Tumi Hämäläinen

Leicesterissä helikopteriturma

20 viestiä aiheessa

Nyt on varmistunut, että kaikki kopterin kyydissä olleet henkilöt ovat menehtyneet:

Lainaa

The owner of Leicester City FC died when his helicopter crashed outside the stadium, the club has confirmed.

Billionaire Vichai Srivaddhanaprabha, two members of his staff, the pilot and a passenger were killed when the aircraft spiralled out of control and crashed in a fireball on Saturday.

It had just cleared the King Power Stadium when it came down at 20:30 BST.

Leicestershire Police said it believed the other people killed in the crash to be two members of Mr Vichai's staff - Nursara Suknamai and Kaveporn Punpare - pilot Eric Swaffer and his partner Izabela Roza Lechowicz.

https://www.bbc.com/news/uk-england-leicestershire-46013381

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän ohi aiheen. Kiinnostaa teknisessä mielessä, eikä tämä liity mitenkään edellä mainittuun valitettavaan tapahtumaan.

Jos esimerkiksi NH90 kopterista lähtisi koko peräroottori irti, niin olisiko joku turvallinen hätälasku silti mahdollinen? Vai olisiko peli aina menetetty?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
35 minuuttia sitten, Tarmo Kallio kirjoitti:

Jos esimerkiksi NH90 kopterista lähtisi koko peräroottori irti, niin olisiko joku turvallinen hätälasku silti mahdollinen?

Oheisessa linkissä löytyy mitä FAA:n käsikirja asiasta sanoo yleisellä tasolla. 

 Rodney

 

 https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/helicopter_flying_handbook/

 Chapter 11: Helicopter Emergencies and Hazards. System Malfunctions, page 11-16.

”Antitorque System Failure 

Antitorque failure usually falls into one of two categories. One is failure of the power drive portion of the tail rotor system resulting in a complete loss of antitorque. The other category covers mechanical control failures prohibiting the pilot from changing or controlling tail rotor thrust even though the tail rotor may still be providing antitorque thrust. 

Tail rotor drive system failures include driveshaft failures, tail rotor gearbox failures, or a complete loss of the tail rotor itself. In any of these cases, the loss of antitorque normally results in an immediate spinning of the helicopter’s nose. The helicopter spins to the right in a counterclockwise rotor system and to the left in a clockwise system. This discussion is for a helicopter with a counterclockwise rotor system. The severity of the spin is proportionate to the amount of power being used and the airspeed. An antitorque failure with a high power setting at a low airspeed results in a severe spinning to the right. At low power settings and high airspeeds, the spin is less severe. High airspeeds tend to streamline the helicopter and keep it from spinning. 

If a tail rotor failure occurs, power must be reduced in order to reduce main rotor torque. The techniques differ depending on whether the helicopter is in flight or in a hover, but ultimately require an autorotation. If a complete tail rotor failure occurs while hovering, enter a hovering autorotation by rolling off the throttle. If the failure occurs in forward flight, enter a normal autorotation by lowering the collective and rolling off the throttle. If the helicopter has enough forward airspeed (close to cruising speed) when the failure occurs, and depending on the helicopter design, the vertical stabilizer may provide enough directional control to allow the pilot to maneuver the helicopter to a more desirable landing sight. Applying slight cyclic control opposite the direction of yaw compensates for some of the yaw. This helps in directional control, but also increases drag. Care must be taken not to lose too much forward airspeed because the streamlining effect diminishes as airspeed is reduced. Also, more altitude is required to accelerate to the correct airspeed if an autorotation is entered at a low airspeed...“

 

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen jonkin sortin toimittaja, mutta enpä haluaisi olla se toimittaja joka joutuu kirjoittamaan onnettomuudesta (= omistajasuvun nimi). Kuvittelin, että nimi viittaisi Intiaan, mutta onkin Thaimaahan.

- - -

Vitsailu sikseen. Hekossa lienee vitsit vähissä kun pyrstöroottoriin tulee vika. Vrt. Copterline. Vaikka tämä ei ollut tarkkaan ottaen roottorivika vaan servon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa Jorman lähettämässä tekstissä erityisesti kohta "An antitorque failure with a high power setting at a low airspeed results in a severe spinning to the right." saattaisi olla tässä kyseessä. Tässä nimenomaisessa tapauksessa oltiin kaiketi juuri noustu jalkapallokentältä, ja siten kopterin ilmanopeus olisi ollut vielä pieni. Sen sijaan nousussa käytettävä moottoriteho taas vastaavasti suuri.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
33 minuuttia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Tässä nimenomaisessa tapauksessa oltiin kaiketi juuri noustu jalkapallokentältä, ja siten kopterin ilmanopeus olisi ollut vielä pieni. Sen sijaan nousussa käytettävä moottoriteho taas vastaavasti suuri.

Näinhän se on voinut olla. Ei ole ollut voittajakortit kädessä. Käsikirjan sivulla 11-8 on kuva 11-3 Height/Velocity Diagram eli tyypillinen helikopterin ”kuolleen miehen” kurvi jonka harmaalla alueella ei kannata olla kun kakka lentää tuulettimeen.

Rod

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Tumi Hämäläinen kirjoitti:

Pystyisikö esim drone rikkomaan pyrstöroottorin? Riippuu tietenkin dronesta ja sen koosta ym., mutta kunhan pähkäilin...

Helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tällainen epäselvä video ilmestyi äsken Youtubeen. Kohdassa 2:30 heko starttaa kentältä ja lähtee hetikohta kieppumaan. En tiedä onko aito. 

Youtube

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
10/29/2018 at 15.05, Tarmo Kallio kirjoitti:

Vähän ohi aiheen. Kiinnostaa teknisessä mielessä, eikä tämä liity mitenkään edellä mainittuun valitettavaan tapahtumaan.

Jos esimerkiksi NH90 kopterista lähtisi koko peräroottori irti, niin olisiko joku turvallinen hätälasku silti mahdollinen? Vai olisiko peli aina menetetty?

Liittyy siina mielessa etta ongelma on ihan sama konetyypista riippumatta (tai no ei aivan, roottorijarjestelmia on toki muitakin). Siis jos se ongelma iskee. Niita mahdollisia ongelmia jotka sen “pyorimisen” aiheuttaa voikin sitten olla useita. Alkaen siita, että jotain on mennyt ihan mekaanisesti polkimien valiin, mekaaninen vika (niitakin paria eri mallia, joko “jumi” tai shaft failure), LTE.... Aikast monta. Ihan taysin turhaa on arvailla tuollaisen huonolaatuisen videon perusteella yhtaan mitaan. Antaa tutkijoiden tutkia.

Harmillinen juttu, oli ilmeisen pidetty henkilo. Ja menihan tuossa muitakin.

 

Ja viela, riippuen tilanteesta, on mahdollinen. Tietty riippuen siita kuinka paljon muuta palikkaa se vie mennessaan. Helikopterihan ei valttamatta tarvitse pyrstoroottoria lentaakseen kuin leijunnassa ja kohtuu hitaissa nopeuksissa. Noin yleisesti.

Muokattu: , käyttäjä: Matti H. Virtanen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä, mutta se on pelkkä varo toimenpide. Ei indikaatio mahdollisesta turman syystä / syistä. On kuitenkin hyvä, että näin toimitaan. Airbus Helicoptersin kohdalla menettely on ollut täysin päinvastainen. EASA on ollut haluton sanomaan mitään paitsi että sillä ec225:llä saisi muka taas lentää...::)

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Englannin tutkintalautakunta AAIB on julkaissut välitiedotteen, joka on meikäläisen ymmärrykselle liian hankalaa tekstiä. BBC:n karsittu uutinen kertoo näin:

Lainaa

An Air Accident Investigation Branch (AAIB) report found cockpit pedals had disconnected from the tail rotor.

This caused the AW169 aircraft to turn uncontrollably to the right before it crashed near the King Power Stadium.

The AAIB said its inquiries into the 27 October crash were ongoing.

An inspection at the crash site found parts of a mechanism linking the pilot's pedals to the tail rotor had become disconnected and there was a "build-up of black grease" on one component.

The failure of the system led to the pitch of the tail rotor blades being changed "until they reached the physical limit of their travel".

The report stated: "The initiating cause and exact sequence of the failure that resulted in the loss of tail rotor control is being investigated as a priority."

https://www.bbc.com/news/uk-england-46471934

Sikäli kuin ymmärrän, pyrstöroottorin ohjauksessa käytettävät polkimet olivat "irronneet pyrstöroottorista" (servoista?), mikä aiheutti kopterin pyörimisen hallitsemattomasti oikealle. Ja: järjestelmän pettäminen johti pyrstöroottorin lapojen kulman muuttumisen "pohjaan asti", mikä siis aiheutti pyörimisliikkeen, koska polkimilla ei kulmia enää voinut muuttaa vastakkaiseen suuntaan.

Kopteriasiantuntijat saavat vapaasti korjata puutteet tai väärinkäsitykseni.

AAIB:n Special Bulletin-muodossa julkaistu "riittävän" tekninen välitiedote löytyy täältä:

https://assets.publishing.service.gov.uk/media/5c090ab1e5274a0b64c8a2f4/S2-2018_G-VSKP.pdf

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Duplex (kaksirivinen kuulalaakeri) leikannut kiinni ja pyrstöroottorin lapakulman säätöakseli irronnut säätövivusta. Nyt vielä yritetään selvittää miksi laakeri hajosi.

4 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kopterin rakenteessakin on vikaa, kierteiden kätisyyksistä ja itsekeskittämättömästä servon ohjauksesta johtuen seuraavan dublexin jumiutuessa on tapahtumaketju todennäköisesti sama. Eli tilanteesta ei ole käytännön mahdollisuuksia selvitä. Jos lapakulman säätöakseli irtoaisi toisesta päästä, lapakulma menisi nolliin. Tilanteesta olisi mahdollista selvitä. No, nyt laakeria, servoa ja muttereita tarkastellaan kymmenen tunnin välein. Ps. En ole kopteriammattilainen, vain vähän liian innokas kuvia katsova asentaja.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään