Jori Lamberg

Ground effect laskeutuessa

4 viestiä aiheessa

Miten ground effect ilmiö vaikuttaa isoihin koneisiin laskeutuessa? Kysymys tuli mieleen sukhoi superjet onnettomuuden videota katsoessa. Jos kone oli direct law tilassa, voiko maavaikutus yllättää jotenkin?  Ja aiheuttaa ylikorjauksia. Onko jotkut koneet herkempiä ilmiölle kuin toiset?

Muokattu: , käyttäjä: Jori Lamberg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On kai lähes itsestäänselvyys, että ylätasoilla (jeteistä siis esim. Avro RJ ja Antonov An-7x) maavaikutus on pienempi.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jostain syystä kukaan asiaa tunteva ei vastaa mitään. Tai sitten ne ei tunne asiaa ? Selvitin minäkin.

Pikkuisen nettiä kaivamalla löytyy sivukaupalla mm. Airbussin sivuilta tarinaa yleensä maaefektistä

Mutta pomppu taitaa syntyä muista syistä !  Joku päivystävä palstan aerodynamiikkadosentti voisi auttaa .

Tässä eräs selitys :

https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/maneuvers/how-to-smoothly-recover-from-a-bounced-landing/

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
12 hours ago, Jorma Laiho said:

Jostain syystä kukaan asiaa tunteva ei vastaa mitään. Tai sitten ne ei tunne asiaa ? Selvitin minäkin.

Pikkuisen nettiä kaivamalla löytyy sivukaupalla mm. Airbussin sivuilta tarinaa yleensä maaefektistä

Mutta pomppu taitaa syntyä muista syistä !  Joku päivystävä palstan aerodynamiikkadosentti voisi auttaa .

Tässä eräs selitys :

https://www.boldmethod.com/learn-to-fly/maneuvers/how-to-smoothly-recover-from-a-bounced-landing/

Tuo on ihan hyvä linkki. En ole päivystävä aerodynaamikko, enemmänkin dippelin perusteella emeritus avoautoaerodynaamikko;D, mutta yritetäänpä vastata parempien puutteessa kun kysymys kuitenkin lienee ihan vilpittömästi esitetty.

Yleisesti ottaen maaefekti lisää nostovoimaa ja pienentää nostovoimasta riippuvaa (indusoitua) vastusta maavaikutuksen ulkopuolella lentävään koneeseen verrattuna, olipa kone sitten pienkone, (iso) matkustajakone, lennokki tai vaikka helikopterikin, joka voi leijua maavaikutuksessa suhteellisen pienelläkin teholla. Kiinteäsiipisillä loppuliuku pyrkii loivenemaan ja laskumatka kynnykseltä kasvamaan verrattuna tilanteeseen ilman maavaikutusta. Voipa se aiheuttaa vähän pehmeämmän laskunkin nostovoiman kasvaessa lopussa jos loppuveto jäisi muuten vajaaksi. 

Mutta jos kone "vedetään hyllylle" maavaikutuksesta alinopeudella, voi seurauksena tosiaan olla sakkaus kiitotiehen linkin mukaan vauhdin ja maavaikutuksen tarjoaman lisänostovoiman kadotessa. Jos tässä vaiheessa ei avata tehoja ja tehdä ylösvetoa, vaan sakkauksen estämiseksi esimerkiksi työnnetään nokka väkisin kiitotiehen, niin seuraukset voivat olla huonompia. Ihan peruskauraa pikkukoneillakin. 

Kuten tuossa linkissäkin sanotaan, niin maaefektin nostovoimaa lisäävä vaikutus pienenee nopeasti siiven suhteellisen etäisyyden kasvaessa maanpinnasta. Pääsääntönä maaefektin vaikutus on siis suurempi alatasoilla kuin ylätasoilla, vaikutus riippuu paljon myös siiven muodosta. Onko sen vaikutus vaikkapa Sukhoissa suurempi kuin vaikkapa vastaavassa Airbusissa on melko mahdotonta sanoa ilman melko syvälle meneviä tietoja kyseisistä koneista.

Itse lentämilläni yleisilmailukoneilla vaikutusta ei juuri huomannut, mutta varsinkin deltasiivillä vaikutus voi olla suurikin. Suurenkaan maavaikutuksen ei silti pitäisi tulla kenellekään koneen tyyppikurssin käyneelle yllätyksenä.

Toivottavasti tämä vastasi johonkin kysymykseen.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään