. 132 mukaan kolupuussa viilujen paksuus oli 0,15-0,3 mm ja tuon potkurin jokainen paksumpi "viilu" näyttää koostuvan, jos laskin oikein, yhdeksästä ohuemmasta viilusta.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Koivisto
typo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menipäs mystiseksi. :)Kiitos taas mielenkiintoisista aineistoista. Tuo 1942-lomake varmasti istuisi kuvaan hyvin, mutta ei varmaan hirveän yleistä ole näppäilyvirheet (valmistaja). Tuo pieni numero (8) oli mielenkiintoinen, kun tämän sain käsiin. Ajattelinkin että näitä ei varmaan ihan pieniä määriä ole tehty. 

Saa mun puolesta olla valmistuspostaukset tässä. Siistejä juttua, kun aika vähän olen "ummikkona" löytänyt puupotkureista tietoa googlailemalla, kun vieraaseen aiheeseen tämän myötä yrittänyt perehtyä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain varmaan löytyy VL:n piirustus tai standardi, jolla Schauman teki kolupuuta, mutta itse ainakin laittaisin ensin tuollaiseen 9-viiluiseen keskimmäisen viilun poikittain. Kun 9-viiluisia vanereita pinotaan päällekkäin, olisi joka yhdeksäs viilu siis poikittain. Jos Schaumanin valmistamaan 20 mm paksuun kolupuuhun tarvittaisiin 11 kpl noita 9-viiluisia, niin se koostuisi 99 viilusta, joista jokaisen paksuus liimoineen olisi 0,2 mm.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään