Juha Lahtonen

Ilmailumuseon tulevaisuus

23 viestiä aiheessa

Oheisen jutun perusteella ilmailumuseon tulevaisuudesta pitäisi ehkä olla huolissaan. Nykyisen tontin vuokra-aika on päättymässä ja Aviapolis himoitsee sitä omaan käyttöön.

https://yle.fi/uutiset/3-10511718

Eillisessä Aamulehdessä oli aiheesta myös juttu (saattaa olla maksumuurin takana). Sen mukaan kuvioissa on ollut myös toiminnan siirtyminen Tampereelle/Pirkkalaan.

https://www.aamulehti.fi/a/201312273

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomen ilmailumuseosäätiön yhteisöosakkaina ovat Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Erään osakeyhtiön edustaja kiirehtikin aamun radiolähetyksessä jo toteamaan, ettei museotoiminta ole pölhölän ydinliiketoimintaa. Ei olekkaan, vaan miksiköhän tähän säätiöön on aikoinaan yleensäkään pitänyt lähteä mukaan, jos oman historian arvostus on sitä mitä se on. Samalla ihmettelen miksi Vantaa kaupunkina ei halua pitää tiukemmin kiinni yhdestä harvasta kulttuuri- ja matkailukohteestaan?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Kai Asplund kirjoitti:

Ilmailuun vihamielisesti suhtautuva Helsinki (lue: Vihreät) ei ikinä halua museota Malmille.

Ei sitä Malmille ole kaavailtukaan. Huomasit jos luit koko jutun.

 

Lainaa

Uutta museota kaavaillaan Helsinki-Vantaan lentoaseman kylkeen, Finnairin entiseen rahtiterminaaliin, mutta rahat puuttuvat.

Suunnitelman hinta on noin viisi miljoonaa euroa, joista kolme on luvattu opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Päätöstä museon rahoituksesta ei vielä ole tehty, sillä ministeriö odottaa, onnistuuko Ilmailumuseo keräämään omarahoitusosuutensa kokoon.

Museon pitäisi hankkia suunnitelman kaksi puuttuvaa miljoonaa, mutta sillä ei ole muuta omaisuutta kuin nykyinen museorakennus, joka ei kiinnosta sen enempää Finaviaa kuin Vantaan kaupunkiakaan.

 

Joku ilmailumuseo, joka ei "tuota" juuri mitään ei rahamiehiä (jotka kaikesta ja kaikkialla viime kädessä päättävät - poliitikot ovat vain työrukkasia) kiinnosta. Samasta syystä se koko Malmikin (kenttä) tuhotaan ja muutetaan rahaksi (ja asunnoiksi).

 

Pekka

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
18 tuntia sitten, Topi Falkenberg kirjoitti:

Suomen ilmailumuseosäätiön yhteisöosakkaina ovat Ilmailumuseoyhdistys ry, Finnair Oyj, Finavia Oyj, Suomen Ilmailuliitto ry, Patria Oyj sekä Vantaan kaupunki. Erään osakeyhtiön edustaja kiirehtikin aamun radiolähetyksessä jo toteamaan, ettei museotoiminta ole pölhölän ydinliiketoimintaa. Ei olekkaan, vaan miksiköhän tähän säätiöön on aikoinaan yleensäkään pitänyt lähteä mukaan, jos oman historian arvostus on sitä mitä se on. Samalla ihmettelen miksi Vantaa kaupunkina ei halua pitää tiukemmin kiinni yhdestä harvasta kulttuuri- ja matkailukohteestaan?

Joku viisas on aikoinaan sanonut: Kehittääksesi tulevaisuuttasi, on hyvä jos tunnet historiasi.

Pekka

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Pekka Salo kirjoitti:

Kehittääksesi tulevaisuuttasi, on hyvä jos tunnet historiasi

Tämä historian tuntemus pitää nykyään paikkansa vain siitä ajankohdasta lähtien kun ko. johtaja/päällikkö on organisaation palvelukseen tullut, ei sitä aikaisempaa.

Rodney

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Asiahan ei minulle kuulu, mutta tiedän erään tyhjän hallin eräältä pian entiseltä lentokentältä, joka olisi ihanteellinen tila ilmailumuseolle. On bussiyhteydet, ravintolat, muutakin perhehäppeninkiä ja ennenkaikkea lähellä Helsingin keskustaa. Museo olisi ilmailutemaltaan sopiva jatkamaan jo paikkaan juurtunutta ilmailuperinnettä.

Seppo 

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seppo, ymmärrän pointtisi, mutta Suomen Ilmailumuseon asia kuuluu kaikille, siis Sinullekin.

Tätä olen miettinyt muutaman kerran kun museonjohtaja Pia Illikainen sen taannoin antamassaan haastattelussa noin sanoi. Se oli hyvin sanottu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vaikka Ilmailumuseon kokoelmat eivät toki kyseiseen nimeltämainitsemattomaan paikkaan (ja Helsingin kaupungin päätöksellä liki tyhjänä säilytettävään, mutta edelleen lämmitettävään halliin) mahdukaan, em. paikka olisi upea lisä mm. lentävään museotoimintaam.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja tähän nimeltä mainitsettoman pian entisen lentokentän pyöreän yhteen siipirakennukseen sopii sitten niitä Guggenheimin tuotteita, niin päästään siitäkin hölmöilystä jonkinlaiseen ratkaisuun eikä tarvitse Helsingin keskustaa pilata. Minun visiossani lentokonehallia ja pyöreää pitää käsitellä yhtenä kokonaisuutena museonäkökulmasta tarkasteltuna. Halliin suuria kokonaisuuksia myös Juhan (Lampi) ajatus huomioiden ja pyöreään sitten vähän siistimpää ja ehkä vaihtuvaa näytteillepanoa. Kartingrata on kävelymatkan päässä ja autoja voi kiihdyttää varttimaililla 36-18:lla. Ulkona on tilaa vaikka millaiselle sirkukselle ja ulkoilmakonserteille laululavoineen, meteliähän alueella on aina ollut eikä se tule uutena naapurustolle. Alueelle sopii kymmeniä pienpajoja erilaisille käsityöläisyrittäjille. Ravintola ja parkkipaikka on jo valmiina ja bussit kulkee. Pannaan vähäksi aikaa jäihin se tuhansien asuntojen rakentaminen ja keskitytään luomaan viihtyisa ja toimiva alue. Tämähän alkaa kuulostaa pikkuhiljaa Malmin kehittämiseltä, mikä työ jäi kesken neljännesvuosisata sitten. 

Seppo

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajattelin varovasti sohaista ampiaispesää... Miksi kaikki tarvitsisi olla pääkaupunkiseudulla? Toki siellä asuu kohta 1,5 miljoonaa valtakuntamme asukasta, mutta silti.

Tiedän että jotain puolitosissaan pidettyjä palavereita on ollut kotiseutuni, eli Tampereen ja lähiympäristön kanssa. Ajattelen asiaa siltä kantilta, että Suomessa voi matkailla muuallekin kuin Kehä kolmosen sisäpuolelle. Siellä on toki Tampereen ulkosatama... 

Tyhjää tonttia ja varmaankin sopivia tiloja löytyy eri puolilta. Mutta tärkeintä on tietysti, että museon kokoelmat saadaan kunnolla esille ja maahan yksi hieno museokohde lisää.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Lainaa

Ajattelin varovasti sohaista ampiaispesää... Miksi kaikki tarvitsisi olla pääkaupunkiseudulla? Toki siellä asuu kohta 1,5 miljoonaa valtakuntamme asukasta, mutta silti.

Esineiden suuren koon vuoksi museokelpoisen tilan tarve on suuri, joka tarkoittaa, että tarvitaan paljon rahaa toiminnan pyörittämiseen. Pelkällä valtionavustuksella ja kunnan myöntämillä tukieuroilla homma ei onnistu, koska niitä ei vaan ole riittävästä jaettavana. Tarvitaan myös maksavia museokäviöitä, ja tässä kohtaa sijainti!!! ja laaja asukaspohja luo merkittävän edun omaa rahoitusta hankittaessa. Siis sijainti Helsinki-Vantaan lentoaseman kainalossa (ulkomaiset vieraat) ja 1,5 miljoonaa asukasta (paikalliset vieraat) sekä kotimaiset vieraat Turku-TRE-LPR käyrän alapuolelta + muut sen yläpuolelta. Siksi kai sitten.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän OT, mutta museoasiaa kuitenkin:

Kun eduskuntatalon remontti alkoi vuosia sitten, postimuseo häädettiin postitalosta Tampereelle. Eduskunnan kirjasto tarvitsi väistötilaa, ja postimuseon tilat oli sopiva kohde.

Muokattu: , käyttäjä: Olavi Uotila
Oikeinkirjoitus

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan uteliaisuttani,minkähänlainen vaikutus Postimuseon kävijämäärään muutolla Näsälään oli?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jahas,Helsingissä on liikaa museoita,eivät ehdi käymään.Tamperelaisille tuli tarpeeseen,hyvä.:hmm:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jäi aiemmista viesteistä pois museon rahoitusnäkökulma. Malmilla ainakin Pyöreä on suojeltu ja uskoakseni myös iso hallikin ainakin miljöösuojeltuna (en ole aivan varma). Tämä taas tarkoittaa sitä, että valtion rahaa ei tule pelkästään museon sisällön perusteella, vaan myös itse rakennustenkin suojelun perusteella. Eikä suojellut rakennukset säily suojelupäätöksen edellyttämässä kunnossa ilman lämmitystä ja muuta kunnossapitoa josta omistaja on vastuussa. Ja omistajahan on käsittääkseni Helsingin Kaupunki. Tämä on museolle sellainen rahoituksellinen ylivoimaisuustekijä mitä muilla ei ole ja se taas edesauttaa museon elinvoimaisuutta kilpailussa muiden museoiden kanssa. Yhden idean lämmityskustannusten alentamiseksi sain Halifaxista. Perustetaan lasinpuhaltamisen museo ja toimiva lasinpuhaltamo. Toiminta kehittää niin paljon lämpöä, että normaalit lämmityskustannukset putoavat puoleen. Takaan, että talvipakkasilla on paljon yleisöä. Täsmälleen sama vaikutus on normaalilla sepän pajalla. (Nyt on haaveilun päiväannos täynnä, alkaa normaali aherrus realismin lähtökohdista.)

Seppo   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oman tietämykseni perusteella kirjoitukseni kuuluisi kyllä tyhmien kysymysten sarjaan. Koostan ajatuksiani museotoiminnasta. Viimeisen puolen vuoden aikana vierailin yli 40 vuoden jälkeen Deutsches Museumissa Munchenissä, monessa muussa pienemmässä museossa pitkin Eurooppaa ja viimeisimpänä Sinsheimissa Saksassa. Teemani museokierroksilleni oli tekniikka eli autot, lentokoneet, moottoripyörät ja muut härvelit, joiden olemassaolosta olen kiinnostunut. Hienoja museoita ja paljon asialleen omistautuneita ihmisiä.

Selvisi kristallinkirkkaasti, ettei museotoiminta ole köyhien harrastus. On ylitettävä taloudellinen elinkelpoisuuden kriittinen piste. On tullut selväksi, ettei yhteiskunnalla ole kauhean suurta kiinnostusta turvata esimerkiksi Vantaan Ilmailumuseon elinkelpoisuutta. Luottavat, että asiasta kiinnostuneet, useimmiten eläkeikäiset uhrautuvat. Ei se näin toimi, pitää kehittää jotain uutta. 

On selvää, että taustalla on organisaatio kunnostamassa kohteet näyttelykuntoisiksi. Selvää on myös se, että isommilla museoilla on monesti useita samoja koneita tai laitteita, joista sitten valitsevat parhaimman yksilön yleisön ihailtavaksi. Pohdin sitä, missä määrin pienemmät museot voisivat kehittää kunnostusresurssejaan ja toimia nykyistä huomattavasti enemmän alihankkijana isommille museoille ja saada vastineeksi lainaan tai jopa omaksi kunnostusta kaipaavia arvokkaita laitteita. Eli pienille pääasia olisikin kunnostustoiminta eikä näyttelytoiminta. Artisaanitoimintaan tuntuu saavan yhteiskunnalta enemmän ymmärrystä kuin suoraan näyttelytoiminnan pyörittämiseen. Ja mikseivät pienet museot voisi entisöidä järkevällä hinnalla kohteita yksityisillekin kun ammattitaitoa löytyy?      

Jo parikymmentä vuotta sitten huomasin erityisesti Ranskassa, että normaalin lentokonekorjaamon nurkassa oli yksi tai kaksi entisöitävää kohdetta. Keskusteluissa selvisi, että jos mekaanikoilla ei ollut tarpeeksi normaalia työtä, he entisöivät valtion piikkiin vanhaa kalustoa, tosin pienemmällä tuntikorvauksella. Tällä varmistetaan mielekkäällä tavalla se, että lentokonekorjaamon työntekijöillä on leipää pöydässä huonompinakin aikoina. Loistava idea. 

Haluan herättää keskustelua aiheesta. Arvostan ihmisiä museoiden takana eikä tämä ole tarkoitettu kritiikiksi. Nyt vaan on mietittävä jotain uutta. Poliittisten päättäjien arvomaailma on mennyt niin ihmeelliseksi, ettei tällainen eläkeläinen enää sitä ymmärrä. En ymmärrä, että kaiken maailman poliittiset yhdistykset saavat miljoona-avustuksia, mutta Malmi tuhotaan eikä Vantaalla Ilmailumuseolle löydy ymmärrystä nykyisessä businessympäristössä.      

Seppo 

 

11 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään