Tapani Vatanen

Aeroflotin kone syttyi tuleen Moskovassa

92 viestiä aiheessa

Venäläisen Aeroflot-yhtiön lentokone on syttynyt tuleen laskeutuessaan Sheremetjevon lentokentälle Moskovassa.

Kone oli noussut lennolle kohti Murmanskia, kun se joutui palaamaan takaisin ja tekemään hätälaskun.

Twitterissä on nähtävissä video, jonka mukaan kone oli laskeutuessaan tulessa.

https://yle.fi/uutiset/3-10768427?origin=rss

T.TV

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sukhoi Superjet 100. Jälleen vastoinkäyminen tuolle itäraudalle. Eikös se Aasiassa esittelylennolla vuoreen ajanut kone ollut tuota samaa tyyppiä?

Ei varmaan kauppa käy ulkomaiden suuntaan...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Teki vielä 1. lähestymisen finaalissa ylimääräisen lenkin, taisi olla kovaa ja korkealla äkkiä toisiin verraten. AFL 1492 kutsulla Muurmanskiin oli menossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkohan tullut liian kova lasku ja telineet kärsineet ja moottori syttynyt tuleen osuessaan rataan ja sitten liekittänyt koko rungon siipien takaa?

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Joutsijärvi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikanaan tapahtumien todellinen kulku ehkä selviääkin. Näytillä olleiden videopätkien mukaan ei palokuntaa paikalla näkynyt....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 minuuttia sitten, Juha Juurikas kirjoitti:

Aikanaan tapahtumien todellinen kulku ehkä selviääkin. Näytillä olleiden videopätkien mukaan ei palokuntaa paikalla näkynyt....

Esimerkiksi Helsinki-Vantaalla vasteaika on 3 minuuttia hälytyksestä (toki aiemminkin voidaan olla paikalla, jos tapahtumapaikka on sopivan lähellä pelastusasemaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
51 minuuttia sitten, Jukka Joutsijärvi kirjoitti:

Sukhoi Superjet 100. Jälleen vastoinkäyminen tuolle itäraudalle. Eikös se Aasiassa esittelylennolla vuoreen ajanut kone ollut tuota samaa tyyppiä?

Ei varmaan kauppa käy ulkomaiden suuntaan...

Se vuoreen ajaminen ei liittynyt koneeseen mitenkään, vaan oli puhtaasti human error.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Se vuoreen ajaminen ei liittynyt koneeseen mitenkään, vaan oli puhtaasti human error.

Eli mielestäsi lentokoneen ohjaamossa käytetyt tekniset ratkaisut ja ohjaamoergonomia mukaan lukien esimerkiksi EGPWS eivät vaikuttaisi lentäjän tilannetietoisuuteen, tai niillä ei ollut tässä onnettomuudessa mitään merkitystä tapahtumille? En ole tähän yksittäiseen tapaukseen mitenkään erityisemmin perehtynyt, kunhan ihmettelen vain tätä puhdasta human erroria johon kone tai sen suunnittelu ei mitenkään vaikuttanut.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
20 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Eli mielestäsi lentokoneen ohjaamossa käytetyt tekniset ratkaisut ja ohjaamoergonomia mukaan lukien esimerkiksi EGPWS eivät vaikuttaisi lentäjän tilannetietoisuuteen, tai niillä ei ollut tässä onnettomuudessa mitään merkitystä tapahtumille? En ole tähän yksittäiseen tapaukseen mitenkään erityisemmin perehtynyt, kunhan ihmettelen vain tätä puhdasta human erroria johon kone tai sen suunnittelu ei mitenkään vaikuttanut.

Ottamatta kantaa mihinkään muuhun, turvallisuuskulttuurista se ainakin kertoo.

Mutta pakko sanoa, että evakuointi onnistui hyvin tässä Moskovan tapauksessa, jos noin vähillä henkilövahingoilla selvittiin. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
7 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Eli mielestäsi lentokoneen ohjaamossa käytetyt tekniset ratkaisut ja ohjaamoergonomia mukaan lukien esimerkiksi EGPWS eivät vaikuttaisi lentäjän tilannetietoisuuteen, tai niillä ei ollut tässä onnettomuudessa mitään merkitystä tapahtumille? En ole tähän yksittäiseen tapaukseen mitenkään erityisemmin perehtynyt, kunhan ihmettelen vain tätä puhdasta human erroria johon kone tai sen suunnittelu ei mitenkään vaikuttanut.

Ohjaamossa keskitytiin keskustelemaan muusta, kun olisi pitänyt keskittyä itse lentämiseen. Tämän takia koneen käännös meni "yli", tunnetuin seurauksin. Lentäjät lisäksi kytkevät oikein toimivat varoittavat laitteet päältä pois, koska ajattelivat niiden varoittavan virheellisesti törmäysvaarasta. Koska olettivat olevan muualla kuin olivat. Aika puhdas human error.

Sitä en sanonut etteikö tekniset ratkaisut voi vaikuttaa onnettomuuksiin, Mutta nyt ei ollut kyse siitä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli olettivat olevansa jossain muualla kuin missä olivat, niin, että se oletus ei perustunut mitenkään koneen suunnistusjärjestelmiin ja sama virheoletus olisi sattunut millä tahansa koneella, jos epäolennaisuuksiin olisi keskitytty samalla tavalla? Itse olen kyllä huomannut, että erilaisissa ympäristöissä on helpompi tai vaikeampi menettää/heikentää sitä omaa tilannetietoisuuttaan.

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että käytetyt ohjaamomenetelmät olivat myös joko umpisurkeita, tai sitten niitä tietoisesti ja tahallisesti rikottiin... noh, ei liity tähän tapaukseen, ehkä tästä ei kannata jatkaa enempää, pointti vaan siinä, että helppo selitys "human error" ei oikeasti avaa sitä, että miksi jotain tapahtui.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuon Tapanin linkkaaman twiitin mukaan siis 13 kuollutta tähän mennessä.Lentäjät kertovat salaman sytyttäneen koneen tuleen :o

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suunnatonta v*tutusta aiheuttaa ne ihmiset, jotka evakuointitilanteessa lähtevät ulostautumaan oman laukkunsa kanssa. Isojen ja painavannäköisten "lentolaukkujen" kanssa tuostakin koneesta väki kömpi ulos. Ei ollut nyt eka kerta, eikä varmasti viimeinen. 

 

Soisi tapahtuvan se, että matkustajien kuolemasta syytetyn penkille nostettaisiin näkyvästi nämä laukkuihmiset. Tarpeeksi mediahuomiota ja julkista shamingia saisi ehkä ihmiset tajuamaan. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voisi auttaa länsimaalaisiin matkustajiin. Suurempi ongelma maailmalla on sitten se, miten ne muut saadaan tajuamaan sama asia, yritäpä keskimääräiselle aasialaiselle saada asia jakeluun... Toisaalta tässä on myös alan ongelmia mukana, kun prosessit ovat niin kankeita, että menetät jättämäsi tavarat monessa maassa, paloi kone tai ei. Pitäisi esimerkiksi ICAO:n suosituksella tai standardilla pyrkiä takaamaan matkustajien omaisuuden palauttaminen matkustajille ilman aiheetonta viivettä, ja pitämään yhtiötä taloudellisessa vastuussa mahdollisesta kadonneesta omaisuudesta. Nykyisellään matkustajan oikeudet ovat jossain nollan ja pakkasen välimaastossa Euroopassakin evakuoinnin jälkeen, vaikka toki monessa maassa ne tavarat sieltä sitten joskus saa oikeastikin.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
13 minuuttia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Eli olettivat olevansa jossain muualla kuin missä olivat, niin, että se oletus ei perustunut mitenkään koneen suunnistusjärjestelmiin ja sama virheoletus olisi sattunut millä tahansa koneella, jos epäolennaisuuksiin olisi keskitytty samalla tavalla? Itse olen kyllä huomannut, että erilaisissa ympäristöissä on helpompi tai vaikeampi menettää/heikentää sitä omaa tilannetietoisuuttaan.

Kertomasi perusteella kuulostaa siltä, että käytetyt ohjaamomenetelmät olivat myös joko umpisurkeita, tai sitten niitä tietoisesti ja tahallisesti rikottiin... noh, ei liity tähän tapaukseen, ehkä tästä ei kannata jatkaa enempää, pointti vaan siinä, että helppo selitys "human error" ei oikeasti avaa sitä, että miksi jotain tapahtui.

...Tai sitten vain mokattiin? Jätetään nyt se sana human error pois, jos se noin paljon häiritsee. 

Rapsan mukaan laitteet toimivat oikein, varoittivat oikein ja keskustelu ohjaamossa (esittelylento) vei huomiota muualle, mikä luultavasti vaikutti siihen etteivät ohjaamossa tosiaan seuranneet tarpeeksi instrumentteja. Lisäksi lentäjälle ympäristö oli tuttua, mikä ehkä loi vääränlaista turvallisuudentunnetta. 

kuitenkin, lentokoneessa ei ollut vikaa tai syytä mikä olisi onnettomuuden aiheuttanut. Ohjaamon avioniikka on Thalesilta, joka on aika tuttua tavaraa länsimaalaisissakin koneissa.

Tämä rönsyily on osaltani tässä.

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensialkuun en ainakaan muista että salamanisku olisi aiheuttanut tulipaloa lentävässä lentokoneessa. Olisko jokin sähköjärjestelmä kärähtänyt?

Uskomatonta jos tosiaan on näin että evakointitilanteessa ruvetaan keräämään mukaan omia laukkuja, vaikka kone on jo ilmiliekeissä. 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10 minuuttia sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Uskomatonta jos tosiaan on näin että evakointitilanteessa ruvetaan keräämään mukaan omia laukkuja, vaikka kone on jo ilmiliekeissä.

Omien havaintojeni mukaan on valitettavan yleistä, että koneeseen tullaan omat kuulokkeet korvilla ja turvademon aikana kuunnellaan musiikkia tai katsellaan videoita eli ollaan siis autuaan tietämättömiä mitä turvademossa kerrotaan. Joku yhtiö onkin kieltänyt kuulokkeiden käytön turvademon aikana, en muista mikä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri nyt, Harri Koskinen kirjoitti:

Omien havaintojeni mukaan on valitettavan yleistä, että koneeseen tullaan omat kuulokkeet korvilla ja turvademon aikana kuunnellaan musiikkia tai katsellaan videoita eli ollaan siis autuaan tietämättömiä mitä turvademossa kerrotaan. Joku yhtiö onkin kieltänyt kuulokkeiden käytön turvademon aikana, en muista mikä.

Tämänkin voisi esimerkiksi ICAO standardoida tai EASA kieltää oman vaikutuspiirinsä osalta, jos lentoyhtiöt ovat niin munattomia, etteivät voi asiakastyytyväisyyden takia muuten asiaa vaatia. Traficomin tarkastaja sitten koneeseen vetämään sakkoa sata taaleria siltä matkustajalta, joka on siellä luurit päässä, ja toiset sata siltä lentoyhtiöltä, joka salli näin tapahtuvan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Henri Laitinen kirjoitti:

Ensialkuun en ainakaan muista että salamanisku olisi aiheuttanut tulipaloa lentävässä lentokoneessa. Olisko jokin sähköjärjestelmä kärähtänyt?

Kyllä salamanisku vaan on onnettomuuksia aiheuttanut.

Pam Amin ensimmäinen onnettomuus 707:lle johtui juurikin siitä.
https://aviation-safety.net/database/record.php?id=19631208-0
"Laightningstrike" olisi syynä myös näissä tapauksissa
https://aviation-safety.net/database/events/dblist.php?Event=WXL

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään