Juha-Matti Lavonen

Primera Air konkurssiin

26 viestiä aiheessa

Toisessa ketjussa jo oli. Yhtiö tiedotti asiasta juuri Facebookin välityksellä.

Dear Customers,

With a great regret, we must inform you that Primera Air will cease all operations on the midnight of October 1st, 2018 and enter administration process, after 14 years of operations.
This is a sad day for all the employees and passengers of Primera Air. The company has been working relentlessly during the last months to secure the long-term financing of the airline. Not being able to reach an agreement with our bank for a bridge financing, we had no other choice than filing for bankruptcy.
During the last 2 years, several unforeseen misfortunate events severely affected the financial standing of Primera Air. In 2017, the company lost one aircraft from operations due to severe corrosion problems and had to bear the total cost of rebuilding, resulted in a loss of more than 10 million euros. 2018 began with a fantastic start of our low-cost long-haul project with a brand-new Airbus 321neo fleet, however, due to severe delays of aircraft deliveries this beginning ended up being rocky and incredibly problematic: operational issues, cancelations of number of flights, loss of revenues are just a few to mention. In addition, to fulfill our obligations in front of passengers, Primera Air leased in aircraft and beared additional costs of over 20 million euros.
Weighting the potential losses due to future delivery delays, and the added exposure to our partners and lessors, and bearing in mind the difficult environment that airlines are facing now due to low prices and high fuel costs, we have decided to cease operations now, where it will have a smaller effect on our clients, due to the timing of the year, rather than increasing the exposure. Without additional financing, we do not see any possibility to continue our operations.
This is an enormous disappointment after the incredible hard work and dedication put into building the airline. The company wants to sincerely thank all its employees for their hard work and dedication, its clients for years of loyal support and its suppliers for their cooperation during the years.

Sincerely,
The board of Primera Air

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
1 minuutti sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Matka-Vekka ainakin on lentänyt Primera Airin koneilla maakuntakentiltä. Onko muita jotka käyttivät Primeraa?

Pelkästään Matka-Vekka. Alkuun lennot operoi Small Planet Airlines.

1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 minuuttia sitten, Oscar Blat kirjoitti:

Primeralla vissiin ollut lentoja Helsingistäkin talvikaudella mites nämä korvaantuvat?

Ei ole ollut viimiseen pariin vuoteen. Aika näyttää. Maakunnista lentoja vielä marraskuuhun saakka.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 minuuttia sitten, Juha-Matti Lavonen kirjoitti:

Ei ole ollut viimiseen pariin vuoteen. Aika näyttää. Maakunnista lentoja vielä marraskuuhun saakka.

Kiitos infosta!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo 737-800:n korroosio-ongelma aika silmiinpistävä. Mielenkiintoinen olisi kuulla ammattilaisen kommenttia voiko taustalla olla jotenkin poikkeuksellisen raskas toimintaympäristö tai käyttöaste vai onko huolloissa missattu asia aiemmin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
4 tuntia sitten, Juha Paulavuo kirjoitti:

Äkkiä löysivät korvaavan yhtiön.  Taisi olla jotain tietoa etukäteen?

 

 

 

Molemmat kuulu(i)vat samaan konserniin, sekä Matka-Vekka että Primera Air. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävämpi kohtalo on sensijaan Primeran reittilentoja esim. Atlantin yli ostaneilla matkustajilla. Washington DC:n kentällä oli pelkkä tyhjä Primeran check-in-tiski, johon oli kiinnitetty kaksi A4-paperia, joissa kerrottiin yhtiön menneen konkurssiin ja lentojen päättyneen eikä kukaan vastaa puhelimiin. Esim. Englantiin paluuta yrittänyt matkustaja jäi ihmettelemään tilannetta saavuttuaan kentälle. UK:n ilmailuviranomainen ei järjestä kotiutuslentoja kuten Monarchin tapauksessa, koska kyseessä olivat reittilennot eikä pakettimatkat, jotka olisi taannut ATOL-järjestelmä. Luottokorttiyhtiöstä tai mahdollisesti matkavakuutuksesta voi saada maksetun lipun hinnan takaisin, mutta muussa suhteessa paluumatka pitää järjestää itse. Taitaa tulla hieman kalliimmaksi kuin Primeran myymän lipun hinta 99 puntaa?

https://nordic.businessinsider.com/primera-air-abandoned-check-in-desk-passengers-couldnt-go-home-2018-10?r=UK&IR=T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ikävä kuulla. Jälleen yksi pohjoismainen lentoyhtiö historiaan. Matkavekan sivun mukaan jotkut 2019 lennot operoisi Smart Wings, ainakin Vaasasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matka-Vekan Joensuun lennoilla Primeran painorajoitukset olivat 8 kg käsimatkatavaralle ja 23 kg ruumaan menevälle. Ikävänä yllätyksenä matkansa jo tilanneille tulee myös se, että uuden lentoyhtiön rajoitukset ovat huomattavasti tiukemmat 5 kg ja 15 kg. No, rahallahan siitä toki selviää.

 

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Holopainen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
16 tuntia sitten, Sebastian Sainio kirjoitti:

Ikävä kuulla. Jälleen yksi pohjoismainen lentoyhtiö historiaan. Matkavekan sivun mukaan jotkut 2019 lennot operoisi Smart Wings, ainakin Vaasasta.

Teneriffan talvi/kevät 2019 ollut jo pitkään Smartwingsillä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos nyt Primera katsotaan tanskalaiseksi lentoyhtiöksi kuten wikipedia tekee, niin wikipedian mukaan markkinoilta on aikojen kuluessa poistunut seuraavat tanskalaiset yhtiöt:

Lainaa

Tietysti lopettaneita yhtiöitä löytyy Suomestakin, tässä lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_airlines_of_Finland

Ilmeisen vaikea ala, lentoyhtiön pyörittäminen voitollisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
55 minuuttia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

Jos nyt Primera katsotaan tanskalaiseksi lentoyhtiöksi kuten wikipedia tekee, niin wikipedian mukaan markkinoilta on aikojen kuluessa poistunut seuraavat tanskalaiset yhtiöt:

Tietysti lopettaneita yhtiöitä löytyy Suomestakin, tässä lista: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_defunct_airlines_of_Finland

Ilmeisen vaikea ala, lentoyhtiön pyörittäminen voitollisesti.

Suomi-listauksessa mukana fuusio ja liiketoimintasiirto tapauksia. Entisiä toiminimiä, mutta ei lopettaneita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

1 tunti sitten, Matti Palosuo kirjoitti:

Suomi-listauksessa mukana fuusio ja liiketoimintasiirto tapauksia. Entisiä toiminimiä, mutta ei lopettaneita.

Nämä (tai useimmat niistä) on huomioitu selityssarakkeessa (listan oikeassa laidassa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja se Spear Air kummittelee edelleen. Tässä faktaa:

Lainaa

Yhtiön perustamispäivä oli 02.06.1971 ja vahvistuspäivä 13.07.1971 (rekisterinumero 210.970). Yhtiömuoto oli osakeyhtiö. Osakkaina olivat Åke Kalevi Keihänen (194 osaketta), Tuovi Liisa Keihänen (1 osake), molemmat Espoon (1) kauppalasta, ja Urpo Juhani Lahtinen (5 osaketta), Tampereen kaupungista. Nämä henkilöt muodostivat myös hallituksen. Osakepääoma oli alkuun köykäiset 2 000 mk. Yhtiön kotipaikka oli Helsingin kaupunki. Yhtiöjärjestyksen mukaan ulkomaalaiset eivät saaneet omistaa yhtiötä. Tämä oli rutiininomainen pykälä silloin (28.07.1939 päivätty laki ulkomaalaisomistuksesta oli yhä voimassa). Toimitusjohtajaksi nimitettiin Kalevi Keihänen. Alkuperäiseksi nimeksi kirjattiin Spear Air Oy, sittemmin Spear-Air Oy ja lopullisesti Spearair Oy.

 

Muokattu: , käyttäjä: Pekka Suuronen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin yksi ex-Primeran B737-700, YL-PSG, on Kansas Cityssä

B738, YL-PSI on Shannonissa, takaisin liisaajalle

Muokattu: , käyttäjä: Juha Paulavuo
lisäys

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Ilkka Mäkelä kirjoitti:

 

Nämä (tai useimmat niistä) on huomioitu selityssarakkeessa (listan oikeassa laidassa).

Jo-vain. Kännykällä selaillessa ei aina huomaa vaakasuuntaa vieritellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ex-Primera Airin A321 neot OY-PAA JA OY-PAF on lennetty tilapäisvarastoon Maltalle.

B738 OY-PSA ja OY-PSE sekä YL-PSC ovat Shannonissa

Muokattu: , käyttäjä: Juha Paulavuo
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yhtiön velat ovat 913 miljoonaa Tanskan kruunua (n. 120 miljoonaa €). Suurimpia  velkojia ovat Aviation Capital Group,  HM Revenue and Customs, tanskalainen hotelliketju Comwell ja Eurocontrol. Kaikkiaan velkojia on n. 500.

https://standby.dk/flykonkurs-koster-dansk-hotelkaede-180-000-kroner/?utm_source=Standby.dk&utm_campaign=4d806e721a-Standby+nyhedsbrev+morgen&utm_medium=email&utm_term=0_ef58fa4297-4d806e721a-93270985

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään