Matti Palosuo

OSM Aviation tilasi 60 sähkölentokonetta koulutuskäyttöön

18 viestiä aiheessa

Norjalainen OSM Aviation on tilannut 60 eFlyer 2 sähkölentokonetta jenkkiläiseltä Bye Aerospace valmistajalta. Koneilla on tarkoitus korvata nykyinen pääasiassa Cessna 172 koneista koostuva 20 koulukoneen kalusto. OSM Aviation on norjalainen firma, mutta se tarjoaa palveluja useammassa maassa. Uudet koneet tulevat ilmeisesti jakautumaan eri maihin. Koneiden toimitusaikoja ei uutisessa myöskään mainita. Koneen listahinta on 350 kilotaalaa ja käyttökustannukset 20$ tunnilta.

https://osmaviation.com/

https://en.wikipedia.org/wiki/Bye_Aerospace_eFlyer_2

https://electrek.co/2019/04/11/norway-60-electric-airplanes/

Quote

Norway aviation firm orders 60 all-electric airplanes, drops operation costs 80%

Norway’s OSM Aviation, a firm that specializes in recruitment and training for the aviation industry, has ordered 60 all-electric planes from Colorado-based electric aircraft manufacturer Bye Aerospace. OSM Aviation announced the order on its website. The order, which CEO Espen Høiby claims is the largest order for commercial electric planes to date, will be for Bye Aerospace’s eFlyer 2.

The airplanes will be used for training at OSM Aviation Academy’s flight training centers. Pilots flying the planes will earn the same licenses they would have earned from flying traditional planes. Using the all-electric planes will also cut flight costs.

The eFlyer 2, formerly known as the Sun Flyer, uses a Siemens propulsion system: a 57 lb. SP70D motor with a 90kW peak rating (120 HP), and a continuous power setting of up to 70kW (94 HP).

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava uutinen ja tämä on tulevaisuutta.

Haluaisin kuitenkin esittää pienen kysymyksen. Onko teoriassa mahdollista, että sähkölentokoneella lupakirjan lentänyt, ei tunnista kaikkia polttomoottori koneen ongelmia? Öljynpaine, lämpötila, generaattori vika ym.

Olettaisin, että sähkömoottori kone on tietyllä tavalla yksinkertaisempi joten on paljon asioita joita ei tarvitse miettiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A very good point. Vain mennäänkö siihen että sinulla on sähkölupakirja ja ottomoottorilupakirja? Onhan joissain maissa esim. autolle automaattivaihteistokortti ja keppivaihdekortti. On se autollakin niin erilaista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan lentokoulutuskäytössä paljon moderneja Diamondejakin, joiden ohjaamoissa ei tarvitse murehtia kaasuttimenlämmityksestä, seoksensäädöstä ynnä muusta isoisänaikaisesta  amerikkalaisesta "normaalista" tekniikasta. Uskon ja toivon kuitenkin, että sähkömoottoristen rinnalla lentokoulutuksessa osa tunneista lennetään pörinäkoneellakin. Sähköllä saadaan silloinkin merkittäviä kustannussäästöjä kokonaisuuteen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs sitten sähkömoottorikoneen toiminta-aika vaihtelevissa lämpötiloissa? Oma rajallinen kokemukseni sähköllä kulkevista vempeleistä rajautuu sähköautoihin, joiden toimintamatka vaihtelee varsin paljon ulkoilman lämpötilan mukaan. Wikipedia tietää kertoa mainitun konetyypin toiminta-ajaksi kolme ja puoli tuntia. Kun pakkanen paukkuu, minkä verran endurance putoaa? Polttomoottorivekeleestä saa lämpötilasta riippumatta saman toiminta-ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitavat samat sähköisen toiminta-ajan lainalaisuudet vallita ilmassakin. Akkujen lämmönsäätely on siis tärkeää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toisaalta Wikipedia kertoo akun kapasiteetiksi 92 kWh - aika kevyellä 'kaasulla' pitää lentää, jos tuon 3,5 tunnin toiminta-ajan aikoo saavuttaa!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
19.4.2019 at 09.51, Pekka Suuronen kirjoitti:

Onhan joissain maissa esim. autolle automaattivaihteistokortti ja keppivaihdekortti. On se autollakin niin erilaista.

Jep, kuten suomessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitat varmaan ajokorttiopetusta opetuspolkimella? Myydäänkö Suomessa yleensä enää keppivaihteisia autoja:hmm:

Eikö se riitä, jos vaihtaa automaatin manuaalipuolella ohjauspyörän vaihtoviiksistä, tai vaihteen säätimestä käsin?

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Tarkoitat varmaan ajokorttiopetusta opetuspolkimella? Myydäänkö Suomessa yleensä enää keppivaihteisia autoja:hmm:

Eikö se riitä, jos vaihtaa automaatin manuaalipuolella ohjauspyörän vaihtoviiksistä, tai vaihteen säätimestä käsin?

 

Suomessa myytiin vain noin kolmannes uusista autoista manuaalina. Trendi vahvasti laskeva.

Ja tosiaan, Suomessakin on manuaaliajokortti - se peruajokortti, - ja sillä saa ajaa automaattia. Mutta jos ajaa kortin automaatilla, niin sillä ei saa ajaa manuaalia, tulee merkintä ajokorttiin.

.  

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 hours ago, Tarmo Kallio said:

Eikö se riitä, jos vaihtaa automaatin manuaalipuolella ohjauspyörän vaihtoviiksistä, tai vaihteen säätimestä käsin?

Ei riitä, kun pitää opetella myös se kytkimen käyttö.

Samoin täyssähkö-, hybridi- ja polttomoottoriautot eroavat toisistaan käytön kannalta. Sähköauton kuljettaminen on hyvin pitkälle samanlaista, kuin polttomoottoriautonkin, mutta sähkökäytössä on muutama kikka, jotka vaan pitää tietää ja opetella täyden hyödyn saamiseksi.

Muokattu: , käyttäjä: Seppo Kohonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18/04/2019 at 19.33, Petri Valo kirjoitti:

Mahtava uutinen ja tämä on tulevaisuutta.

Haluaisin kuitenkin esittää pienen kysymyksen. Onko teoriassa mahdollista, että sähkölentokoneella lupakirjan lentänyt, ei tunnista kaikkia polttomoottori koneen ongelmia? Öljynpaine, lämpötila, generaattori vika ym.

Olettaisin, että sähkömoottori kone on tietyllä tavalla yksinkertaisempi joten on paljon asioita joita ei tarvitse miettiä.

Lentokoulutuksen sääntelyssä (FCL-määräykset) suuntaus on kohti modulaarisuutta. Suoritetaan ne koulutusmoduulit, jotka ovat tarpeen halutulle lentotoiminnalle. Sitten jos haluaa laajentaa lentokokemuksiaan (esim. lentää ulkomaille, toisella konetyypillä tai yöllä) suoritetaan lisäkoulutusmoduuleja. Osinhan tämä on jo nykyisessä koulutuksessa. 

Toisaalta on esiintynyt sellaisiakin näkökantoja, että peruslupakirja ei olisi "käyttöenergiarajoitteinen", eli sen tulisi valmentaa oppilasta lentämään sekä nykyisillä moottoreilla että sähköllä. 

Nyt taitaa olla hyvä aika keskustella, mitä ilmailuyhteisö haluaa? Laajempi yleislupakirja, vai edullisempi ja rajoitetumpi, vaikkapa erillinen "sähkökelpuutus"? Tässä menee Euroopassa väistämättä vuosi tai kaksi, ennen kuin sähkökoneet saavat tyyppihyväksynnän, joten siihen saakka ehtii pohtia myös lupakirja-asioita. Kuuntelen mielellään näkökohtia ja voin viedä eteenpäin Europe Air Sportsin vaikuttajille.    

Muokattu: , käyttäjä: Nils Rostedt
3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/20/2019 at 19.05, Seppo Kohonen kirjoitti:

Ei riitä, kun pitää opetella myös se kytkimen käyttö.

Samoin täyssähkö-, hybridi- ja polttomoottoriautot eroavat toisistaan käytön kannalta. Sähköauton kuljettaminen on hyvin pitkälle samanlaista, kuin polttomoottoriautonkin, mutta sähkökäytössä on muutama kikka, jotka vaan pitää tietää ja opetella täyden hyödyn saamiseksi.

Pitää opetella ainoastaan kytkimen käyttö. Vaihteisto itsessään saa olla robottilaatikko jota pitää ohjata manuaalisesti, ja vaihtamisen vaihteelta toiselle, liikkeellelähdön ja pysähtymisen pitää tapahtua kytkinpoljinta käyttäen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4/21/2019 at 14.14, Nils Rostedt kirjoitti:

Lentokoulutuksen sääntelyssä (FCL-määräykset) suuntaus on kohti modulaarisuutta. Suoritetaan ne koulutusmoduulit, jotka ovat tarpeen halutulle lentotoiminnalle. Sitten jos haluaa laajentaa lentokokemuksiaan (esim. lentää ulkomaille, toisella konetyypillä tai yöllä) suoritetaan lisäkoulutusmoduuleja. Osinhan tämä on jo nykyisessä koulutuksessa. 

Toisaalta on esiintynyt sellaisiakin näkökantoja, että peruslupakirja ei olisi "käyttöenergiarajoitteinen", eli sen tulisi valmentaa oppilasta lentämään sekä nykyisillä moottoreilla että sähköllä. 

Nyt taitaa olla hyvä aika keskustella, mitä ilmailuyhteisö haluaa? Laajempi yleislupakirja, vai edullisempi ja rajoitetumpi, vaikkapa erillinen "sähkökelpuutus"? Tässä menee Euroopassa väistämättä vuosi tai kaksi, ennen kuin sähkökoneet saavat tyyppihyväksynnän, joten siihen saakka ehtii pohtia myös lupakirja-asioita. Kuuntelen mielellään näkökohtia ja voin viedä eteenpäin Europe Air Sportsin vaikuttajille.    

Mikä on menossa kohti modulaarisuutta? LAPL(A) ja EIR / CBIR ovat ainoat jotka tulee mieleen asiasta, mutta nämä on jo toteutettu.

Lupakirja ei ole nytkään millään tavalla käyttöenergiarajoitteinen, mutta lupakirjaan liitettävä kelpuutus liittyy tiettyyn moottorikonstruktioon ja/tai koneluokkaan (tai isommissa laitteissa konetyyppiin), enkä näe itse mitään syytä sille, että mallia pitäis muuttaa joksikin muuksi. Se nykyinen PPL(A) mahdollistaa aivan samalla tavalla lentämisen C130:lla, C152:lla ja G109:lla kunhan vain tarvittava kelpuutus on olemassa, ainut, miltä osin voisi "laajennusta" tehdä, olisi A- ja H-lupakirjojen yhdistäminen, mutta siinä ei taas mielestäni ole järkeä.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Pitää opetella ainoastaan kytkimen käyttö. Vaihteisto itsessään saa olla robottilaatikko jota pitää ohjata manuaalisesti, ja vaihtamisen vaihteelta toiselle, liikkeellelähdön ja pysähtymisen pitää tapahtua kytkinpoljinta käyttäen.

Harvemmin näissä on kytkinpoljin. Ei varmaan yhdessäkään merkissä nykyään:hmm:. Ja yleisimmissä robottilaatikoissa se manuaalipuoli on vain "toivomuspuoli". Tarpeen tullen automaattipuoli ohittaa heti manuaalitoiminnot ;).

Muokattu: , käyttäjä: Tarmo Kallio

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Harvemmin näissä on kytkinpoljin. Ei varmaan yhdessäkään merkissä nykyään:hmm:. Ja yleisimmissä robottilaatikoissa se manuaalipuoli on vain "toivomuspuoli". Tarpeen tullen automaattipuoli ohittaa heti manuaalitoiminnot ;).

Kuorma-autoista on löydettävissä. Jos kytkin ei ole automaattinen niin omia päätöksiä ei robotti voi tehdä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
24/04/2019 at 13.17, Tatu Koiranen kirjoitti:

Mikä on menossa kohti modulaarisuutta? LAPL(A) ja EIR / CBIR ovat ainoat jotka tulee mieleen asiasta, mutta nämä on jo toteutettu.

Lupakirja ei ole nytkään millään tavalla käyttöenergiarajoitteinen,....

Modular LAPL ...

Puhutaan sitten kelpuutuksista. Sähköratkaisujen erityispiirre on monimuotoisuus, pikkukoneissakin on nähty erilaisia monimoottori- ja hybridiratkaisuja kokoluokissa, missä perinteisesti on yksi tai enintään kaksi mäntämoottoria. Vaikkapa Diamondin koekone.  Pitäisikö tämän johdosta kelpuutuksien olla "hienojakoisemmat", ts. lähempänä  tyyppikohtaisia kelpuutuksia, vai tulisiko "alemman asteen"  kelpuutuksissa tähdätä laajempaan, nykyistä luokkakelpuutusta muistuttavaan, esim. "kaikki yksipotkuriset lentokoneet xx kg saakka" ? Kysyn, kun kuvittelen, että alan määräyksiin voidaan vielä vaikuttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 tunti sitten, Nils Rostedt kirjoitti:

Modular LAPL ...

Puhutaan sitten kelpuutuksista. Sähköratkaisujen erityispiirre on monimuotoisuus, pikkukoneissakin on nähty erilaisia monimoottori- ja hybridiratkaisuja kokoluokissa, missä perinteisesti on yksi tai enintään kaksi mäntämoottoria. Vaikkapa Diamondin koekone.  Pitäisikö tämän johdosta kelpuutuksien olla "hienojakoisemmat", ts. lähempänä  tyyppikohtaisia kelpuutuksia, vai tulisiko "alemman asteen"  kelpuutuksissa tähdätä laajempaan, nykyistä luokkakelpuutusta muistuttavaan, esim. "kaikki yksipotkuriset lentokoneet xx kg saakka" ? Kysyn, kun kuvittelen, että alan määräyksiin voidaan vielä vaikuttaa...

Tästä on omasta mielestäni turha tehdä liian vaikeaa. Jonkinlainen sähkömoottorikelppari niille koneille, joissa potkuri saa käyttövoimansa kokonaan tai osittain sähköstä, ja jos kone tarvitsee kahden moottorin (sähkö ja polttomoottori) samanaikaista säätämistä, niin molemmat kelpuutukset ko koneella toimimiseen. Tietysti pelkkä SE(land)-kelpuutuskin olisi mahdollinen, jos joku uskoo siihen, että eroavuuskoulutuksella annetaan riittävät tiedot ja taidot varsinkin siirtyessä sähkömoottorista polttomoottoriin. Itse en usko siihen, kun pelkkä rotax->perinteinen moottori tuntuu tuottavan vaikeuksia käsittää.

Missään nimessä ei pidä yrittää sulloa kaikkia yhdellä potkurilla varustettuja koneita samaan pakettiin ja kuvitella, että siihen saisi tehtyä järkevän tai järkevästi omaksuttavan koulutuspaketin edes PPL(A) saati sitten LAPL(A)-tason tuoreelle lentäjälle. Tarpeen vaatiessa kelpuutuksen sisällä voi käyttää variantteja kuten tähänkin asti, kuten esimerkiksi "modernien" dieselmoottoreiden kohdalla käytännössä on: pelkällä SEP(land) -kelpuutuksella konetta ei saa lentää, vaan lisäksi pitää olla lennonopettajan antama SLPC-eroavuuskoulutus. Aivan, kuten myös sisään vedettävä laskuteline, säätöpotkuri tai turboahdin edellyttää.

Ratkaisun etuna on myös se, että variantteja on helppo muuttaa viranomaisen toimesta, sen sijaan kelpuutuksien muuttaminen edellyttää aina raskasta lainsäädäntöprosessia. Jonkinlainen ICAO-yhteensopivuus kannattaa pitää mielessä, sillä saattaa vielä painoarvoa sisämarkkinoiden harrasteilmailun ulkopuolella olla.

Muokattu: , käyttäjä: Tatu Koiranen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään