Pauli Hankonen

Pitkä viikonloppu Uudessa Seelannissa spottailun merkeissä

6 viestiä aiheessa

Kävin helmikuussa viettämässä pitkän viikonlopun Uuden Seelannin eteläsaarella Christchurchissa kuvaamassa koneita ja koluamassa läpi paikalliset ilmailumuseot. Liput ostin Cathay Pacificilta ja sen myötä sain nautiskella myös matkalla oneworld emerald kortin tuomista eduista. Näistä parhina tietysti Cathayn ensimäisen luokan lounget Hong Kongissa.

Reitti kulki mennen tullen Lontoon kautta.

map.gif.acc11bb8b70d0ee465bbb16a3d0202f3.gif

Menomatkalla Lontoosta Hong Kongiin CX:n tripla oli vanhalla mukavalla 3-3-3 sisustuksella, mutta takaisin tullessa pääsin/jouduin tutustumaan yhtiön uuteen 3-4-3 triplaseiska sisustukseen. Lennot lennettiin näillä vehkeillä:

HEL-LHR Finnair Airbus A319-112 OH-LVL
LHR-HKG Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQL
HKG-CHC Cathay pacific Airbus A350-941 B-LRS
CHC-HKG Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRR
HKG-LHR Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQU
LHR-HEL Finnair A321-231(WL) OH-LZP

Lentoonlähtö Helsingistä vähän harvinaisemmin nousuihin käytetyltä kiitotieltä 15.

IMG_8948_1400.thumb.jpg.f437af38451f5386be8e489d2d9ea9f3.jpg

 

Pakollinen pullo Jossua.

IMG_8952_1200.jpg.3d1c97c87e65fc16b8207db31a19b1d2.jpg

 

Ja pari tuntia lentoonlähdön jälkeen laskuun Heathrowlle.

IMG_8955_1400.thumb.jpg.d40f160e3fce7ae1041677fe621f7196.jpg

 

Polish Airlines Boeing 737-8 MAX SP-LVD "Proud of Poland's Independence" erikoismaalauksessa.

IMG_8960_1200.jpg.5e2dc132c8b79b8840ddaf14385311ef.jpg

 

Cathay Pacificilla on neljästä viiteen lentoa päivässä Heathrowlta Hong Kongiin. Tässä Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQZ tekee lähtöä 12 tunnin lennolle itään.

IMG_8965_1400.thumb.jpg.acfb534bcbb1143eb809f820cda64d68.jpg

 

American Airlines Boeing 777-323(ER) N731AN lähdössä New York Kennedylle lentona AA107.

IMG_8968_1400.thumb.jpg.ece380b082e7e1876e61ae5718bee0da.jpg

 

Minulla oli kuitenkin aikaa vielä ennen seuraavaa cathayn HKG lentoa ja käväisin AA:n ykkösen loungessa juomassa shampanjan ja keräämässä pussillisen irtokarkkeja mukaan. Kuvia en sieltä tullut ottaneeksi. AA:lta siirryin kuvanssa olevaan BA:n ykköseen juomaan yhden drinkin.

IMG_181522_1024.jpg.453ba4d9fe2d6b2db98248bb31570afd.jpg

 

Ja kun alkoi jo hiukoa, niin suuntasin mieliloungeeni Heathrowlla, joka on Cathayn ensimmäisen luokan odotustila terminaalissa kolme. Alkuun Korealaiseen tyyliin tehty pulled pork sämpylä ja sen jälkeen pala lohta.

IMG_184602_1024.jpg.a2f30c5ba5f20469144616c0cf2d12fb.jpgIMG_8972_1200.jpg.6b4b0f8da6bae37674e4368aa79cc1b3.jpgIMG_8973_1200.jpg.5595722f218c04679f31efd349ab36de.jpg

 

Herraskaisen elämän jälkeen oli taas hyvä nöyrtyä ja palata arkeen turistiluokan tuolilla maisemia ihmetellen.

IMG_8975_1200.jpg.8fac7da7df0cc19d25f31b045f96febf.jpg

 

Lentoonlähdön jälkeen olikin vuorossa turistiluokan tarjoilu. Skippasin baarin ja otin vain kuplavettä pähkinöiden kanssa.

IMG_8978_1024.jpg.04d5add382f7e3223c77788d9a6d9a40.jpg

 

Ruoaksi valitsin jotain nautaa. Ihan jees, mutta ei parhainta Cathayta. Onneksi jälkkäriksi tulee edelleen konseptin mukaan jätskiä.

IMG_8980_1200.jpg.ff6059904562a9383d0321794312c545.jpg

 

Tämä Cathay Pacifin miellyttävä 3-3-3 turistiluokan sisustus Boeing 777 koneissa alkaa pikkuhiljaa poistumaan ja koko triplalaivaston pitäisi olla uudistettu 3-4-3 sistukseen tämän vuoden loppuun mennessä.

IMG_8984_1200.jpg.ec5f7d219c60723462563975c82526cc.jpg

 

Aamiaiseksi otin länkkärivaihtoehdon.

IMG_8982_1200.jpg.d7201dd5dba8cb7acbb3f37f390ced0d.jpg

 

Lähestyminen ja lasku Hong Kongiin.

IMG_8987_1200.jpg.b9a65254ea184247edee7ac6b537aac8.jpgIMG_080556_800.jpg.942af6a37581227b1a92c64bde554bf0.jpg

 

Luultavasti oikealle kentälle löydettiin.

IMG_8990_1400.thumb.jpg.1eef7d8a64dd7a18ad172842df4de5d3.jpg

 

Gulfstream G450 VP-CQQ

IMG_8993_1400.thumb.jpg.dcbccc52bd1343ddd5774225b0b7dd8c.jpg

 

Cathay Pacific Airbus A330-343 B-LBC.

IMG_8994_1400.thumb.jpg.e7570b9f0568d74a786d1bdecf15f92b.jpg

 

China Eastern Airlines Airbus A321-211(WL) B-8570.

IMG_8995_1400.thumb.jpg.14e039a8626192a23cd2297da4bbbd40.jpg

 

Ja sitten odotustilaan koneenvaihdon ajaksi. Cathaylla on HKG:ssa kaksi Firstin loungea, joista valitsin tälle koneenvaihdolle lippulaivaloungen The Wingin. En jaksanut kulkea yläkerran kautta, jossa on suora käynti vain Firstin asiakkaille, vaan kiersin alakerrasta busineksen kautta.

IMG_201401_1200.jpg.fdb356668942664635bb725361301a9d.jpg

 

Portaat ylös ja kohti oikeaa tilaa.

IMG_9004_1200.jpg.4244796915dac2e0154b7648c4e5800c.jpg

 

Firstin asiakkaat voivat halutessaan mennä myös busineksen puolelle.

IMG_201216_1024.jpg.373d62511c8c3a63e8c610e6df386870.jpg

 

Mutta minun päämääräni oli ensimmäisen luokan The Cabana.

IMG_191934_800.jpg.509a7d28a20ffa41ef194eaf5193c174.jpg

 

Kyseessä on tällainen hauska pikku spa-huone, jossa voi rentoutua koneenvaihdon ajan. Toiveena olisi, ettei siellä loikoiltaisi kerrallaan yli puoltatoista tuntia, jotta muutkin asiakkaat pääsevät Cabanaan. Näitä herrasväen suihkukoppeja on loungessa tarjolla viisi kappaletta.

IMG_8996_1200.jpg.0c7663f5015602ad3a93c6edee6b2ce6.jpgIMG_8998_1200.jpg.9aad758d7247f5681f8fe32b1407578a.jpg

 

Kylvyn ja loikoilun jälkeen vähän kinitoinkin tynkää baarista.

IMG_191950_1200.jpg.be0818239a6802efc6cefcddaf85cba8.jpg

 

Ja vielä ennen lentoa The Haveniin syömään Sichuanin tyylistä kala hot pottia.

IMG_193057_1024.jpg.a8d9ab7aa37261ae2defb50e8bf93ce9.jpgIMG_194138_1024.jpg.c47b160934131bdbe4ffcbc33c3b21c7.jpg

 

Takaisin arkeen, eli Cathayn A350 koneen turistiluokkaan.

IMG_9005_1200.jpg.812e5379a831951988d801bfd5afd275.jpg

 

Lining up.

IMG_9007_1200.jpg.7cd54437b9a0ba8a58b7761382ce953d.jpg

 

Ja matkaan kohti etelää!

IMG_9008_1200.jpg.905817df6475ac979c00763e5df098ee.jpg

 

Söin sen verran hyvin loungessa, että otin kasvisannoksen jonka syötyäni nukahdin.

IMG_9014_1200.jpg.5e2d6e47427bb7ad6fae9d6f81d695c2.jpg

 

Ja herättyäni pääsin toteamaan karttaruudulta, että kauas on taas kerran pitkä matka.

IMG_9019_1024.jpg.7eda88d477180519f2da6fbc8fc1e84e.jpg

 

Aamiaiseksi taas munia ja nakki.

IMG_9020_1200.jpg.ebde0c425eb2fbb745067c9a5ac38c35.jpg

 

Tässä ylitellään Uuden Seelannin alppeja.

IMG_9023_1200.jpg.8f9c4ad89fedb8864710b9d1c79a31ef.jpg

 

Vasemmalla kaarrolla kohti kiitotietä 02.

IMG_9027_1200.jpg.c1b1c5f0e2c6266a237b5c325178a27c.jpgIMG_9024_1200.jpg.d34dd1fc32ccc12c3cb4597dd3925866.jpg

 

Platalla seisoi heti mielenkiintoista kamaa. Royal New Zealand Air Force Boeing 757-2K2 NZ7571. ilmavoimilla on kaksi viisseiskaa.

IMG_9033_1400.thumb.jpg.50b8392c536ad948cbb965404242aa0a.jpg

 

Eikä suksi-Herculeskaan huono spottaus ole. U.S. Air Force Lockheed LC-130H Hercules 73-0493. Näillä hoidetaan Etelämantereen huoltoliikennettä.

IMG_9036_1400.thumb.jpg.0f99249eb91967e95a1cc48a08772800.jpg

 

Seuraavana päivänä olinkin jo heti aamusta jetlagi päissäni vuokra Corollalla kiitotien päässä kameran kanssa.

IMG_9045_1200.jpg.c346f00ce9b8d15f1b907395c6dc0c73.jpg

 

Christchurchin liikenne on todella Air New Zealand painotteista, joten nyt seuraa katsaus pääasiassa mustavalkoisia lentokoneita. Jokunen muukin kennolle kyllä takertui.

Ensimmäisenä saapui Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OAB "All Blacks" erikoismaalauksessa Aucklandista.

IMG_8427_1400.thumb.jpg.9057c4b2a73dc0815552983247629074.jpg

 

Air New Zealand Link ATR 72-600 (Mount Cook Airline) ZK-MVK.

IMG_8429_1400.thumb.jpg.59c48959886ae7d1715b3345b926eb56.jpg

 

Vieläkin vanhoissa väreissä lentävä Air New Zealand Link ATR 72-500 (Mount Cook Airline) ZK-MCY.

IMG_8432_1400.thumb.jpg.bbdb2b1eac64d8ddebc514ac6b640e8a.jpg

 

Suurin osa saapuvista oli ATR -koneita, enkä näe syytä tähän laittaa jokaisesta kuvaa erikseen, kun vain tunnus vaihtuu. Suurin osa oli -600 sarjan koneita, mutta liikenteessä on paljon -500 sarjalaisiakin.

 

Toinen vaihtoehto ATR:lle oli ANZ A320, joko sharkleteilla tai ilman. Tässä sharklet version mannekiinina Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OXC.

IMG_8457_1400.thumb.jpg.df7a9a1bc1a5c388fb93c5a9efe06aa2.jpg

 

Toinenkin vielä vanhoissa väreissä lentänyt kone osui kennolle. Air New Zealand Link (Air Nelson) De Havilland Canada DHC-8-311Q ZK-NED.

IMG_8475_1400.thumb.jpg.312af832d030509231e85eef49785a9a.jpg

 

Singapore Airlines ajaa päivittäisen vuoron Singaporesta. Yhtiö on tänä talvena vaihtanut reitille triplan kolmeviisikymppiseksi. Singapore Airlines Airbus A350-941 9V-SMD.

IMG_8485_1400.thumb.jpg.7ce967338c2fe17f4f61f53c9ff36949.jpg

 

Jetstar Airways Airbus A320-232 VH-VGO saapuu luultavasti Aucklandista.

IMG_8498_1400.thumb.jpg.8a1725a9d6b8352baf45f555941fb157.jpg

 

Garden City Helicopters/Flying Doctor Beech C90A King Air ZK-FDN.

IMG_8505_1024.jpg.5fd24daa07e705cb93abdbbb874304ea.jpg

 

Christchurch on siitä metka kenttä, että yleisilmailu mahtuu lentämään laskukierrosta samaan aikaan kiitotien 02-20 vieressä sijaitsevalle nurmibaanalle. Canterbury Aero Club Piper PA-28-181 Archer TX ZK-LJT. Uudessa Seelanissa yleisilmailukoneissa ei tunnuksessa näytä olevan maalattuna maatunnusta ZK.

IMG_8514_1400.jpg.b0fda4984a132c20134a61f4f72b28da.jpg

 

Piiperin jälkeen siirryin kiitotien päästä lähemmäksi rullaustietä sivupaloseman viereen. Paikassa piti kuvata aidan läpi, koska ei nyt sattunut mukaan kolmen portaan mittaisia a-tikkaita, joilla oli voinut kuvata aidan yli. Powershotilla ei ollut mitään ongelmaa, kun objektiivin sai mahtumaan aidan reiästä, mutta järkkärillä aita vähän häiritsi. Lisäksi päivä sattui olemaan aika lämmin (+25C), joten lämpöväreilyä oli aika lailla.

Toisella puolella kiitotietä seisova paloharjoittelulaite(?). Tämä ei itse asiassa ole Fokker, vaan Kanadassa valmistettu Fairchild F-27. Kone valmistui vuonna 1958 ja se toimitettiin Venezuelalaiselle AVENSAlle. Vuonna 1963 kone myytiin Yhdysvaltoihin WCA West Coast Airlinesille. WCA:sta tuli vuonna 1968 Air West jonka riveissä Fairchild lensi aina 80-luvulle saakka jolloin se siirtyi Britt Airwaysin riveihin. Yhtiö lensi mm. Continental Expressin lentoja, mutta en tiedä mitä tämä koneyksilö teki. Britt AIrwaysin jälkeen kone tunnetaan vielä Air Mike Express yhtiön riveistä ja joka tapauksessa viimeiseksi rekisteriksi jäi N385BA. Kone lennettiin vuonna 1992 Christchurchiin C-huoltoon ja sille tielle se jäi.

IMG_8516_1400.thumb.jpg.e45181365b154b65dc8511a8d38aa16b.jpg

 

Poikkibaanalle saapui Canterbury Aero Clubin Partenavia P.68B Victor ZK-NMK.

IMG_8523_1400.thumb.jpg.7491a6a1dd3bebdc02550bf10235a6e3.jpg

 

Tässä mallia kuinka Christchurchissa vierekkäin mahtuu lentämään läpäreitä nurmibaanalle Piper Tomahawk ja samaan aikaan tekemään lentoonlähtöä Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OKH.

IMG_8535_1400.thumb.jpg.725c6fa7b957dc1206b418d4cfb00020.jpg

 

U.S. Air Force Lockheed LC-130H Hercules 73-3300 rullasi kiitotien päähän ja suoritti raskaan näköisen lentoonlähdön.

IMG_9055_1400.thumb.jpg.59156434a03164dfebf3673b5973187a.jpg

IMG_8558_1400.thumb.jpg.f3b8e11e42457b8faee53df6651b5429.jpg

 

Tuuli kääntyi ja Air New Zealand Link ATR 72-600 (Mount Cook Airline) ZK-MVK teki ylösvedon ja tuli lopulta laskuun toisesta suunnasta. Minäkin keräilin pikkuhiljaa kamani ja siirryin kohti Uuden seelannin ilmavoimien museoa.

IMG_8566_1400.thumb.jpg.70467b4a8cfd7ea9b8a1bbea4b147248.jpg

 

Air Force Museum of New Zealand on pirun hienosti väsätty museo. Vaikka kalusto onkin sotilaskoneita joista en ole niin kiinnostunut kuin siviilikoneista, on museo todella hieno ja ehdottomasti käymisen arvoinen jos tuollapäin sattuu seikkailemaan. Museoon on vapaa pääsy, mutta sinne voi halutessaan antaa vapaehtoisen lahjoituksen pääsymaksun sijasta.

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Pacific Aerospace CT-4B Airtrainer NZ1948.

IMG_9058_1400.thumb.jpg.6cae853e5f8f22cbce8df2ebd15d8f81.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Aermacchi MB-339CB NZ6460.

IMG_9060_1400.thumb.jpg.42a6cacccff8bda08615dc082228a26d.jpg

 

Royal New Zealand Navy ( RNZN) Kaman Seasprite SH-2F NZ3442

IMG_9061_1400.thumb.jpg.803c13f1918c208fe71322c9413e7e23.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) De Havilland DH-82A Tiger Moth NZ-825.

IMG_9063_1400.thumb.jpg.a17beeee9f752b1c842dfb1c9b04f218.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Avro 626 Prefect NZ203.

IMG_9068_1400.thumb.jpg.1d368e6f6a4cbdfa0ef448c795a2ec6a.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Avro 652A Anson Mk.1 NZ406.

IMG_9069_1400.thumb.jpg.e0974ef32f2f4e234cc594684f285371.jpg

IMG_9072_1400.thumb.jpg.7d56c1127bb75429fb6f4ce1e95c27cf.jpg

 

Royal Australian Air Force (RAAF) GAF Canberra B.20 A84-240. Kone on English Electric Canberran Australiassa lisenssillä valmistettu tyyppi.

IMG_9070_1400.thumb.jpg.f13050afd1db476ecd3f4bc0bc6cca99.jpgIMG_9088_1400.thumb.jpg.db38313bed607e993ebe587ab2c4f898.jpg

 

Vaikkei Uuden Seelannin ilmavoimilla itsellä koskaan ole ollut Spitfirejä, oli museossa sellainen, sillä toiseen maailmansotaan Euroopassa osallistui satoja lentäjiä Uuden Seelannin ilmavoimista. Royal Air Force (RAF) Supermarine Spitfire LF Mk.XVIE TE288.

IMG_9073_1400.thumb.jpg.90423344748d2f40f9e731fc6597b0d4.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) McDonnell Douglas TA-4K Skyhawk - NZ6254.

IMG_9077_1400.thumb.jpg.7158c59e3ed2eac84b040de1db40473b.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Auster Mk.7c NZ1707.

IMG_9079_1400.thumb.jpg.06538942cfef1c9e0105e7783a9e233f.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) North American P-51 Mustang NZ2410.

IMG_9080_1400.thumb.jpg.f5aa2c6f891fb1d1c8d43b03364bebe8.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Curtiss P-40E Kittyhawk NZ3000. Curtikset olivat Uuden Seelannin ilmavoimien selkäranka toisen maailmansodan Tyynenmeren operaatioissa. Yhteensä 297 konetta hankittiin ja sodan lopulla niistä oli jäljellä 124 konetta. Vain 20 konetta menetettiin taisteluissa, 76 konetta menetettiin onnettomuuksissa ulkomailla ja toiset 76 onnettomuuksissa Uudessa Seelannissa.

IMG_9081_1400.thumb.jpg.c6a9529d391af3bf8774a628624b188b.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) C-47 saa Avgasia.

IMG_9083_1400.thumb.jpg.e49f58ac82ed450332506923125aed92.jpg

 

Yleisnäkymää yhdestä museon halleista.

IMG_9087_1400.thumb.jpg.9cc17f56cec882b75ff84e4d46295405.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Sopwith Pup N6460 (replica)

IMG_9089_1400.thumb.jpg.4dcf681c6fa9ff4421dd9814f1ad3923.jpg

 

Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Bleriot XI-2 ‘Britannia’ (replica). Tämä oli Uuden Seelannin ilmavoimien ensimmäinen lentokone. Kone toimitettiin Uuteen Seelantiin vuonna 1913, mutta sillä lennettiin ensimmäisen kerran vasta 1914. Lokakuussa 1914 kone palautettiin takaisin Iso Britanninaan avustamaan ensimmäisen maailmansodan taisteluita.

IMG_9091_1400.thumb.jpg.9002302bb4ad603bf7b5980d9d3da8ad.jpg

 

ja vielä Royal New Zealand Air Force (RNZAF) De Havilland D.H.100 Vampire F.B. Mk.5 NZ5757.

IMG_9062_1400.thumb.jpg.3739ecb79f57329c870dddab7b8eefd5.jpg

 

Pari hobittimaisema kuvaa autoilulenkiltä.

IMG_9097_1200.jpg.d996dac429e8a5c8f9fcd5cb6b25948c.jpg

IMG_9098_1200.jpg.18b5292c6360a476e891ad14af2a50a6.jpg

 

Sateinen sunnuntai alkoi lentokoneiden kuvaamisella. Koska tuuli puhalteli toisesta suunnasta, niin menin kiitotien toiseen päähän lähelle 20:n lähestymislinjaa.

Katsellaan välillä mustavalkoisia koneita toiselta puolelta. Air New Zealand Airbus A320-232(WL) ZK-OXF.

IMG_8594_1400.thumb.jpg.eb51cdaa9b57002b5d28ed7450814bcf.jpg

 

Päivittäinen annos ulkomaisia yhtiöitä. Singapore Airlines Airbus A350-941 9V-SMB.

IMG_8609_1400.thumb.jpg.5d00f4cc6606d4a662ec22046c24107e.jpg

 

Tämä oli päivän kohokohta. Yllättäen ja pyytämättä paikalle saapui toinen kahdesta ilmavoimien viisseiskasta. Royal New Zealand Air Force (RNZAF) Boeing 757-2K2 NZ7572.

IMG_8628_1400.thumb.jpg.eb4d04753b5cff8da5e581b441955732.jpg

On se tyylikäs lintu.

IMG_8636_1400.thumb.jpg.c0e92101573316ea85a840641b6ebfd3.jpg

 

Ja vielä yksi dässi uusissa väreissä. Air New Zealand Link De Havilland Canada DHC-8-311Q ZK-NEU.

IMG_8646_1400.thumb.jpg.a0e6b8d6a3857ef38609c76d717cecbc.jpg

 

Liikennettä oli ihan mukavanlaisesti, mutta koska kaikki koneet olivat taas samoja ATR -koneita, en laita tähän niitä turhaan toistamaan itseään. Puolenpäivän aikaan oli aika lähteä ajelemaan n. 100 kilometrin päähän Ashburtoniin, josta pitäisi löytyä ilmailumuseo.

Ja sieltähän sellainen löytyikin. Pieni kolmen hallin museo, jossa oli mielenkiintoista kamaa näytteillä.

IMG_9148_1400.thumb.jpg.ecd9560c282c2f88e1fbfc86613fdb62.jpg

 

Spartan C3-165 ZK-ABK.

IMG_9108_1400.thumb.jpg.a787024b5dcf7d024362dfcd55139e07.jpg

 

Canterbury Aero Club Piper PA-28-140 Cherokee ZK-CUA.

IMG_9113_1400.thumb.jpg.55c2a88473526eb3d089ab92c7585368.jpg

 

Vuonna 1967 lentäminen Cherokeella on mainoksen mukaan maksanut Uudessa Seelanissa 7 NZD tunti, joka on nykyrahaksi muuttettuna (inflaatio huomioituna) 126 NZD, eli 76 euroa/tunti. On se ollut halpaa  lystiä joskus ennen! Vieressä vasemmalla on ZK-CUA:n ostokuitti. Tuosta kuvasta ei välttämättä oikein saa selvää, mutta hintaa tehdasuudella koneella on ollut alennuksen jälkeen 8420 NZD, joka on nykyeuroissa inflaatio huomioiden vähän vajaa 92 000 euroa.

IMG_9111_1400.thumb.jpg.460851d6d7024c6bcd9ed681dd857d71.jpg

 

De Havilland DH-82A Tiger Moth ZK-CDU.

IMG_9117_1400.thumb.jpg.09c1d297f7e869ddd675824ece254df6.jpg

 

Harvinainen Porterfield 35W.

IMG_9123_1400.thumb.jpg.56f2540db391c882e4b5b4017f4f289d.jpg

IMG_9128_1400.thumb.jpg.2a03d73c36857f9f492d326a996c85ad.jpg

IMG_9129_1400.thumb.jpg.494e201c4ed491fc48d1e218c402b7ab.jpg

 

Royal Air Force (RAF) Hawker Siddeley Harrier GR.3 XZ129.

IMG_9134_1400.thumb.jpg.bc3f124716714032c21d2b464c6d87cc.jpg

IMG_9140_1400.thumb.jpg.984ba658857ace6b6149c3a723ddd84d.jpg

 

English Electric Canberra Cockpit.

IMG_9138_1400.thumb.jpg.317d0d17dce13a9b2887dc967a7374c1.jpg

IMG_9137_1400.thumb.jpg.a50be957efad7ef998ee8ad25029ce19.jpg

 

Ei nyt laiteta kaikkia museon koneita, mutta yksi entisöitävän oleva mielenkiintoinen keksintö pitää kyllä laittaa.

Chrislea Super Ace. Mielenkiintoinen kone, joka suunniteltiin henkilöautomaiseksi, siten ettei siinä tarvinnut käyttää ohjaamiseen jalkapolkimia (kuten täällä foorumillakin puhutussa Ercoupessa). Wikipedia linkistä löytyy lisää tietoa tästä keksinnöstä https://en.wikipedia.org/wiki/Chrislea_Super_Ace

IMG_9152_1400.thumb.jpg.e33392d98fe5cd7afc06fca73eead9d1.jpg

IMG_9149_1400.thumb.jpg.69c7ac4743012494ca34d9cbbb2a8d49.jpg

IMG_9151_1400.thumb.jpg.7ca93b2e1a7ca36990eb863fed852cd0.jpg

IMG_9150_1400.thumb.jpg.a824b766bb788276199309d008ede750.jpg

IMG_9157_1400.thumb.jpg.4201fd49da74c41d86f164d4f1315465.jpg

 

Iltapäiväksi kerkesi vielä hämmästelemään nykytaidetta Christchurchiin.

IMG_161253_1400.thumb.jpg.afc167b408109d92fa5599684fad8a82.jpg

IMG_161625_1400.thumb.jpg.ee7146c15c4af86bc46a0aa0009a8075.jpg

 

Christchurchin kasvitieteellisen puiston ruusutarha.

IMG_9169_1400.thumb.jpg.02e7dfd9f91afbb3ea06e732c566155e.jpg

 

Sama puisto ja "Uuden Seelannin metsää" -alue.

IMG_9184_1400.thumb.jpg.11017a1de32c4e74b223c0cce4e86ff1.jpg

 

Sööriä touhua.

IMG_173444_1024.jpg.b3861dc4c37b8e75ad0d369e8333e7b4.jpg

 

Pitkä viikonloppu alkoi vääjämättä loppua ja oli aika suunnata lentokentälle. Ennen vuokra-auton palautusta piti toki käydä aamulla kiitotien päässä notkumassa viimeiset kuvat mustavalkoisisita lentokoneista.

Air New Zealand Link (Mount Cook Airline) ATR 72-600 ZK-MVJ.

IMG_8674_1400.thumb.jpg.bd2ea8a0b151081f46a3f8f24604751f.jpg

 

Air New Zealand Link (Air Nelson) De Havilland Canada DHC-8-311Q ZK-NEQ

IMG_8681_1400.thumb.jpg.6740c5810de30b3cc7ba9f33894740ac.jpg

 

Air New Zealand Link (Mount Cook Airline) ATR 72-500 ZK-MCC.

IMG_8693_1400.thumb.jpg.b445cac7e2fc501056bb7a9710d6b6e9.jpg

 

Air New Zealand Airbus A320-232 ZK-OJE.

IMG_8700_1400.thumb.jpg.1e08b3682088a4c907bfdeecafd5b23b.jpg

 

Christchurchissa ei ole oneworld loungea, mutta Cathayn lippu kourassa OW Emerald statuksen turvin pääsee Air New Zealandin odotustilaan. Sinne siis!

IMG_121124_1200.jpg.b68641e85c9af39a3fed9bc10fa1bd31.jpg

IMG_121315_800.jpg.7865291d4b912ec6178b0a42e514023a.jpg

 

Mukavan väljä paikka, jossa hyvä salaatti/voileipäbuffa, jotain keittoa ja juotavaa.

IMG_121513_1200.jpg.ec26e77a7915ae1a8d2a33c5dfaaee5a.jpg

IMG_121543_1200.jpg.e9aa530c0a31db334a69f7491e3b6517.jpg

IMG_121536_1200.jpg.a8bf2826b8cfa2e3215c6b7b4018d150.jpg

 

Ja jonkun ajan kuluttua olikin aika siirtyä portille, jossa odotteli Cathay Pacific Airbus A350-941 B-LRR.IMG_141326_1400.thumb.jpg.ab24d2b73309fae11041ce886e97db93.jpg

 

 

Matka kohti Eurooppaa alkoi taas verhon väärällä puolella turistiluokassa.

IMG_9194_1400.thumb.jpg.8fb2a90f68e3a22ac220431cdb4dd528.jpg

 

AIR X Charter Bombardier Challenger 850 VH-LEF.

IMG_9195_1400.thumb.jpg.edfe4febacd65efe17ca4426c6e6d9b7.jpg

 

U.S. Air Force Boeing C-17A Globemaster III 08-8193.

IMG_9200_1400.thumb.jpg.d503e4d6fca4083a83916a9e322c9767.jpg

 

U.S. Air Force Lockheed Hercules C-130R 76-3302.

IMG_9202_1400.thumb.jpg.42a1a211588ccaee8d07a3f15db58ae5.jpg

 

Nousun jälkeen tarjoilku tuttuun tapaan käyntiin baarilla ja pähkinöillä.

IMG_9207_1200.jpg.116f8e63f78e0a44932f4402b99a25a9.jpg

 

Päivälliseksi kalaa.

IMG_9208_1200.jpg.a088a31731b5199f59d5d3ee631cf36d.jpg

 

Jälkkäriksi tietenkin jätskiä.

IMG_162642_800.jpg.3b64976dd38659c374fdd72e46a68479.jpg

 

Ruoan jälkeen mökki pimeäksi, vaikka kyseessä olikin suurimmalta osin päivälento.

IMG_184113_1400.thumb.jpg.eb3ce5642191f58d348f11f49b388d10.jpg

 

Vähän ennen laskua joku erikoinen mössö hiukopalaksi.

IMG_9210_1200.jpg.2f9d529619d2c392459b2ac784cc1868.jpg

 

Ja taas Hong Kongissa.

IMG_9212_1200.jpg.1728c6032f6ec3ace70df451376729fc.jpg

 

Tällä koneenvaihdolla menin The Pier loungeen, joka on se toinen niistä ensimmäisen luokan odotustiloista HKG:ssa.

IMG_210508_1024.jpg.9cde5c2d323dddfe069a7984283e209e.jpg

 

Kävin kysymässä jalkahierontaa, mutta kaikki ajat olivat täynnä siltä illalta ja niinpä siirryin The Haveniin syömään.

IMG_220923_1200.thumb.jpg.bd47a046cff67fc9cdb563783b71b668.jpg

 

Juomaksi shampanjaa sekä kuplavettä ja alkuruoaksi rapu-avokado galette. Pääruoaksi juustohampurilainen ja jälkkäriksi Hong Kong style milk tea.

IMG_221119_1024.jpg.608e029b49324034873dd3158c753c55.jpgIMG_221823_1200.jpg.98cabc691bacaea9688dffca3f9a2775.jpgIMG_222504_1024.jpg.abac704e276670d2742a911f2c71d9bc.jpgIMG_223629_1024.jpg.b39517177091a68b0bf131ba4f97c778.jpg

 

Tämän setin jälkeen olin kylläinen ja söin koneen ensimmäisestä tarjoilusta vain jäätelön ja aloin nukkumaan.

IMG_9213_1024.jpg.fb186b0f7acee1a09e1c9e8656222875.jpg

 

Jossain Mongolian päällä.

IMG_9216_800.jpg.807574fbd5fe6cd75d20e46338907222.jpg

 

Pakollinen "miksi mä istun TAAS täällä" kuva.

IMG_104057_1024.jpg.7b4884b5643e0dad8f012d464248d7fe.jpg

 

Kuten tuolla alussa kerroin, on CX menossa triploissa kohti 3-4-3 turistin sisustusta. Vaikka se on ikävää, niin täytyy kyllä sanoa, että jotenkin tämä ei ollut niin paha kuin pelkäsin. Viihdejärjestelmä on uusittu ja koko tuoli on turistin tuoliksi mukava, vaikka leveydestä on nipistetty joku sentti. Minun kokoisella normaalilla 180 senttisellä kaverilla ei ollut mitenkään erityisen inhoittavaa matkustaa tuolla. Toki sinne nokalle päin pitäisi päästä matkustamaan, mutta kun sitä rahaa ei ole koskaan tarpeeksi..

IMG_9219_1200.jpg.3bf5b8ae91368d8a3ded64d25f0ca993.jpg

 

Herkullinen kiinalainen nuudeliaamiainen ennen laskua Lontooseen.

IMG_112305_1200.jpg.28a4498ef7bf7b6df4d735f8f4340658.jpg

 

Mutta lentokoneaamiaisesa huolimatta Lontoossa toki piti mennä syömään kunnollinen aamiainen Cathayn Firstin lounkeen.

IMG_055900_1200.jpg.003955f7925ddb55b0c73f0a73c9f554.jpg

 

Ja tällä kertaa tuli räpsittyä muutama kuva lounkestakin.

IMG_060845_1200.jpg.42be20d34254f2033197fab866db1220.jpgIMG_060858_1200.jpg.ce35202626488173b00269ea571a981d.jpgIMG_061745_1200.jpg.74180aa502928294729233e1fb6bab9d.jpg

 

Finnairin aamulento boordasi aikanaan ja koneesta oli vielä mukava kuvata vähän LHR:n liikennettä.

British Airways Boeing 747-436 G-CIVU naapuriparkissa.

IMG_9221_1400.thumb.jpg.d0a0c6d2fbb6c550b4e57552f04d0529.jpg

 

 

Cathay Pacific Boeing 777-367(ER) B-KQU jolla saavuin Hong Kongista Lontooseen.

IMG_9223_1400.thumb.jpg.caeeef39239c7e4478382a8b95a184c2.jpg

 

American Airlines Airbus A330-323 N274AY.

IMG_9225_1400.thumb.jpg.93bc65dfe9bb9e248c993d8a7e7a0175.jpg

 

British Airways Boeing 787-9 Dreamliner G-ZBKB.

IMG_9227_1400.thumb.jpg.6a0747182c6a11a9496d0f301d60b02d.jpg

 

British Airways Airbus A380-841 G-XLEF.

IMG_9232_1400.thumb.jpg.78bf8422c6363a83b571c5fc8e2d6652.jpg

 

Sinne jäi UK vaikeroimaan Brexit-kipujensa kanssa.

IMG_9234_1400.thumb.jpg.a285645344c119c7c826a85003083791.jpg

 

Finnair ja Jossua.

IMG_9236_1200.jpg.769d4bed15f901eb301bf29a22509222.jpg

 

Stockholm Arlanda - ICAO: ESSA - IATA: ARN.

IMG_9238_1400.thumb.jpg.cc56faf055fe68c7f7088becfa497e48.jpg

 

Aamulento Helsinkiin ei ollut kovin täysi.

IMG_9240_1200.jpg.4acb6cd9b0380ab5d4bcbeb04bc81204.jpg

 

Ja laskuun 04L:lle.

IMG_9242_1400.thumb.jpg.7c697da72b16ecf2d6f37116722cc3a1.jpg

 

Uusia reissuja on kovasti suunnitelmissa, mutta työelämä uhkaa pahasti häiritä tätä harrastusta :laugh:

 

Muokattu: , käyttäjä: Pauli Hankonen
typoja
9 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno matkakertomus jälleen Paulilta. Ihmetellä vaan savolaisen katteuvella pittää, jotta miten on jollakin aikaa (ja varaa) tehdä tuollaisia reissuja. Ei ole minulla, ei... aikaa...;)

Ja tuo 757 on kyllä yksi maailmankaikkeuden tyylikkäimmistä lentopeleistä, muotoilultaan mm. Se on jotenkin nöyrän delfiinin oloinen.

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva juttu ja hyvin kerrottu. eiryisesti olen tyytyväinen noista ilmailumjuseokuvista ja harvinaisista konetyypeistä niissä. Voisitko valottaa, millaisen loven kukkaroon tuo reissu teki.

 

Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 minutes ago, Timo Partanen said:

Kiva juttu ja hyvin kerrottu. eiryisesti olen tyytyväinen noista ilmailumjuseokuvista ja harvinaisista konetyypeistä niissä. Voisitko valottaa, millaisen loven kukkaroon tuo reissu teki.

 

Timo

Cathay myy lippuja Uuteen Seelantiin noin tonnilla, tai vähän yli, mutta reittiä ei ajeta ympärivuotisesti. En tiedä avaavatko he taas ensi talvena lennot tuonne. Asuminen hyvässä motellissa lähellä keskustaa maksoi n. 80 € yö ja avis antoi auton neljäksi päiväksi 190 €:lla.

2 minutes ago, Ilkka Mannikainen said:

On kyllä kunnioitettava setti muulissa istuen. :-[

Platina ei tule ilman uhrauksia 😄 

3 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia matkan raportoinnista! Näitä on kyllä mukava lueskella, vaikka usein seurauksena onkin jonkinasteinen matkakuume.:laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään