Teppo Sarpila

Lentoreitti

13 viestiä aiheessa

Finnairin lento AY1732 FNC-HEL  31,12,2018 lensi omituista reittiä. Tuntuu siltä, että päätös tuohon kiertoon on tehty Biskajan-lahden etelä reunalla.

Saunakaverini, joka oli lennolla, kysyy:

1. Miksi tuo reitinvalinta tehtiin? Taidan tietää syyn koska lento oli ajallaan, mutta kuullaan...

2. Millainen paperisota tuosta reitin muutoksesta pitää tehdä? Eli kuka päättää, lentäjä vai lennonjohto?

 

 

Madeira.PNG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aikalailla normaali reitti tuoltapäin pois kyllä.

(Harvemmin käytetään tuota kierrosta Brittien päältä, kuin tuota Ranskan/Saksan/Hollannin yli menevää "suorempaa" tietä. Mutta reitin kokonaiskustannus määrittää mistä mennään. Eli tuolla on varmaan ollut tavallista suotuisammat tuulet...)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Flightradarin karttaprojektiosta saa virheellisen käsityksen, että suorin reitti kulkisi keskeltä Ranskaa ja Saksaa. Isoympyräreitti kulkee kuitenkin Bretagnen niemimaan yli ja sen jälkeen Belgian ja Hollannin rannikoita pitkin Saksan ja Tanskan rajalle. Jos laitetaan isoympyräreitit kulkemaan Pohjois-Englannin Newcastlen kautta, niin matka lisääntyy vain 120 kilometriä.

FNC-HEL.jpg

FNC-NCL-HEL.jpg

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo… Tuossa kaappaamassani Flightradarin kuvassa reitti on aika tasainen. Saunakaverini oli ottanut kuvan koneen telkkarista . Siinä näkyi  reitissä selvä vekki siinä Biskajan-lahden rannalla. Ihan kuin päätös lähteä Britannian kautta olisi tehty siinä? Reitin valintaan varmaan on vaikuttanut suihkutuulet.

Jos reitin valinta olisi tehty tuossa vaiheessa, kun esitin, niin aiheuttaako suurenkin työn lennonvalvontaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika usein on silmiin osunut reittejä Kanarian suuntiin tai toisin päin, jossa on menty HEL-Oslo-Edinburgh- Cork- Kanaria (tai siis myös toisinpäin) linjaa suunnilleen. Ja "aina" sieltä on silloin löytynyt tuulikartasta suihkuvirtauksen myötäiset osuudet niiltä vaiheilta. Ja Madeirahan tuonne samoihin suuntiin ihan ajaa.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäisenä tuli mieleen, että ilmatila on täynnä Euroopan mantereen päällä (oliko lento myöhässä?) ja oma varattu ilmatila oli jo umpeutunut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Arto Virtanen kirjoitti:

Ensimmäisenä tuli mieleen, että ilmatila on täynnä Euroopan mantereen päällä (oliko lento myöhässä?) ja oma varattu ilmatila oli jo umpeutunut.

Eiköhän Sami Puro tuolla aiemmin jo kertonut sen ihan oikean selityksen.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lensimme kerran Canarialle n. 6 h 30 min. länsireittiä ja paluumatkalla itäistä reittiä n. 5 h 30 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin eiköhän tässäkin tapauksessa reitti ole jo ajoissa suunniteltu eikä mitään kesken matkaa muuteltu... 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä alkuperäinen kuva koneen penkin näytöstä. Koneessa myös tuntui tuossa Biskajan-lahden kohdalla selvä suunnan muutos vasemmalle.

Asia AY1732 31.12.2018 on osaltamme loppuun käsitelty.

Kiitoksia vastauksista! 

madeira2.PNG

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
‎2‎.‎1‎.‎2019 at 22.20, Timo Koski kirjoitti:

Aika usein on silmiin osunut reittejä Kanarian suuntiin tai toisin päin, jossa on menty HEL-Oslo-Edinburgh- Cork- Kanaria (tai siis myös toisinpäin) linjaa suunnilleen. Ja "aina" sieltä on silloin löytynyt tuulikartasta suihkuvirtauksen myötäiset osuudet niiltä vaiheilta. Ja Madeirahan tuonne samoihin suuntiin ihan ajaa.

Nyt juuri alkaa olla Ahvenanmaan pohjoispuolella DK/VKG1345 LPA-HEL, aika tarkkaan tuota ym. reittiä tuli. Ei siellä nyt isompia myötäisiä ollut tarjolla, kunhan vältti suoremman reitin kovempia vastaisia. Voihan siinä jotain muitakin jo mainittuja tekijöitä olla mukana, kun ei tuo tuulitilanne niin paljon paremmalta näyttänyt kiertoreitillä.

WP_001229.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Timo Koski
lisätty kuva

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VKG1309, jolla tuttavani tulivat Funchalista juurikin uudenvuoden aattona, vetivät aivan samaa reittiä. Osa Thomas Cookin koneista tosin menivät samaan aikaan eteläisempää reittiä.

FNC-HEL.JPG

Muokattu: , käyttäjä: Tumi Hämäläinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään