Petri Lehtovirta

Patria siirtää lentäjäkoulutusta Espanjaan

14 viestiä aiheessa

Lainaa

 

Patria-konserni siirtää osan ammattilentäjien koulutuksesta Suomesta Espanjan Cordobaan. Yhtiö lopettaa kesällä Tampereella annettavan ensivaiheen alkeislentokoulutuksen.

Ensimmäisenä Espanjassa aloittavat opiskelun lentoyhtiö Norran palvelukseen tulevat uudet lentäjät.
Syynä lentokoulutuksen siirtämiseen on oppilasmäärien lisääntyminen ja lentoasemia ylläpitävän Finavian tekemät korotukset laskeutumismaksuihin.

Yhdeksi siirron syyksi Patria mainitsee myös Espanjan sään. Se mahdollistaa ympärivuotisen koulutuksen.

 

https://yle.fi/uutiset/3-10721810

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä symboloi hyvin Finavian ja sen omistajaohjauksen järjetöntä toimintaa. Nostamalla hinnat moninkymmenkertaiseksi Finavia Oyj yhdessä Air Navigation Services Finland Oy:n kanssa saatiin häädettyä ensimmäinen lentokoulu ulkomaille.

Jos kyse olisi yksityisestä bisneksestä, hinnoittelumallin ymmärtäisi. Kun kyse on kahdesta valtion omistamasta, määräävässä markkina-asemassa toimivasta yrityksestä, sitä ei ymmärrä. Finavian ja ANS Finlandin omassa tuloksessa muutos saattaa näkyä jollain tavalla positiivisesti, mutta omistajan (valtion) kokonaistalouden kannalta suoran työvoiman ja tukitoimintojen siirtämisessä ulkomaille ei taida olla yhtään mitään järkeä, edes, vaikka Patrian koulutustoiminta varsinkin talvikaudella jonkin verran tehostuukin sääolosuhteiden vuoksi. Esimerkiksi huoltopalveluiden ostaminen espanjalaisilta tarkoittaa heti satojen tuhansien eurojen rahavirtaa ulkomaille, muista toiminnoista ja veronmaksusta Espanjaan puhumattakaan.

10 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nyt jo? Ei sinänsä yllätä - koska Finavian hinnat, mutta vastahan sinne tehtiin hallia, rullaustietä ja vaikka mitä. Oletin että pari vuotta pidempään jaksaisivat...

Suomalaiset ovat asiantuntijoita tässä oman oksan sahaamisessa. (ref. esim. myös tuo lentoverokeskustelu)  :-\

13 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan tuolla nyt sitten ympärivuotinen leppoisa ilmasto,mitä nyt kesällä liiankin kuuma,mutta rospuuttokelit jäävät pois häiritsemästä opiskelua.Sijainti vajaat parisataa km. Malagalta pohjoiseen,eli opintojen välissä voi vaikka käydä löhöilemässä Välimeren beachilla!  Jos laskeutumisia tulee vaikkapa 150- 200 kpl/ oppilas,niin 50€ Finnavian laskeutumismaksulla saadaan jo lähes 10K € säästö per oppilas.Lienee sielläkin laskeutumismaksu,joka on ehkä muutaman euron luokkaa? Plussana vielä edullisempi hintataso,noin yleisesti.

Taitaa olla tuo kenttä: Aeropuerto de Córdoba (ODB)       http://hikersbay.com/climate-conditions/spain/cordoba/ilmasto-olosuhteet-cordoba.html?lang=fi#weather-temperature-months

 

Muokattu: , käyttäjä: Jaakko Männistö

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Tatu Koiranen kirjoitti:

Tämä symboloi hyvin Finavian ja sen omistajaohjauksen järjetöntä toimintaa. Nostamalla hinnat moninkymmenkertaiseksi Finavia Oyj yhdessä Air Navigation Services Finland Oy:n kanssa saatiin häädettyä ensimmäinen lentokoulu ulkomaille.

Te olette nyt unohtaneet että näiden kotimaisten johto seuraa vain isompiensa esimerkkiä.

The FAA Motto: We're not happy till you're not happy.

TJSP.

Rod :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen
typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pidän erikoisena, että ketään ei löydy vastaamaan siitä, pitääkö maakuntakenttien tai ilmailun infra Helsinki-Vantaata lukuunottamatta Suomessa valtiovallan mielestä yhä säilyttää vai ei? Kai tässä taustalla joku viisaus on? Onko tarkoituksena ajaa kentät niin ahtaalle, että kunnat (jos maksukykyä on) ottavat ne haltuunsa ja hoitaakseen? Sitähän kohti tämä menee. Suomeen jää kenties muutama strateginen maakuntakenttä EFKU, EFOU ja EFRO.

Muokattu: , käyttäjä: Markku Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Markku Rantanen kirjoitti:

Pidän erikoisena, että ketään ei löydy vastaamaan siitä, pitääkö maakuntakenttien tai ilmailun infra Helsinki-Vantaata lukuunottamatta Suomessa valtiovallan mielestä yhä säilyttää vai ei? Kai tässä taustalla joku viisaus on? Onko tarkoituksena ajaa kentät niin ahtaalle, että kunnat (jos maksukykyä on) ottavat ne haltuunsa ja hoitaakseen? Sitähän kohti tämä menee. Suomeen jää kenties muutama strateginen maakuntakenttä EFKU, EFOU ja EFRO.

Näissä kaavailuissa unohdetaan aina maanpuolustus kokonaan.  Vaikea kuvitella, että kunnan tehtäviin kuuluisi kentänpito ilmavoimien tarpeisiin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
9 tuntia sitten, Markku Rantanen kirjoitti:

Pidän erikoisena, että ketään ei löydy vastaamaan siitä, pitääkö maakuntakenttien tai ilmailun infra Helsinki-Vantaata lukuunottamatta Suomessa valtiovallan mielestä yhä säilyttää vai ei? Kai tässä taustalla joku viisaus on? Onko tarkoituksena ajaa kentät niin ahtaalle, että kunnat (jos maksukykyä on) ottavat ne haltuunsa ja hoitaakseen? Sitähän kohti tämä menee. Suomeen jää kenties muutama strateginen maakuntakenttä EFKU, EFOU ja EFRO.

EFTP taisi unohtua ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Markku Kyyrönen kirjoitti:

Näissä kaavailuissa unohdetaan aina maanpuolustus kokonaan.  Vaikea kuvitella, että kunnan tehtäviin kuuluisi kentänpito ilmavoimien tarpeisiin?

No, Mikkelissä ollaan aika lailla tällä tiellä. Jaa, mutta tarvitaankos tähän hymiötä? Noo, laitetaan...;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 tuntia sitten, Tauno Voipio kirjoitti:

EFTP taisi unohtua ...

En ole unohtanut. Lasken sen Finavian taholta alasajettaviin kenttiin. Valitettavasti, vaikka sieltä lennänkin. Pari vuotta sitten, kun Ryanair lopetti valtaosan lennoistaan ja ennen kuin Partia Pilot Training tuli, oli Pirkkala todella hiljainen kenttä. Nyt kun Ryanair todennäköisesti lopettaa kaiken lentämisen Pirkkalaan ja Patria vähentää koulutusta merkittävästi, ollaan taas samassa jamassa. 100LL polttoaineen myynti pouserista loppui jo. Syöttöliikenne tuskin on kultakaivos ja junalla pääsee keskustasta aika näppärästi Helsinki-Vantaalle. Ja mahtaako ilmavoimille tämä olla korvaamaton, epäilen. Eikä Finavia Oyj:n yhtiöjärjestyksessä ole mitään mainintaa ilmavoimien tarpeiden hoitamisesta. Finavia Oyj:hän ei ole enää se sama yritys, joka ilmailulaitoksesta on muutettu osakeyhtiöksi 2009. Kyse on mielestäni erityisesti siitä, kuka valtio-ohjauksessa vastaa ja kantaa huolta siitä, että yleinen ilmailun infra on ylläpidettävä? Tuntuu ettei kukaan. EFTP on tällä hetkellä matkustajamääriltään vasta 9:ksi suurin kenttä. Eli aihetta pessimismiin on, vaikken yleensä sitä harrasta.

 

Muokattu: , käyttäjä: Markku Rantanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4.4.2019 at 16.59, Jorma Kosonen kirjoitti:

 

The FAA Motto: We're not happy till you're not happy.

TJSP.

Rod :cool:

Tää motto on usealla viranomaisella. Tulli. Venäjän Tulli. Kaikki maailman imigration virkamiehet. No ei kaikki mutta muutama..

Muokattu: , käyttäjä: Timo Nurmi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohta ei ole lentäjäkoulutusta lainkaan suomessa, kovasti suuntaus näyttää olevan tämän kaltainen. Aivan kuin asia olisi jonkun narustavetäjän agendalla.

Jos Malmi loppuu niin...

Jos Tampere....

Jos Pori.....

Suomi kun on muutoinkin euroopan mittakaavassa ilmailun kehitysmaa, niin pitääkö väkisin vielä näivettää lisää ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään