Mika Laakso

Koolhoven F.K.49

23 viestiä aiheessa

Koolhoven F.K.52 siirtolennot-keskustelussa tuli esille minulle uusi konetyyppi , Koolhoven F.K.49.  Merivartiolaitos tilasi näitä kaksi kpl, yhden sai? 

https://en.wikipedia.org/wiki/Koolhoven_F.K.49

Kaksi tilattiin, yksi saatiin? Oliko tällainen kone tosiaan käytössä Suomessa?

 

Muokattu: , käyttäjä: Mika Laakso

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
41 minuuttia sitten, Risto Sollo kirjoitti:

Moottorit temppuili,lennettiin 18 tuntia...Ei ehkä paras hankinta?

 

Lennettiin kuitenkin. Ompa omasta lentokonetuotannosta lähtenyt kaksi uutta valmistunutta konetta joilla ei koskaan lennetty metriäkään:o. Ei siitä sen enempää ettei mennä aiheesta kovasti sivuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennäänpä aiheesta kovasti sivuun, kun alkoi kiinnostamaan.  Mitä nämä koneet olivat?

2.4.2019 at 10.38, Raimo Heikkinen kirjoitti:

Lennettiin kuitenkin. Ompa omasta lentokonetuotannosta lähtenyt kaksi uutta valmistunutta konetta joilla ei koskaan lennetty metriäkään:o. Ei siitä sen enempää ettei mennä aiheesta kovasti sivuun.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alankomaista tuli tieto että Koolhoven F.K.49 OH-MVE pienoismalli 1/72 on nyt saatavilla. Tilasin heti.

https://www.aviationmegastore.com/koolhoven-fk49a-finnish-version-fk49a-ha-models-fk49a-netherlands-military/product/?action=prodinfo&art=154566

Mistäköhän löytyisi lisää tietoa koneen käytöstä Merivartiolaitoksella, lennoista / lentäjistä? Rajavartiolaitoksen historiassa koneesta ei löydy kuin maininta Koolhoven, 1939

https://www.raja.fi/vllv/historia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joku kirjoitti sinikantisen kirjan rajan lentotoiminnasta, oli vantaan museolla myynnissä, minullakin se oli mutten löydä nyt.Olikohan siinä tarkemmin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Arne Wallen kirjoitti:

Joku kirjoitti sinikantisen kirjan rajan lentotoiminnasta

Pekka Autere: Rajavartiolaitoksen lentotoiminta (2004).

Kyseisestä teoksesta ei ole apua pienoismallin rakentamiseen. Ainoa pikaluvulla löytämäni maininta on listaus Rajan lentolaitteista (s.107): "OH-MVE, Koolhoven FK49, (1939), 1940-1948, (17h 55 min)".

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep, minulla on sama kirja. Siitä ei löydy mitään muuta mainintaa F.K.49:stä. Löytyisikö jostain edes valokuvaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaimani Raunion Jukka pyysi kertomaan, että tuo ylläoleva kuva on otettu Helsingissä, mahdollisesti Kellosaaressa. Hän muistutti vielä, että koneesta on juttua ja kuvia vuonna 1999 Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä.

Lisäys:

J.Raunio: ”Muistaakseni se lennettiin Tampereelta Malmille, laitettiin jossain kellukkeille ja vietiin Kellosaareen.”

Jukka

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Nisula
Lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Jukka Nisula kirjoitti:

Hän muistutti vielä, että koneesta on juttua ja kuvia vuonna 1999 Suomen Ilmailuhistoriallisessa Lehdessä.

Jukka Raunio oli turhan vaatimaton, kun jätti mainitsematta että tuo hieno nelisivuinen juttu (Taattua laatua. Merivartiolaitoksen Koolhoven F.K.49A) SIH 3/1999 numerossa on hänen itsensä kirjoittama. Artikkelissa on viisi valokuvaa, joista yksi on tuo Mikan netistä löytämä ja yksi hollantilaisissa sotilastunnuksissa. 

Yksi Jukan jutussaan listaama lähde on Ilmailu 8/1962, jossa on Eino Ritarannan yhden sivun artikkeli aiheesta otsikolla "Huolipakkaus Hollannista".

Suomen Ilmailuhistoriallista Lehteä voi tilata kustantajalta eli Pentti Manniselta . http://www.saunalahti.fi/myma1/info.html

Rodney

 

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep mulla on kaikki nuo Suomen Ilmailuhistorialliset lehdet, en vain ole lomalla ollut "kotiarkiston" ääressä. Olisiko kellään tuota Ilmailu 8/1962 - lehteä, lainata / myydä / kopioida?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
14 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

Jep mulla on kaikki nuo Suomen Ilmailuhistorialliset lehdet, en vain ole lomalla ollut "kotiarkiston" ääressä. Olisiko kellään tuota Ilmailu 8/1962 - lehteä, lainata / myydä / kopioida?

Laitan sinulle pdf:n tuosta sivusta.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tai laitan sen tähän ketjuun muillekin nähtäväksi, sillä tuskin Juhalla tai SIL:llä on mitään sitä vastaan.

Rodney

5d433a93f0757_Ilmailu1962-8s21.thumb.jpeg.f3117c74e17b9fef2955c2cd88be93cd.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos Rodney! Ilmailu 8/1962: "Konetta käytettiin meillä ainoastaan pyörillä ja suksilla"? kuvassa kumminkin kellukkeilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Mika Laakso kirjoitti:

"Konetta käytettiin meillä ainoastaan pyörillä ja suksilla"? kuvassa kumminkin kellukkeilla?

Mika,

Et ole ilmeisesti seurannut FF:n Arvaa Paikkaa ja sen savolaisia kysymyksiä ja vihjeitä. Se, että kuvassa kone on kellukkeilla ei välttämättä tarkoita sitä, että sitä käytettiin Suomessa niillä. Jukka Raunio kirjoittaa artikkelissaan: "Valokuvasta päätellen, jossa OH-MVE on kellukkeilla ja itärintamatunnuksin, se laitettiin ehkä Härmälässä vesikoneeksi ja lennettiin Kellosaareen 26.6.1943. Toinen vaihtoehto on pyöräkoneena Malmille ja sieltä "temppuillen" Kellosaareen. Siirtoa Tampere-Helsinki on mainittu koneen viimeiseksi lennoksi."

Rodney :cool:

Muokattu: , käyttäjä: Jorma Kosonen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mökkilukemisena on Jukka Raunion Valtion Lentokonetehtaan Historia osa2. Siinä tuo OH-MVE mainitaan rivin verran..

image.jpeg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa Koolhoven OH-MVE:n lennot liittyivät kaikki koneen kuntoonsaattamiseen ja varastoimiseen, ainuttakaan yleishyödyllistä lentoa ei sillä tehty. Koneen "tähtihetki" oli 11.7.1942, jolloin se oli Lentovarikon Koelaivueen toimesta koelento-rundilla Tampere-Vesivehmaa, Vesivehmaa-Utti, Utti-Tampere. Lentoaika yhteensä 2h. 10 min.

13.9.1942 Valtion lentokonetehtaalta Tampereelta kone lennettiin Kuorevedelle jälleenluovutettavaksi Merivartiolaitokselle. Seuraava siirto tapahtui 4.11.1942 kun kone lennettiin Kuorevedeltä Parolaan varastoimista varten. Liitteistä selviää koneen viimeiset siirtolennot jotka päättyivät Kellosaareen 26.6.1943. Mainittakoon, että VL:n taholta ehdotettiin Kellosaaren lentohallia koneen säilytyspaikaksi jo kesäkuussa 1941 "jos moottorikysymystä ei saada ratkaistuksi" odottamaan varaosien saantia.

kuva11.JPG

kuva15.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Raimo Heikkinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään