Peter Tähtinen

ILMAILULIITTO esittää Finavialle kausikorttien palauttamista harrastelupakirjojen koulutustoimintaan

2 viestiä aiheessa

https://www.ilmailuliitto.fi/2018/07/09/harrasteilmailun-koulutuksen-kausikortit-palautettava/

Liitto esittää Finavialle, että harrasteluokan lupakirjoja (tyypillisesti PPL(A), LAPL(A)) kouluttavat organisaatiot (niin yhdistykset kuin yritykset) voisivat jatkossakin käyttää harrasteilmailun kausikortteja.

 

Muokattu: , käyttäjä: Peter Tähtinen

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näkee kaikenlaista kun tarpeeksi vanhaksi elää. En olisi vielä tällä syömisellä uskonut, että jollekin virkamiehelle tulee edes mieleen esittää kausikorttien poistamista paljon operoivilta yrityksiltä ja erityisesti koulutustoiminnassa saatikka tehdä sitä koskeva päätös. Nyt pelataan jo niin korkeilla panoksilla rahanahneuden ja lentoturvallisuuden välillä että hirvittää. Väitän vaatimattomalla reilun 24.000 tunnin lentokokemuksella, että juuri koulutusvaiheessa ja heti sen jälkeen nuoren lentäjän pitää tehdä paljon laskuharjoituksia. Suoraan koulutusvaiheessa ei myöskään pysty harjoittelemaan laskuja vaativissa tuuliolosuhteissa kun taito ei vielä riitä. On ihan tarpeeksi tekemistä hyvissäkin olosuhteissa. 

Kausikorttien olemassaoloa puolustetaan kahdella perusteella. Ensinnäkin paljon laskuja tekevät tahot ovat tukkuostajia, joille kuuluu tukkuostajan edut. Aivan samalla tavalla kuin Finaviakin vaatii tukkuostajana samoja etuja omilta kauppakumppaneiltaan (esim. Fortum tms.). Finavia on monopoliasemassa olevaan alkutuottajaan verrattava infrastruktuurin vuokraaja. Finavian lentokentillä olevat yritykset ja yhdistykset taas ovat lähtökohtaisesti "vähittäiskauppiaita" ja vasta heidän asiakkaansa ovat loppukäyttäjiä. On lähtökohtaisesti väärin, jos Finavia käsittelee esim. koulutusta tarjoavia operaattoreita loppukäyttäjinä. Toiseksi tunnustamalla se tosiasia, ettei se laskun tekeminen suhteellisen kokemattomille piloteille niin itsestään selvän helppoa ole, varsinkaan jos sää ei ole ihanteellinen. Niitä laskuja pitää harjoitella, ja paljon. Ihminen kun ei ole luotu luonnostaan lentämään, vaikka se siihen erilaisilla lentolaitteilla pyrkiikin.      

Kyllä minä ymmärrän, että Finavian pitää tehdä tulosta. Heillä on maistereita ja insinöörejä moneen lähtöön ja heistä jokaisella on matemaattiset kaavat siitä, kuinka optimoidaan rahantulo. Edellä sanottu huomioiden ei kuitenkaan olisi huono ajatus pohtia asiaa vielä kerran. Miettiä sitä, mikä on Finavian lakisääteinen tehtävä ja miksi sille on annettu monopoliasema infrastruktuurin vuokraajana. Ja lopuksi mihin nämä kaksi asiaa velvoittavat.

Seppo 

6 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään